Atzinums

Projekta ID
22-TA-2538
Atzinuma sniedzējs
Zemkopības ministrija
Atzinums iesniegts
16.03.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt punkta redakciju, korekti attiecinot prasību uz pārtikas uzņēmumiem atbilstoši noteikumu projektā “Pārtikas uzņēmumā izmantojamā dzeramā ūdens obligātās nekaitīguma un kvalitātes prasības, monitoringa un kontroles kārtība" 22-TA-186” noteiktajam.
Piedāvātā redakcija
4.1. pārtikas uzņēmumos izmantojamo dzeramo ūdeni un fasētu dzeramo ūdeni;
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam ievērot konsekvenci termina "fasēts dzeramais ūdens" un "dzeramais ūdens, kas iepildīts pudelēs vai citos traukos" lietošanā noteikumu projektā. Šobrīd noteikumu projektā tiek lietoti dažādi termini.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
1. pielikuma 1. punkts, 3.7. un 3.13. apakšpunkts nosaka prasības arī fasētam dzeramajam ūdenim. Saskaņā ar noteikumu projekta 4.1.apakšpunktu noteikumi neattiecas uz fasētu dzeramo ūdeni. Lūdzam svītrot piezīmes, kas attiecas uz dzeramā ūdens nekaitīgumu un kvalitāti pārtikas uzņēmumiem un fasētam dzeramajam ūdenim.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
4. pielikuma 2.2. apakšpunkts nosaka prasības fasētam dzeramam ūdenim. Saskaņā ar noteikumu projekta 4.1.apakšpunktu noteikumi neattiecas uz fasētu dzeramo ūdeni. Lūdzam svītrot  4. pielikuma 2.2. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
1. Lūdzam precizēt  apakšsadaļas "Pašreizējā situācija" 2.punkta pēdējo rindkopu, izsakot to šādā redakcijā: "Zemkopības ministrija savas pārvaldības normatīvajos aktos pārņems tikai tās direktīvas 2020/2184 prasības, kas attiecināmas uz pārtikas uzņēmumā izmantojamā dzeramā ūdens obligātajām nekaitīguma un kvalitātes prasībām, monitoringa un kontroles kārtību, un fasētu dzeramo ūdeni.".

2. Lūdzam svītrot apakšsadaļas "Risinājuma apraksts" 2.2. apakšpunkta otro teikumu “Prasības avota ūdenim attiecināmas uz grozījumu veikšanu Zemkopības ministrijas normatīvajā aktā 2015.gada 15.decembra noteikumi Nr. 736 “Noteikumi par dabīgo minerālūdeni un avota ūdeni”, ņemot vērā, ka šajā apakšpunktā netiek norādīti visi normatīvie akti, ar kuriem tiek pārņemtas minētajā direktīvas punktā noteiktās prasības.

3. Lūdzam precizēt  un papildināt apakšsadaļas "Risinājuma apraksts" 2.4.1. apakšpunktu, izsakot to šādā redakcijā: "2.4.1. dzeramo ūdeni, ko izmanto pārtikas uzņēmumos, kā arī uz pārtikas uzņēmumos ražotiem pārtikas produktiem – avota un dzeramo ūdeni, jo attiecīgas prasības tiks noteiktas Zemkopības ministrijas izstrādātajos normatīvajos aktos (22-TA-186 un 23-TA-46). Tādēļ Veselības ministrijas noteikumu projektā prasības ūdenim pārtikas uzņēmumos netiek pārņemtas.

4. Lūdzam svītrot apakšsadaļas "Risinājuma apraksts" 2.4.2. apakšpunktā teikumus "Direktīva 2009/54/EK attiecas gan uz dabīgiem minerālūdeņiem, gan uz avota ūdeņiem, un vienīgi prasības minerālūdeņiem nav iekļautas Direktīvas 2020/2184 darbības jomās. Saskaņā ar Direktīvas 2009/54/EK 9. panta 4. punkta trešo daļu avota ūdeņiem būtu jāatbilst šai Direktīvai 2020/2184, un attiecībā uz mikrobioloģiskajām prasībām avota ūdenim būtu jāatbilst Direktīvai 2009/54/EK. Ja dzeramo ūdeni pilda pudelēs vai traukos nolūkā to pārdot vai izmantot pārtikas ražošanā, sagatavošanā vai apstrādē, šādam ūdenim joprojām jāatbilst šī noteikumu projekta prasībām līdz atbilstības vietai, proti, krānam, un pēc minētās vietas tas būtu jāuzskata par pārtiku, ja tas ir paredzēts lietošanai uzturā vai ir pamatoti sagaidāms, ka cilvēki to lietos uzturā, saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 178/2002." Teksts neatbilst 2.4.apakšpunkta ievaddaļai "Noteikumu projekts nav attiecināms uz:”, un sniegtajam skaidrojumam, ka projekts neattiecas uz dabīgo minerālūdeni, kas atbilst prasībām, kas noteiktas normatīvajos aktos par dabīgo minerālūdeni un ūdeni, kas uzskatāms par zālēm. Tāpat vēršam uzmanību, ka noteikumu projektā nav nepieciešams skaidrot pārtikas jomas normatīvo regulējumu.
Vienlaicīgi norādām, ka anotācijas tekstā iztrūkst skaidrojuma par cisternām, ņemot vērā, ka cisternas noteikumu projekta tekstā norādītas kā viena no dzeramā ūdens atbilstības vietām.

