Projekta ID
25-TA-1379Atzinuma sniedzējs
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Atzinums iesniegts
10.06.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Ievērojot SKF plānā 4.1. sadaļā ietverto atbildības sadalījumu SKF sagatavošanā un ieviešanā, lūdzam izteikt 2. punktu redakcijā, nosakot vienu atbildīgo ministriju kopējā SKF plāna apstiprināšanas un ieviešanas procesā - KEM (ņemot vērā KEM deleģētās koordinējošās iestādes funkcijas, kas nozīmē t.sk. nodrošināt SKF plāna iesniegšanu Eiropas Komisijā un sarunu vešanu ar Eiropas Komisijas pārstāvjiem, horizontālā SKF regulējuma izstrādi, deklarācijas un SKF ziņojumu sagatavošanu un iesniegšanu Eiropas Komisijā utt.), savukārt pārējām ministrijām, atbilstoši SKF plāna tvērumam, deleģēt līdzatbildību par attiecīgo pasākumu saturisko plānošanu un to ieviešanu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Plānošanas dokumenta projekts
Iebildums
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk - Ministrija) sniedz iebildumu par Latvijas Sociālā klimata fonda plānā 2026.-2032. gadam iekļautā pasākuma 2.2.2.4. (C2.F.I3) Mikromobilitātes attīstība Ministrijai noteikto atbildību, proti, "(..) Attiecībā uz velo rīkiem - atbildīgas ir vietējās pašvaldības; VARAM konsolidē rezultātus un iekļauj novērtējumu oficiālajos SKP plāna ziņojumos. Mērķrādītājus par velo rīkiem apkopo VARAM, kā arī nodrošina datu bāzi un mērķrādītāja uzskaiti", ņemot vērā, ka trūkst skaidras izpratnes par šī uzdevuma būtību un tā izpildei nepieciešamajiem resursiem. Lūdzam svītrot Ministriju no augstāk minētās atkāpes, vienlaikus vēršam uzmanību, ka, iespējams, šāda datu apkopošana būtu veicama kāda no citiem Satiksmes ministrijas pārziņā esošo atbalsta pasākumu ietvaros, piemēram, izstrādājot programmatūru, ko iedzīvotāji varēs izmantot, piesakot "transports pēc pieprasījuma" pakalpojumu un nodrošinot iespēju šo programmatūru izmantot arī iedzīvotājiem piesakoties velosipēdu vai citu mikromobilitātes rīku izmantošanai.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Plānošanas dokumenta projekts
Iebildums
Plāna 4.1.nodaļas "Plāna uzraudzība un īstenošana" sadaļā "Deleģējums" noteikts, ka "Par darbībām, kas veiktas pirms šo noteikumu apstiprināšanas, pilnu atbildību uzņemas attiecīgā nozares ministrija." Lūdzam dzēst iepriekš minēto teikumu, jo plānošanas dokumentā, līdzīgi ka Kohēzijas politikas programmā 2021.-2027.gadam, kas tika iesniegta Eiropas Komisijā izvērtēšanai un apstiprināšanai, nav jānorāda nacionālā regulējuma specifiski- organizatoriskie nosacījumi, kas būtu risināmi Informatīvā ziņojuma ietvarā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Plānošanas dokumenta projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka VARAM investīcijas “Energoefektivitātes pasākumi ēkās, kas nodrošina pašvaldību sociālās funkcijas” īstenošanai ir nepieciešamas 2,5 slodzes. VARAM lūdz piešķirt nepieciešamo finansējumu 2,5 slodžu uzturēšanai no Fonda tehniskās palīdzības izmaksām atbilstoši Regulas 2023/955 8. panta 3. punktā noteiktajam. Vienlaikus norādām, ka investīcijas īstenošanai (projektu atlases un uzraudzības nodrošināšanai) nepieciešams finansējums papildu slodžu nodrošināšanai arī CFLA.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Plānošanas dokumenta projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt 4.5. sadaļā "Korupcijas, krāpšanas un interešu konfliktu novēršana" 3.p. "Iekšējās kontroles sistēma" iekļaujot "nozares ministrijas" vai konkretizēt kuras "atbildīgās iestādes iekšējais audits uzrauga procedūru ievērošanu".
Piedāvātā redakcija
-
6.
