Atzinums

Projekta ID
22-TA-1469
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
30.05.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta anotāciju papildināt ar izvērstu un pamatotu skaidrojumu par divu institūciju - Centrālās finanšu un līgumu aģentūras un Veselības ministrijas - iesaistes atbalsta piešķiršanā būtību, nepieciešamību un mērķi. Norādām, ka šobrīd cita starpā nav skaidrs, vai noteikumu projekta 2. punktā paredzētais komercdarbības atbalsta piešķiršanas pienākums atbilst nozares ministrijas funkcijām, turklāt komercdarbības atbalsta piešķiršana un projektu īstenošanas uzraudzība atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 621 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības kārtība" (turpmāk - noteikumi Nr. 621) 8.3. apakšpunktam ir savstarpēji cieši saistītas darbības, līdz ar ko nav skaidri saprotama arī abu minēto institūciju kompetence atbalsta piešķiršanā un projektu uzraudzībā. Ja atbilstošu skaidrojumu nav iespējams sniegt, lūdzam noteikumu projektā paredzēt vienu atbalsta (komercdarbības atbalsta) piešķiršanas institūciju.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saskaņā ar juridiskās tehnikas prasībām, ja konkrēts apzīmējums noteikumu projektā tiek saīsināts, tad šis saīsinājums lietojams arī turpmāk tekstā. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt noteikumu projekta 44.4.2.2. apakšpunktu atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" (turpmāk - noteikumi Nr. 108) 124. punkta prasībām, konsekventi lietojot saīsinājumu "līgumslēdzējs".

 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka atbilstoši noteikumu projekta 4. un 20. punktam noteikumu projekta pielikumā paredzēts ietvert vienīgi ārstniecības iestādes un finansējuma saņēmēja projektam pieejamo publisko finansējumu, lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projekta pielikuma saturu, svītrojot tajā informāciju par pacientu skaitu, citu finansējumu, kas nav tieši saistīts ar minētajos punktos norādītajiem jautājumiem, vai atbilstoši papildināt minētos punktus. Norādām, ka atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām tiesību aktu pielikumos ietver tehniskos normatīvus, tabulas, veidlapu paraugus, kartes, zīmējumus u.tml. Pielikumos neietver pastāvīgas tiesību normas un normas, kas neizriet no tiesību akta pamatteksta.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 10. punktā paredzēt nozares ministrijas pienākumu izsūtīt uzaicinājumu, paredzot tam konkrētu termiņu, tādējādi nodrošinot noteikumu projekta 10. punkta nepārprotamu izteiksmi un attiecīgās investīcijas efektīvu ieviešanu. Alternatīvi lūdzam noteikumu projekta anotācijā sniegt pamatotu skaidrojumu, kādēļ tas nav nepieciešams.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 11.3. apakšpunktā ietverta atsauce uz integrētās aprūpes rekomendāciju kopumu un rekomendāciju kopumu epidemioloģisko prasību nodrošināšanai. Saistībā ar minēto lūdzam izvērtēt un svītrot atsauci uz minētajām rekomendācijām vai, ja nepieciešams, attiecīgo rekomendāciju saturu, kuru nepieciešams padarīt saistošu privātpersonām, pārņemt noteikumu projektā, līdzīgi kā pārņem direktīvu normas vai paredzēt līgumā par projekta īstenošanu. Vēršam uzmanību, ka atbilstoši noteikumu Nr. 108 131. punktam noteikumu projektā var ietvert atsauces uz citām noteikumu projekta normām vai tāda paša vai augstāka juridiskā spēka normatīvajiem aktiem. Nacionālajos normatīvajos aktos nav iespējams juridiski korekti izdarīt atsauces uz starptautisko tiesību dokumentiem, kas nav saistoši Latvijai, nav tulkoti latviešu valodā un attiecīgi publiskoti, kā arī nav iespējams izveidot juridiski korektas atsauces uz tā saucamo soft law (dokumentiem, kas pēc savas būtības nav juridiski saistoši, piemēram, vadlīnijas, deklarācijas, rekomendācijas, rokasgrāmatas, ieteikumi). Minētais izriet no fakta, ka Latvijas Republikas normatīvo aktu normas uzliek privātpersonām saistības un ir obligātas visā Latvijas Republikas teritorijā. Piemēram, nav korekti noteikt par obligātām tādas starptautisko dokumentu prasības, kam ir rekomendējošs vai skaidrojošs raksturs. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka rekomendācijas, vadlīnijas un tamlīdzīgi dokumenti ir piemērojami kā saistošo tiesību aktu normu interpretācijas palīglīdzeklis.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 12. punktā paredzēt atzinuma (vērtējuma) nosūtīšanas datumu, ja atbilstoši noteikumu projekta 10. punkta otrajam teikumam projekta iesniegšanas brīdi vēl nav nodrošināta vadības informācijas sistēmas funkcionalitāte un finansējuma saņēmējs iesniedz projektu nozares ministrijai elektroniskā dokumenta veidā, vai sniegt pamatotu skaidrojumu noteikumu projekta anotācijā, kādēļ tas nav nepieciešams.