Atzinums

Projekta ID
23-TA-1534
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
25.01.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai novērstu pārpratumus, kas ir komercdarbības atbalsta nosacījumi, kuru neizpilde novestu pie nelikumīga komercdarbības atbalsta atgūšanas, lūdzam svītrot vārdus "komercdarbības atbalsta", jo komercdarbības atbalsta piešķiršanas nosacījumi ir minēti tikai  33.4.7.apakšpunktā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka uz lēmuma par projekta iesnieguma apstiprināšanas dienu vai atzinuma par nosacījumu izpildi pieņemšanas dienu, ja ir bijis pieņemts lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu ar nosacījumu, ir jāvērtē noteikumu projekta 44.1.apakšpunktā minētais nosacījums, nevis 44.2.apakšpunktā minētais nosacījums, lūdzam precizēt atsauci noteikumu projekta 38.punktā. Vienlaikus skatīt iebildumu pie noteikumu projekta 33.2. apakšpunkta.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai viennozīmīgi būtu skaidri atbalsta stimulējošās ietekmes nosacījumi un to neievērošanas sekas, lūdzam precizēt noteikumu projekta 44.2.apakšpunktu, izsakot to, piemēram, piedāvātajā redakcijā, vienlaikus precizējot noteikumu 47.punkta trešo teikumu, kas daļēji pārklājas ar noteikumu projekta 44.2.apakšpunktu un nosakot, ka, ja darbs pie projekta īstenošanas šo noteikumu 44.2.apakšpunkta izpratnē uzsākts pirms vadības informācijas sistēmā ir iesniegts projekta iesniegums, visas projekta ietvaros radušās izmaksas ir uzskatāmas par neattiecināmajām izmaksām.
Piedāvātā redakcija
44.2. atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 6. panta 2. punktam, ir uzsākta projekta īstenošana pirms vadības informācijas sistēmā ir iesniegts projekta iesniegums vai projekta iesnieguma saturs neatbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 6. panta 2. punkta prasībām. Ar projekta īstenošanas uzsākšanu šo noteikumu ietvaros saprot Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 23. punktā noteikto “darbu sākumu”.
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai nodrošinātu atbalsta stimulējošās ietekmes nosacījumu, lūdzam šo punktu papildināt ar vārdiem "kas brīvi no jebkāda komercdarbības atbalsta."
Pēc analoģijas lūdzam precizēt arī noteikumu 63.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam precizēt normu, novēršot pretrunu, ņemot vērā to, ka Komisijas regulas Nr. 651/2014 58.panta 4.punktā noteiktais termiņš ir 2027. gada 30. jūnijs, savukārt, normā paredzēts, ka lēmumus par komercdarbības atbalsta piešķiršanu var pieņemt ne vēlāk kā līdz 2025.gada 31.augustam, no kā izriet, ka pēc 2025.gada 31.augusta komercdarbības atbalstu šo noteikumu ietvaros piešķirt nedrīkst. Lūdzam attiecīgi precizēt arī anotācijā sniegto skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijā sniegto skaidrojumu "Projekta ietvaros ir attiecināmas izmaksas, kas radušās iepriekš noslēgtā līguma vai vienošanās par projekta īstenošanu ietvaros. Papildu izmaksas, kas netiek segtas no Atveseļošanas fonda līdzekļiem, tiek norādītas privātā līdzfinansējuma daļā un Aģentūra tās nepārbauda. . Ņemot vērā, ka Aģentūras pienākums ir pārliecināties par publiskā finansējuma izlietojumu, tad privātā finansējuma daļas pārbaude nav Aģentūras kompetence.". Atkārtoti vēršam uzmanību, ka noslēgtās vienošanās vai līgums var liecināt par darba sākumu Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 23. punkta izpratnē un, ja darbi uzsākti pirms projekta iesnieguma iesniegšanas aģentūrā, projekts kopumā nebūtu atbalstāms, jo neatbilstu Komisijas regulas Nr. 651/2014 6. panta prasībām. Lai nodrošinātu pilnīgu izpratni par jēdziena "darbu sākums" lietojumu noteikumu projekta ietvaros, lūdzam papildināt noteikumu projekta anotāciju ar pilnīgu skaidrojumu, kas izriet no Komisijas Regulas Nr. 651/2014 2. panta 23. punktam un Eiropas Reģionālās attīstības fonda, Eiropas Sociālā fonda plus, Kohēzijas fonda un Taisnīgas pārkārtošanās fonda projektu iesniegumu atlases metodikas 2021.–2027.gadam Nr. 3.1 5. pielikuma 7. vienotā izvēles kritērija skaidrojumam.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt punktu, atsakoties no pētniecības projekta apraksta iesniegšanas, ņemot vērā, ka tajā norādāmā informācija dublētu projekta iesnieguma saturu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka projekta iesniedzējs var būt arī pārvaldes iestāde vai atvasināta publiska persona, un arī tiem būtu uzkrājami šie dati, aicinām precizēt punkta redakciju un aizstāt vārdu "komersants".
