Atzinums

Projekta ID
24-TA-2478
Atzinuma sniedzējs
Datu valsts inspekcija
Atzinums iesniegts
20.02.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekta ietvaros ir paredzēts apstrādāt personas datus, taču likumprojekta 10.1 panta dažādu daļu redakcijā ir atšķirīgi formulēts to datu apjoms, kas tiks apstrādāts attiecībā uz transportlīdzekļa vadītāju, piemēram, 10.1 panta ceturtajā daļā  norādīts, ka tiek apstrādāta transportlīdzekļa vadītāja kontaktinformācija, savukārt, 10.1 panta piektajā daļām MK tiek dots deleģējums noteikt par transportlīdzekļa vadītāju apstrādājamo datu apjomu.
Vienlaikus MK apstiprinātājos informatīvajos ziņojumos, kuros SM uzdots ieviest attiecīgo robežas šķērsošanas risinājumu (Ministru kabinetā 2024. gada 23. jūlija sēdē izskatītais informatīvais ziņojums “Par Latvijas Republikas ārējās robežas stiprināšanas risinājuma izvērtējumu un turpmāko rīcību”(prot. Nr. 30, 57. §) un Ministru kabineta 2024. gada 22. oktobra sēdē izskatītais informatīvais ziņojums “Par Latvijas Republikas ārējās robežas šķērsošanas elektroniskās iepriekšējās pieteikšanās un rindas progresa sistēmas e-pakalpojuma, un robežšķērsošanas vietas kontroles procesa elektronizētas pārvaldības risinājumu”(prot. Nr. 45, 51. §)), ir paredzēta transportlīdzekļa vadītāja vārda un uzvārda apstrāde.

Ņemot vērā to, ka apstrādājamo datu apjomam ir jābūt skaidri izsecināmam jau no likuma teksta, lūdzam precizēt likumprojektu, norādot konkrētu apstrādājamo personas datu apjomu. Proti, saskaņā ar konkrēto redakciju, ja likuma tekstā ir skaidri noteikts, ka tiek apstrādāta tikai vadītāja kontaktinformācija, Ministru kabinets varēs tikai precizēt, kāda kontaktinformācija tiks apstrādāta, taču nevarēs apstrādājamo datu apjomu paplašināt ārpus kontaktinformācijas, piemēram, paredzot apstrādāt arī vadītāja identitātes datus.

Lūdzam arī apsvērt iespēju papildināt likumprojekta anotāciju, norādot, kādi konkrēti dati tiks apstrādāti, piemēram, vārds, uzvārds, tālruņa numurs, lai izvairītos no terminoloģijas neskaidrībām, izstrādājot MK noteikumus.

Papildus vēršam uzmanību, ka pirms personas datu apstrādes ir jānosaka skaidrs nolūks šo personas datu apstrādei, lai būtu iespējams izvērtēt, vai, apstrādājot personas datus, tiek ievēroti Datu regulā noteiktie datu apstrādes principi un vai personas datu apstrāde ir samērīga un nepieciešama attiecīgā nolūka sasniegšanai.
Ievērojot minēto, likumprojekts papildinām ar personas datu apstrādes nolūku, kā arī apsverama iespēja skaidri noteikts personas datu apstrādes pārzini, jo informācijas sistēmas pārzinis un personas datu apstrādes pārzinis nav viens un tas pats. Personas datu apstrādes pārzinis ir subjekts, kas nosaka personas datu apstrādes nolūku un līdzekļus. Ja netiek saskatīta iespēja papildināt likumprojekta, ar atbilstošu informāciju/izvērtējumu papildināma likumprojekta anotācija.
Piedāvātā redakcija
(4) Elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas izveides, attīstības un uzturēšanas nodrošināšana tiek deleģēta valsts akciju sabiedrībai “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs”. Elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas pārziņa pienākumi tiek deleģēti valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “Autotransporta direkcija”. Lai nodrošinātu robežšķērsošanas rindas pārvaldību, elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā apstrādā transportlīdzekļa vadītāja identificējošu informāciju un kontaktinformāciju. 
2.
Anotācija (ex-ante)
8.1.13. uz datu aizsardzību
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 8.1.13. apakšpunktu ar personas datu apstrādes nolūku. Lūdzam nolūku norādīt gana precīzi, lai ir saprotams, kāpēc šāda informācija tiek apkopota, piemēram, transportlīdzekļu vadītāju informēšanai, lai nodrošinātu efektīvāku ārējās robežšķērsošanas šķērsošanu vai rindas pārvaldības pakalpojuma sniegšanu. Lūdzam norādīt arī plānoto apstrādājamo datu apjomu, piemēram, transportlīdzekļa vadītāja kontaktinformācija, kā arī tiesisko pamatu - konkrētu valsts pārvaldes uzdevumu, kura īstenošanai personas datu apstrāde tiek veikta, un informāciju par datu apstrādes atbilstību Datu regulas 5.pantā noteiktajiem principiem, jo īpaši, pamatojot, kāpēc nolūku nevar sasniegt neapstrādājot personas datus vai apstrādājot tos mazākā apjomā.
Piedāvātā redakcija
-