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka atbilstoši noteikumu projekta 25. punktam vērtējumu paredzēts ietvert atzinumā, lūdzam izvērtēt un atbilstoši precizēt noteikumu projekta 11. punkta ievaddaļu un 12. punktu, 11. punkta ievaddaļā paredzot, ka nozares ministrija izvērtē un sniedz atzinumu, bet 12. punktā paredzot, ka 11. punkta ievaddaļā minēto atzinumu nosūta finansējuma saņēmējam un līgumslēdzējam. Norādām, ka atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām tiesību normai ir jābūt skaidrai, lai tās lietotājs un piemērotājs gūtu nepārprotamu priekšstatu par saviem pienākumiem un tiesībām.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam noteikumu projekta 14. punktā norādīt, kādos gadījumos projekta vērtējums ir "neatbilst" un nevar tikt piemērota noteikumu projekta 13. punktā paredzētā kārtība.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un svītrot noteikumu projekta 15. punktu. Norādām, ka nav skaidrs:
pirmkārt, kādā veidā var notikt atteikšanās no projekta īstenošanas un vai ar to saprotama vienpusēja atkāpšanās no līguma par projekta īstenošanu. Uzsveram, ka nebūtu pieļaujams prezumēt šādu atteikšanos citos gadījumos, kas nav skaidri atrunāti noteikumu projektā (gadījumi, kad līgumslēdzējam ir tiesības vienpusēji atkāpties no noslēgtā līguma par projekta īstenošanu norādīti noteikumu projekta 51. punktā);
otrkārt, pamats un kompetence Ministru kabinetam lemt par brīvā finansējuma piešķiršanu citiem investīciju projektiem, ņemot vērā noteikumu projektā un citos normatīvajos aktos paredzēto Centrālās finanšu un līgumu aģentūras un nozares ministrijas attiecīgo kompetenci un to, ka nebūtu pieļaujams, ka finansējums ārpus kārtas tiek piešķirts citiem finansējuma saņēmējiem.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 15. punktā neatsaukties uz Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma fonda plānu, bet nepieciešamības gadījumā attiecīgās plāna vienības saturu pārņemt noteikumu projekta tekstā. Norādām, ka minētais plāns, kurš apstiprināts ar Ministru kabineta 2021. gada 28. aprīļa rīkojumu "Par Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plānu", nav cita starpā saistošs finansējuma saņēmējiem - privātpersonām vai citiem tiesību subjektiem, kuri nav hierarhiski padoti Ministru kabinetam, kādēļ to par saistošu nevar padarīt arī ar noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 16. punktā norādīt atskaites punktu viena mēneša termiņa aprēķināšanai, tādējādi nodrošinot nepārprotamu attiecīgās normas izteiksmi.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam pārskatīt un precizēt noteikumu projektu, nodrošinot konsekventu un vienveidīgu terminoloģiju. Norādām, ka šobrīd noteikumu projektā lietoti termini "valsts atbalsta sniedzējs", "investīcijas atbalsta sniedzējs", "komercdarbības atbalsta sniedzējs" un "komercatbalsta sniedzējs", tāpat noteikumu projektā lietoti termini "finansējuma saņēmējs" un "atbalsta saņēmējs", "investīciju projekts" un "projekts", "vides pieejamība" un "vides piekļūstamība" u.tml. Uzsveram, ka viena jēdziena izteikšanai jāizmanto vieni un tie paši termini. Iekšējā terminoloģiskā konsekvence nodrošina normatīvā akta skaidrību, novēršot pretrunīgus viedokļus vai šaubas par dažādu terminu saturu.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saskaņā ar noteikumu Nr. 108 3.3. apakšpunktu lūdzam noteikumu projekta 29. punktā nedublēt noteikumu projekta 2. punktā ietverto regulējumu (par komercdarbības atbalsta piešķiršanu saskaņā ar šīs nodaļas prasībām) un 26. punktu (par tiesību subjektu, kurš var būt pilnvarojuma uzlicējs).
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 44.4.1.3. un 44.4.2.1. apakšpunktā neatsaukties uz Padomes īstenošanas lēmumu par Latvijas atveseļošanas un noturības plāna novērtējuma apstiprināšanu, bet nepieciešamības gadījumā attiecīgā lēmuma normas (mērķis, investīciju apraksts) pārņemt noteikumu projektā. Norādām, ka saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību 288. pantu lēmumi, kuros ir norādīti konkrēti adresāti, ir saistoši tikai šiem adresātiem. Ja lēmumu adresāts ir dalībvalstis un ir nepieciešams to normas padarīt saistošas privātpersonām, tad lēmumi ir jāpārņem valsts tiesību sistēmā tāpat kā direktīvas. Turklāt norādām, ka Padomes īstenošanas lēmums par Latvijas atveseļošanas un noturības plāna novērtējuma apstiprināšanu vēl nav apstiprināts, kādēļ atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām noteikumu projektā nevar izdarīt korektu atsauci uz attiecīgo lēmumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 44.4.2.2. apakšpunktā un nepieciešamības gadījumā cituviet noteikumu projektā vārdus un simbolu "un/vai" aizstāt ar saikli "un" vai saikli "vai", jo no attiecīgās normas nav skaidrs, vai ar vārdiem un simbolu "un/vai" tiek saprasts saiklis "un" vai saiklis "vai". Pamatojoties uz juridiskās tehnikas prasībām, tiesību normai ir jābūt skaidrai, lai tā lietotājs un piemērotājs gūtu nepārprotamu priekšstatu par saviem pienākumiem un tiesībām.
