Atzinums

Projekta ID
23-TA-843
Atzinuma sniedzējs
Labklājības ministrija
Atzinums iesniegts
19.03.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam veikt sekojošus labojumus - 
1. 2024.gada 1.janvārī spēkā stājušies grozījumi Bērnu tiesību aizsardzības likumā saskaņā ar kuriem Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas nosaukums mainīts uz “Bērnu aizsardzības centrs”. Lūdzam veikt nosaukuma precizējumu visā ziņojuma tekstā, pēc nepieciešamības ievietojot zemsvītras atsauci uz grozījumiem Bērnu tiesību aizsardzības likumā;
2. Lūdzam ziņojuma 41.lpp. aiz teikuma “2022. gada 17. oktobrī uzsāka īstenot Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam ESF plus pasākuma Nr. 4.3.6.1. “Speciālistu, kuru profesionālā darbība saistīta ar bērnu tiesību aizsardzības nodrošināšanu, profesionālās kvalifikācijas pilnveide un bērnu likumisko pārstāvju atbildības stiprināšana bērnu tiesību aizsardzības sistēmas reorganizācijas ietvaros” projektu “Profesionālās kvalifikācijas pilnveide bērnu tiesību aizsardzības jautājumos un bērnu likumisko pārstāvju atbildības stiprināšana”” pievienot zemsvītras atsauci uz projekta īstenošanas noteikumiem, proti, Ministru kabineta 2023.gada 5.decembra noteikumi Nr. 724 “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.6. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt nabadzības vai sociālās atstumtības riskam pakļauto cilvēku, tostarp vistrūcīgāko un bērnu, sociālo integrāciju" 4.3.6.1. pasākuma "Speciālistu, kuru profesionālā darbība saistīta ar bērnu tiesību aizsardzības nodrošināšanu, profesionālās kvalifikācijas pilnveide un bērnu likumisko pārstāvju atbildības stiprināšana bērnu tiesību aizsardzības sistēmas reorganizācijas ietvaros" īstenošanas noteikumi”;
3. Lūdzam ziņojuma 76.lpp. svītrot tekstu “nosakot, ka pedagogiem jāapgūst speciālās zināšanas bērnu tiesību aizsardzības jautājumos”. Atkāroti vēršam uzmanību, ka Ministru kabineta noteikumi “Noteikumi par kārtību, kādā apgūst speciālās zināšanas bērnu tiesību aizsardzības jomā, šo zināšanu saturu un apjomu” nenoteic pienākumu pedagogiem apgūt speciālās zināšanas bērnu tiesību aizsardzības jomā. Šāds pienākums izriet no Bērnu tiesību aizsardzības likuma 5.1 panta pirmās daļas, savukārt kārtība, kādā pedagogiem pilnveidojama profesionālā kompetence, tostarp ietverot speciālo zināšanu apguvi bērnu tiesību aizsardzības jomā, ir nosakāma Ministru kabineta 2018. gada 11. septembra noteikumos Nr. 569 “Noteikumi par pedagogiem nepieciešamo izglītību un profesionālo kvalifikāciju un pedagogu profesionālās kompetences pilnveides kārtību”. Attiecīgi Izglītības un zinātnes ministrijai kā atbildīgajai ministrijai izstrādājot grozījumus pedagogu profesionālās kompetences pilnveides kārtībā, ir jāņem vērā tās speciālo zināšanu pilnveides prasības (speciālo zināšanu saturs, apguves biežums u.c.), kas noteiktas citām speciālistu grupām, lai nodrošinātu līdzvērtīgu zināšanu līmeni bērnu tiesību aizsardzības jautājumos. Papildus lūdzam aiz teikuma “Izstrādāti jauni Ministru kabineta noteikumi par kārtību, kādā apgūst speciālās zināšanas bērnu tiesību aizsardzības jomā, šo zināšanu saturu un apjomu” ievietot zemsvītras atsauci uz tiesību akta projektu Nr.23-TA-2453 (https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/99c67cc7-fca9-4333-819a-b12c7e975f71);
4. Lūdzam ziņojuma 77.lpp. precizēt teikumu “Eiropas Savienības finanšu instrumentu 4.3.6.5. pasākuma iespēju ietvaros nodrošināti psihoemocionālā atbalsta pasākumi bērniem ar uzvedības vai atkarību problēmām vai to attīstības risku un viņu ģimenēm, un kompetences pilnveides programmas izstrāde un atbalsta pasākumi speciālistiem, lai savlaicīgi identificētu bērnu uzvedības vai atkarību problēmu veidošanās risku un nodrošinātu savlaicīgu un vajadzībām atbilstošu pakalpojumu un atbalsta sniegšanu uzvedības traucējumu un atkarību problēmu risināšana”, izsakot to šādā redakcijā “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.6. