Projekta ID
24-TA-3293Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
02.01.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Lūdzam virzīt noteikumu projektu uz Ministru kabinetu apstiprināšanai tikai tad, kad jautājums, par Veselības ministrijas ierosinātajām finansējuma pārdalēm, ir izskatīts, un saskaņots Eiropas Savienības fondu tematiskajā komitejā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Nepieciešams salāgot noteikumu projekta 3.punktā norādīto 4.1.1.1. pasākuma sestās kārtas ietvaros plānoto Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējumu 70 799 482 euro apmērā un nacionālo finansējumu 12 494 027 euro apmērā ar noteikumu projekta pielikuma 3.punktā un anotācijas 3.sadaļā norādīto finansējumu. Attiecīgi precizējams noteikumu projekta pielikumā norādītais 4.1.1.1. pasākuma pirmās, piektās un sestās kārtas un 4.1.1.5. pasākumam kopējais plānotais Eiropas Reģionālās attīstības fonda un nacionālā finansējuma apmērs.
Piedāvātā redakcija
-
3.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar punktu, kas nosaka, ka atbildīgā iestāde pēc Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskatu var ierosināt palielināt pasākumam pieejamo kopējo attiecināmo finansējumu līdz šo noteikumu 12.2 punktā minētajam plānotajam maksimālajam apmēram, vai, ja saņemts saskaņojums Eiropas Savienības fondu tematiskajā komitejā, aicinām papildināt MK sēdes protokollēmuma projektu ar jauniem punktiem, kuri:
- ļautu Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai slēgt līgumus ar finansējuma saņēmējiem, par projektu īstenošanu pirms ir saņemts pozitīvs Eiropas Komisijas lēmums grozījumiem Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.–2027. gadam, t.sk. par elastības finansējuma pieejamību;
- noteiktu uzdevumu Veselības ministrijai informēt Ministru kabinetu, par priekšlikumiem rīcībai gadījumā, ja netiek saņemts pozitīvs Eiropas Komisijas lēmums par grozījumiem Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.–2027. gadam, sniedzot anotācijā attiecīgu pamatojumu.
- ļautu Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai slēgt līgumus ar finansējuma saņēmējiem, par projektu īstenošanu pirms ir saņemts pozitīvs Eiropas Komisijas lēmums grozījumiem Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.–2027. gadam, t.sk. par elastības finansējuma pieejamību;
- noteiktu uzdevumu Veselības ministrijai informēt Ministru kabinetu, par priekšlikumiem rīcībai gadījumā, ja netiek saņemts pozitīvs Eiropas Komisijas lēmums par grozījumiem Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.–2027. gadam, sniedzot anotācijā attiecīgu pamatojumu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju un noteikumu projekta pielikumu ar informāciju par plānoto elastības finansējumu sadalījumā pa 4.1.1.1.pasākuma "Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība" 6.kārtā plānotajiem projektiem.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā sniegt papildu informāciju attiecībā uz VSIA “Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca” A2 projektam papildu plānoto finansējumu. Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 15. augusta noteikumu Nr. 462 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt vienlīdzīgu piekļuvi veselības aprūpei un stiprināt veselības sistēmu, tostarp primārās veselības aprūpes noturību" 4.1.1.1. pasākuma "Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība" pirmās un piektās kārtas un 4.1.1.5. pasākuma "Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta attīstība" īstenošanas noteikumi" 50.3. apakšpunktam sadārdzinājumu sedz finansējuma saņēmējs no saviem līdzekļiem.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar 4.1.1.1. pasākuma "Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība" 6. kārtas intervences kategorijām.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt iespēju papildināt anotāciju ar informāciju, par grozījumu ietekmi uz jau apstiprinātajiem projektiem 4.1.1.1.pasākuma "Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība" 1. un 5. kārtas ietvaros.
Kā arī lūdzam skaidrot, vai 4.1.1.1.pasākuma 6. kārtai plānota projektu iesniegumu atlase, un vai Veselības ministrija plāno izstrādāt jaunus projektu iesniegumu atlases kritērijus, vai grozīt piem. 4.1.1.1.pasākuma 1.kārtas projektu iesniegumu atlases kritērijus.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un pēc nepieciešamības papildināt noteikumu anotācijas projektu, skaidrojot kādas izmaksas ir attiecināmas PSKUS A2 projekta funkcionalitātes nodrošināšanai un nodošanai ekspluatācijā.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu par pārkompensācijas kontroli - kā atbalsta sniedzējs pārbaudīs noteikumu projekta 17. punktā noteikto pienākumu finansējuma saņēmējam iesniegt pilnvarojuma uzlicēja apliecinājumu, kam jābūt norādītam pilnvarojuma aktā un kā praksē jānodrošina pārkompensācijas kontrole, piemēram, šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
Pārkompensācijas uzraudzību veic pilnvarojuma uzlicējs un, lai pilnvarojuma uzlicējs varētu kvalitatīvi novērst pārkompensācijas riskus un izpildīt pienākumu par pārkompensācijas uzraudzību, pilnvarojuma aktā ir iekļauts nosacījums, ka pilnvarojuma uzlicējs veic regulāras pārbaudes vai nodrošina, ka tās tiek veiktas, vismaz ik pēc trīs gadiem sabiedrisko pakalpojumu līguma darbības laikā un tā beigās, pamatojoties uz normatīvajiem aktiem, kas nosaka atlīdzības maksājumu/kompensāciju aprēķināšanas un piešķiršanas kārtību, kritērijus un nosacījumus, kā arī pārkompensācijas kontroles kārtību. Minētais pārkompensācijas uzraudzības mehānisms tiek izvērtēts projekta iesnieguma vērtēšanas procesā.