5. Lūdzam precizēt  un papildināt apakšsadaļas "Risinājuma apraksts" 3.3. apakšpunkta pēdējo rindkopu, izsakot to šādā redakcijā: "Minētās prasības no noteikumiem Nr.671 pārņemtas noteikumu projekta 2.nodaļā, izņemot monitoringa rezultātu apkopošanu no pārtikas uzņēmumiem, jo turpmāk Inspekcija neskaņos pārtikas uzņēmumu dzeramā ūdens monitoringa programmas un neuzturēs informāciju par šīm programmām, ņemot vērā, ka Inspekcija nekontrolē pārtikas aprites procesus." Informējam, ka Direktīvas 2020/2184 prasības nenosaka apkopot dzeramā ūdens monitoringa rezultātus pārtikas uzņēmumos, līdz ar to šādas prasības Zemkopības ministrija nav iekļāvusi Ministru kabineta noteikumu projektā "Pārtikas uzņēmumā izmantojamā dzeramā ūdens obligātās nekaitīguma un kvalitātes prasības, monitoringa un kontroles kārtība" 22-TA-186.

6. Lūdzam precizēt apakšsadaļas "Risinājuma apraksts" 4.4. apakšpunkta redakciju, ņemot vērā, ka institūts BIOR nav atbildīgā institūcija par dzeramā ūdens monitoringa veikšanu Latvijā. Noteikumu projekts paredz, ka atbildība par dzeramā ūdens monitoringu ir dalīta starp ūdens piegādātāju un Inspekciju. Institūts BIOR veic tikai dzeramā ūdens paraugu testēšanu pēc Inspekcijas pasūtījuma. 

7. Lūdzam svītrot apakšsadaļas "Risinājuma apraksts" 9.1. apakšpunkta pirmos divus teikumus. Ņemot vērā jaunās Direktīvas 2020/2184 tvērumu, noteiktos jaunos mērķus un uzdevumus, noteikumus Nr. 671 pārstrādāt nebija iespējams. Jaunie mērķi un uzdevumi skar vairāku ministriju kompetenču jomas. Līdz ar to anotācijas 9.1.apakšpunktā norādītā atsauce, ka viena ministrija uzsāka darbu un citām ministrijām nebija iespējas pārņemt Direktīvu 2020/2184, ir nekorekta. Ministrijām jau sākotnēji, kopš Direktīvas 2020/2184 spēkā stāšanās 2021.gada 12.janvārī bija iespēja pārņemt savus jautājumus kompetences jomas normatīvajos aktos. Jaunās Direktīvas 2020/2184 izstrādē piedalījās visu ministriju pārstāvji, līdz ar to darbu pie Direktīvas 2020/2184 pārņemšanas savas kompetences jomās attiecīgajos normatīvajos aktos varēja uzsākt nekavējoties. Lai Direktīvas 2020/2184 prasības tiktu pārņemtas laikā un atbilstoši kompetencei, novēršot normu dublēšanos, Tieslietu ministrijas vadībā 2022. gadā tika noteiktas institūciju kompetences konkrētu direktīvas 2020/2184 prasību pārņemšanai nacionālajos normatīvajos aktos. Tādējādi Veselības ministrija, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija, Zemkopības ministrija un Ekonomikas ministrija pārņem Direktīvas 2020/2184 prasības savas kompetences jomās attiecīgajos normatīvajos aktos.

8. Lūdzam precizēt apakšsadaļas "Risinājuma apraksts" 9.9. apakšpunkta tekstu, izsakot to šādā redakcijā: "Noslēguma jautājumos iekļauts punkts, kas paredz, ka noteikumi Nr.671 zaudē spēku. Noteikumos Nr.671 iekļautās prasības, kuras ir ietvertas Direktīvā 2020/2184, ir pārņemtas šajā noteikumu projektā un attiecībā uz pārtikas uzņēmumos izmantojamo dzeramo ūdeni un fasētu dzeramo ūdeni - Zemkopības ministrijas virzītajā tiesību aktā 22-TA-186.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Iebildums
Lūdzam tabulas 4. punktu "Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)" papildināt ar tekstu: "Attiecībā uz pārtikas uzņēmumiem inspekcija mainīs kopš 2005.gada spēkā esošo kārtību un vairs neskaņos pārtikas uzņēmumu monitoringa programmas".
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt sadaļas "Problēmas un risinājumi"  apakšsadaļas "Problēmas apraksts" 1.punktu, kā arī citur tekstā, aizstājot vārdu "drošums" ar vārdu "kvalitāte", jo citviet tekstā ir lietots vārdu salikums "nekaitīgums un kvalitāte", kas ir atbilstošāks. 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Lūdzam sadaļas "Fiziskās personas" "Ietekmes apraksts" pirmo teikumu aiz vārdiem "Jauno prasību ieviešana ilgtermiņā nodrošinās" papildināt ar vārdu “nekaitīgu un”, ņemot vērā teikuma otru daļu par piesārņojuma riskiem un to ietekmi uz cilvēku veselību.
 
Piedāvātā redakcija
-