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt nabadzības vai sociālās atstumtības riskam pakļauto cilvēku, tostarp vistrūcīgāko un bērnu, sociālo integrāciju" 4.3.6.5. pasākuma "Atbalsta pasākumi bērniem ar uzvedības vai atkarību problēmām un to ģimenēm" iespēju ietvaros nodrošināti psihoemocionālā atbalsta pasākumi bērniem ar uzvedības vai atkarību problēmām vai to attīstības risku un viņu ģimenēm, un kompetences pilnveides programmas izstrāde un atbalsta pasākumi speciālistiem, lai savlaicīgi identificētu bērnu uzvedības vai atkarību problēmu veidošanās risku un nodrošinātu savlaicīgu un vajadzībām atbilstošu pakalpojumu un atbalsta sniegšanu uzvedības traucējumu un atkarību problēmu risināšana” un tā beigās pievienot zemsvītras atsauci uz projekta īstenošanas noteikumiem, proti, Ministru kabineta 2023.gada 21.novembra noteikumi Nr. 676 “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.6. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt nabadzības vai sociālās atstumtības riskam pakļauto cilvēku, tostarp vistrūcīgāko un bērnu, sociālo integrāciju" 4.3.6.5. pasākuma "Atbalsta pasākumi bērniem ar uzvedības vai atkarību problēmām un to ģimenēm" īstenošanas noteikumi”.
5. Papildus 76./77.lpp lūdzam papildināt un precizēt sekojoši-
4.3.6.4. pasākuma 2. kārtas ietvaros nodrošināta jaunu atbalsta pakalpojumu izstrāde vai esošu pakalpojumu pilnveide atbalsta pakalpojumu sniegšanā no vardarbības cietušām personām atbilstoši to specifiskajām vajadzībām, lai novērstu atkārtotas vardarbības riskus un mazinātu vardarbības radītās sekas.  4.3.6.4. pasākuma 2.kārtas īstenošanas laikā tiks risināti būtiskākie problēmjautājumi, konstatējot intervences, kas strādā un palīdz no vardarbības cietušajiem, intervences, kas, iespējams, nestrādā efektīvi, vai mērķgrupai trūkstošās intervences, kā arī šķēršļus jau esošo pakalpojumu un aizsardzības saņemšanai. Ņemot vērā, ka Latvijā ir vērojami izteikti augsti skolēnu savstarpējās vardarbības rādītāji, 4.3.6.4. pasākuma 2.kārtas ietvaros viena no septiņām definētajām mērķa grupām ir bērni, kuri cietuši no vardarbības. 4.3.6.4. otrās kārtas pasākumam ir sinerģija ar:
- programmas 4.3.6.4. pasākuma pirmās kārtas projektu, kura ietvaros tiks ieviestas (aprobētas izmēģinājumprojektos) terapijas metodes no vardarbības cietušiem vai vardarbību veikušiem bērniem. Savukārt 4.3.6.4. pasākuma otrās kārtas projektos plānots sniegt jaunus vai pilnveidotus esošus atbalsta pakalpojumus bērniem savstarpējas vardarbības mazināšanai un novēršanai un bērniem ar kaitējošu seksuālu uzvedību. Abos minētajos pasākumos plānotie ieguldījumi attiecībā uz pakalpojumu sniegšanu ir sinerģiski un projektu īstenošanas periodi pārklāsies, tomēr finanšu ieguldījumu mērķi nepārklājas;
- programmas 4.3.6.5. pasākumu “Atbalsta pasākumi bērniem ar uzvedības vai atkarību problēmām un to ģimenēm”, kura ietvaros tiks izstrādāti un aprobēti atbalsta pasākumi un pakalpojumi bērniem ar uzvedības vai atkarību problēmām. Savukārt 4.3.6.4. pasākumā plānots sniegt atbalstu bērniem ar kaitējušu seksuālu uzvedību. Abos minētajos pasākumos plānotie ieguldījumi attiecībā uz atbalstu bērniem ir sinerģiski un projektu īstenošanas periodi pārklāsies, tomēr finanšu ieguldījumu mērķi nepārklājas;
- programmas 4.4.1. SAM “Veicināt nabadzības vai sociālās atstumtības riskam pakļauto personu sociālo integrāciju, izmantojot sociālās inovācijas” 4.4.1.1. pasākuma “Atbalsts jaunām pieejām sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanā”, kura ietvaros plānots ieviest inovācijas sociālo pakalpojumu jomā, nodrošinot mūsdienīgu, cilvēka vajadzībām atbilstošu un aktuālu sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu attīstību. Savukārt 4.3.6.4. pasākumā plānots ieviest jaunus vai pilnveidotus (inovatīvus) atbalsta pakalpojumus vardarbības risku un vardarbības seku mazināšanai. Abos minētajos pasākumos plānotie ieguldījumi attiecībā uz inovatīvu atbalsta mērķa grupām ir sinerģiski un projektu īstenošanas periodi pārklāsies, tomēr finanšu ieguldījumu mērķi nepārklājas.