10.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 2.1. sadaļas "Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt" apakšsadaļu "Juridiskās personas" ar Veselības ministriju kā atbildīgo iestādi.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekts tiks virzīts izskatīšanai Ministru kabineta sēdē 2025.gadā, nepieciešams anotācijas 3.sadaļas “Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem” tabulas ailēs precizēt norādītos gadus.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt, vai noteikumu projekts nebūtu jāpapildina ar sestās kārtas sasniedzamajiem rādītājiem.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lai mazinātu administratīvo slogu, lūdzam ieviest papildinošās saimnieciskās darbības pašdeklarācijas / paškontroles principu. Attiecīgus precizējumus lūdzam iekļaut arī MK noteikumu anotācijā.
Piedāvātā redakcija
Finansējuma saņēmējs visā projekta dzīves ciklā katru gadu sagatavo pārskatu par papildinošas saimnieciskās darbības apjomu un nodrošina šajā punktā minēto pārskatu un aprēķinus pamatojošo dokumentu pieejamību papildinošas saimnieciskās darbības uzraudzībai. Ja finansējuma saņēmējs konstatē, ka ir pārsniegts šo noteikumu 23.punktā minētais 20 % ierobežojums no infrastruktūras gada jaudas platības, laika vai finanšu izteiksmē, vai ka veiktās investīcijas tiek izmantotas citai saimnieciskai darbībai, kas nav uzskatāma par papildinošu saimniecisku darbību, tas saskaņā ar civiltiesisko līgumu vai vienošanos par projekta īstenošanu noteiktajā termiņā iesniedz sadarbības iestādē ziņojumu par konstatēto šo noteikumu 23. punktā minēto nosacījumu pārkāpumu. Sadarbības iestādei ir tiesības finansējuma saņēmējam pieprasīt papildinošās saimnieciskās darbības pārskatus projekta dzīves cikla laikā, tai skaitā gadījumos, kad saņemta informācija par papildinošās saimnieciskās darbības nosacījumu pārkāpumu no finansējuma saņēmēja, kompetentajām iestādēm vai no trešajām personām.
14.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Skaidrojam, ka Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk - Komisijas Regula Nr. 651/2014) 2. panta 18. punkta nosacījumi ir jāvērtē/jāpiemēro uzņēmuma grupas līmenī (Komisijas Regulas Nr. 651/2014 angliskajā versijā nosacījumi, kas ir attiecināmi uz "undertaking", ir jāpārbauda/jāpiemēro uzņēmuma grupas līmenī). Attiecīgi lūdzam papildināt noteikumu projekta 27. punktu ar nosacījumu, ka projekta iesniedzējs tiks vērtēts grupas līmenī.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka 2024. gada 30. septembrī stājusies spēkā jaunā “Finanšu regula” – Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regula (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija) (turpmāk - Regula 2024/2509), un saskaņā ar Regulas 2024/2509 279. pantu tā atceļ iepriekšējo “Finanšu regulu” – Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regula (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012. Attiecīgi lūdzam noteikumu projekta 30. punktā precizēt regulas atsauci, norādot atsauci uz Regulu 2024/2509.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta 32.1 punktā lietot terminu "projektu iesniedzēji", nevis "projektu iesniegumu atlases iesniedzēji", nodrošinot atbilstību Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma terminoloģijai. Kā arī lūdzam izvērtēt nepieciešamību atsaukties uz konkrētiem noteikumu projekta pielikuma punktiem, kur norādīti sestās atlases kārtas projektu iesniedzēji.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 50.3. apakšpunktu tā, lai uz projekta īstenošanas gaitā radušās sadārdzinājuma izmaksām, ko finansējuma saņēmējs sedz no saviem līdzekļiem, nodrošinātu piemērojamā komercdarbības atbalsta regulējuma normu ievērošanu. Skaidrojam, ka, ja atbalsts tiek piešķirts kā komercdarbības atbalsts, piemērojot Komisijas 2011. gada 20. decembra lēmumu Nr. 2012/21/ES par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi, tad gadījumā, ja sadārdzinājums tiek segts no līdzekļiem, kas ir publiskie līdzekļi, arī uz sadārdzinājumu jāattiecina piemērojamā komercdarbības atbalsta regulējuma nosacījumi. Savukārt, ja "savi līdzekļi" ir ieņēmumi no saimnieciskās darbības vai citi privātie resursi, tad komercdarbības atbalsta regulējums jāpiemēro nebūtu. Ņemot vērā to, ka no noteikumu projekta nav skaidrs, ko ietver jēdziens "savi līdzekļi", aicinām papildināt punktu ar tekstu: "nodrošinot piemērojamo komercdarbības atbalsta regulējuma normu ievērošanu".
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lai nodrošinātu atbilstību Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma terminoloģijai, lūdzam izvērtēt un aizstāt noteikumu projekta 56.punktā vārdus "finansējuma saņēmējus" ar vārdiem "projekta iesniedzējus", kā ari lūdzam norādīt, ka minētie projekta iesniedzēji tiek uzaicināti iesniegt projekta iesniegumu.
Piedāvātā redakcija
-
