Atzinums

Projekta ID
24-TA-1183
Atzinuma sniedzējs
Veselības aprūpes darba devēju asociācija
Atzinums iesniegts
15.05.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Veselības aprūpes darba devēju asociācija ir iepazinusies ar TAP izsludināto Veselības ministrijas (VM) ziņojumu 24-TA-1183 "Par valsts apmaksāto laboratorisko izmeklējumu nodrošināšanu" un iebilst pret tā tālāku virzīšanu sekojošu apsvērumu dēļ:

Saskaņā ar MK noteikumiem Nr. 555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība" veselības aprūpes pakalpojumu tarifus aprēķina izmantojot 152. punktā noteikto konkrēto formulu. Veicot ziņojumā iekļauto 25 tarifu pārskatīšanu (samazināšanu), formula nav izmantota. VADDA skatījumā, cenu pārskatīšanu balstīt uz tirgus cenu, par pamatu ņemot 3 viszemākās cenas maksas cenrāžos, ir absolūti nepieņemami, jo nav pārliecība, ka konkrētu uzņēmumu cenas maksas pakalpojumu cenrādī ir norādītas ekonomiski pamatoti atbilstoši šī brīža situācijai. Dažkārt uzņēmēji savlaicīgi nekoriģē tās atbilstoši reālajai situācijai, īpaši apstākļos, kad šādi pakalpojumi par maksu ir maz pieprasīti. Turklāt  valsts/ pašvaldību kapitālsabiedrības cenas bieži nosaka, balstoties nevis uz ekonomiski pamatotiem aprēķiniem, bet gan pavisam citu mērķu dēļ. Piemēram, publiski ir zināmi fakti, kad ambulatorajos pakalpojumos pašvaldības slimnīcas algām nereti maksā pat 90% no ieņēmumiem, kas noteikti cenā nevar atspoguļoties, jo, pievienojot citus izdevumus,  pakalpojuma cena nevar būt konkurētspējīga. Pierādījums tam ir šādu iestāžu finanšu rezultāti. Rezultātā no publiskajiem līdzekļiem tiek piešķirtas "piešprices, dotācijas", piemēram, pamatkapitāla palielināšanas veidā, infrastruktūras nodošana bezatlīdzībā un tās attīstība piesaistot publiskos līdzekļus ārpus tarifiem, u.tml. Tāpat konkurences apstākļos daudzi komercuzņēmumi izmanto dažādu rentabilitāti dažādu pakalpojumu grupās, kas ir pārdošanas stratēģijas pamatos. Pēc šīs stratēģijas atsevišķām pakalpojumu grupām (piemēram, konkrētām laboratorijas manipulācijām) varētu būt apzināti noteikta zemāka rentabilitāte, vai pat apzināti ierēķināti zaudējumi. Tādā veidā komercuzņēmums konkurē ar pārējiem un nepieciešamo peļņu gūst citos pakalpojumos. Lai ekonomiski pamatoti un likumīgi noteiktu laboratorijas pakalpojumu tarifus, VM jāizmanto vienotu pieeju visiem pakalpojumiem atbilstoši MK Nr.555 noteiktajai formulai. NVD vai nu jāveic visu laboratoriju izmaksu aptauju un pēc šiem datiem jānosaka tarifus, vai, piesaistot neatkarīgu ekspertu, jāveic objektīvus aprēķinus, kuri būtu balstīti uz pieradāmām izmaksām. 
Tik būtiska tarifu samazināšana, piemēram, pilnai asins ainai par 17.6%, atsevišķām mazajām laboratorijām, kā, VC4, LJMC, MFD (pieļaujam, ka arī daļai mazo slimnīcu) var būt izšķiroša, lai tirgu atstātu, kas ir pretrunā arī ar šajā Ziņojuma 1.punktā “Valsts apmaksāto laboratorisko pakalpojumu izsoļu veikšanas iespēju izvērtējums” aprakstīto par nevēlamo monopola stāvokli.
Tarifu samazināšana jau ar 01.06.2024. neatbilst labas pārvaldības principam, ko publiskā pārvalde ir apņēmusies veicināt. Turklāt tas ne tikai ietekmē ārstniecības iestāžu attīstības plānus, bet mazajām laboratorijām, tas var ietekmēt arī iesaistītā personāla darba samaksu, bet, lai to realizētu juridiski korekti, jānodrošina Darba likuma prasību ievērošana.
Lai netiktu maldināta valdība, izskatot sagatavoto ziņojumu, un sabiedrība, ziņojuma 5.tabulu nepieciešams papildināt ar kolonnu - gala tarifs, par kuru NVD reāli plāno iepirkt pakalpojumu (piemērojot koeficientu 0,9, atbilstoši MK 555 200.punktam). Uzskatām, ka šādos svarīgos jautājumos, kas skar veselības aprūpes nozari, ir būtiski ievērot, ka visām ieinteresētajām pusēm, ieskaitot laboratorijas, profesionālās asociācijas, jābūt iespējai paust savu viedokli un iesaistīties konstruktīvā dialogā.
 
Piedāvātā redakcija
-