Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 2025. gada 16. februārī laikā no plkst. 19:00 līdz plkst. 22:00 tiks veikti plānoti LVRTC infrastruktūras uzturēšanas darbi. To laikā var būt traucēta vai nepieejama e-Identitātes apliecināšana ar eID, eParaksts kartēm un mobilo lietotni eParaksts mobile.
Projekta ID
23-TA-1941
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
22.12.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Rīgas metropoles areāla ilgtspējīga integrēta sabiedriskā transporta plāns līdz 2030. gadam
Iebildums
Ņemot vērā plāna projekta 8.tabulā norādīto, ka plāna 1. un 7. pasākuma īstenošanai nepieciešams papildu finansējums Satiksmes ministrijas budžeta programmā 31.00.00 "Sabiedriskais transports", kā arī sniegto iebildumu par šīs tabulas precizēšanu attiecībā uz pieejamo finansējumu, lūdzam rīkojuma projektu papildināt ar jaunu 3.punktu šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
"3. Atbildīgajām un līdzatbildīgajām institūcijām plānā paredzēto pasākumu īstenošanu 2024. gadā nodrošināt piešķirto līdzekļu ietvaros. Jautājumu par papildu nepieciešamo finansējumu plānā paredzēto pasākumu īstenošanai 2025. gadā un turpmākajos gados izskatīt Ministru kabinetā likumprojekta "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" sagatavošanas un izskatīšanas procesā kopā ar visu ministriju un centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem atbilstoši valsts budžeta finansiālajām iespējām. Ja valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas procesā papildu valsts budžeta līdzekļi plānā paredzēto pasākumu īstenošanai netiek piešķirti vai tiek piešķirti daļēji, tad attiecīgajām par plāna pasākumu ieviešanu atbildīgajām institūcijām nodrošināt, ka tiek īstenoti tie plānā paredzētie pasākumi, kurus var nodrošināt piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros."
2.
Plāna projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka Finanšu ministrija izteikusi iebildumus par likumprojektu "Ceļu nodevu likums" (23-TA-267) t.sk. par terminu "ceļu nodeva" (piemēram, 52.lpp.), lūdzam šo terminu neizmantot plāna projektā, tā vietā izvēloties aprakstīt, minot šīs valsts nodevas mērķi, piemēram, valsts nodeva, kas būtu maksājama par valsts ceļu lietošanu. Turklāt attiecībā uz "autostāvvietu nodevu" ierosinām izmantot terminu "maksājums", jo pagaidām nav veikts izvērtējums, vai šāds maksājums vispār atbilst valsts nodevas definīcijai. Lūdzam pievērst uzmanību arī tālāk tekstā izmantotajai terminoloģijai un to precizēt, jo, piemēram, plāna projekta 53.lpp. parādās jau cita veida maksājums uz autostāvvietām - "autostāvvietu maksas". Tāpat nav saprotams termins "ieņēmumi no šīm cenām" (arī 53.lpp.). Lūdzam šo precizēt.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt norādīto informāciju plāna projekta 1.5.4.sadaļā "Bezemisiju vilcienu iepirkums", ņemot vērā apstiprinātos grozījumus Atveseļošanas fonda plānā. Vēršam uzmanību, ka ar  Atveseļošanas fonda plāna grozījumos ietverto investīciju tvērumu bezemisiju vilcienu iegāde turpmāk netiek paredzēta. Attiecīgi lūdzam pārskatīt un precizēt arī  ES fondu 2021.-2027.gada investīciju ietvaros plānoto bezemisiju vilcienu iegādes apjomu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt plāna projekta 1.4.5.sadaļas "Pilsētu sabiedriskā transporta infrastruktūra un ritošais sastāvs" 5.rindkopā norādīto informāciju attiecībā uz projektu "Rīgas tramvaja infrastruktūras pielāgošana zemās grīdas tramvaja parametriem", ņemot vērā, ka minēto projektu plānots pabeigt 2024.gadā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzam pārskatīt un nepieciešamības gadījumā aktualizēt plāna projekta 1.4.2. sadaļas "Dzelzceļa infrastruktūra un ritošais sastāvs (1 520 mm)" 6.rindkopā norādīto informāciju attiecībā uz ieguldījumu veikšanu un aktivitātēm, kuras tiks pabeigtas līdz 2023.gada beigām, ņemot vērā, ka projektus "Dzelzceļa infrastruktūras modernizācija vilcienu kustības ātruma paaugstināšanai" un "Dzelzceļa pasažieru infrastruktūras modernizācija" plānots pabeigt pēc 2023.gada.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Plāna projekts
