Atzinums

Projekta ID
25-TA-226
Atzinuma sniedzējs
Aizsardzības ministrija
Atzinums iesniegts
06.03.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aizsardzības ministrija ir izvērtējusi Ekonomikas ministrijas sagatavoto informatīvo ziņojumu “Par dīzeļdegvielas piedevas slāpekļa oksīdu emisijas samazināšanai transportlīdzekļos valsts rezervju nepieciešamību”. Informējam, ka transportlīdzekļu skaitu, kuri aprīkoti ar selektīvo izplūdes gāzu attīrīšanas sistēmu, kuru iespējams atslēgt, Nacionālie bruņotie spēki šobrīd nav vērtējuši. Tādējādi šobrīd nav iespējams precīzi novērtēt AdBlue nepieejamības sekas.

No ziņojuma nav secināms, vai ir pētīta vidēja termiņa un ilgtermiņa ietekme uz transportlīdzekļu turpmāko funkcionalitāti, ja sistēmas atslēgšanu neveic pats ražotājs vai tā sertificēts pārstāvis, kas visticamāk varētu notikt tieši krīzes situācijās. Tāpat no ziņojuma nav secināms, vai ir pētīts potenciālais cenu sadārdzinājums, kas veidosies, ja turpmākajos iepirkumos izvirzītu prasību pēc selektīvās izplūdes gāzu attīrīšanas sistēmas ar tās atslēgšanas mehānismu, t.sk. par tehniskajām iespējām vai ražotāja nosacījumiem, kā to izdarīt.

Ziņojums atspoguļo izvērtējamu par operatīvajiem transportlīdzekļiem, bet neatspoguļo kopējo kritiski nepieciešamo transportlīdzekļu apjomu, kas ir atkarīgi no AdBlue – autobusu parki, lauksaimniecības tehnika, mežistrādes un inženiertehnika, loģistikas transports, kas militāra apdraudējuma vai civilas krīzes gadījumā kļūst par neatņemamu krīzes pārvarēšanas resursu.
AM ieskatā, izvērtējot AdBlue rezervju nepieciešamību, to nevar skatīt tikai šauri operatīvo dienestu ietvarā. Esošais normatīvais regulējums paredz tautsaimniecības mobilizāciju izņēmuma stāvokļa laikā. Resursu mobilizācija ir vienlīdz svarīga kā civilajam sektoram (sabiedriskā transporta pakalpojumi, lauksaimniecība, rūpniecība, loģistika, utt.), tā arī militārajam sektoram. Minētā mobilizācija ietvertu arī transportlīdzekļus (mobilitātes nodrošināšanai) un speciālo tehniku, kas būs vitāli nepieciešama pretmobilitātes pasākumiem. Tādēļ izņēmuma stāvokļa laikā vitāli nepieciešams, lai funkcionētu ne tikai kritiskā infrastruktūra, t.sk. stratēģiskās nozīmes uzņēmumi, bet tautsaimniecība kopumā, lai ne tikai nodrošinātu krīzes risinājumus operatīvajiem un seku likvidēšanas dienestiem, bet sabiedrību kopumā.

Tādēļ lēmumu par AdBlue krājumu veidošanu vai neveidošanu būtu jāskata plašāk - visaptverošas valsts aizsardzības kontekstā.
Piedāvātā redakcija
-