Atzinums

Projekta ID
24-TA-1473
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
23.08.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 4.punktā norādīto finansējumu tā, lai Kohēzijas fonda līdzfinansējuma likme nepārsniedz 85%, t.i. 4.punktā valsts budžeta līdzfinansējumu norādot 11 753 645 euro un attiecīgi kopējo finansējumu 78 357 629 euro.
Vienlaikus lūdzam veikt atbilstošus precizējumus noteikumu projekta 6.punktā, precizējot norādīto nacionālā līdzfinansējuma summu un kopējo summu (attiecīgi 9 895 987 euro un 65 973 240 euro).

Papildus lūdzam svītrot noteikumu projekta 4. un 6.punktā vārdu salikumu "ne mazāk kā" pirms norādītā valsts budžeta līdzfinansējuma apmēra, attiecīgi arī precizējot anotācijas 3.sadaļas 6.punktā sniegto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
No MK noteikumu projektā un tā anotācijā ietvertās informācijas par to, vai 3.1.1.2.pasākuma ietvaros finansējuma saņēmējam netiks piešķirts komercdarbības atbalsts, neizriet skaidrs secinājums par to, ka finansējuma saņēmējs – valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Latvijas Valsts ceļi”, pasākuma ietvaros rīkosies tās funkciju ietvaros un attiecīgi nav jāanalizē, vai plānotais atbalsts saistīts ar saimnieciskās darbības veikšanu atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma (turpmāk – KAKL) 5.pantā noteiktajām četrām kumulatīvajām pazīmēm. Vēršam uzmanību, ka iebildumā ietvertā teksta pārrakstīšana anotācijā nenodrošina tajā lūgto. Attiecīgi lūdzam precizēt skaidrojumu anotācijā, skaidri norādot to, vai un no kāda normatīvā tiesību akta izriet finansējuma saņēmēja deleģējums īstenot pasākumā plānotās aktivitātes valsts pārvaldes funkciju ietvaros, un attiecīgi secinājums par to, vai plānotais atbalsts saistīts ar saimnieciskās darbības veikšanu vai nē. 

Savukārt attiecībā uz komercdarbības atbalsta izslēgšanu gala lietotāju līmenī būtu precizējams un papildināms anotācijā sniegtais skaidrojums, dzēšot teikumu “Pasākumā komercdarbības atbalsta kontroles regulējums nav jāpiemēro, jo pasākumā plānotās darbības neatbilst KAKL 5.panta 3.punktā minētajām komercdarbības atbalsta pazīmēm par pasākuma selektivitāti.”, tā vietā iekļaujot anotācijā korektu informāciju par to, ka izveidotā transporta infrastruktūra pēc pieņemšanas ekspluatācijā būs pieejama ikvienam bez diskriminācijas un ierobežojumiem, saglabājot vispārējās publiskās infrastruktūras statusu atbilstoši tam, kā tas izriet no Komisijas paziņojuma par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu (2016/C 262/01) 203.punkta. Attiecīgi, lai nodrošinātu skaidrību, vai 3.1.1.2.pasākuma ietvaros nav jāpiemēro komercdarbības atbalsta regulējums, lūdzam anotāciju papildināt ar atbilstošu informāciju komercdarbības atbalsta kontroles kontekstā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā to, ka esošā noteikumu projekta redakcija tiek virzīta par 3.1.1.2.pasākuma “Ieguldījumi TEN-T tīkla autoceļu drošībā un vides piekļūstamībā” tvērumu, darbībām un finansējuma apjomu, kas ir ierosināts ar ES kohēzijas politikas programmas 2021- 2027.gadam grozījumiem, kas vēl nav apstiprināti, lūdzam papildināt Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektu ar jaunu punktu, skaidri norādot, kāda būs Satiksmes ministrijas rīcība gadījumā, ja Eiropas Komisija neatbalstīs rosinātos Programmas grozījumus.

Vienlaikus lūdzam izvērtēt nepieciešamību papildināt protokollēmuma projektu ar punktu, kas atļautu finansējuma saņēmējam nepieciešamības gadījumā piesaistīt papildu publiskos līdzekļus attiecināmo izmaksu segšanai, ņemot vērā noteikumu projekta 7.punktā paredzēto. Lūdzam arī anotācijas 3.sadaļas punktā “Cita informācija” iekļaut anotācijas 1.3.sadaļā norādīto, ka noteikumu projekta 7.punktā paredzētais nozīmē, ka, nepieciešamības gadījumā, projekta iesniedzējs projekta īstenošanai var piesaistīt finanšu līdzekļus valsts budžeta programmas 23.00.00 "Valsts autoceļu fonds" finansējuma ietvaros, nepieprasot papildu finansējumu valsts budžetā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta 19.3.punktā kā vienas no attiecināmajām izmaksām tiek plānotas zemes iegādes izmaksas, lūdzam anotācijā skaidrot un iekļaut pamatojumu šādu izmaksu nepieciešamībai.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai finansējuma saņēmējam būtu skaidri projekta īstenošanas nosacījumi un novērstu interpretācijas iespējas, lūdzam noteikumu anotācijā iekļaut skaidrojumu jēdzienam "mazaizsargātie satiksmes dalībnieki" un precizēt, kuras ar ceļu būvniecību saistītās izmaksas ir attiecināmas. Tāpat lūdzam izvērtēt, vai 19.12. apakšpunkts nedublē 19.8. apakšpunktu, un, ja nepieciešams, tos apvienot. Ja 19.12. apakšpunkts nedublē 19.8. apakšpunktu, lūdzam anotācijā sniegt papildu skaidrojumu par izmaksu nedublēšanos.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, 63. panta 6. punktā noteikts, ka darbības atbalsta saņemšanai no fondiem neatlasa, ja tās ir faktiski pabeigtas vai pilnībā īstenotas, pirms ir iesniegts pieteikums par finansējumu atbilstoši programmai, neatkarīgi no tā, vai ir veikti visi saistītie maksājumi.
Ievērojot minēto, lūdzam papildināt noteikumu projekta 23. punktu ar norādi, ka projekta iesniegumā neiekļauj un finansējumu nepiešķir pabeigtām darbībām.