Iebildums
Ņemot vērā šobrīd aktualizēto situāciju vairāku transporta jomas, t.sk. dzelzceļa infrastruktūras, projektu sekmīgai pabeigšanai Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.-2020.gada plānošanas periodā, paredzot projektu posmošanas risinājuma nepieciešamību, kā arī Ministru kabineta 2023.gada 26.septembra sēdes protokollēmuma Nr.47 43.§ "Informatīvais ziņojums "Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2024. gadam un budžeta ietvaram 2024.–2026. gadam"" 4.2.punktā noteikto uzdevumu (Satiksmes ministrijai izvērtēt izdevumu attiecināmību un līdz 2024. gada 15. janvārim virzīt nepieciešamos priekšlikumus pārcelt visu vai daļu valsts budžeta finansētu deviņu elektrovilcienu iegādes, rezerves daļu fonda pieciem gadiem un elektrovilcienu uzturēšanas iekārtu iegādes, elektrovilcienu ražošanas uzraudzības, kā arī vilcienu remontu centra izbūves izmaksas (kopā līdz 96 611 703 euro) finansēšanai ES fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda programmas ietvaros), lūdzam nodrošināt, ka plāna ietvaros tiek ietverta aktuālā informācija par turpmāk plānotajām ES fondu 2021.-2027.gada un Atveseļošanas fonda plāna investīcijām, t.sk. par investīcijām, kas reāli tiks veiktas pēc ES fondu transporta jomas investīciju finansējuma pārplānošanas.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Plāna projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka šobrīd Satiksmes ministrija vienlaikus izstrādā (precizē) ziņojumu “Par Rail Baltica projekta tvērumu un īstenošanas plāniem, nodrošinot projekta funkcionalitāti un starpvalstu dzelzceļa līniju savienojumu”, kura ietvaros tiek apskatīti vairāki minētā projekta ieviešanas scenāriji, kā arī norādīta informācija par problēmām projekta finansēšanā, lūdzam plāna projekta 1.4.4. sadaļā "Dzelzceļa infrastruktūra (1 435 mm)", 1.4.6.sadaļā "Intermodalitāte/ savstarpējā savienojamība " un 2.2.4.2.sadaļā "1 435mm dzelzceļa sabiedriskais transports" sniegto informāciju par Rail Baltica projektu, papildināt ar norādi, ka minētā informācija ir attiecīgā projekta pilna tvēruma ieceres, kas var mainīties.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzam plāna projekta 1.5.3.sadaļas "Sabiedriskais dzelzceļa transports" beigās svītrot vārdus “kam papildu līdzekļi nav paredzēti”, ņemot vērā, ka zaudējumu segšanai sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem, tai skaitā reģionālajiem pasažieru pārvadājumiem ar vilcieniem pēdējos 3 gados valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas procesā ir piešķirts papildu valsts budžeta finansējums.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Plāna projekts
Iebildums
Plāna projekta 3.sadaļas "Plāna mērķis un rīcības virzieni" 1.punktā norādīts vairākkārt, ka sabiedriskā transporta pakalpojuma nodrošināšanai ir nepieciešams papildu finansējums no valsts budžeta, vienlaikus nesniedzot informāciju jautājuma risināšanai. Turklāt tiek norādīts, ka papildu valsts budžeta dotācija būs nepieciešama tieši sabiedriskā transporta pakalpojumu apjoma palielināšanai. Vienlaikus plāna  2.2.3. sadaļā "Sabiedriskā transporta konkurētspēja un komercializācijas principi" ir norādīts, ka, ņemot vērā ierobežotās valsts finansēšanas iespējas sabiedriskajam transportam un balstoties