Atzinums

Projekta ID
24-TA-482
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
20.05.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam papildināt likumprojekta 11. pantu ar jaunu grozījumu Vēlētāju reģistra likuma (turpmāk - Likums) 14. pantā, izsakot ceturtās daļas otro teikumu šādā redakcijā: “Personas, kurām kā drošības līdzeklis piemērots apcietinājums vai kuras izcieš ar brīvības atņemšanu saistītu sodu, iesniegumu par vēlēšanu apgabala maiņu iesniedz ieslodzījuma vietas administrācijai.”
Šobrīd Likuma 14. panta ceturtā daļa noteic, ka par savu vēlmi mainīt vēlēšanu apgabalu šā panta otrajā daļā minētajos gadījumos vēlētājs ne agrāk kā 70 dienas un ne vēlāk kā deviņas dienas pirms vēlēšanām pats personiski iesniedz iesniegumu jebkurai pašvaldībai vai tās dzīvesvietas deklarēšanas iestādei. Aizdomās turētās un apsūdzētās personas, kurām kā drošības līdzeklis piemērots apcietinājums, iesniegumu par vēlēšanu apgabala maiņu iesniedz ieslodzījuma vietas administrācijai. 
Pašvaldības domes vēlēšanu likuma 6. panta 2. punkts (redakcijā līdz 2022. gada 6. novembrim) noteica, ka Latvijas Republikā vēlēt pašvaldības domi nav tiesību personām, kuras izcieš sodu brīvības atņemšanas vietās. Ar Latvijas Republikas Satversmes tiesas 2022. gada 3. novembra spriedumu lietā Nr. 2021‑43‑01 "Par Pašvaldības domes vēlēšanu likuma 6. panta 2. punkta atbilstību Satversmes 101. panta otrās daļas pirmajam teikumam" Satversmes tiesa atzina apstrīdēto normu par neatbilstošu Satversmes 101. panta otrās daļas pirmajam teikumam.
Ņemot vērā minēto, ar 2022. gada 20. oktobra likumu "Grozījumi Pašvaldības domes vēlēšanu likumā" (stājās spēkā 2022. gada 14. novembrī) tika izdarīti grozījumi Pašvaldības domes vēlēšanu likumā, nodrošinot visiem ieslodzītajiem iespēju balsot pašvaldības domes vēlēšanās.
No minētā izriet, ka, tā kā atbilstoši Pašvaldības domes vēlēšanu likumam tiesības vēlēt domi ir arī ar brīvības atņemšanu notiesātajām personām, līdz ar to arī tiesības mainīt vēlēšanu apgabalu būtu attiecināmas uz minētajām personām.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Aicinām papildināt likumu, norādot informācijas sistēmu tiesisko statusu (valsts informācijas sistēma vai varbūt institūcijas informācijas sistēma, valsts platforma u.c.), kas ir svarīgi, lai varētu secināt kāda veida pārziņi likumā tiek noteikti. No tā ir atkarīgs, kāda veida pienākumi un tiesības pārzinim piemīt saskaņā ar ārējiem normatīvajiem aktiem.
Papildus aicinām vērtēt un skaidrot anotācijā, vai likumā minēto informācijas sistēmu regulējums atbilst Valsts informācijas sistēmu likumam, piem., 5. panta 1.1 un 1.2 daļā noteiktajam, ka valsts informācijas sistēmu izmanto, pamatojoties uz ārējiem normatīvajiem aktiem (Ministru kabinets izdod noteikumus  3., 4., 5. un 6. punkta prasību izpildei.), kuros norāda vismaz:
1) noteiktās funkcijas, uzdevumus un mērķus, kuru izpildei nepieciešamās informācijas apriti nodrošina valsts informācijas sistēma;
2) valsts informācijas sistēmā iekļaujamo informāciju funkciju, uzdevumu un mērķu sasniegšanai;
3) valsts informācijas sistēmas pārzini;
4) valsts informācijas sistēmā iekļaujamās informācijas apjomu;
5) kārtību, kādā informāciju apstrādā valsts informācijas sistēmā;
6) nosacījumus piekļuves nodrošināšanai valsts informācijas sistēmā iekļautajai informācijai.
Minētais attiecināms arī uz pārējiem šīs pakas likumprojektiem, kuros tiek noregulēti citu informācijas sistēmu noteikumi.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Aicinām vērtēt, vai ņemot vērā Valsts informācijas sistēmu likuma 7. pantā noteikto, regulējums par valsts budžeta finansējumu valsts informācijas sistēmu uzturēšanai ir nepieciešams. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka Valsts informācijas sistēmu likums, bez valsts informācijas sistēmas izveides un uzturēšanas līdzekļiem izšķir arī vēl cita veida līdzekļus - līdzekļus valsts informācijas sistēmas attīstībai (sk. 7. panta trešo daļu).
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Priekšlikums
Lūdzam aizpildīt anotācijas 2. sadaļu, jo regulējums ietekmē fiziskas personas (vēlētāju, balsotāju, parakstu vācēju, kandidātu, vēlēšanu iecirkņu darbinieku utt.), kuru datus apstrādās valsts informācijas sistēmās.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
Priekšlikums
Aicinām TAP portālā tehniski sasaistīt (sk. tiesību aktu lietā sadaļu "Saistītie TA") likumprojektu paketi un citus saistītos tiesību aktu projektus.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
4.2. Cita informācija
Priekšlikums
Aicinām anotācijas 4.2.punktā norādīt, kuri likumprojekti virzāmi vienotā likumprojektu paketē. Minētais attiecināms arī uz pārējo likumprojektu paketes likumprojektu anotāciju 4.2.punktiem.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Priekšlikums
Lūdzam papildināt izpildē iesaistīto institūciju sarakstu ar Iekšlietu ministriju, Iekšlietu ministrijas Informācijas centru, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju, Satiksmes ministriju, VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs", pašvaldībām, vēlēšanu komisijām.
Piedāvātā redakcija
-