Projekta ID
23-TA-492Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
29.03.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un precizēt anotācijas 1.3. sadaļā ietverto sekojošo informāciju - anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļā "Problēmas apraksts" norādīts: "Pēc Atsavināšanas likuma 8. panta pirmās daļas normas jēdzieniskās izpratnes tieši ar konceptuālā lēmuma pieņemšanu iesākas nekustamo īpašumu atsavināšanas process." Atzīstams, ka Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk - Atsavināšanas likums) tekstā nav nepārprotami identificēts (nosaukts) apstāklis, kas būtu uzskatāms par atsavināšana uzsākšanu, proti, Atsavināšanas likumā expressis verbis nav definēts, kurš brīdis uzskatāms par atsavināšanas uzsākšanas brīdi. Šobrīd pieejamajā judikatūrā1 atsavināšanas uzsākšana, piemēram, šķietami ir tikusi sasaistīta ar brīdi, kad noteikta sabiedrības vajadzībām nepieciešamā zemes platība, jo no tā brīža ir kļuvis pilnīgi skaidrs, ka īpašums paredzēts publiskās infrastruktūras izbūvei.
Ņemot vērā minēto, Tieslietu ministrijas ieskatā jautājums par to, kas būtu uzskatāms par atsavināšanas sabiedrības vajadzībām uzsākšanas brīdi, ir komplicēts, un tā noteikšanā jāņem vērā vairākas nianses, līdz ar to Tieslietu ministrija pieļauj iespēju, ka viena šāda brīža definēšana attiecībā uz visiem atsavināšanas sabiedrības vajadzībām procesiem varētu arī nebūt iespējama, tādējādi dažādos atsavināšanas procesos brīdis, kuru uzskata par atsavināšanas uzsākšanu, varētu būt atšķirīgs, piemēram, novērtējot to īpašuma tiesību ierobežošanas un taisnīgas atlīdzības kontekstā. Šī iemesla dēļ lūdzam izvērtēt, vai augstāk minētā secinājuma ietveršana anotācijā konkrētajā gadījumā ir būtiska. Ja tomēr Satiksmes ministrijas ieskatā tas ir būtiski, tad ierosinām anotācijā ietvert šādu vai līdzīgu secinājumu tikai kontekstā ar konkrēto atsavināšanas procesu.
1 Latvijas Republikas Senāta Civillietu departamenta 2020. gada 13. februāra spriedums lietā Nr. C29452516, SKC - 8/2020.
Ņemot vērā minēto, Tieslietu ministrijas ieskatā jautājums par to, kas būtu uzskatāms par atsavināšanas sabiedrības vajadzībām uzsākšanas brīdi, ir komplicēts, un tā noteikšanā jāņem vērā vairākas nianses, līdz ar to Tieslietu ministrija pieļauj iespēju, ka viena šāda brīža definēšana attiecībā uz visiem atsavināšanas sabiedrības vajadzībām procesiem varētu arī nebūt iespējama, tādējādi dažādos atsavināšanas procesos brīdis, kuru uzskata par atsavināšanas uzsākšanu, varētu būt atšķirīgs, piemēram, novērtējot to īpašuma tiesību ierobežošanas un taisnīgas atlīdzības kontekstā. Šī iemesla dēļ lūdzam izvērtēt, vai augstāk minētā secinājuma ietveršana anotācijā konkrētajā gadījumā ir būtiska. Ja tomēr Satiksmes ministrijas ieskatā tas ir būtiski, tad ierosinām anotācijā ietvert šādu vai līdzīgu secinājumu tikai kontekstā ar konkrēto atsavināšanas procesu.
1 Latvijas Republikas Senāta Civillietu departamenta 2020. gada 13. februāra spriedums lietā Nr. C29452516, SKC - 8/2020.
Piedāvātā redakcija
-