Plānošanas dokumenta projekts
Priekšlikums
Lūdzam visā Fonda plānā lietot sadaļā "Biežāk izmantotie termini un saīsinājumi" iekļauto saīsinājumu ANM.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Plānošanas dokumenta projekts
Priekšlikums
Lūdzam sadaļā 4.1. Plāna uzraudzība un īstenošana" "kontrole un audits" MK noteikumu Nr.326 un Nr.630 saīsinājumus (turpmāk - MK noteikumi Nr.326), (turpmāk - MK noteikumi Nr. 630) lieto pirmajā minēšanas vietā 226.lpp., šobrīd atrodas pirms 4.2.sadaļas.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Plānošanas dokumenta projekts
Priekšlikums
Plāna 4.1.nodaļas "Plāna uzraudzība un īstenošana" sadaļas "Institucionālā struktūra un lēmumu pieņemšanas process" apakšsadaļā "Ziņošana" norādīts, ka "Atbildīgais par pārvaldības deklarācijas parakstīšanu tiks noteikts līdz Fonda plāna īstenošanas uzsākšanai". Viennozīmīgai kopējās Plāna īstenošanas izpratnei lūdzam precizēt vai šeit domāta "KEM atbildīgā amatpersona"?
Piedāvātā redakcija
-
9.
Plānošanas dokumenta projekts
Priekšlikums
Lūdzam Plāna 4.1.nodaļas "Plāna uzraudzība un īstenošana" sadaļā "Institucionālā struktūra un lēmumu pieņemšanas process" apakšsadaļā "Ziņošana" norādīto informāciju attiecībā uz nozares ministrijām veicamajiem uzdevumiem salāgot ar Plāna 4.1.nodaļas "Plāna uzraudzība un īstenošana" sadaļā "Fonda ieviešanas uzraudzībā iesaistītās iestādes un to funkcijas:" norādītajām funkcijām (it īpaši attiecībā uz gadījumiem, kad sniedzama/nav sniedzama pārvaldības deklarācija).
Piedāvātā redakcija
-
10.
Plānošanas dokumenta projekts
Priekšlikums
Plāna 4.1.nodaļas "Plāna uzraudzība un īstenošana" sadaļā "Institucionālā struktūra un lēmumu pieņemšanas process" apakšsadaļā "Administratīvie pasākumi" noteikts, ka "Iesaistīto iestāžu īstenošanas resursi tiek plānoti Fonda plānā ietverto investīciju un reformu īstenošanas nodrošināšanai". Lūdzam precizēt redakciju vai skaidrot, kas saprotams ar "Reformas", ņemot vērā, ka atbilstoši Informatīvajam ziņojumam "Par Sociālā klimata fonda pārvaldību un Sociālā klimata plāna 2026.-2032. gadam izstrādi" reformas nav plānotas.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Plānošanas dokumenta projekts
Priekšlikums
Lūdzam sadaļā 4.2. "Plāna uzraudzība un īstenošana" "IT sistēma" lietot ""atbilstoši Regulas 2023/955 prasībām" (sadaļā "Biežāk izmantotie termini un saīsinājumi" iekļauto saīsinājumu), šobrīd ir "SKF Regulas prasībām".
Piedāvātā redakcija
-
12.
