Atzinums

Projekta ID
23-TA-29
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
09.01.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Piedāvājam svītrot norādi uz Sabiedrisko pakalpojuma sniedzēju iepirkuma likumu, ņemot vērā, ka konkrētā pakalpojuma iepirkuma norisi regulēs arī citi normatīvie akti.
Piedāvātā redakcija
Piedāvājam 4.panta sesto daļu izteikt šādā redakcijā:

"(6) Elektroenerģijas pārvades sistēmas operators vai elektroenerģijas sadales sistēmas operators, aprēķinot regulatīvā rēķina atlikumu, par laikposmu no 2023. gada 1. jūlija līdz 2023. gada 31. decembrim elektroenerģijas izmaksas par tehnoloģisko procesu nodrošināšanu un elektroenerģijas tīkla zudumu nosegšanu nosaka atbilstoši faktiskajām izmaksām, bet ne vairāk kā 160,00 euro par vienu megavatstundu. Ja iepirkuma rezultātā elektroenerģijas sistēmas operatoram piedāvātā cena par elektroenerģiju laikposmam no 2023.gada 1.jūlija līdz 2023.gada 31.decembrim pārsniedz 160,00 euro par vienu megavatstundu, sistēmas operatoram ir tiesības, nemaksājot maksu par esošo līgumu pirmstermiņa izbeigšanu, iegādāties no akciju sabiedrības “Latvenergo” elektroenerģiju par 160,00 euro par vienu megavatstundu, kas nepieciešama, lai laikposmam no 2023.gada 1.jūlija līdz 2023.gada 31.decembrim nodrošinātu tehnoloģisko procesu un nosegtu elektroenerģijas tīkla zudumus apjomā, kas nepārsniedz 4% no pārvadītās vai sadalītās elektroenerģijas.".
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Piedāvājam svītrot norādi uz Sabiedrisko pakalpojuma sniedzēju iepirkuma likumu, ņemot vērā, ka konkrētā pakalpojuma iepirkuma norisi regulēs arī citi normatīvie akti.
Piedāvātā redakcija
Piedāvājam 4.panta sesto daļu izteikt šādā redakcijā:

"(6) Elektroenerģijas pārvades sistēmas operators vai elektroenerģijas sadales sistēmas operators, aprēķinot regulatīvā rēķina atlikumu, par laikposmu no 2023. gada 1. jūlija līdz 2023. gada 31. decembrim elektroenerģijas izmaksas par tehnoloģisko procesu nodrošināšanu un elektroenerģijas tīkla zudumu nosegšanu nosaka atbilstoši faktiskajām izmaksām, bet ne vairāk kā 160,00 euro par vienu megavatstundu. Ja iepirkuma rezultātā elektroenerģijas sistēmas operatoram piedāvātā cena par elektroenerģiju laikposmam no 2023.gada 1.jūlija līdz 2023.gada 31.decembrim pārsniedz 160,00 euro par vienu megavatstundu, sistēmas operatoram ir tiesības, nemaksājot maksu par esošo līgumu pirmstermiņa izbeigšanu, iegādāties no akciju sabiedrības “Latvenergo” elektroenerģiju par 160,00 euro par vienu megavatstundu, kas nepieciešama, lai laikposmam no 2023.gada 1.jūlija līdz 2023.gada 31.decembrim nodrošinātu tehnoloģisko procesu un nosegtu elektroenerģijas tīkla zudumus apjomā, kas nepārsniedz 4% no pārvadītās vai sadalītās elektroenerģijas.".
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Piedāvājam svītrot norādi uz Sabiedrisko pakalpojuma sniedzēju iepirkuma likumu, ņemot vērā, ka konkrētā pakalpojuma iepirkuma norisi regulēs arī citi normatīvie akti.
Piedāvātā redakcija
"(7) Elektroenerģijas pārvades sistēmas operators, aprēķinot regulatīvā rēķina atlikumu, par laikposmu no 2023. gada 1.jūlija līdz 2024. gada 31. decembrim, izmaksas par elektroenerģijas pārvades sistēmas palīgpakalpojumos ietverto fiksēto maksu par iepriekš noteikta apjoma jaudas rezerves uzturēšanu atbilstoši noteiktām tehniskām prasībām nosaka atbilstoši faktiskajām izmaksām, bet ne vairāk kā 4,65 euro par vienu megavatu stundā. Ja iepirkuma rezultātā elektroenerģijas pārvades sistēmas operatoram piedāvātā cena par šo pakalpojumu laikposmam no 2023. gada 1. jūlija līdz 2024. gada 31. decembrim pārsniedz 4,65 euro par vienu megavatu stundā, operatoram ir tiesības, nemaksājot maksu par esošo līgumu pirmstermiņa izbeigšanu, iegādāties no akciju sabiedrības “Latvenergo” minēto pakalpojumu par 4,65 euro par vienu megavatu stundā, laikposmam no 2023. gada 1. jūlija līdz 2024. gada 31. decembrim.”.
 