6. 78. lpp uzdevumā, kurā norādīts "Turpināt un pabeigt iesākto darbu pie bērnu līdzdalības monitoringa metodikas, attiecīgi izveidojot šīs metodikas ieviešanas mehānismu. Atbildīgais – LM, termiņš 31.12.2024. Lūdzam mainīt termiņu no 31.12.2024 uz 31.12.2026.
7. Lūdzam papildināt Informatīvā ziņojuma 68. lpp. “Lai nodrošinātu multidisciplināru atbalstu bērnam ar uzvedības un atkarības problēmām un risinātu sarežģītos gadījumus, būtu nepieciešams uzsākt diskusijas par atbalsta vai terapeitiskās iestādes izveidi, kurā bērnam / jaunietim [..]” ar atsauci uz Tieslietu ministrijas izstrādāto informatīvo ziņojumu Par sociālās korekcijas izglītības iestādes reformas īstenošanas gaitu un ieceri izveidot "Bērnu un jauniešu drošo māju" augsta riska bērniem un jauniešiem. 
8. Atkārtoti vēršam uzmanību, ka pedagogu profesionālās kompetences pilnveidi nosaka Ministru kabineta 2018.gada 11.septembra noteikumi Nr. 569 “Noteikumi par pedagogiem nepieciešamo izglītību un profesionālo kvalifikāciju un pedagogu profesionālās kompetences pilnveides kārtību”, iekļaujot kompetences pilnveides programmā tēmu par bērnu tiesību aizsardzību. Bērnu aizsardzības centrs projektā  “Profesionālās kvalifikācijas pilnveide bērnu tiesību aizsardzības jautājumos un bērnu likumisko pārstāvju atbildības stiprināšana” ir izstrādājis mācību programmu paraugus tikai tām speciālistu grupām, kuru kompetences pilnveidi bērnu tiesību aizsardzībā regulē Labklājības ministrijas pārziņā esošie tiesību akti, proti, Ministru kabineta 2014.gada 1.aprīļa noteikumi Nr.173 “Noteikumi par kārtību, kādā apgūst speciālās zināšanas bērnu tiesību aizsardzības jomā, šo zināšanu saturu un apjomu” un Ministru kabineta 2006.gada 5.decembra noteikumi Nr.984 “Noteikumi par bāriņtiesas priekšsēdētāja, bāriņtiesas priekšsēdētāja vietnieka un bāriņtiesas locekļa mācību programmas saturu un apmācības kārtību”.  Minētā Bērnu aizsardzības centra īstenotā projekta ietvaros nav plānot pedagogiem paredzētu programmas paraugu izstrāde. Attiecīgi Iūdzam Informatīvā ziņojuma 66. lpp. precizēt rindkopu “Projektā “Profesionālās kvalifikācijas pilnveide bērnu tiesību aizsardzības jautājumos un bērnu likumisko pārstāvju atbildības stiprināšana”, kuru īsteno BAC, tiks pilnveidotas bērnu tiesību aizsardzības jomā strādājošo profesionālās kompetences pilnveides programmas un to mācību metodoloģija, attiecīgi attīstot pedagogiem paredzētas programmas”, izsakot šādā redakcijā: “Projektā “Profesionālās kvalifikācijas pilnveide bērnu tiesību aizsardzības jautājumos un bērnu likumisko pārstāvju atbildības stiprināšana”, kuru īsteno BAC, ir izstrādāti jauni bērnu tiesību aizsardzības jomā strādājošo profesionālās kompetences pilnveides programmu paraugi un to mācību metodikas, uz kuru pamata Izglītības un zinātnes ministrija attīstīs pedagogiem paredzētās speciālo zināšanu bērnu tiesību aizsardzības jomā apguves un pilnveides programmas.”