uz Sabiedriskā transporta pakalpojumu likuma prasībām (garantijām iedzīvotājiem par sabiedriskā transporta pieejamību), viens no risinājumiem ir nodrošināt reisu skaitu maršrutos atbilstoši Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā noteiktajām minimālajām prasībām, pārskatīt visus maršrutu reisus, ierobežojot reisu kursēšanu proporcionāli valsts budžetā pieejamajiem līdzekļiem, bet pārējos pārvadājumus nododot komercpārvadātājiem vai atstājot pašvaldību pārziņā. Ņemot vērā minēto, ka plānā minētās ieceres ir pretrunīgas, lūdzam pārskatīt sniegto informāciju un to salāgot.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Plāna projekts
Iebildums
Atgādinām, ka saskaņā ar Ministru kabineta 2023.gada 20.jūnija sēdē lemto (prot. Nr. 33 49. § 2. punkts) Ministru kabinets uzdeva Satiksmes ministrijai sadarbībā ar VSIA “Autotransporta direkcija” iesniegt izskatīšanai Sabiedriskā transporta padomē priekšlikumus valsts budžeta izdevumus mazinošiem pasākumiem reģionālās nozīmes sabiedriskā transporta maršrutu tīkla ietvaros, tai skaitā braukšanas maksas (tarifu) apmēra pārskatīšanai, vienlaikus ievērojot nepieciešamību salāgot iedzīvotāju vajadzības ar valsts budžeta iespējām, savukārt Ministru kabineta 2023. gada 28. novembra sēdes protokollēmuma Nr. 59 58. § 4.punktā noteikts, ka šī uzdevuma izpilde veicama līdz 2023. gada 29. decembrim. Ņemot vērā iepriekš minēto, lūdzam papildināt plāna projekta 3.sadaļu "Plāna mērķis un rīcības virzieni" ar attiecīgo informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Plāna projekts
Iebildums
Plāna projekta 3.sadaļas "Plāna mērķis un rīcības virzieni" 1.punktā norādīts, ka dzelzceļa sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanai būs nepieciešams papildu finansējums no valsts budžeta pēc 2030. gada, kad ir plānots uzsākt Rail Baltica reģionālās nozīmes dzelzceļa transporta pārvadājumus. Lūdzam papildināt ar informāciju, detalizētāk paskaidrojot šo apgalvojumu, vai tas ietver finansējumu infrastruktūras uzturēšanai un/vai dotāciju saistībā ar pasažieru pārvadājumiem, attiecīgi pamatojot, kāpēc Rail Baltica līnijā braukšanas maksa nebūtu nosakāma pēc komercprincipiem.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Plāna projekts
Iebildums
Saskaņā ar likumu “Par valsts budžetu 2024.gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026.gadam” Satiksmes ministrijas budžeta programmā 31.00.00 “Sabiedriskais transports” ir paredzēts finansējums 2024.gadam 235 843 807 euro, 2025. gadam 162 050 975 euro un 2026.gadam 159 376 664 euro, t.sk.:
- finansējums dzelzceļa publiskai infrastruktūrai 2024.gadam un turpmāk ik gadu 64 257 527 euro (31.04.00 apakšprogramma),
- dotācija Autotransporta direkcijai sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšanai 2024.gadam 1 028 577 euro, 2025.gadam un turpmāk ik gadu 1 067 523 euro (31.05.00 apakšprogramma),
- dotācija zaudējumu segšanai sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem 2024.gadam un turpmāk ik gadu 93 787 014 euro (31.06.00 apakšprogramma),
- transferts plānošanas reģioniem sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanai 2024.gadam un turpmāk ik gadu 264 600 euro (31.08.00 apakšprogramma),
- dotācija jauno elektrovilcienu projektam 2024.gadam 76 506 089 euro un 2025.gadam 2 674 311 euro (31.09.00 apakšprogramma),
tomēr plāna projekta 8.tabulā kā plāna īstenošanai pieejamais finansējums ir norādītas nulles.
Ņemot vērā minēto, lūdzam pārskatīt un identificēt to finansējuma apmēru, kas plāna pasākumu īstenošanai jau šobrīd ir pieejams Satiksmes ministrijas budžetā un attiecīgi aizpildīt 8.tabulas aili “Vidēja termiņa budžeta ietvara likumā plānotais finansējums” attiecīgajos gados.