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Piedāvājam svītrot norādi uz Sabiedrisko pakalpojuma sniedzēju iepirkuma likumu, ņemot vērā, ka konkrētā pakalpojuma iepirkuma norisi regulēs arī citi normatīvie akti.
Piedāvātā redakcija

"(7) Elektroenerģijas pārvades sistēmas operators, aprēķinot regulatīvā rēķina atlikumu, par laikposmu no 2023. gada 1.jūlija līdz 2024. gada 31. decembrim, izmaksas par elektroenerģijas pārvades sistēmas palīgpakalpojumos ietverto fiksēto maksu par iepriekš noteikta apjoma jaudas rezerves uzturēšanu atbilstoši noteiktām tehniskām prasībām nosaka atbilstoši faktiskajām izmaksām, bet ne vairāk kā 4,65 euro par vienu megavatu stundā. Ja iepirkuma rezultātā elektroenerģijas pārvades sistēmas operatoram piedāvātā cena par šo pakalpojumu laikposmam no 2023. gada 1. jūlija līdz 2024. gada 31. decembrim pārsniedz 4,65 euro par vienu megavatu stundā, operatoram ir tiesības, nemaksājot maksu par esošo līgumu pirmstermiņa izbeigšanu, iegādāties no akciju sabiedrības “Latvenergo” minēto pakalpojumu par 4,65 euro par vienu megavatu stundā, laikposmam no 2023. gada 1. jūlija līdz 2024. gada 31. decembrim.”.
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
1. Nepieciešams papildināt 1.3. sadaļu "Risinājumi", nosakot, ka pienākums sistēmas operatoriem īstenot un pierādīt, ka, tie ir pilnvērtīgi rīkojušies ar mērķi elektroenerģijas tirgū iegādāties elektroenerģiju par cenu, kas nepārsniedz Likumā noteikto, taču aktuālie tirgus apstākļi šādu cenu nespēj nodrošināt, attiecas tikai uz procedūrām, kādās tiek iegādāta elektroenerģija, un neattiecas uz sistēmas operatora pienākumu izvēlēties kādu citu (piem. garāku) iepirkuma periodu.
2. Nepieciešams papildināt 1.3. sadaļu "Risinājumi", nosakot, ka Ministru kabineta rīkojumā jāparedz AST nevis pienākums pārskatīt pakalpojuma nosacījumus, bet pienākums izvērtēt, vai nosacījumus ir iespējams pārskatīt, vienlaikus neskarot prasības attiecībā uz elektroenerģijas sistēmas drošumu.
Piedāvātā redakcija
1. "- Sistēmas operatoriem ir pienākums īstenot un pierādīt, ka, veicot elektroenerģijas iepirkumu periodam no 2023. gada 1. jūlija līdz 2023. gada 31. decembrim, tie ir pilnvērtīgi rīkojušies ar mērķi elektroenerģijas tirgū iegādāties elektroenerģiju par cenu, kas nepārsniedz Likumā noteikto, taču aktuālie tirgus apstākļi šādu cenu nespēj nodrošināt.".
2. "Papildus likuma grozījumu priekšlikumam, būtu nepieciešams arī izdot Ministru kabineta rīkojumu, kas paredz AST izvērtēt, vai ir iespējams pārskatīt pakalpojuma nosacījumus, lai, nemazinot prasības attiecībā uz elektroenerģijas sistēmas drošumu, pēc iespējas samazinātu pakalpojuma nodrošināšanas izmaksas sagaidāmās augstās elektroenerģijas cenas periodā 2023. gadā (attiecīgi, meklējot veidu, kā pēc iespējas ierobežot palīgpakalpojuma ietekmi uz vairumtirgus cenu reģionā).".
