Projekta ID
25-TA-1093Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas atkritumu saimniecības uzņēmumu asociācija"
Atzinums iesniegts
01.09.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Pielikuma saturu skatīt dokumentā
Iebildums
Tiesību aktu projektu portālā saskaņošanas posmā ir tiesību akta projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 28. janvāra noteikumos Nr. 64 “Kārtība, kādā atbrīvo no dabas resursu nodokļa samaksas par videi kaitīgām precēm” (Projekta ID Nr. 25-TA-1093), turpmāk – Projekts. Biedrība “LATVIJAS APRITES SAIMNIECĪBAS UZŅĒMUMU ASOCIĀCIJA”, turpmāk – LASUA, papildu jau Projekta saskaņošanas periodā norādītajiem iebildumiem un priekšlikumiem, sniedz šādu atzinumu/viedokli par Projektu.
[1] Ar Projekta 3. punktu ir paredzēts izteikt jaunā redakcijā Ministru kabineta 2021. gada 28. janvāra noteikumos Nr. 64 “Kārtība, kādā atbrīvo no dabas resursu nodokļa samaksas par videi kaitīgām precēm”, turpmāk – Noteikumi, 1. pielikumu. Noteikumu 1. pielikuma 3.1. un 3.2. punkts nosaka bateriju atkritumu savākšanas un pārstrādes procentuālos apjomus no 2026. gada 1. janvāra.
Kā jau LASUA ir norādījusi savā iepriekšējā atzinumā (2025. gada 1. septembrī ievietots tiesību aktu projektu portālā), Projektā ir konstatējama savākšanas apjomu nesakritība, jo 1. pielikuma 3.1. tabulā bateriju un akumulatoru savācamais apjoms no 2027. gada 1. janvāra līdz 2027. gada 31. decembrim ir norādīts 63 % apmērā, savukārt 3.2. tabulā bateriju un akumulatoru savākšanas apjoms, sākot ar 2026. gada 1. janvāri, ir norādīts 45 % apmērā.
Vienlaikus jāņem vērā, ka Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2023/1542 (2023. gada 12. jūlijs) par baterijām un bateriju atkritumiem, ar ko groza Direktīvu 2008/98/EK un Regulu (ES) 2019/1020 un atceļ Direktīvu 2006/66/EK, turpmāk – Regula, XII pielikuma B sadaļā citastarp ir noteikti bateriju veidi, ņemot vērā to sastāvu.
Lai novērstu Projekta normu dažādu interpretāciju un vienlaikus nodrošinot Projektā ietverto datu savstarpējo balansu, LASUA ieskatā Noteikumu 1. pielikuma 3.1. un 3.2. punktu ir nepieciešamas apvienot, tādējādi veidojot vienu kopēju tabulu, kurā būtu norādīti gan bateriju atkritumu savākšanas, gan pārstrādes apjomi, kā arī bateriju klasifikācija pēc pielietojuma un sastāva.
Papildu, ņemot vērā šī atzinuma otrajā punktā noteikto, it īpaši vērtējot to, ka sabiedrībā kopumā vēl tikai attīstās izpratne par pārnēsājamo bateriju atkritumu kaitīgumu un nepieciešamību tās izmest tam paredzētajos atkritumu konteineros, LASUA uzskata, ka pārnēsājamo bateriju vai akumulatoru savākšanas procentuālie apjomi būtu jānosaka samērīgāki.
Ievērojot iepriekš minēto, LASUA ierosina Noteikumu 1. pielikuma 3.1. punkta tabulā noteikt:
a) tabulā izdalīt piecus videi kaitīgo preču-bateriju veidus - Pārnēsājamās baterijas vai akumulatori (svars līdz 5 kg); Vieglo pārvietošanās līdzekļu (LMT) baterijas vai akumulatori; Startera, apgaismes shēmai un aizdedzes (SLI) baterijas vai akumulatori; Elektrotransportlīdzekļu baterijas vai akumulatori; Rūpnieciskās baterijas (svars virs 5kg)*.