Plānošanas dokumenta projekts
Priekšlikums
Plāna 4.1.nodaļas "Plāna uzraudzība un īstenošana" sadaļā "Fonda ieviešanas uzraudzībā iesaistītās iestādes un to funkcijas:" attiecībā uz IUB funkcijām noteikts, ka "IUB pienākumi ES fondu sistēmā ir noteikti Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 17. pantā [..]". Lūdzam izvērtēt, cik korekti ir atsaukties uz ES fondu vadības likumu, ņemot vērā, ka Fonda ieviešanas regulējumā nav tiešas atsauces vai sasaistes ar ES fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Plānošanas dokumenta projekts
Priekšlikums
Lūgums izvērtēt, vai Plāna 4.1. sadaļas "Plāna uzraudzība un īstenošana" apakšsadaļā "Fonda ieviešanas uzraudzībā iesaistītās iestādes un to funkcijas" pie IUB minētajiem pienākumiem (pirmā rindkopa) atsauce uz ES fondu vadības likumu ir norādīta atbilstoši, ņemot vērā, ka Fonda ieviešanas regulējumā nav tiešas sasaistes ar ES fondu 2021-2027 regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Plānošanas dokumenta projekts
Priekšlikums
Lūdzam Plāna 4.1. sadaļas "Plāna uzraudzība un īstenošana" apakšsadaļā "Fonda ieviešanas uzraudzībā iesaistītās iestādes un to funkcijas" pie CFLA pirmās minētās funkcijas aizstāt jēdzienu "valsts atbalsts" ar "komercdarbības atbalsts" - salāgojot ar plānā turpmāk lietoto terminoloģiju un atbilstoši šobrīd izmantotajai terminoloģijai normatīvo aktu izstrādē.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Plānošanas dokumenta projekts
Priekšlikums
Lūdzam vienotai skaidrībai un izpratnei visur Plānā lietot vienotu terminoloģiju - šobrīd attiecibā uz Plānā ietvertajiem atbalsta pasākumiem tiek lietota dažāda terminoloģija - gan atbalsta pasākums, gan investīcijas.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Plānošanas dokumenta projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai Plāna 4.1.nodaļas "Plāna uzraudzība un īstenošana" sadaļā "Fonda ieviešanas uzraudzībā iesaistītās iestādes un to funkcijas:" minētās nozares ministriju funkcijas nav papildināmas ar uzdevumu par savu iekšējo kontroles sistēmu/procedūru izstrādi vai papildināšanu Plāna specifikai.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Plānošanas dokumenta projekts
Priekšlikums
Plāna 4.1.nodaļas "Plāna uzraudzība un īstenošana" sadaļā "Fonda ieviešanas uzraudzībā iesaistītās iestādes un to funkcijas:" kā viena no KEM funkcijām noteikta "Koordinē Regulā 2023/955 noteikto publicitātes prasību vienotu ieviešanu". Ņemot vērā Regulā 2023/955 noteiktās prasības un tvērumu, kā arī balstoties uz Plāna 4.6.nodaļā "Informācija, komunikācija un redzamība" minēto - aicinām minētās KEM funkcijas aprakstā vārdu "publicitātes" paplašināt ar "informācijas, komunikācijas, publicitātes un redzamības". Vienlaikus lūdzam papildināt, ka KEM nodrošina informācijas komunikācijas, publicitātes un redzamības prasību izstrādi, lai nodrošinātu vienotu ieviešanu un Fonda plānā 4.6.nodaļā minēto, kā arī iekļauto komunikācijas posmu un aktivitāšu ieviešanu.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Plānošanas dokumenta projekts
Priekšlikums
Plāna 4.1.nodaļas "Plāna uzraudzība un īstenošana" sadaļā "Deleģējums" noteikts, ka "KEM iepriekš minēto horizontālo MK noteikumu izstrādes procesu uzsāks pēc Plāna apstiprināšanas un iesniegšanas EK [..]". Lūdzam precizēt redakciju, proti, vai ar "Plāna apstiprināšana" paredzēta Plāna apstiprināšana nacionālā līmenī vai ar Padomes lēmumu (šajā gadījumā aicinām ņemt vērā, ka atbilstoši Regulas 2023/955 16.panta 1.punktam EK novērtē Plānu "divu mēnešu laikā no dienas, kad dalībvalsts ir iesniegusi plānu" un atbilstoši 17.panta 1.punktam, pamatojoties uz šo novērtējumu, Komisija ar īstenošanas aktu lemj par dalībvalsts plānu "ne vēlāk kā piecu mēnešu laikā kopš datuma, kad minētais plāns iesniegts".
Piedāvātā redakcija
-
19.
Plānošanas dokumenta projekts
Priekšlikums
Plāna 4.1.nodaļas "Plāna uzraudzība un īstenošana" sadaļā "Deleģējums" noteikts, ka "Lai nodrošinātu Fonda īstenošanu un attiecīgo prasību ieviešanu, Ekonomiskās ilgtspējas likumā tiks noteikts deleģējums MK izveidot efektīvu, pārskatāmu un pareizas finanšu pārvaldības principiem atbilstošu uzraudzības kārtību Fonda īstenošanai, kā arī noteikt Fonda ieviešanas un uzraudzības kārtību.". No minētās redakcijas nav viennozīmīgi saprotams, kādu uzraudzības kārtību MK "izveidos" un kādu - "noteiks". Lūdzam precizēt šo redakciju, vienlaikus salāgojot ar Ekonomiskās ilgtspējas likumprojekta 11.pantā, kā arī likumprojekta Anotācijā izteiktajām redakcijām un MK deleģējuma tvērumu.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Plānošanas dokumenta projekts
Priekšlikums
Lūdzam salāgot viscaur Plānā saīsinājumu pierakstu (piemēram, Regulai 2023/955; SFK plānam), kā arī pārskatīt saīsinājumu lietošanu - iekļaujot tos Plāna sākuma nodaļā "BIEŽĀK IZMANTOTIE TERMINI UN SAĪSINĀJUMI" vai vismaz korekti norādot atšifrējumu pie saīsinājuma pirmreizējas lietošanas (piemēram, KPVIS).
