Atzinums

Projekta ID
25-TA-539
Atzinuma sniedzējs
Veselības ministrija
Atzinums iesniegts
29.05.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Veselības ministrija uztur iepriekš 07.04.2025. izteikto iebildumu. Aicinām salāgot Informatīvā ziņojuma saturisko daļu ar precizēto 2. tabulas “TURPMĀKĀS RĪCĪBAS PLĀNS (PLĀNOTĀS DARBĪBAS) iekļaujošās izglītības attīstībai visās izglītības pakāpēs” 7.punktu
"Izveidot Sociālās pediatrijas – Bērnu attīstības komandas (Sociālās pediatrijas centrus) reģionos, integrējot to darbībā pedagoģiski medicīnisko komisiju funkcijas".
Vēršam uzmanību, ka pediatrs, atbilstoši savai kompetencei, varētu vadīt medicīniskus gadījumus, nevis situācijas, kuras skar ne tikai bērna veselību, bet arī izglītības un sociālos aspektus. Būtu akceptējams, ka pediatram multidisciplinārā komandā tiktu deleģēta eksperta loma bērna veselības jautājumos. Jaunu struktūrvienību veidošana BKUS radītu papildu administratīvo un finanšu slogu. Vienlaikus Veselības ministrija iebilst pret to, ka pedagoģiski medicīnisko komisiju funkcijas un  uzdevumus pārņemtu BKUS, ņemot vērā to, ka šīs komisijas funkcijas un uzdevumi neaprobežojas ar slimību diagnožu noteikšanu, bet iekļauj arī pedagoģiskos, psiholoģiskos un sociālos aspektus, kas prasa dziļāku izpratni par bērnu attīstību, izglītības procesiem un integrāciju sabiedrībā, kas bieži vien ir ārpus medicīnisko speciālistu kompetences. Ārstniecības iestādes galvenais mērķis ir ārstēt slimības, nevis organizēt izglītību, bet bērna labākajās interesēs ir saņemt nepieciešamo atbalstu izglītības procesā un pilnvērtīgu integrāciju sabiedrībā.
Veselības ministrijas skatījumā šāds centrs būtu veidojams, apvienojot zem viena jumta visas trīs jomas - veselības aprūpi, sociālo aprūpi un izglītības jomu. Vienlaikus minētās iniciatīvas īstenošanai varētu tikt vērtējama iespēja izmantot reģionālo slimnīcu resursus. Jāvērš uzmanība, ka katrā reģionā risinājums minētās iniciatīvas īstenošanai varētu atšķirties atbilstoši esošajai situācijai (bērnu skaits, cilvēkresursu, telpu pieejamība u.c.). Pedagoģiski medicīniskās komisijas funkcijas būtu deleģējamas institūcijai, kas specializējas bērnu izglītībā, psiholoģijā un sociālajā darbā.



 
Piedāvātā redakcija
-