Piezīme:
* saskaņā ar Regulu šajā sadaļā ir ietilpst arī stacionāra enerģiju uzkrājošo bateriju vai akumulatoru sistēmas (tai skaitā baterijas vai akumulatori fotoelementu paneļu saražotās strāvas uzkrāšanai);
b) katram bateriju veidam, kas norādīts a) apakšpunktā, norādīt šādas četras apakšgrupas (bateriju veidus pēc tā sastāva): Svina- skābes baterijas vai akumulatori; Litija baterijas vai akumulatori; Niķeļa – kadmija (NI-Cd) baterijas vai akumulatori; Citas baterijas vai akumulatori;
c) noteikt šādus Pārnēsājamo bateriju vai akumulatoru (svars līdz 5 kg) savākšanas apjomus:
- Savācamais un pārstrādājamais bateriju vai akumulatoru apjoms līdz 2026.gada 31.decembrim:
Svina- skābes baterijas vai akumulatori: 45 %
Litija baterijas vai akumulatori: 45 %
Niķeļa – kadmija (NI-Cd) baterijas vai akumulatori: 45 %
Citas baterijas vai akumulatori: 45 %
- Savācamais un pārstrādājamais bateriju vai akumulatoru apjoms līdz 2027.gada 31.decembrim:
Svina- skābes baterijas vai akumulatori: 45 %
Litija baterijas vai akumulatori: 45 %
Niķeļa – kadmija (NI-Cd) baterijas vai akumulatori: 45 %
Citas baterijas vai akumulatori: 45 %
- Savācamais un pārstrādājamais bateriju vai akumulatoru apjoms līdz 2028.gada 31.decembrim:
Svina- skābes baterijas vai akumulatori: 45 %
Litija baterijas vai akumulatori: 45 %
Niķeļa – kadmija (NI-Cd) baterijas vai akumulatori: 45 %
Citas baterijas vai akumulatori: 45 %
- Savācamais un pārstrādājamais bateriju vai akumulatoru apjoms līdz 2029.gada 31.decembrim:
Svina- skābes baterijas vai akumulatori: 54 %
Litija baterijas vai akumulatori: 54 %
Niķeļa – kadmija (NI-Cd) baterijas vai akumulatori: 54 %
Citas baterijas vai akumulatori: 54 %
-Savācamais un pārstrādājamais bateriju vai akumulatoru apjoms līdz 2030.gada 31.decembrim:
Svina- skābes baterijas vai akumulatori: 63 %
Litija baterijas vai akumulatori: 63 %
Niķeļa – kadmija (NI-Cd) baterijas vai akumulatori: 63 %
Citas baterijas vai akumulatori: 63 %
-Savācamais un pārstrādājamais bateriju vai akumulatoru apjoms līdz 2031.gada 31.decembrim:
Svina- skābes baterijas vai akumulatori: 73 %
Litija baterijas vai akumulatori: 73 %
Niķeļa – kadmija (NI-Cd) baterijas vai akumulatori: 73 %
Citas baterijas vai akumulatori: 73 %
d) apvienot 3.1. punkta informāciju ar 3.2. punktu, paredzot, ka vienā tabulā tiek atspoguļoti gan bateriju atkritumu savākšanas, gan pārstrādes apjomi.
Vienlaikus, ņemot vērā, ka LASUA piedāvātajā variantā attiecībā uz 1. pielikuma 3.1. punktu ir ietverts gan bateriju un akumulatoru savākšanas un pārstrādes apjomi, attiecīgi nepieciešams svītrot Noteikumu 1. pielikuma 3.2. punktu.
[2] Regulas 59. panta 3. punktā ir noteikti pārnēsājamo bateriju atkritumu savākšanas mērķrādītāji. Ņemot vērā Projektā ietvertos procentuālos apmērus, secināms, ka pārnēsājamo bateriju un LMT bateriju atkritumu savākšanas apjomi ir noteikti, ievērojot Regulā paredzēto.
LASUA vēlas vērst uzmanību, ka šobrīd noteiktie pārnēsājamo bateriju atkritumu savākšanas apjomi ir nesamērīgi augsti, it īpaši ņemot vērā sabiedrības tendences minēto bateriju atkritumu izmešanas jomā. LASUA ieskatā Regulā šobrīd ir ietverti tādi mērķrādītāji, kas, lai arī ir izstrādāti ar mērķi samazināt bateriju negatīvo ietekmi uz vidi un aizsargāt vidi un cilvēku veselību, tomēr ir noteikti bez detalizētāka izvērtējuma, piemēram, salīdzinot tirgū laisto un savākto bateriju apjomus valstīs ar lielāku iedzīvotāju skaitu un valstīs ar mazāku iedzīvotāju skaitu, vienlaikus vērtējot kopējo iedzīvotāju tendenci attiecībā uz bateriju atkritumu izmešanu.