 
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam noteikumu projekta 49.7. apakšpunktā vai noteikumu projekta anotācijā skaidrot, kādos gadījumos sociāli atbildīga iepirkuma veikšana ir attiecināma. Norādām, ka pretējā gadījumā nav skaidrs, vai no attiecīga iepirkuma veikšanas iespējamības izriet arī tā attiecināmība. Nepieciešamības gadījumā lūdzam svītrot norādi, ka attiecīgā iepirkuma veikšana ir iespējama, izvairoties no liekvārdības.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot vai precizēt noteikumu projekta 54. un 55. punktu kā noteikumus Nr. 621 dublējošu.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta nosaukums neatbilst noteikumu Nr. 108 91. un 92. punktam, kas noteic, ka vārdus “kārtība”, “noteikumi” v.tml. raksta kā nosaukuma pēdējo vārdu un ka nosaukumu ar vārdiem “Noteikumi par” iesāk tikai retos izņēmuma gadījumos.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām precizēt noteikumu projekta 1. punktu. Norādām, ka no investīcijas mērķa noteikšanas pēc būtības izriet arī investīcijas rādītāju un mērķa grupas noteikšana kā attiecīgā termina satura elementi, kādēļ šos elementus nav nepieciešams norādīt atsevišķi un tie ir svītrojami.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka līgumos līgumslēdzēji ir vairāki, bet noteikumu projektā ar saīsinājumu "līgumslēdzējs" tiek saprasta vienīgi Centrālā finanšu un līgumu aģentūra, lūdzam noteikumu projektā neatrunāt saīsinājumu "līgumslēdzējs", bet aizstāt to, piemēram, ar saīsinājumu "aģentūra", tādējādi nodrošinot viegli uztveramas un skaidri saprotamas normas.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projektā izdarīt korektu atsauci uz ​Komisijas 2011. gada 20. decembra lēmumu 2012/21/ES par Līguma par ES darbību ​106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi, norādot arī minētā lēmuma datumu un tā numuru neliekot iekavās.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka ar investīciju noteikumu projekta ietvaros saprotama investīcija 4.1.1.3.i. "Atbalsts sekundāro ambulatoro pakalpojumu sniedzēju veselības aprūpes infrastruktūras stiprināšanai, lai nodrošinātu visaptverošu ilgtspējīgu integrētu veselības pakalpojumu, mazinātu infekciju slimību izplatību, epidemioloģisko prasību nodrošināšanā", lūdzam tehniski precizēt noteikumu projekta 31. punktu u.c. vienības, kur norādīts uz investīcijām.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām noteikumu projekta 35. punktā vārdu "sekojošu" aizstāt ar vārdu "šādu", tādējādi nodrošinot gramatikas prasību ievērošanu.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām noteikumu projekta 37. punkta otrajā teikumā norādīt konkrētu brīdi - "līguma par projekta īstenošanu noslēgšanas brīdi", nevis "uz" attiecīgo brīdi, tādējādi ievērojot gramatikas prasības.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām noteikumu projekta 38. punktā redakcionāli precizēt atsauci uz šo noteikumu 31. punktu. Norādām, ka 31. punkts neparedz ar infrastruktūras izmantošanas proporcijas aprēķināšanu saistītus aspektus, bet paredz atbalstāmās darbības, kuras ietvaros tiek attīstīta infrastruktūra.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām noteikumu projekta 38.1. un 38.2. apakšpunktā ietvertajās formulās atrunāt arī apzīmējumus tam, kas ar attiecīgo formulu tiek aprēķināts, tai skaitā 38.1. apakšpunktā atrunājot apzīmējumu Ipubl_kop.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta 46. punktā konkretizēt atsauci uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regulu (ES) 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu, 34. panta 2. punktu (uz kura prasību ieviešanu norādīts arī noteikumu projekta anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulā), nodrošinot precīzas atsauces uz regulas vienību, kuru nepieciešams ieviest.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta 49.9. apakšpunktā nelietot nākotnes formu ("būs lielāks"). Norādām, ka atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām normatīvo aktu pamatforma ir īstenības izteiksme tagadnes trešajā personā.
 
Piedāvātā redakcija
-