Projekta ID
22-TA-697Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
27.06.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk – Datu regula) 6. panta 1. punktā noteikts, ka personas datu apstrāde ir likumīga tikai tādā apmērā un tikai tad, ja ir piemērojams vismaz viens no turpmāk minētajiem pamatojumiem publiskai personai: “c” apstrāde ir vajadzīga, lai izpildītu uz pārzini attiecināmu juridisku pienākumu vai “e” apstrāde ir vajadzīga, lai izpildītu uzdevumu, ko veic sabiedrības interesēs vai īstenojot pārzinim likumīgi piešķirtās oficiālās pilnvaras. Savukārt Datu regulas 6. panta 3. punkta “b” apakšpunktā noteikts, ka šā panta 1. punkta “c” un “e” apakšpunktā minēto apstrādes pamatu un nolūku nosaka ar dalībvalsts tiesību aktiem, kas piemērojami pārzinim. Minētajā juridiskajā pamatā var būt ietverti konkrēti noteikumi, lai pielāgotu Datu regulas noteikumu piemērošanu, cita starpā vispārēji nosacījumi, kas reglamentē pārziņa īstenotu apstrādes likumību; apstrādājamo datu veidi; attiecīgie datu subjekti; vienības, kurām personas dati var tikt izpausti, un mērķi, kādiem tie var tikt izpausti u.tt.
Likumprojektā norādīts, ka Bērnu tiesību aizsardzības likuma 26.1panta trešā daļa paredz tiesības apstrādāt informācijas sistēmā iekļauto informāciju par goda ģimenes apliecībām, tostarp personas datus, noteiktām institūcijām un personām to darbību reglamentējošos normatīvajos aktos noteikto funkciju vai deleģēto uzdevumu izpildei.
Vēršam uzmanību, ka tiesību aktā ietvertie uzdevumi nedrīkst būt tik vispārīgi, ka neļauj izdarīt pašsaprotamu pieņēmumu, ka šādu uzdevumu izpildei ir nepieciešama personas datu apstrāde, proti, formāla atsaukšanās uz likumā noteiktu publiskas iestādes funkciju nebūtu pieļaujama. Tāpat arī likumprojekta anotācijā nav norādīts, kādu noteiktu funkciju vai deleģēto uzdevumu izpildei nepieciešams apstrādāt informācijas sistēmā esošos personas datus.
Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt projektu kopumā, skaidri norādot, kādu funkciju vai deleģēto uzdevumu izpildei nepieciešama konkrētā personas datu apstrāde. Tāpat lūgums paskaidrot, ka minētās funkcijas un uzdevumus nav iespējams izpildīt bez personu datu apstrādes, norādot arī, kā tiek ievēroti personas datu apstrādes principi, piemēram, datu minimizēšanas princips.
Likumprojektā norādīts, ka Bērnu tiesību aizsardzības likuma 26.1panta trešā daļa paredz tiesības apstrādāt informācijas sistēmā iekļauto informāciju par goda ģimenes apliecībām, tostarp personas datus, noteiktām institūcijām un personām to darbību reglamentējošos normatīvajos aktos noteikto funkciju vai deleģēto uzdevumu izpildei.
Vēršam uzmanību, ka tiesību aktā ietvertie uzdevumi nedrīkst būt tik vispārīgi, ka neļauj izdarīt pašsaprotamu pieņēmumu, ka šādu uzdevumu izpildei ir nepieciešama personas datu apstrāde, proti, formāla atsaukšanās uz likumā noteiktu publiskas iestādes funkciju nebūtu pieļaujama. Tāpat arī likumprojekta anotācijā nav norādīts, kādu noteiktu funkciju vai deleģēto uzdevumu izpildei nepieciešams apstrādāt informācijas sistēmā esošos personas datus.
Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt projektu kopumā, skaidri norādot, kādu funkciju vai deleģēto uzdevumu izpildei nepieciešama konkrētā personas datu apstrāde. Tāpat lūgums paskaidrot, ka minētās funkcijas un uzdevumus nav iespējams izpildīt bez personu datu apstrādes, norādot arī, kā tiek ievēroti personas datu apstrādes principi, piemēram, datu minimizēšanas princips.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Datu regulas 6. panta 3. punkta “b” apakšpunktā noteikts, ka šā panta 1. punkta “c” un “e” apakšpunktā minēto apstrādes pamatu un nolūku nosaka ar dalībvalsts tiesību aktiem, kas piemērojami pārzinim. Tāpat tādu personas datu apstrāde, kas attiecas uz veselību, Datu regulas izpratnē uzskatāma par īpašu kategoriju personas datu apstrādi. Atbilstoši Datu regulas 9. panta 1. punktam veselības datu apstrāde ir aizliegta. Veselības datu apstrāde ir pieļaujama, ja pastāv kāds no Datu regulas 9. panta 2. punktā minētajiem pamatojumiem. Vēršam uzmanību, ka personas datiem, kas pēc savas būtības ir īpaši sensitīvi saistībā ar pamattiesībām, pienākas īpaša aizsardzība, jo to apstrādes konteksts varētu radīt nopietnu risku datu subjekta tiesībām un tiesiskajām interesēm. Līdz ar to šādu datu apstrādei jo īpaši jāparedz atbilstošas garantijas personas datu un citu pamattiesību aizsardzībai. Tāpat, lai noteiktu, vai un kādā mērā pārziņi var apstrādāt sensitīvus datus, ir jānodrošina precīzs līdzsvars starp tiesībām uz privātumu un sabiedrības interesēm.
No likumprojekta 5.panta ir noprotams, ka Bērna māja, lai sasniegtu un realizētu tās darbībai izvirzītos mērķus, apstrādās personas datus, tajā skaitā bērnu datus, kā arī tādas personas datu kategorijas kā veselības dati (īpašu kategoriju dati). Tāpat likumprojekta 5.pants paredz, ka Bērna mājas mērķis cita starp arī ir nodrošināt saņemtās informācijas uzkrāšanu un veidot statistikas analīzi.
Vēršam uzmanību, ka likumprojekts un tā anotācija nesatur informāciju par projektā paredzēto personas datu apstrādes tiesisko pamatu atbilstoši Datu regulas 9. pantam. Tāpat likumprojektā nav norādīts, kādam nolūkam tiks veikta Bērna mājas saņemtās informācijas uzkrāšana un statistikas analīzes veidošana. Ņemot vērā minēto, lūdzam atbilstoši precizēt projektu kopumā, paredzot arī atbilstošas garantijas personas datu un citu tiesību un tiesisko interešu aizsardzībai.
No likumprojekta 5.panta ir noprotams, ka Bērna māja, lai sasniegtu un realizētu tās darbībai izvirzītos mērķus, apstrādās personas datus, tajā skaitā bērnu datus, kā arī tādas personas datu kategorijas kā veselības dati (īpašu kategoriju dati). Tāpat likumprojekta 5.pants paredz, ka Bērna mājas mērķis cita starp arī ir nodrošināt saņemtās informācijas uzkrāšanu un veidot statistikas analīzi.
Vēršam uzmanību, ka likumprojekts un tā anotācija nesatur informāciju par projektā paredzēto personas datu apstrādes tiesisko pamatu atbilstoši Datu regulas 9. pantam. Tāpat likumprojektā nav norādīts, kādam nolūkam tiks veikta Bērna mājas saņemtās informācijas uzkrāšana un statistikas analīzes veidošana. Ņemot vērā minēto, lūdzam atbilstoši precizēt projektu kopumā, paredzot arī atbilstošas garantijas personas datu un citu tiesību un tiesisko interešu aizsardzībai.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Saistībā ar grozījumiem, kas skar Bērnu mājas izveidi, vēršam uzmanību, ka likumprojekta anotācijā nav skaidri norādīts, vai Bērna mājas pakalpojumi būs attiecināmi arī uz tādām nepilngadīgām personām, kas atrodas ieslodzījumā (notiesātajiem un apcietinātajiem), kuras arī var būt attiecīga noziedzīga nodarījuma upuri. Līdz ar to lūdzam precizēt likumprojekta anotāciju, ietverot skaidru norādi par to, vai nepilngadīgie ieslodzītie ietilps Bērnu mājas mērķa grupā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Priekšlikums
Lūdzam saskaņā ar Ministru kabineta 2021.gada 7.septembra noteikumu Nr.617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 9.25. apakšpunktā noteikto aizpildīt likumprojekta anotācijas 8.daļas "Horizontālās ietekmes" 8.1.16.punktu atbilstoši Bērnu tiesību aizsardzības likuma 6.pantā noteiktajam bērna labāko interešu ievērošanas principam.
Piedāvātā redakcija
-