Proti, Latvijas ražotāju paplašinātās atbildības sistēmas, turpmāk – RAS, kas nodarbojas bateriju un akumulatoru savākšanas un apsaimniekošanas jomā, ir veikušas dažādas darbības – sabiedrības izglītošanas pasākumus attiecībā uz bateriju negatīvo ietekmi uz vidi, cilvēku veselību; pārnēsājamo bateriju savākšanas infrastruktūras izveidi un izvietošanu iedzīvotājiem ērtās un viegli pieejās vietās, piemēram, šķiroto atkritumu savākšanas laukumos, veikalos, degvielas uzpildes stacijās, daudzdzīvokļu dzīvojamajās mājas u.tml. – ar mērķi sekmēt iedzīvotāju iesaisti pārnēsājamo bateriju atkritumu dalītās vākšanas sistēmā. Neraugoties uz RAS nepārtrauktajiem centieniem palielināt pārnēsājamo bateriju savākšanas apjomus, iedzīvotāju iesaiste pārnēsājamo bateriju dalītās vākšanas sistēmā palielinās ļoti lēni.
Līdz ar to neskatoties uz labi attīstītu atkritumu savākšanas infrastruktūru, realitātē ievērojama daļa iedzīvotāju turpina izmest izlietotās baterijas kopā ar sadzīves atkritumiem, jo tas, viņuprāt, ir ērtāk. Tas nozīmē, ka šobrīd pārnēsājamo bateriju faktiski savāktie apjomi būtiski atpaliek no Regulas noteiktajiem mērķrādītājiem. Šādos apstākļos Regulas prasību izpilde ir objektīvi apgrūtināta, neskatoties uz RAS komersantu centieniem un darbībām nodrošināt atbilstošu infrastruktūru un sabiedrības informēšanu par pareizu atkritumu apsaimniekošanu.
Gadījumā, ja Regulā un Projektā norādītie pārnēsājamo bateriju savākšanas apjomi netiks samazināti, pastāv reāla iespēja, ka, lai sasniegtu izvirzītos mērķrādītājus, RAS komersantiem būs jāveic tādi pasākumi (piemēram, jānodrošina pārnēsājamo bateriju savākšana no iedzīvotājiem atkritumu rašanās vietā), kas nesamērīgi palielinās pārnēsājamo bateriju apsaimniekošanas maksu, kas savukārt var novest pie situācijas, ka pārnēsājamo bateriju ražotāji atsakās no dalības RAS. Ievērojot iepriekš minēto, LASUA ieskatā no RAS komersantu neatkarīgu iemeslu dēļ nebūs iespējams sasniegt Regulā un Projektā norādītos pārnēsājamo bateriju savākšanas apjomus.
Regulas 94. punktā ir noteikts, ka Komisija līdz 2031. gada 30. jūnijam pārskata un sagatavo ziņojumu par šīs regulas piemērošanu un tās ietekmi uz vidi, cilvēku veselību un iekšējā tirgus darbību un iesniedz to Eiropas Parlamentam un Padomei. Ziņojumā citastarp ietver izvērtējumu par pasākumiem attiecībā uz bateriju atkritumu apsaimniekošanu, tostarp iespēju ieviest divas pārnēsājamu bateriju apakškategorijas, proti, atkārtoti uzlādējamas un atkārtoti neuzlādējamas pārnēsājamas baterijas, ar atsevišķiem savākšanas mērķrādītājiem, un iespēju ieviest atsevišķu savākšanas mērķrādītāju vispārlietojamām pārnēsājamām baterijām.
Ņemot vērā tiesisko regulējumu, kas pieļauj dalībvalstīm iesniegt lūgumus Eiropas Padomei vai Eiropas Komisijai, LASUA kā atkritumu apsaimniekošanas nozares komersantu pārstāvis lūdz Klimata un enerģētikas ministriju veikt nepieciešamās darbības, lai īstenotu, ka Latvijas Republika iesniedz Eiropas Padomē un/vai Eiropas Komisijā priekšlikumu/lūgumu:
1. pārskatīt Regulā norādītos pārnēsājamo bateriju mērķrādītājus, pamatojoties uz faktiskajām savākšanas iespējām un patērētāju uzvedību;
2. apsvērt iespēju veikt pakāpenisku mērķrādītāju sasniegšanu, lai nodrošinātu, ka dalībvalstis spēj reālistiski sasniegt izvirzītos mērķus;
3. ieviest diferenciētus mērķrādītājus, atsevišķi uzlādējamām un neuzlādējamām baterijām.
