Projekta ID
24-TA-2085Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Drošības un aizsardzības industriju federācija"
Atzinums iesniegts
21.11.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Attiecībā uz plānotām turpmākām aktivitātēm atkārtoti aicinām informatīvajā ziņojumā iekļaut nepieciešamās iniciatīvas ar nepieciešamo resursu nodrošinājumu drošības un aizsardzības industriju attīstībai kontekstā arī ar šobrīd izstrādes procesā esošo Aizsardzības industriju attīstības un inovāciju stratēģiju. Tāpat DAIF Latvija aicina paredzēt aktivitātes šajās jomās atbilstoši konkrētiem NIP rīcības virzieniem, kas būtiski var ietekmēt tieši drošības un aizsardzības industriju attīstību un ir saskaņā ar NIP būtību un pamata mērķi.
Nepiekrītam Ekonomikas ministrijas paustajam, ka "Ziņojuma papildināšana ar konkrētiem mērķiem drošības un aizsardzības industrijas attīstībai varētu radīt informācijas pārklāšanos ar pašreiz izstrādē esošo Aizsardzības industriju attīstības un inovāciju stratēģiju", bet tas būtu jāsakata savstarpēji papildinoši, ņemot vērā, ka šīs pamatnostādnes attiecas uz visām industrijām un nozarēm: NIP pamatnostādnes ir vidēja termiņa politikas plānošanas dokuments, kas aptver visas tautsaimniecības nozares un nosaka ekonomikas izaugsmes veicināšanas mērķus un rīcības virzienus turpmākajiem septiņiem gadiem gan vietējā, gan starptautiskā mērogā.
Tas ir, NIP nosaka ekonomikas izaugsmes veicināšanas mērķus un rīcības virzienus gan vietējā, gan starptautiskā mērogā. DAIF Latvija identificētās nepieciešamās aktivitātes drošības un aizsardzības jomu attīstībai, lai sekmētu NAP mērķu sasniegšanu:
1. NIP mērķis - infrastruktūras un uzņēmumu tehnoloģiskās bāzes stiprināšana: Latvijas aizsardzības un/vai divējāda pielietojuma tehnoloģiju un industriālās bāzes attīstība (Mērķis: multiplicēt privātās un publiskās investīcijas drošības un aizsardzības jomā);
2. NIP mērķis - eksporta aktivitāšu apjoma pieauguma veicināšana: Pārrobežu sadarbība, starptautiskās piegādes ķēdes, konkurētspēja ārvalstu tirgos (Mērķis: Sekmēt pārrobežu sadarbību un Latvijas drošības un aizsardzības industriju iesaisti starptautiskajās piegādes ķēdēs, izpildot pasūtījumus arī citu ES un NATO dalībvalstu vajadzībām. Konkurētspējas paaugstināšana ārējos tirgos);
3. NIP mērķis - eksporta aktivitāšu apjoma pieauguma veicināšana: Latvijas drošības un aizsardzības uzņēmumi iekļaušanās Eiropas militāro spēju attīstības procesā (Mērķis: Palielināt uzņēmumu eksporta apjomus un iesaisti starptautiskās piegādes ķēdēs ar augstas pievienotās vērtības produktiem);
4. NIP mērķis - inovācijas kapacitātes paaugstināšana: Privātā, pētniecības un publiskā sektora sadarbība (Mērķis: Veicināt sadarbību starp Latvijas drošības un aizsardzības uzņēmumiem, pētniecības iestādēm un publisko sektoru, sekmējot inovāciju radīšanu un attīstīšanu nacionālās izcilības un konkurētspējas nodrošināšanai drošības un aizsardzības jomā);
5. NIP mērķis – cilvēkkapitāla veicināšana: Prasmju plaisas mazināšana un mūžizglītība drošības un aizsardzības nozarēs (Mērķis: Attīstīt cilvēkresursus atbilstoši tautsaimniecības situācijai un ekonomiskajām tendencēm, nodrošinot iekļaušanos darba tirgū un efektīvu to zināšanu un prasmju pielietošanu).