Vienlaikus lūdzam arī pārskatīt, vai kādam no plāna pasākumiem nav paredzēts finansējums ES fondu vai citas ārvalstu finanšu palīdzības ietvaros un attiecīgi papildināt 8.tabulu (piemēram, 11.pasākums paredz bateriju vilcienu ieviešanu neelektrificētajā dzelzceļa tīklā, attiecīgi jānovērtē, vai tam būtu norādāms finansējums, kas paredzēts Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu daudzveidu mobilitāti pilsētās" 2.3.1.4. pasākuma "Bezemisiju vilcieni" ietvaros (pasākuma īstenošanas noteikumu projekts: TA lieta Nr. 23-TA-1501)).
 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Plāna projekts
Iebildums
Plāna projekta 8.tabulā norādīts, ka plāna pasākumu īstenošanai ir nepieciešams papildu finansējums 2025., 2026. un 2027.gadā. Saskaņā ar Ministru kabineta 2014.gada 2.decembra noteikumiem Nr.737 “Attīstības plānošanas dokumentu izstrādes un ietekmes izvērtēšanas noteikumi” 25.6.apakšpunktu plānam ir jāpievieno detalizēti aprēķini par ietekmi uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem, attiecīgi lūdzam atbilstoši papildināt plāna projektu ar detalizētiem aprēķiniem.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzam atbilstoši plāna projekta 7.tabulā norādītajam precizēt plāna projekta 8.tabulu, t.i.:
- 4.pasākumu norādīt kā 5.pasākumu, vienlaikus vārdu “uzdevums” nomainot uz vārdu “pasākums”;
- 5.pasākumu norādīt kā 4.pasākumu;
- iekļaut 15.pasākumu;
- 15.pasākumu norādīt kā 16.pasākumu.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Plāna projekts
Iebildums
Plāna projekta 4.sadaļas "Ilgtspējīga integrēta sabiedriskā transporta ieviešanas pasākumi" tekstā 4. pasākumam “Vienotas sabiedriskā transporta iestādes izveidošana” norādīts, ka vienotas sabiedriskā transporta iestādei uzturēšanas izmaksas varētu būt 200 000 euro, kā arī viena no Vienotās sabiedriskās transporta iestādes funkcijām ir sabiedriskā transporta plānošana, paredzot 2024.gadā izmaksas 0,7 miljoni EUR, finanšu avots ES centralizētie finanšu instrumenti, savukārt 8.tabulā šim pasākumam ailē “Vidēja termiņa budžeta ietvara likumā plānotais finansējums” un “ Nepieciešamais papildu finansējums” norādīta nulle. Lūdzam pārskatīt un precizēt.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Plāna projekts
Iebildums
Plāna projekta 8.tabulā 7.pasākumam norādīts, ka nepieciešams papildu finansējums 2025.gadā 50 000 euro, 2026.gadā 350 000 euro, vienlaikus plāna 4.sadaļas "Ilgtspējīga integrēta sabiedriskā transporta ieviešanas pasākumi" tekstā 7.pasākumam “Integrētas tarifu un biļešu sistēmas izstrāde un ieviešana RMA” norādīts, ka 2024. gadā ir nepieciešams Vienotās sabiedriskā transporta biļešu sistēmas tehniskais novērtējums, ko varētu veikt ATD, un ārpakalpojuma izmaksas varētu būt līdz 50 000 EUR + PVN. Vēršam uzmanību, ka 2024.gadā paredzētie pasākumi ir īstenojami Satiksmes ministrijas likumā “Par valsts budžetu 2024.gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026.gadam” paredzēto valsts budžeta līdzekļu ietvaros. Līdz ar to lūdzam attiecīgi precizēt norādīto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Plāna projekts
Iebildums
Plāna projekta 56. lpp. ir norādīts, ka ekonomiskie ieguvumi līdz 2030. gadam sasniegs attiecību 1,5 pret zaudējumu kompensāciju, taču plāna projektā nav iekļautas atsauces uz informatīvajiem ziņojumiem vai pētījumiem, kur šie ekonomiskie ieguvumi tiek aprēķināti. Lūgums plāna projektu papildināt ar atsaucēm vai sniegt detalizētus skaidrojumus un aprēķinus kā šie ekonomiskie ieguvumi tiek aprēķināti.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Plāna projekts
Iebildums