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt vai noteikumu projekta 15.punktā nebūtu jānosaka īsāks projektu iesniegumu iesniegšanas termiņš (šobrīd 2026.gada 30.jūnijs), jo noteikumu projekta 6.1.apakšpunktā noteiktais mērķis ir jāsasniedz arī līdz 2025.gada 30.jūnijam. Attiecīgi, ja projekts tiks iesniegts projektu iesniegumu termiņa beigās, tad projekta ietvaros noteiktā mērķa iekļaušanai AF atskaites dokumentos (Cover Note) CFLA būs jāizvērtē un jāapstiprina projekts ļoti īsā termiņā. Tāpat saskatām pretrunu starp noteikumu projekta 6.1.apakšpunktu un 86.punktu, kur ir noteikts, ka CFLA lēmums par projekta iesniedzēja atbilstību komercdarbības atbalsta nosacījumiem ir jāpieņem ne vēlāk kā līdz 2025. gada 31. augustam. Attiecīgi lūdzam izvērtēt, vai noteikumu projekta 86.punktā ir jānosaka termiņš, kas atbilst noteikumu projekta 6.1.apakšpunktā noteiktajam termiņam.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka šo noteikumu projekta 2. pielikumā ir iekļauti tikai vērtēšanas kritēriji, bet nav noteikta vērtēšanas kārtība, aicinām noteikumu projekta 20. punktu izteikt piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
Vērtēšanas komisija projektu iesniegumu atlases termiņā saņemtos projektu iesniegumus vērtē atbilstoši šo noteikumu 2. pielikumā noteiktajiem projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem.
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt šo punktu ar termiņu, līdz kādam projektu iesniegumu atlases atkārtota izsludināšana ir iespējama. Ņemot vērā, ka projektu rezultāti ir sasniedzami līdz 2026. gada 30. jūnijam, projektu iesniegumu atlase būtu izsludināma tikai tādā gadījumā, ja projekta ieviešanai palikušais laiks ir objektīvi pietiekams. Tādējādi aicinām noteikumu projekta 28. punktā iekļaut atsauci uz noteikumu projekta 15.punktu, vai noteikt citu termiņu atkārtotas atlases izsludināšanas gadījumā.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka vērtēšanas komisija vērtē ne vien projektu iesnieguma atbilstību komercdarbības atbalsta piešķiršanas nosacījumiem, bet visiem šo noteikumu pielikumā ietvertajiem vērtēšanas kritērijiem (tostarp tiem, kas pēc būtības nav saistīti ar komercdarbības atbalsta piešķiršanu). Lūdzam precizēt noteikumu projekta 30. punktu, izsakot piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
Investīcijas ietvaros vērtēšanas komisija vērtē projektu iesniegumus un pieņem lēmumus par tiem projektu iesniegumu iesniegšanas secībā.
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam dzēst šo punktu. Aģentūrai ir izstrādāta vadības un kontroles sistēma Atveseļošanas un noturības mehānisma investīciju ieviešanai, kurā tostarp noteikti gan parakstāmie apliecinājumi, gan vērtēšanas komisijas darba nosacījumi.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt punktu, ņemot vērā, ka reģistrācija Zinātnisko institūciju reģistrā nenodrošina atsevišķu juridisku formu (šajā reģistrā ir reģistrētas gan komercsabiedrības, gan atvasinātas publiskas personas).
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka uzņēmuma izmēra statuss nav ierobežots (šajā punktā noteikti visi iespējamie uzņēmuma statusi), lūdzam šo nosacījumu dzēst, jo ir pašsaprotami, ka uzņēmums atbildīs kādam no tiem.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka Atveseļošanas un noturības mehānisma ietvaros izslēgšanas nosacījumi tiek piemēroti analoģiski Eiropas Savienības fondiem, lūdzam izvērtēt iespēju apvienot noteikumu projekta  33.4.5. punktu ar 33.4.2. punktu, lai nodrošinātu atbilstību Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 22. panta pirmās daļas 2. punkta "b" apakšpunktam. 
Piedāvātā redakcija
33.4.2. tas ar tādu attiecīgā jomā kompetentas institūcijas lēmumu par sodu vai tiesas spriedumu, kas stājies spēkā un kļuvis nepārsūdzams, ir atzīts par vainīgu un sodīts par pārkāpumu, kas izpaužas kā vienas vai vairāku personu nodarbināšana, ja tām nav nepieciešamās darba atļaujas vai ja tās nav tiesīgas uzturēties Eiropas Savienības dalībvalstī, vai kā personas nodarbināšana bez rakstveidā noslēgta darba līguma, nodokļu normatīvajos aktos noteiktajā termiņā neiesniedzot par šo personu informatīvo deklarāciju par darbiniekiem, kas iesniedzama par personām, kuras uzsāk darbu; 
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta 33.4. apakšpunkts nosaka izslēgšanas kritērijus, lūdzam pārnest noteikumu projekta 33.4.8. punktā noteiktās prasības attiecībā uz interešu konflikta, korupcijas, krāpšanas un dubultā finansējuma risku uz noteikumu projekta nodaļu, kas nosaka projekta īstenošanas prasības.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Noteikumu projekta 44.2. apakšpunkts noteic, ka projektu nevar atbalstīt, ja tas ticis uzsākts līdz projekta iesnieguma iesniegšanai, tādējādi arī šīs atbilstības pārbaude būtu veicama projektu iesniegumu vērtēšanas kritēriju ietvaros, nevis lēmuma pieņemšanas dienā. Vienlaikus skatīt iebildumu pie noteikumu projekta 33.2. apakšpunkta.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam sniegt skaidrojumu par noteikumu projekta 58.3.1. apakšpunktā noteikto nosacījuma izpildes pārbaudi. Nav skaidrs, kā CFLA pārliecināsies par zinātnisko rakstu publicēšanu katrā dalībvalstī, ja zinātniskās publikācijas tiek publicētas starptautiskos zinātniskajos žurnālos, kas nav sasaistāmas ar konkrētu dalībvalsti. Vēršam uzmanību, ka Komisijas Regula Nr. 651/2014 nosaka, ka atbalsta intensitāte ir palielināma par 25%, ja "pētniecības un attīstības projekta rezultātus vismaz trijās dalībvalstīs vai EEZ līguma līgumslēdzējās pusēs plaši izplata konferencēs, publikācijās, brīvi pieejamās krātuvēs vai ar bezmaksas vai atvērtā pirmkoda programmatūras palīdzību", šobrīd saskatām būtisku atšķirību starp regulas un MK noteikumu projekta nosacījumiem.
Komentārs attiecināms arī uz šo noteikumu projekta 60.3.1. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt MK noteikumu projektu un/vai anotāciju ar skaidrojumu, tieši kāds dokuments vai cita veida apliecinājums būs par pamatu šī nosacījuma pārbaudei. 
Komentārs attiecināms arī uz šo noteikumu 60.3.2. apakšpunktā iekļautajiem nosacījumiem.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atbilstoši 81. punkta nosacījumiem, nosacījumi par investīcijas uzraudzību pēc 2026. gada 31. augusta tiks iekļauti Atbildīgās iestādes sagatavotajā informatīvajā ziņojumā. Šobrīd lūdzam svītrot nosacījumu par gala noslēguma pārskata iesniegšanu CFLA, jo uz šo brīdi nav skaidrs, kā un kurš veiks investīcijas uzraudzību pēc 2026. gada 31. augusta.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 65.8. apakšpunktu, lai no normas būtu nepārprotami skaidrs, ka atbalsta saņēmējs nodrošinās dubultā finansējuma neesamību.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam svītrot šo punktu. Līguma vai vienošanās grozījumi nav jāiesniedz aģentūrai, lai precizētu plānoto avansa maksājumu, starpposma un gala noslēguma pārskata iesniegšanas kārtību - lai šo kārtību precizētu, finansējuma saņēmēji aģentūrai iesniedz precizētu plānoto progresa pārskata iesniegšanas grafiku.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Šobrīd nav saprotams, kā avansa maksājuma pieprasīšana var būt sasaistīta ar 6. punktā noteikto investīcijas kopējā rādītāja izpildes progresu. Avansa maksājumiem ir jābūt sasaistītiem tikai ar konkrētā projekta vajadzībām, kur finansējuma saņēmējs pamato avansa nepieciešamību ar plānoto nepieciešamo finansējumu tuvāko 6 mēnešu maksājumiem projekta ietvaros. Lūdzam precizēt.

 
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā riskus, lūdzam paredzēt avansa maksājumus, kas nepārsniedz 30% no kopējā projekta publiskā finansējuma apmēru. Neredzam nepieciešamību paredzēt lielākus avansa maksājumus, ņemot vērā, ka finansējuma saņēmējs avansa maksājumus var pieprasīt atkārtoti, nepārsniedzot avansa un starpposma maksājuma kopsummu 90% apmērā no projektam kopējā piešķirtā finansējuma.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Šis MKN punkts ir dzēšams, jo dublē MKN 86.punktā noteikto, ka "Lēmuma par projekta apstiprināšanu pieņemšanas diena ir uzskatāma par komercdarbības atbalsta piešķiršanas dienu".