Nepiekrītam Ekonomikas ministrijas paustajam, ka "Ziņojuma papildināšana ar konkrētiem mērķiem drošības un aizsardzības industrijas attīstībai varētu radīt informācijas pārklāšanos ar pašreiz izstrādē esošo Aizsardzības industriju attīstības un inovāciju stratēģiju", bet tas būtu jāsakata savstarpēji papildinoši, ņemot vērā, ka šīs pamatnostādnes attiecas uz visām industrijām un nozarēm: NIP pamatnostādnes ir vidēja termiņa politikas plānošanas dokuments, kas aptver visas tautsaimniecības nozares un nosaka ekonomikas izaugsmes veicināšanas mērķus un rīcības virzienus turpmākajiem septiņiem gadiem gan vietējā, gan starptautiskā mērogā.
Tas ir, NIP nosaka ekonomikas izaugsmes veicināšanas mērķus un rīcības virzienus gan vietējā, gan starptautiskā mērogā. DAIF Latvija identificētās nepieciešamās aktivitātes drošības un aizsardzības jomu attīstībai, lai sekmētu NAP mērķu sasniegšanu:
1. NIP mērķis - infrastruktūras un uzņēmumu tehnoloģiskās bāzes stiprināšana: Latvijas aizsardzības un/vai divējāda pielietojuma tehnoloģiju un industriālās bāzes attīstība (Mērķis: multiplicēt privātās un publiskās investīcijas drošības un aizsardzības jomā);
2. NIP mērķis - eksporta aktivitāšu apjoma pieauguma veicināšana: Pārrobežu sadarbība, starptautiskās piegādes ķēdes, konkurētspēja ārvalstu tirgos (Mērķis: Sekmēt pārrobežu sadarbību un Latvijas drošības un aizsardzības industriju iesaisti starptautiskajās piegādes ķēdēs, izpildot pasūtījumus arī citu ES un NATO dalībvalstu vajadzībām. Konkurētspējas paaugstināšana ārējos tirgos);
3. NIP mērķis - eksporta aktivitāšu apjoma pieauguma veicināšana: Latvijas drošības un aizsardzības uzņēmumi iekļaušanās Eiropas militāro spēju attīstības procesā (Mērķis: Palielināt uzņēmumu eksporta apjomus un iesaisti starptautiskās piegādes ķēdēs ar augstas pievienotās vērtības produktiem);
4. NIP mērķis - inovācijas kapacitātes paaugstināšana: Privātā, pētniecības un publiskā sektora sadarbība (Mērķis: Veicināt sadarbību starp Latvijas drošības un aizsardzības uzņēmumiem, pētniecības iestādēm un publisko sektoru, sekmējot inovāciju radīšanu un attīstīšanu nacionālās izcilības un konkurētspējas nodrošināšanai drošības un aizsardzības jomā);
5. NIP mērķis – cilvēkkapitāla veicināšana: Prasmju plaisas mazināšana un mūžizglītība drošības un aizsardzības nozarēs (Mērķis: Attīstīt cilvēkresursus atbilstoši tautsaimniecības situācijai un ekonomiskajām tendencēm, nodrošinot iekļaušanos darba tirgū un efektīvu to zināšanu un prasmju pielietošanu).
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
DAIF Latvija atkārtoti vērš Ekonomikas ministrijas uzmanību, ka pašas pamatnostādnes tika aptiprinātas 2021.gadā, taču šobrīd situāciju ir būtiski mainījusies, īpaši arī ņemot vērā tieši ģeopolitisko situāciju un drošības un aizsardzības jomu prioritāti nacionālā, Eiropas Savienības un NATO līmenī kopumā. Atkārtoti aicinām kopumā pārskatīt NIP rīcības plānu (aktivitātes), sasniedzamos rezultātus, iesaistītās puses un piesaistāmo finansējumu (NIP 3.pielikums - Rīcības virzienu uzdevumi, to izpildes termiņš un atbildīgā/līdzatbildīgā institūcija). Aicinām ņemt vērā arī tādus aktuālos dokumentus kā Valsts aizsardzības koncepcija, Nacionālās drošības koncepcija, Eiropas aizsardzības industriālā stratēģija u.c.svarīgus dokumentus.Jāmin, ka arī šī gada aprīlī apstiprinātajā Informatīvajā ziņojumā "Par Latvijas ekonomikas attīstību" tieši "Mērķtiecīga drošības industrijas attīstība" ir identificēta kā viena no konkurētspējīgas uzņēmējdarbības pamatelementiem.