6. 78. lpp uzdevumā, kurā norādīts "Turpināt un pabeigt iesākto darbu pie bērnu līdzdalības monitoringa metodikas, attiecīgi izveidojot šīs metodikas ieviešanas mehānismu. Atbildīgais – LM, termiņš 31.12.2024. Lūdzam mainīt termiņu no 31.12.2024 uz 31.12.2026.
7. Lūdzam papildināt Informatīvā ziņojuma 68. lpp. “Lai nodrošinātu multidisciplināru atbalstu bērnam ar uzvedības un atkarības problēmām un risinātu sarežģītos gadījumus, būtu nepieciešams uzsākt diskusijas par atbalsta vai terapeitiskās iestādes izveidi, kurā bērnam / jaunietim [..]” ar atsauci uz Tieslietu ministrijas izstrādāto informatīvo ziņojumu Par sociālās korekcijas izglītības iestādes reformas īstenošanas gaitu un ieceri izveidot "Bērnu un jauniešu drošo māju" augsta riska bērniem un jauniešiem. 
8. Atkārtoti vēršam uzmanību, ka pedagogu profesionālās kompetences pilnveidi nosaka Ministru kabineta 2018.gada 11.septembra noteikumi Nr. 569 “Noteikumi par pedagogiem nepieciešamo izglītību un profesionālo kvalifikāciju un pedagogu profesionālās kompetences pilnveides kārtību”, iekļaujot kompetences pilnveides programmā tēmu par bērnu tiesību aizsardzību. Bērnu aizsardzības centrs projektā  “Profesionālās kvalifikācijas pilnveide bērnu tiesību aizsardzības jautājumos un bērnu likumisko pārstāvju atbildības stiprināšana” ir izstrādājis mācību programmu paraugus tikai tām speciālistu grupām, kuru kompetences pilnveidi bērnu tiesību aizsardzībā regulē Labklājības ministrijas pārziņā esošie tiesību akti, proti, Ministru kabineta 2014.gada 1.aprīļa noteikumi Nr.173 “Noteikumi par kārtību, kādā apgūst speciālās zināšanas bērnu tiesību aizsardzības jomā, šo zināšanu saturu un apjomu” un Ministru kabineta 2006.gada 5.decembra noteikumi Nr.984 “Noteikumi par bāriņtiesas priekšsēdētāja, bāriņtiesas priekšsēdētāja vietnieka un bāriņtiesas locekļa mācību programmas saturu un apmācības kārtību”.  Minētā Bērnu aizsardzības centra īstenotā projekta ietvaros nav plānot pedagogiem paredzētu programmas paraugu izstrāde. Attiecīgi Iūdzam Informatīvā ziņojuma 66. lpp. precizēt rindkopu “Projektā “Profesionālās kvalifikācijas pilnveide bērnu tiesību aizsardzības jautājumos un bērnu likumisko pārstāvju atbildības stiprināšana”, kuru īsteno BAC, tiks pilnveidotas bērnu tiesību aizsardzības jomā strādājošo profesionālās kompetences pilnveides programmas un to mācību metodoloģija, attiecīgi attīstot pedagogiem paredzētas programmas”, izsakot šādā redakcijā: “Projektā “Profesionālās kvalifikācijas pilnveide bērnu tiesību aizsardzības jautājumos un bērnu likumisko pārstāvju atbildības stiprināšana”, kuru īsteno BAC, ir izstrādāti jauni bērnu tiesību aizsardzības jomā strādājošo profesionālās kompetences pilnveides programmu paraugi un to mācību metodikas, uz kuru pamata Izglītības un zinātnes ministrija attīstīs pedagogiem paredzētās speciālo zināšanu bērnu tiesību aizsardzības jomā apguves un pilnveides programmas.”
 
Piedāvātā redakcija
-