Atzinums

Projekta ID
22-TA-1593
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
20.09.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam pamatot 22.2. punkta dzēšanu.  Ja tiek plānots pieļaut, ka sistēmiski var no zemes vienības izdalīt tikai vienu vai vairākas zemes vienības daļas, kas kopsummā neveidos visu zemes vienības platības summu, tad lūdzam pamatot šādas izmaiņas racionalitāti, jo tas nozīmēs, ka zemes vienības daļas nebūs iespējams automatizēti lietot, jo nevarēs uzskatīt, ka ja zemes vienībā ir zemes vienības daļas, tad visa zemes vienība ir sadalīta daļās.  Tomēr tā kā netiek paredzēts dzēst 22.1.punktu, tad jāpieņem, ka šāds nav bijis mērķis 22.2. punkta dzēšanai.  Tāpēc lūdzam šajos grozījumos to nevirzīt, ņemot vērā faktu, ka šis grozījums nav tieši saistīti ar Piespiedu dalītā  īpašuma privatizētajās daudzdzīvokļu mājās izbeigšanas likuma īstenošanu. Bet diskutēt nākamo grozījumu kontekstā plašāk par visu 2.2. sadaļu-  zemes vienību daļu reģistrāciju, jo visos gadījumos, kad zemes vienības daļa ir jāveido nevis izejot no normatīvo aktu prasībām, bet ir īpašnieka brīva izvēle, būtu jāpamato nepieciešamība tērēt publiskos resursus nosakot šai daļai zemes lietošanas mērķi, kadastrālo vērtību, utt. tādējādi veicot izmaiņas šinī sadaļā, tās būtu jāanalizē plašākā kontekstā.

Vienlaikus neiebilstam, ka tieši Piespiedu dalītā  īpašuma privatizētajās daudzdzīvokļu mājās izbeigšanas likuma īstenošanai varētu izveidot specifisku noteikumu sadaļas regulējumu zemes vienības daļu izveidei. Piemēram, ņemot vērā jau apzināto nepieciešamību būtiski pārskatīt MK noteikumus, kas reglamentē lietošanas mērķu noteikšanas kārtību, kontekstā ar iespēju un nepieciešamību taupīt publiskos resursus, kā arī ar faktu, ka Piespiedu dalītā  īpašuma privatizētajās daudzdzīvokļu mājās izbeigšanas likums pēc būtības paredz zemes izpirkšanu zem daudzdzīvokļu dzīvojamajām mājām, rosinām apsvērt iespēju nevis likt pašvaldībām noteikt lietošanas mērķi šīm zemes vienībām vispārīgā kārtībā, bet gan šajos noteikumos atrunājot, ka lietošanas mērķis tiek noteikts atbilstoši likuma būtībai- zeme zem daudzdzīvokļu ēkas, kā arī šī lietošanas mērķa platība ir visa zemes vienības daļa.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Pateicamies par 113.9 punktā paredzēto, kas paredz, ka būs atzīme 'Atsavināšanas tiesība izmantota' , kas tiks pievienota brīdī, kad Valsts zemes dienests  saņems informāciju no Zvērinātiem tiesu izpildītājiem (ZTI) par atsavināšanas tiesības izmantošanu, tas ir - brīdī, kad ir samaksāta atsavināšanas maksa ZTI depozīta kontā, bet maksa vēl netiks pārskaitīta zemes īpašniekam.
         Piespiedu dalītā īpašuma privatizētajās daudzdzīvokļu mājas izbeigšanas likuma 18.panta ceturtā daļa paredz, ka zemes kadastrālā vērtēšana uzsākama ne vēlāk kā 9 mēnešu laikā, kad izmantota atsavināšanas tiesība.
         Atbilstoši Grozījumu anotācijā norādītajam “tiks nodrošināta arī atzīmes  “Atsavināšanas tiesība izmantota” pieejamība arī pašvaldībām un attiecīgi to tiesības uzsākt nokavēto nodokļu maksājumu piedziņu.”
         Jānorāda, ka Grozījumos nav atrunāta kārtība, kādā veidā pašvaldības tiek informētas par ZTI, kurš ved lietu par dalītā īpašuma izbeigšanu. Līdz ar to pašvaldībai izdodot izpildu dokumentu nav zināms ZTI, kas ved dalītā īpašuma izbeigšanas lietu.
       Tāpēc lūdzam noteikumu projektu papildināt ar jaunu punktu, kas paredzēs datu lauku- Zvērināts tiesu izpildītājs, kura lietvedībā/ pārziņā ir konkrētā zemes vienības daļas (ja tā nav visa zemes vienība) vai zemes vienība, ja tā tiek atsavināta pilnībā, par kuru ir veikta atzīme 'Atsavināšanas tiesība izmantota'. No sistēmiskā viedoļa šo datu lauku būtu jāaizpilda jau brīdī, kad konkrētais ZTI sāk jebkuru darbību ar konkrētu zemes vienību vai tās daļu.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam papildināt ar jaunu normu, kas paredz, ka šī maiņa tiek veikta tādā veidā, lai pašvaldības saņemot kadastra datus varētu viennozīmīgi identificēt kurai personai tie ir nomainīti.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam paredzēt, pievienojot jaunu normu, ka tiks nodrošināts, ka 148.5 punkta gadījumā varēs savietot datus, automatizēti savietojot iepriekš zemes vienības daļas datus un "vēsturi" ar jaunveidojamo zemes vienību, atbilstoši kadastrālās uzmērīšanas dokumentiem
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam paredzēt, pievienojot jaunu normu, ka tiks nodrošināts, ka 148.6 punkta gadījumā varēs savietot datus, automatizēti savietojot iepriekš zemes vienības daļas datus un "vēsturi" ar jaunveidojamo zemes vienību, atbilstoši Zemesgrāmatas paziņojumam.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam papildināt ar jaunu normu, paredzot, ka tiek nodrošināts, ka pašvaldībām tiks nodoti dati tādā veidā, lai pašvaldību pusē varētu viennozīmīgi identificēt - kuras personas  dzimšanas datums ticis dzēsts, jo saņemtas ziņas par Fizisko personu reģistrā piešķirto personas identifikatoru.  Kā arī ņemot vērā faktu, ka līdz šim Kadastrs ir izmantojis  arī Zemesgrāmatu piešķirto fizisko personu identifikatoru, lūdzam normu attiecināt arī uz šiem datiem.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam precizēt datu struktūru atbilstoši iepriekš izteiktajiem iebildumiem, kā arī apliecināt, ka izmaiņas datu struktūrā ir veiktas tikai un vienīgi papildinot tās ar datiem, kas nepieciešami Piespiedu dalītā īpašuma privatizētajās daudzdzīvokļu mājās izbeigšanas likuma īstenošanai.
Piedāvātā redakcija
-