Papildus vēršam uzmanību, ka gadījumā, ja projekta izmaksas paredzēts attiecināt no noteikumu spēkā stāšanās dienas vai pirms tam, un finansējuma saņēmējs ir valsts budžeta iestāde, anotācijā ir jāsniedz pamatojums un noteikumu projektam ir jāpievieno Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekts, kas nosaka finanšu plūsmas pirms projekta apstiprināšanas nodrošināšanas nosacījumus, kā arī atbildīgās iestādes pienākumus un atbildību gadījumos, ja pirms projekta apstiprināšanas radušās izmaksas nav attiecināmas no Eiropas Savienības fondu līdzekļiem.
Tā kā atbilstoši noteikumu projekta 14. punktam projekta iesniedzējs ir Satiksmes ministrija, kuras vārdā darbosies valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Valsts ceļi" uz noslēgtā deleģēšanas līguma pamata, tad lūdzam atbilstoši izvērtēt iepriekšminēto, un ja nepieciešams papildināt Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektu un anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām papildināt anotācijas 1.3.sadaļu ar informāciju par sinerģiju ar citiem atbalsta instrumentiem, t.i., detalizētāk norādot, ar kādiem citiem ES fondu ietvaros īstenotiem pasākumiem 3.1.1.2.pasākuma nodrošinās sinerģiju un papildinātību, kuros pasākumos ir īstenotas līdzīgas aktivitātes.
Vienlaikus lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par to, vai pasākumam būs tieša vai netieša ietekme uz horizontālajiem principiem “Klimatdrošināšana” un “Nenodarīt būtisku kaitējumu”.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lai sadarbības iestāde varētu veikt riska līmeņa izvērtējumu pasākuma ietvaros, lūdzam anotāciju papildināt ar informāciju par plānoto projektu iesniegumu skaitu, t.i., vai plānots iesniegt vienu projektu iesniegumu par visiem pārbūvējamajiem objektiem kopā vai atsevišķu projektu iesniegumu par katru objektu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lai nodrošinātu attiecināmo izmaksu identificēšanu, lūdzam skaidrot, kāda veida izmaksas ir plānotas noteikumu projekta 19.10.apakšpunktā "transportlīdzekļu svēršanas gaitā nodrošināšanai infrastruktūras izbūves un  aprīkojumu iegādes un uzstādīšanas izmaksas".
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta anotācijas 2.1. sadaļas apakšsadaļu "Juridiskās personas" ar norādi uz Satiksmes ministriju kā atbildīgo iestādi un projekta iesniedzēju atbilstoši noteikumu projekta 14.punktam (t.i., Satiksmes ministriju, kuras vārdā darbojos sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas Valsts ceļi"), savukārt atbilstošajā apakšsadaļā "Ietekmes apraksts" norādot, ka Satiksme ministrija pildīs atbildīgās iestādes funkcijas, savukārt, attiecīgais plānotais projekta iesniedzējs pildīs finansējuma saņēmēja funkcijas. Tādējādi minētajā apakšsadaļā ir svītrojams teikums "Juridiskām personām noteikumu projekta tiesiskais regulējums nemaina tiesības un pienākumus, kā arī veicamās darbības."

Papildus lūdzam izvērtēt noteikumu projekta anotācijas 2.1. sadaļas apakšsadaļas "Fiziskās personas" atbilstošajā apakšsadaļā "Ietekmes apraksts" ietverto informāciju, ņemot vērā sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas Valsts ceļi" juridisko statusu, kas nav fiziska persona, bet juridiska persona.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 6.1.sadaļu ar informāciju par attiecīgās nozares/ jomas pārstāvošu biedrību, nodibinājumu, nevalstisko organizāciju iesaisti MK noteikumu projekta izstrādē.
Vēršam uzmanību uz Ministru Prezidenta 2021.gada 7.septembra rezolūcijā Nr. 2021-1.1.1./50-50 noteikto: “Izstrādājot specifisko atbalsta mērķu un to pasākumu ieviešanas nosacījumus Eiropas Savienības fondu 2021.—2027.gada plānošanas perioda atbalsta saņemšanai institūcijas atbildībā esošajās jomās, lūdzu jēgpilni iesaistīt attiecīgajā jomā strādājošās biedrības un nodibinājumus. Pēc specifisko atbalsta mērķu un to pasākumu ieviešanas nosacījumu apstiprināšanas Ministru kabinetā, lūdzu sagatavot un sniegt informāciju par sabiedrības pārstāvju iesaisti normatīvā regulējuma izstrādē Nevalstisko organizāciju un Ministru kabineta sadarbības memoranda īstenošanas padomes sekretariātam (uz e-pastu: nvo@mk.gov.lv).”
Piedāvātā redakcija
-