Projekta ID
22-TA-3142Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
08.12.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Rīkojuma projekta anotācijā norādīts sekojošais: "Papildus, ņemot vērā, ka minētais jautājums nav neparedzams pasākums un par to jau bijušas diskusijas iepriekšējos gados (piemēram, izskatot Ministru kabinetā konceptuālo ziņojumu “Par Biķernieku kompleksās sporta bāzes attīstības projekta realizēšanas modeli”, kas atbalstīts ar MK rīkojumu Nr.630), kā tas tika norādīts arī Fiskālās disciplīnas padomes vēstulē, jautājums par finansējuma piešķiršanu nekustamā īpašuma iegādei Biķernieku kompleksās sporta bāzes attīstības projekta īstenošanai ir izskatāms Ministru kabinetā likumprojekta “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” sagatavošanas un izskatīšanas procesā kopā ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem." Minētā informācija anotācijā Tieslietu ministrijas ieskatā rada neskaidrības sakarā ar turpmāk plānoto rīcību no valsts puses attiecībā uz atsavināšanas sabiedrības vajadzībām procesu, proti, nav skaidrs, vai tiešām atsavināšanas process tiks izbeigts un plāni par nekustamo īpašumu atsavināšanu Biķernieku trases attīstībai šobrīd tiek atcelti, vai tomēr, iespējams, jau tuvākajā laikā atsavināšana varētu tikt uzsākta no jauna. Uzsveram, ka valsts pārvaldei savā darbībā attiecībā pret privātpersonu ir jāievēro tiesiskās drošības un paļāvības princips. Tiesiskās drošības (noteiktības) un paļāvības princips noteic, ka indivīds var paļauties uz to, ka tiesības un citas leģitīmās intereses, kuras viņš ir ieguvis, paļaujoties uz to, ka publisko tiesību subjekta rīcība ir tiesiska un konsekventa, viņam vēlāk netiks atņemtas, tāpēc, ka publisko tiesību subjekts savas domas ir mainījis vai arī izrādās, ka rīcība ir bijusi prettiesiska. Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10. pantā ietverti valsts pārvaldes principi, kuri citstarp nosaka, ka valsts pārvalde darbojas sabiedrības interesēs un pie sabiedrības interesēm pieder arī samērīga privātpersonas tiesību un tiesisko interešu ievērošana. Tāpat arī Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10. pantā nostiprināts, ka valsts pārvalde savā darbībā ievēro labas pārvaldības principu, kas izriet no Latvijas Republikas Satversmes 1. panta - tas ietver atklātību pret privātpersonu un sabiedrību, datu aizsardzību, taisnīgu procedūru īstenošanu saprātīgā laikā un citus noteikumus, kuru mērķis ir panākt, lai valsts pārvalde ievērotu privātpersonas tiesības un tiesiskās intereses.
Ņemot vērā minēto, vēlamies norādīt, ka nedrīkstētu turpināties nenoteiktība par to, vai īpašumi tiks atsavināti vai nē. Tieslietu ministrijas ieskatā iesaistītajām institūcijām būtu jāvienojas par tādu risinājumu, kas pēc iespējas mazāk skartu privātpersonu tiesības un tiesiskās intereses, proti, nav atbalstāma tāda situācija, ka šobrīd atsavināmo nekustamo īpašumu īpašniekiem tiek paziņots, ka atsavināšana nenotiks, taču tuvākajā laikā atsavināšana tiek no jauna uzsākta, jo tas neatbilst labas pārvaldības principam (un rada arī tiesvedības pret valsti riskus). Ja tiek izlemts, ka atsavināšanas process izbeidzams, tad principā tas būtu jāuzskata arī par plānu atlikšanu uz nenoteiktu laiku attiecībā uz Biķernieku trases attīstību, atsavinot konkrētos īpašumus. Līdz ar to anotācijā būtu ietverama skaidra informācija par to, un papildus būtu izvērtējama nepieciešamība arī atzīt par aktualitāti zaudējušu konceptuālo lēmumu, ar kuru Ministru kabinets lēma par par sabiedrības vajadzību nodrošināšanai nepieciešamu projektu (šajā gadījumā - Biķernieku trases attīstība), kura ietvaros veicama nekustamo īpašumu atsavināšana sabiedrības vajadzībām no privātpersonām.
Ņemot vērā minēto, vēlamies norādīt, ka nedrīkstētu turpināties nenoteiktība par to, vai īpašumi tiks atsavināti vai nē. Tieslietu ministrijas ieskatā iesaistītajām institūcijām būtu jāvienojas par tādu risinājumu, kas pēc iespējas mazāk skartu privātpersonu tiesības un tiesiskās intereses, proti, nav atbalstāma tāda situācija, ka šobrīd atsavināmo nekustamo īpašumu īpašniekiem tiek paziņots, ka atsavināšana nenotiks, taču tuvākajā laikā atsavināšana tiek no jauna uzsākta, jo tas neatbilst labas pārvaldības principam (un rada arī tiesvedības pret valsti riskus). Ja tiek izlemts, ka atsavināšanas process izbeidzams, tad principā tas būtu jāuzskata arī par plānu atlikšanu uz nenoteiktu laiku attiecībā uz Biķernieku trases attīstību, atsavinot konkrētos īpašumus. Līdz ar to anotācijā būtu ietverama skaidra informācija par to, un papildus būtu izvērtējama nepieciešamība arī atzīt par aktualitāti zaudējušu konceptuālo lēmumu, ar kuru Ministru kabinets lēma par par sabiedrības vajadzību nodrošināšanai nepieciešamu projektu (šajā gadījumā - Biķernieku trases attīstība), kura ietvaros veicama nekustamo īpašumu atsavināšana sabiedrības vajadzībām no privātpersonām.
Piedāvātā redakcija
-