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
1. Nepieciešams papildināt 1.3. sadaļu "Risinājumi", nosakot, ka pienākums sistēmas operatoriem īstenot un pierādīt, ka, tie ir pilnvērtīgi rīkojušies ar mērķi elektroenerģijas tirgū iegādāties elektroenerģiju par cenu, kas nepārsniedz Likumā noteikto, taču aktuālie tirgus apstākļi šādu cenu nespēj nodrošināt, attiecas tikai uz procedūrām, kādās tiek iegādāta elektroenerģija, un neattiecas uz sistēmas operatora pienākumu izvēlēties kādu citu (piem. garāku) iepirkuma periodu.
2. Nepieciešams papildināt 1.3. sadaļu "Risinājumi", nosakot, ka Ministru kabineta rīkojumā jāparedz AST nevis pienākums pārskatīt pakalpojuma nosacījumus, bet pienākums izvērtēt, vai nosacījumus ir iespējams pārskatīt, vienlaikus neskarot prasības attiecībā uz elektroenerģijas sistēmas drošumu.
Piedāvātā redakcija
1. "- Sistēmas operatoriem ir pienākums īstenot un pierādīt, ka, veicot elektroenerģijas iepirkumu periodam no 2023. gada 1. jūlija līdz 2023. gada 31. decembrim, tie ir pilnvērtīgi rīkojušies ar mērķi elektroenerģijas tirgū iegādāties elektroenerģiju par cenu, kas nepārsniedz Likumā noteikto, taču aktuālie tirgus apstākļi šādu cenu nespēj nodrošināt.".
2. "Papildus likuma grozījumu priekšlikumam, būtu nepieciešams arī izdot Ministru kabineta rīkojumu, kas paredz AST izvērtēt, vai ir iespējams pārskatīt pakalpojuma nosacījumus, lai, nemazinot prasības attiecībā uz elektroenerģijas sistēmas drošumu, pēc iespējas samazinātu pakalpojuma nodrošināšanas izmaksas sagaidāmās augstās elektroenerģijas cenas periodā 2023. gadā (attiecīgi, meklējot veidu, kā pēc iespējas ierobežot palīgpakalpojuma ietekmi uz vairumtirgus cenu reģionā).".

 
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka attiecībā uz atbalstu AS “Augstsprieguma tīkls” vērtējums no komercdarbības viedokļa jau ir veikts informatīvajā ziņojumā “Par AS "Augstsprieguma tīkls" un AS "Sadales tīkls" sistēmas  pakalpojuma tarifu projektu pārskatīšanu” (22-TA-3755), lūdzam likumprojekta anotācijā iekļaut šo izvērtējumu, lai skaidrs, kādēļ attiecībā uz atbalstu AS “Augstsprieguma tīkls” nav jāpiemēro komercdarbības atbalsta regulējums.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka likumprojekta 2.punkts paredz papildināt likuma 4.pantu ar sesto daļu, paredzot atbalsta pasākumus elektroenerģijas pārvades sistēmas operatoram vai elektroenerģijas sadales sistēmas operatoram, savukārt, anotācijas 2) punktā minēts jēdziens sistēmas operatori, lūdzam viennozīmīgai normas interpretācijai lietot anotācijā vienotu terminoloģiju ar likumprojektu.
Piedāvātā redakcija
-