Atzinums

Projekta ID
24-TA-349
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
14.02.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam ziņojumā skaidrot lēmuma projekta 2. un 3. punktā ietverto uzdevumu nepieciešamību un nepieciešamības gadījumā šos punktus precizēt vai svītrot. Norādām, ka nav skaidrs, kā izpaužas piedāvājums paplašināt finansējuma saņēmēja loku (lēmuma projekta 6. punktā norādīts arī uz vienošanos ar Eiropas Komisiju), cita starpā ņemot vērā, ka Atveseļošanas un noturības mehānisma plānā norādīts, ka konkursā pieteikumus varēs iesniegt pašvaldības, kā arī izvērtētas iespējas par investīciju pieejamību biedrībām un nodibinājumiem, sociālajiem uzņēmumiem, bet uz finansējuma saņēmējiem - pašvaldībām norādīts Darba kārtībā, savukārt ziņojumā norādīts, ka finansējuma saņēmēju loka paplašināšanai grozījumi minētajos dokumentos netiek plānoti. Turklāt nav skaidrs, par ko konkrēti lēmuma projekta 3. punktā nepieciešams pozitīvs Eiropas Komisijas viedoklis.
Piedāvātā redakcija
-
2.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam lēmuma projektā korekti pierakstīt normatīvā akta nosaukumu, aizstājot norādi "3.1.2.3.i. investīcijas otrās kārtas Ministru kabineta noteikumu" ar atsauci uz konkrētiem Ministru kabineta noteikumiem, proti, Ministru kabineta 2023. gada 22. augusta noteikumiem Nr. 475 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virziena "Reģionālā politika" 3.1.2. reformas "Sociālo un nodarbinātības pakalpojumu pieejamība minimālo ienākumu reformas atbalstam" 3.1.2.3.i. investīcijas "Ilgstošas sociālās aprūpes pakalpojuma noturība un nepārtrauktība: jaunu ģimeniskai videi pietuvinātu aprūpes pakalpojumu sniedzēju attīstība pensijas vecuma personām" otrās kārtas īstenošanas un uzraudzības noteikumi" ( turpmāk - noteikumi Nr. 475).
Piedāvātā redakcija
-
3.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam lēmuma projekta 3. punktā svītrot vārdus "kā steidzamus" . Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 606 "Ministru kabineta kārtības rullis" (turpmāk - noteikumi Nr. 606) 55.2. apakšpunktam steidzamības kārtību var piemērot tikai izņēmuma gadījumā, ja jautājumu nepieciešams risināt nekavējoties saistībā ar tādu valstij nelabvēlīgu seku iestāšanos, kas skar būtiskas sabiedrības intereses vai valsts starptautiskās, finanšu, ekonomiskās vai drošības intereses. Steidzamība jāpamato pēc būtības, norādot konkrētās nelabvēlīgās sekas. Par steidzamības pamatu netiek uzskatīts iepriekš laikus zināma uzdevuma izpildes termiņa kavējums. Attiecīgi secināms, ka steidzamības kārtības piemērošana nav piemērojama "automātiski", tai jābūt pamatotai katrā konkrētā gadījumā, izvērtējot minētos priekšnoteikumus.
Piedāvātā redakcija
-
4.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka atbilstoši ziņojumā sniegtajai informācijai projekta iesniedzējas ir vienīgi pašvaldības, aicinām lēmuma projekta 5. un 6. punktā norādīt vienīgi uz vienošanās par projekta īstenošanu, jo ar pašvaldībām nav slēdzami līgumi par projekta īstenošanu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai nav nepieciešama Ministru kabineta atļauja lēmuma pieņemšanai par iesniegtajiem četriem 3.1.2.3.i. investīcijas otrās kārtas projektu iesniegumiem līguma vai vienošanās par to īstenošanu noslēgšanai, bet minētā lēmuma pieņemšana atkarīga no noteikumos Nr. 475 ietverto nosacījumu izpildes, lūdzam svītrot vai precizēt lēmuma projekta 5. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt lēmuma projekta 6. punktu, paredzot atbildīgās ministrijas uzdevumu ierosināt grozījumus Atveseļošanas un noturības mehānisma plānā un attiecīgajā Darbības kārtībā (vai, piemēram, sagatavot un virzīt grozījumu priekšlikumu), ņemot vērā, ka bez Eiropas Komisijas piekrišanas Darbības kārtība nav grozāma (sk. Darbības kārtības 4. punktu), kā arī bez Eiropas Komisijas apstiprinājuma un grozījumiem īstenošanas lēmumā, nav grozāms Atveseļošanas un noturības mehānisma plāns (sk. Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regulas (ES) 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu 21. pantu).
Kā arī lūdzam izvērtēt un lēmuma projektā paredzēt atbildīgās ministrijas rīcību gadījumā, ja Eiropas Komisija noraida Latvijas ierosinājumu grozīt atveseļošanas un noturības plānu vai nepiekrīt grozījumu izdarīšanai Darbības kārtībā, tostarp nepieciešamības gadījumā paredzot uzdevumu sagatavot un iesniegt Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam lēmuma projekta 2. un 6. punktā paredzēt vienu iestādi, kura ir atbildīga par konkrētajiem uzdevumiem, nepieciešamības gadījumā paredzot, ka šī iestāde sadarbojas ar citu iestādi, tādējādi izvairoties no neskaidra atbildības sadalījuma par lēmuma projektā paredzētā uzdevuma izpildi.
Piedāvātā redakcija
-