Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
Projekta ID
22-TA-2553
Atzinuma sniedzējs
Vēja enerģijas asociācija
Atzinums iesniegts
01.12.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
I Apbūves tiesības nostiprināšana zemesgrāmatā
Noteikumu 4. punkts paredz, ka “pirms iesnieguma iesniegšanas iesniedzējs nostiprina zemesgrāmatā apbūves tiesību uz nekustamo īpašumu, kurā plānots ieviest jaunu elektroenerģijas ražošanas iekārtu vai palielināt esošo elektroenerģijas ražošanas jaudu, ja attiecīgais nekustamais īpašums nav iesniedzēja īpašumā vai viņa valdījuma tiesības nav ierakstītas zemesgrāmatā.”
Atbilstoši Zemesgrāmatu likuma 44. pantam, ierakstu veidā uz nekustamu īpašumu nostiprina tiesības, kam pamatā ir tiesisks darījums […]. Atzīmju veidā nostiprina tiesību nodrošinājumus un aprobežojumus.

Jaunu jaudu ieviešanas projektos arvien biežāk sastopama situācija, kurā zemju īpašnieki nelabprāt pieļauj apbūves tiesības nostiprināšanu ieraksta veidā līdz brīdim, kad ir saskaņots būvniecības projekts. Tādējādi arvien biežāk ir redzamas situācijas, kurās zemesgrāmatā līdz projekta saskaņošanai nostiprina tikai atzīmi par noslēgto apbūves tiesību līgumu. Tomēr arī šāda atzīme apliecina to, ka attiecīgais apbūves tiesību līgums ir spēkā, atzīmes nostiprināšanai ir saņemta gan zemes īpašnieka, gan kreditoru piekrišanas, un tādējādi sasniedz likumdevēja mērķi – pārliecināties, ka attiecīgā zemes īpašnieka un nodrošinātā kreditora piekrišana ir sniegta.
Tādejādi, lai neveidotos pārpratumi attiecībā uz šīs normas izpratni praksē, VEA aicina Klimata un enerģētikas ministriju paplašināti tulkot Noteikumu 4. punktu, uzskatot par pietiekamu atļaujas izsniegšanai arī apbūves tiesību, kas nostiprināta zemesgrāmatā atzīmes, nevis ieraksta veidā.

II Tiesības lūgt atcelt atļauju un sekas
Noteikumu 33. punkts paredz “līdz 2024. gada 1. aprīlim atļaujas turētājam ir tiesības lūgt atcelt atļauju un atmaksāt iemaksāto drošības naudu, ja atļauja, kas izsniegta pirms šo noteikumu stāšanās spēkā, nav vēl atcelta vai zaudējusi spēku, bet atļaujas turētājs ir izlēmis neīstenot atļaujā noteiktās darbības”.

Nosakot termiņu, līdz kuram atļaujas turētājs var lūgt atcelt atļauju, svarīgi vērtēt atļaujas atcelšanas sekas – spēku zaudē sistēmas operatora tehniskie noteikumi. Līdz brīdim, kad SPRK regulējums paredzēs tiesības komersantam saņemt atpakaļ samaksāto maksu par sistēmas jaudas rezervēšanu Noteikumu 33. punktā paredzētajā gadījumā, attiecīgais regulējums nav pilnīgs un nesasniegs savu mērķi. Lai radītu situāciju, kurā komersants var atteikties no atļaujas un saņemt atpakaļ iemaksātos rezervācijas maksājumus (gan drošības naudu, gan maksu par sistēmas jaudas rezervēšanu), jāveic grozījumi SPRK noteikumos un tam nepieciešams ilgāks laika periods. Ar mērķi nodrošināt iespēju komersantiem saņemt iemaksāto drošības naudu un maksu par sistēmas jaudas rezervēšanu, aicinām pagarināt Noteikumu 33. punktā noteikto termiņu līdz 2024. gada 1. jūlijam.

III Hibrīdatļaujas regulējums
Aicinām turpināt padziļinātas nozares diskusijas par kvalitatīvu hibrīdatļaujas regulējumu, skatot to ciešā kopsakarā un salāgojot ar attiecīgajiem Eiropas Komisijas noteiktajiem hibrīdatļaujas jēdzieniem, regulējumu un ieviešanas mērķi, to skaitā Eiropas vēja enerģijas darbības plānu un RED III direktīvu (ES/2023/2413).

Vienlaikus, vēršam Jūsu uzmanību tam, cik svarīgi nodrošināt nozarei prognozējamu un efektīvu regulējumu atjaunojamās enerģijas projektu attīstības sekmēšanai Latvijā. Straujas un būtiskas izmaiņas normatīvajā regulējumā vai šāda regulējuma ilgstošs trūkums neveicina investoru, uzņēmēju un citu iesaistītu pušu iespēju plānot savas darbības ilgtermiņā, pieņemt investīciju lēmumus un veicināt jaunu projektu ienākšanu tirgū. Efektīva regulējošā vide nodrošina pārredzamību un stabilitāti, kas veicina uzticību nozares dalībnieku vidū.
 
Piedāvātā redakcija
-