Plāna projekta 56. lpp. ir norādīts, ka zaudējumu kompensācijas apjomam par dzelzceļa pasažieru pārvadājumiem 2025. gadā vajadzētu sasniegt 37 miljonus EUR, paredzot 20% tarifu pieaugumu, un 43 miljonus EUR bez tarifu pieauguma, savukārt autobusu pasažieru pārvadājumiem zaudējumu kompensācija 2025. gadā sasniegs 46 miljonus EUR, paredzot 25% tarifu pieaugumu, un 54 miljonus EUR bez tarifu pieauguma. Lai nodrošinātu pilnvērtīgāku situācijas analīzi, lūgums papildināt plāna projektu ar informāciju par zaudējumu kompensācijas apjomu 2022. gadā un 2023. gadā. Papildus norādot arī vai zaudējumu kompensācija 2025. gadā tiks nodrošināta Satiksmes ministrijas budžeta līdzekļu ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Plāna projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka plāna projekts paredz tādu pasākumu īstenošanu, kas potenciāli var kvalificēties kā komercdarbības atbalsta pasākumi, lūdzam plāna projektā ietvert informāciju, ka, izstrādājot plānotos pasākumus, tie tiks ieviesti, ievērojot komercdarbības atbalsta regulējumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
20.
Plāna projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt plāna projekta 33.lpp. atsauci uz Ministru kabineta 2015.gada 30.jūnija noteikumiem Nr.364 “Kārtība, kādā veicami iekšzemes pasažieru neregulārie pārvadājumi un speciālie regulārie pārvadājumi”.
 
Piedāvātā redakcija
-
21.
Plāna projekts
Priekšlikums
Aicinām plāna projekta 6.tabulā 1.rezultatīvajam rādītājam ailē “Mērvienība” svītrot vārdu “Pasažierkilometri”, ievērojot, ka rezultatīvā rādītāja nosaukums jau ietver norādi, ka tas ir pasažierkilometru īpatsvars.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Plāna projekts
Priekšlikums
Aicinām plāna projekta 8.tabulā precizēt kopsummu 31.00.00 programmai.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Plāna projekts
Priekšlikums
Aicinām plāna projekta 8.tabulā 6., 9., 10., 11.un 12. pasākumam ailēs, kurās jānorāda finansējuma apmērs, svītrot tekstu “Tiks noteikts pēc izpētes līdz 2026. gadam” un tā vietā norādīt 0.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Plāna projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt, vai "vienotas sabiedriskā transporta biļešu sistēmas ieviešana" pilnība aizstās esošo sistēmu, vai paliks iespēja iegādāties biļeti vienam braucienam vienā transporta veidā (vienreizējo biļeti)?
Pieņemot, ka "viena biļete visam braucienam, kas ietver vairākus transporta veidus" būs dārgāka par vienreizējo biļeti, pastāv risks, ka atsevišķai iedzīvotāju grupai var palielināties motivācija izmantot privāto transportu.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Plāna projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt iespēju neparedzēt atbalsta pasākumus, kas nav saskaņā ar Zaļo kursu (piemēram tādus kā "degvielas izmaksu kompensēšana" (40.lpp. 2.2.2.punkts.))
 
Piedāvātā redakcija
-
26.
Plāna projekts
Priekšlikums
Aicinām papildināt plāna projektu ar informāciju par to, kādā veidā paredzēts nodrošināt paaugstinātu pieprasījumu pēc elektroenerģijas/tā patēriņu elektrovilcienu maksimālā ātruma (no 120 km/h līdz 140 km/h) palielināšanas gadījumā, ņemot vērā kopējo mērķi samazināt emisiju daudzumu.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Plāna projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt iespēju papildināt 7. pasākumu (7.tabula), paredzot lietotājam draudzīga rīka maršrutu un ceļā pavadītā laika plānošanai izveidošanu.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Plāna projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt vilcienu aizvietošanas secību, ņemot vērā ietekmi uz emisiju samazināšanu (vispirms aizvietot dīzeļvilcienus, un tikai pēc tām novecojušos elektrovilcienus).

Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk