Atzinums

Projekta ID
22-TA-2296
Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
22.08.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā ir norādīts, ka šī gada septembrī ir plānots, ka lietošanai tiks apstiprinātas jaunas, pielāgotas bivalentās vakcīnas pret Covid-19, arī Latvijā ir nepieciešams turpināt aktivitātes, kas veicina otrās balstvakcīnas saņemšanu no šī gada rudens.
Vēlamies vērst uzmanību, ka saskaņā ar Imunizācijas valsts padomes 2022. gada 3. augusta sanāksmes protokolā minēto, neesot zināma precīza informācija par pielāgotās vakcīnas piegādes datumiem un vakcīnu daudzumu.
Līdz ar to, Iekšlietu ministrijas ieskatā, tiem grozījumiem, kas saistīti ar vakcināciju pret Covid-19 ar pielāgotām vakcīnām, ir jāstājās spēkā tikai tad, kad personām bez maksas tās būs brīvi pieejamas. Tādējādi izslēdzot iespējamību, ka stājoties spēkā attiecīgajiem  grozījumiem, darba devējs īsteno projekta 12.3.1 apakšpunktā noteiktās tiesības, bet darba ņēmējam nav iespējas saņemt pielāgotās vakcīnas pret Covid-19 infekcijas slimību.
Ievērojot norādīto, atkārtoti lūdzam attiecīgajiem grozījumiem noteikt atbilstošu spēkā stāšanās laiku.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Veselības ministrijas piedāvātais tiesiskais regulējums paredz darba devējam tiesības noteikt tos darbus, kurus var veikt tikai “pilnībā vakcinēta persona”. Šāds regulējums pēc būtības uzliek ikvienam darba devējam (it īpaši institūcijās ar lielu nodarbināto skaitu) nesamērīgu administratīvo slogu attiecībā uz visu nodarbināto darba (dienesta) pienākumu izvērtēšanu, lai noteiktu, vai konkrētajam nodarbinātajam ir pamatoti ar attiecīgu pārvaldes lēmumu uzlikt par pienākumu nodrošināt atbilstību “pilnībā vakcinētas personas” statusam. Vēršam uzmanību, ka katram šādam pārvaldes lēmumam, kas pēc būtības izvirza prasību par obligātu vakcinēšanos, atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma VIII nodaļas regulējumam ir jānodrošina tā lietderības un tiesiskuma pārbaudi. Līdz ar to ir īpaši jābūt izsvērtiem kritērijiem, kas kalpo par pamatu šādas prasības izvirzīšanai.
Viens no kritērijiem balstās uz pieņēmumu par to, ka nevakcinēts darbinieks, kura tiešo darba (dienesta) pienākumu veikšana saistīta ar kontaktēšanos ar trešajām personām, kurām ir paaugstināts risks veselībai, un var radīt risku šo personu veselībai.
Vēlamies vērst uzmanību, ka Covid-19 izplatības laikā veselības jomas eksperti ir pauduši viedokli, ka vakcinācija pret Covid-19 nepasargā no šī vīrusa transmisijas, bet būtiski mazina iespēju smagi saslimt vai nomirt. Tāpat arī projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā ir norādīts, ka jaunākie dati liecina, ka vakcinācija mazāk pasargā no vīrusa transmisijas, bet joprojām ir nozīmīga smagas saslimšanas un mirstības novēršanā. Līdz ar to nodarbināto vakcinācija tomēr neizslēdz iespēju, ka notiks Covid-19 transmisija uz pakalpojumu saņēmējiem. It īpaši ir būtiski uzsvērt, ka personām, kuras ir riska grupā, ir pašām jārūpējas par savu veselību un jāveic vakcinācija pret Covid-19. Tātad svarīgi ir tieši šīm personām vakcinēties ar aktuālo Covid-19 vakcīnu.
Vienlaikus norādām, ka nav saprotams, kuras ir tās personas, kuras darba devējam kā pakalpojumu saņēmējus ir jāaizsargā pret Covid-19. Piemēram, Ministru kabineta 2000.gada 26.septembra noteikumu Nr.330 “Vakcinācijas noteikumi” 44.1 punktā ir skaidri noteiktas tās personu riska grupas, kurām ir tiesības par valsts budžeta līdzekļiem saņemt vakcināciju pret sezonālo gripu.
Līdz ar to šāda kritērija noteikšana neizslēdz Covid-19 transmisiju no vakcinētiem nodarbinātajiem uz pakalpojumu saņēmējiem (un otrādi) un šāds kritērijs ir svītrojams.
Vienlaikus vēlamies norādīt, ka projekta 12.13 apakšpunkts būtu vērtējams arī kopsakarā ar Epidemioloģiskās drošības likuma 30. pantā noteikto, proti, ņemot vērā to, ka darba devējam ir tiesības noteikt nodarbinātajam obligātu vakcinācijas pienākumu un minētā likuma 30. panta ceturtajā daļā noteikto, ir nepieciešams skaidri noteikt projektā vai skaidrot projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā, vai šāda vakcinācija pret Covid-19 tiks veikta par valsts budžeta līdzekļiem vai par darba devēja vai citas personas finanšu līdzekļiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Atkārtoti aicinām svītrot projekta 25.12. apakšpunktu, jo turpmākās darba devēja darbības, ja nodarbinātais nav veicis vakcinācijas pienākumu, nosaka Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma II1nodaļa "Epidemioloģiskā drošība darba vidē".
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Precizēt projekta sākotējās ietekmes novērtējuma ziņojumu atbilstoši precizētajai projekta 12.1.32. apakšpunkta redakcijai.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Atkārtoti lūdzam projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā pamatot projekta 12.1.3 apakšpunktā noteikto attiecībā uz Covid-19 infekciju. Vēršam uzmanību, ka arī gripas infekcijai ir vērojams izteikti sezonāls raksturs un tās uzliesmojuma gadījumā ir iespējams tāds pats risks radīt apdraudējumu personām, kuras ir riska grupā, vai institūcijas darbības nepārtrauktībai, kā Covid-19 infekcijas uzliesmojuma gadījumā. Tomēr attiecībā uz gripas infekciju ārējos normatīvajos aktos nav nostiprinātas darba devēju tiesības ar pārvaldes lēmumu izvirzīt pret nodarbinātajiem prasību par obligātu vakcinēšanos. Papildus ir norādāms, ka dažādas uz nodarbināto veselības stāvokli attiecināmas obligātās prasības var tikt noteiktais tikai ārējos normatīvajos aktos. Jau šobrīd vairākās jomās nodarbinātajiem attiecīgos ārējos normatīvajos aktos ir noteiktas obligātas prasības gan par pienākumu vakcinēties, gan arī par pienākumu veikt periodisku veselības stāvokļa pārbaudi, tādējādi mazinot apdraudējumu gan trešo personu veselībai, gan arī paša nodarbinātā veselībai un līdz ar to arī institūcijas darbības nepārtrauktībai.
 
Piedāvātā redakcija
-