Projekta ID
24-TA-2412Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
22.10.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
No anotācijas satura redzams, ka Rail Baltica projekta īstenošanas vajadzībām nepieciešams atsavināt Nekustamā īpašuma īpašniekam piederoša nekustamā īpašuma "Patkuļi" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6672 004 0060) (turpmāk – Nekustamais īpašums) sastāvā esošo zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 004 0275) 0,182 ha platībā un zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 004 0060) daļu 4,1914 ha platībā.
Saskaņā ar rīkojuma projektā pievienoto zemesgrāmatas izdruku nekustamajam īpašumam ir nostiprināta ķīlas tiesība uztura vērtībā.
Anotācijā nav minēta informācija, ka uztura ņēmējs ir informēts par atsavināšanas procesu Rail Baltica vajadzībām.
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma 7.1 pantu, atsavinot nekustamo īpašumu sabiedrības vajadzībām, ievēro arī tās personas intereses, kurai par labu attiecībā uz nekustamo īpašumu ir nostiprināta ķīlas tiesība. Nekustamā īpašuma atsavināšana sabiedrības vajadzībām pati par sevi nevar būt par pamatu, lai prasītu to saistību pirmstermiņa izpildi, kuras nodrošinātas ar attiecīgo nekustamo īpašumu, vai lai uzskatītu, ka minētās saistības tiek pārkāptas.
Ar uztura līgumu viena puse nodod otrai naudā vai graudā kādu mantisku vērtību, par ko otrā tai dod uzturu, kamēr uztura ņēmējs dzīvo, ja vien par šā pienākuma ilgumu nav norunāts citādi (Civillikuma 2096.pants). Ķīlas tiesību (Civillikuma 2100.pants) mērķis ir ierobežot Zemesgabala ieguvējus bez uztura saņēmēju piekrišanas pārdot vai citādi atsavināt nekustamo īpašumu. Turklāt līguma darbības laikā pastāv iespēja nekustamo īpašumu atprasīt, ja uztura devēji nepilda savas saistības.
Ievērojot minēto, lūdzam skaidrot, kā tiks nodrošinātas uztura ņēmēja tiesības vai institūcija plāno tās saistības, kas izriet no līguma..
Saskaņā ar rīkojuma projektā pievienoto zemesgrāmatas izdruku nekustamajam īpašumam ir nostiprināta ķīlas tiesība uztura vērtībā.
Anotācijā nav minēta informācija, ka uztura ņēmējs ir informēts par atsavināšanas procesu Rail Baltica vajadzībām.
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma 7.1 pantu, atsavinot nekustamo īpašumu sabiedrības vajadzībām, ievēro arī tās personas intereses, kurai par labu attiecībā uz nekustamo īpašumu ir nostiprināta ķīlas tiesība. Nekustamā īpašuma atsavināšana sabiedrības vajadzībām pati par sevi nevar būt par pamatu, lai prasītu to saistību pirmstermiņa izpildi, kuras nodrošinātas ar attiecīgo nekustamo īpašumu, vai lai uzskatītu, ka minētās saistības tiek pārkāptas.
Ar uztura līgumu viena puse nodod otrai naudā vai graudā kādu mantisku vērtību, par ko otrā tai dod uzturu, kamēr uztura ņēmējs dzīvo, ja vien par šā pienākuma ilgumu nav norunāts citādi (Civillikuma 2096.pants). Ķīlas tiesību (Civillikuma 2100.pants) mērķis ir ierobežot Zemesgabala ieguvējus bez uztura saņēmēju piekrišanas pārdot vai citādi atsavināt nekustamo īpašumu. Turklāt līguma darbības laikā pastāv iespēja nekustamo īpašumu atprasīt, ja uztura devēji nepilda savas saistības.
Ievērojot minēto, lūdzam skaidrot, kā tiks nodrošinātas uztura ņēmēja tiesības vai institūcija plāno tās saistības, kas izriet no līguma..
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijā ir norādīts, ka atsavināmās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6672 004 0275 teritorijā ir reģistrēta atzīme par starpgabalu (0,182 ha). Tomēr anotācijā nav sniegta informācija par šīs atzīmes ietekmi uz minētās zemes vienības turpmāko izmantošanu pēc tās atsavināšanas. Lai nodrošinātu pilnvērtīgu informāciju un skaidrību par zemes izmantošanas iespējām nākotnē, lūdzu papildināt anotāciju ar detalizētu skaidrojumu par starpgabala statusu un tā ietekmi uz zemes vienības izmantošanas nosacījumiem pēc atsavināšanas.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka nekustamā īpašuma atsavināmā daļa atrodas dabas parka dabas parka zonas teritorijā, lūdzam anotāciju papildināt ar skaidrojumu, ka pēc nekustamā īpašuma atsavināšanas attiecībā uz tā turpmāko izmantošanu ievērojami arī Ministru kabineta 2010. gada 16. marta noteikumos Nr.264 "Īpaši aizsargājamo dabas teritoriju vispārējie aizsardzības un izmantošanas noteikumi" noteiktie ierobežojumi.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka nekustamā īpašuma atsavināmā daļa atrodas biosfēras rezervāta neitrālās zonas teritorijā, lūdzam anotāciju papildināt ar skaidrojumu, ka pēc nekustamā īpašuma atsavināšanas attiecībā uz tā turpmāko izmantošanu ievērojami arī Ministru kabineta 2011. gada 19. aprīļa noteikumos Nr.303 "Ziemeļvidzemes biosfēras rezervāta individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi" noteiktie ierobežojumi.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā "Problēmas apraksta" pēdējā rindkopā norādīto, ka Satiksmes ministrija šobrīd strādā pie risinājuma, lai pēc pašvaldības nozīmes ceļa izbūves šāds ceļš (autoceļš) ar visiem tā kompleksā ietilpstošajiem elementiem būtu nododams pašvaldības īpašumā, nepieciešams precizēt par kādiem risinājumiem ir runa.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, kā atsavināšanas procesu ietekmēs zemesgrāmatā nostiprinātās ķīlas tiesības.
Piedāvātā redakcija
-