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka pētniecības projekta zinātniskā daļa jau būs izvērtēta un guvusi atbalstu, lūdzam dzēst šo pielikumu - visa projekta iesnieguma vērtēšanai nepieciešamā informācija ir iekļaujama projekta iesnieguma formā un papildu apraksta iesniegšana, kur vienlaikus tiek dublēta projekta iesniegumā ietvertā informācija, ir lieks slogs projekta iesniedzējam.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Noteikumu projekta 2. pielikumā "Projektu iesniegumu vērtēšanas kritēriji" lūdzam:
1) dzēst 1.4.2. apakšpunktu, ņemot vērā, ka projekta iesniedzējs pēc būtības atbildīs vienam no šiem statusiem;
2) noteikt 1.2. apakškritēriju kā neprecizējamu. Grūtībās nonākuša komersanta pazīmju labošana ir uzskatāma par mākslīgi radītiem apstākļiem atbalsta saņemšanas nolūkos un nav atbalstāma; 
3) 1.4. kritēriju izteikt šādā redakcijā: "Projekta iesniedzējs atbilst MK noteikumu 33.1.apakšpunktā  noteiktajam iesniedzēju lokam", vienlaikus pārceļot to uz kritēriju 2. sadaļu "Atbilstības kritēriji". Izmaiņas veicamas, ņemot vērā, ka 1.4.2. apakšpunktā noteiktā prasība neizriet no komercdarbības atbalsta piešķiršanas nosacījumiem, kā arī ņemot vērā, ka kritērijs pēc būtības paredz nevis izslēgšanas kritēriju, bet gan projekta iesniedzēja atbilstības pārbaudi;
4) pārcelt 1.5. kritēriju 2. sadaļu "Atbilstības kritēriji", ņemot vērā, ka kritērijs pēc būtības paredz nevis izslēgšanas kritēriju, bet gan projekta iesnieguma atbilstības pārbaudi;
5) dzēst 2.4. kritēriju, ņemot vērā, ka šie aspekti tiek vērtēti arī izmaksu un finansējuma pārbaudei atbilstošo vērtēšanas kritēriju ietvaros;
6) objektīvi izvērtēt projekta darbību rezultātu (piemēram, "1 pētījums") sasaisti ar 6. punktā noteiktajiem rādītājiem (2.5. kritērijs). Attiecīgi lūdzam dzēst kritērija daļu "un sekmē MK noteikumu 6.punktā rādītāju sasniegšanu". Vienlaikus lūdzam papildināt kritēriju, izsakot to šādā redakcijā: "Projekta iesniegumā ir norādītas projekta īstenošanā veicamās atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas, tās atbilst MK noteikumu prasībām, kā arī ir noteikti plānotie sagaidāmie rezultāti un tie ir precīzi noteikti, pamatoti un izmērāmi";
7) precizēt 2.6. kritēriju, papildinot ar atsauci arī uz noteikumu projekta 7.punktuā noteiktajiem rādītājiem;
8) dzēst 2.7. kritēriju, ņemot vērā, ka šie aspekti ir vērtējami 2.5. kritērija ietvaros;
9) dzēst 2.8. kritēriju un atteikties no 1. pielikuma iesniegšanas;
10) dzēst 2.9. kritēriju, ņemot vērā, ka tas, vai iesniedzējs ir šo izvērtējis, nav objektīvi izmērāms, kā arī projekta iesniegumā ierakstītai frāzei "esam izvērtējuši šāda iepirkuma piemērošanu" nav pievienotās vērtības;
11) izvērtēt 2.10. kritērija pievienoto vērtību, ņemot vērā pētniecības projekta būtību. Tā kā pētniecības projekts jau būs izstrādāts, atbalstīts no LIAA puses un akceptēta tā dalība IPCEI, līdz ar to horizontālo principu ieviešanas apraksts šīs investīcijas ietvaros ir formāla prasība.





Piedāvātā redakcija
-
29.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lai nodrošinātu pilnīgu izpratni par jēdziena "darbu sākums" lietojumu noteikumu projekta ietvaros, lūdzam papildināt noteikumu projekta anotāciju ar pilnīgu skaidrojumu, kas izriet no Komisijas Regulas Nr. 651/2014 2. panta 23. punktam
Piedāvātā redakcija
-
30.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā precizēt teikumu "Aģentūra lēmumu par atbalsta piešķiršanu pieņem saskaņā ar Komisijas Regulu Nr. 651/2014, vienlaikus lēmumi netiek pieņemti pēc minēto regulu spēka zaudēšanas.", jo tas ir neskaidrs un nekorekts.
Piedāvātā redakcija
-