Nepiekrītam Ekonomikas ministrijas paustajam, ka "Ziņojuma papildināšana ar konkrētiem mērķiem drošības un aizsardzības industrijas attīstībai varētu radīt informācijas pārklāšanos ar pašreiz izstrādē esošo Aizsardzības industriju attīstības un inovāciju stratēģiju", bet tas būtu jāsakata savstarpēji papildinoši, ņemot vērā, ka šīs pamatnostādnes attiecas uz visām industrijām un nozarēm: NIP pamatnostādnes ir vidēja termiņa politikas plānošanas dokuments, kas aptver visas tautsaimniecības nozares un nosaka ekonomikas izaugsmes veicināšanas mērķus un rīcības virzienus turpmākajiem septiņiem gadiem gan vietējā, gan starptautiskā mērogā.
Papildus tam jāmin, ka DAIF Latvija jau NIP izstrādē 2020.gadā sniedza priekšlikumus, kuri netika integrēti NIP, bet kuru aktualitāte šobrīd ir tikai pieaugusi:
1. NIP virsmērķus 2030.gadā aicinām papildināt ar tautsaimniecības darbības nepārtrauktības nodrošināšanu un pirmās nepieciešamības preču un pakalpojumu, t.sk. izejvielu, pieejamību ārkārtas situācijās. Ekonomikas ministrijai sadarbībā ar Aizsardzības ministriju, Iekšlietu ministriju, Veselības ministriju u.c. valsts iestādēm ir jādefinē nepieciešamais apjoms ārkārtas situācijās. EM sadarbībā ar iesaistītajām ministrijām un DAIF Latvija ir jāpapildina un jāīsteno NIP pamatnostādnēs paredzētie uzdevumi un pasākumu plāns.
2. NIP jāveido reģionālajā attīstība ar izpratni par drošību, civil-militāro sadarbību, pirmās nepieciešamības preču pieejamību ārkārtas situācijā un apgādes nepārtrauktību. Militārie konflikti, dabas katastrofas, pandēmijas nav teorētisks, bet klātesošs apdraudējums Latvijas un tās iedzīvotāju labklājībai, ko nedrīkst ignorēt.
Nepiekrītam Ekonomikas ministrijas paustajam, ka "Ziņojuma papildināšana ar konkrētiem mērķiem drošības un aizsardzības industrijas attīstībai varētu radīt informācijas pārklāšanos ar pašreiz izstrādē esošo Aizsardzības industriju attīstības un inovāciju stratēģiju", bet tas būtu jāsakata savstarpēji papildinoši, ņemot vērā, ka šīs pamatnostādnes attiecas uz visām industrijām un nozarēm: NIP pamatnostādnes ir vidēja termiņa politikas plānošanas dokuments, kas aptver visas tautsaimniecības nozares un nosaka ekonomikas izaugsmes veicināšanas mērķus un rīcības virzienus turpmākajiem septiņiem gadiem gan vietējā, gan starptautiskā mērogā.
Papildus tam jāmin, ka DAIF Latvija jau NIP izstrādē 2020.gadā sniedza priekšlikumus, kuri netika integrēti NIP, bet kuru aktualitāte šobrīd ir tikai pieaugusi:
1. NIP virsmērķus 2030.gadā aicinām papildināt ar tautsaimniecības darbības nepārtrauktības nodrošināšanu un pirmās nepieciešamības preču un pakalpojumu, t.sk. izejvielu, pieejamību ārkārtas situācijās. Ekonomikas ministrijai sadarbībā ar Aizsardzības ministriju, Iekšlietu ministriju, Veselības ministriju u.c. valsts iestādēm ir jādefinē nepieciešamais apjoms ārkārtas situācijās. EM sadarbībā ar iesaistītajām ministrijām un DAIF Latvija ir jāpapildina un jāīsteno NIP pamatnostādnēs paredzētie uzdevumi un pasākumu plāns.
2. NIP jāveido reģionālajā attīstība ar izpratni par drošību, civil-militāro sadarbību, pirmās nepieciešamības preču pieejamību ārkārtas situācijā un apgādes nepārtrauktību. Militārie konflikti, dabas katastrofas, pandēmijas nav teorētisks, bet klātesošs apdraudējums Latvijas un tās iedzīvotāju labklājībai, ko nedrīkst ignorēt.
Piedāvātā redakcija
-