Piedāvātā redakcija
-
21.
Plānošanas dokumenta projekts
Priekšlikums
Plāna 4.1.nodaļas "Plāna uzraudzība un īstenošana" sadaļā "Deleģējums" noteikts, ka "Tiks nodrošināta VKS un KPVIS pielāgošana Fonda prasībām un specifikai [..]".
Norādām, ka attiecībā uz SKF nav korekti norādīt, ka tiks "pielāgota" esošā ES fondu vai Atveseļošanas fonda VKS, ņemot vērā atšķirīgo SKF ieviešanas un uzraudzības struktūru (mainīta galvenā koordinējošā jeb vadošā institūcija, Plāna ieviešanā plānots iesaistīt institūcijas bez iepriekšējas pieredzes ES fondu vai AF īstenošanā) - nacionālā līmenī SKF ir nepieciešams izstrādāt un verificēt atsevišķu VKS, ko var balstīt uz ES fondu un AF VKS, to pielāgojot specifiski SKF prasībām. Lūdzam precizēt attiecīgo redakciju, ņemot vērā, ka jaunas VKS izstrāde atbilstoši norādītā arī sadaļā "Fonda ieviešanas uzraudzībā iesaistītās iestādes un to funkcijas" kā viena no KEM funkcijām.
Norādām, ka attiecībā uz SKF nav korekti norādīt, ka tiks "pielāgota" esošā ES fondu vai Atveseļošanas fonda VKS, ņemot vērā atšķirīgo SKF ieviešanas un uzraudzības struktūru (mainīta galvenā koordinējošā jeb vadošā institūcija, Plāna ieviešanā plānots iesaistīt institūcijas bez iepriekšējas pieredzes ES fondu vai AF īstenošanā) - nacionālā līmenī SKF ir nepieciešams izstrādāt un verificēt atsevišķu VKS, ko var balstīt uz ES fondu un AF VKS, to pielāgojot specifiski SKF prasībām. Lūdzam precizēt attiecīgo redakciju, ņemot vērā, ka jaunas VKS izstrāde atbilstoši norādītā arī sadaļā "Fonda ieviešanas uzraudzībā iesaistītās iestādes un to funkcijas" kā viena no KEM funkcijām.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Plānošanas dokumenta projekts
Priekšlikums
Lūdzam iekļaut sadaļā "Biežāk izmantotie termini un saīsinājumi" saīsinājumu MK, jo šobrīd visā plānā tiek lietots gan Ministru kabineta, gan MK.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Plānošanas dokumenta projekts
Priekšlikums
Nolūkā plānot VARAM kā Plānā iesaistītās nozares ministrijas administratīvo kapacitāti, lūdzam Plāna 4.1.nodaļā "Plāna uzraudzība un īstenošana" (kādā no tās sadaļām) norādīt plānoto progresa ziņojumu un maksājuma pieprasījumu iesniegšanas EK biežumu. No šobrīd norādītās Plāna informācijas (un attiecīgi arī no Informatīvā ziņojuma "Par Sociālā klimata fonda pārvaldību un Sociālā klimata plāna 2026.-2032. gadam izstrādi" 13.punkta) nav viennozīmīgi secināms, vai ar progresa ziņojumu, kas iesniedzams MK un EK, saprotams Regulas 2023/955 24.pantā noteiktais reizi divos gados iesniedzamais integrētais nacionālais enerģētikas un klimata progresa ziņojums, kā arī nepieciešams viscaur Plānā salāgot terminoloģiju (šobrīd norādīts arī kā "Fonda progresa pusgada ziņojums", gan "Informatīvais ziņojums"). Un - ja progresa ziņojums sniedzams reizi divos gados - vai pareizi saprotams, ka maksājuma pieprasījums (un attiecīgi pārvaldības deklarācija) arī gatavojama tikai reizi divos gados, vienlaikus ar šo progresa ziņojumu
Piedāvātā redakcija
-