Gadījumā, ja Klimata un enerģētikas ministrija konceptuāli piekrīt LASUA lūgumam, LASUA apliecina, ka savu iespēju robežās sniegs visu nepieciešamo informāciju (piemēram, informāciju par savākto pārnēsājamo bateriju apjomiem, veiktajiem sabiedrības izglītošanas pasākumiem u.tml.), kā arī iespējamos ierosinājumus normatīvo aktu jomā, kas varētu palielināt pārnēsājamo bateriju savākšanas apjomus (piemēram, ieviešot pārnēsājamo bateriju depozīta sistēmu), lai tādējādi veicinātu, ka Eiropas Padomē un/vai Eiropas Komisijā tiek iesniegts pēc iespējas argumentētāks un statistiski pamatotāks Latvijas Republikas priekšlikums attiecībā uz Regulā noteiktajiem pārnēsājamo bateriju savākšanas apjomiem.
[1] Ar Projekta 3. punktu ir paredzēts izteikt jaunā redakcijā Ministru kabineta 2021. gada 28. janvāra noteikumos Nr. 64 “Kārtība, kādā atbrīvo no dabas resursu nodokļa samaksas par videi kaitīgām precēm”, turpmāk – Noteikumi, 1. pielikumu. Noteikumu 1. pielikuma 3.1. un 3.2. punkts nosaka bateriju atkritumu savākšanas un pārstrādes procentuālos apjomus no 2026. gada 1. janvāra.
Kā jau LASUA ir norādījusi savā iepriekšējā atzinumā (2025. gada 1. septembrī ievietots tiesību aktu projektu portālā), Projektā ir konstatējama savākšanas apjomu nesakritība, jo 1. pielikuma 3.1. tabulā bateriju un akumulatoru savācamais apjoms no 2027. gada 1. janvāra līdz 2027. gada 31. decembrim ir norādīts 63 % apmērā, savukārt 3.2. tabulā bateriju un akumulatoru savākšanas apjoms, sākot ar 2026. gada 1. janvāri, ir norādīts 45 % apmērā.
Vienlaikus jāņem vērā, ka Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2023/1542 (2023. gada 12. jūlijs) par baterijām un bateriju atkritumiem, ar ko groza Direktīvu 2008/98/EK un Regulu (ES) 2019/1020 un atceļ Direktīvu 2006/66/EK, turpmāk – Regula, XII pielikuma B sadaļā citastarp ir noteikti bateriju veidi, ņemot vērā to sastāvu.
Lai novērstu Projekta normu dažādu interpretāciju un vienlaikus nodrošinot Projektā ietverto datu savstarpējo balansu, LASUA ieskatā Noteikumu 1. pielikuma 3.1. un 3.2. punktu ir nepieciešamas apvienot, tādējādi veidojot vienu kopēju tabulu, kurā būtu norādīti gan bateriju atkritumu savākšanas, gan pārstrādes apjomi, kā arī bateriju klasifikācija pēc pielietojuma un sastāva.
Papildu, ņemot vērā šī atzinuma otrajā punktā noteikto, it īpaši vērtējot to, ka sabiedrībā kopumā vēl tikai attīstās izpratne par pārnēsājamo bateriju atkritumu kaitīgumu un nepieciešamību tās izmest tam paredzētajos atkritumu konteineros, LASUA uzskata, ka pārnēsājamo bateriju vai akumulatoru savākšanas procentuālie apjomi būtu jānosaka samērīgāki.
Ievērojot iepriekš minēto, LASUA ierosina Noteikumu 1. pielikuma 3.1. punkta tabulā noteikt:
a) tabulā izdalīt piecus videi kaitīgo preču-bateriju veidus - Pārnēsājamās baterijas vai akumulatori (svars līdz 5 kg); Vieglo pārvietošanās līdzekļu (LMT) baterijas vai akumulatori; Startera, apgaismes shēmai un aizdedzes (SLI) baterijas vai akumulatori; Elektrotransportlīdzekļu baterijas vai akumulatori; Rūpnieciskās baterijas (svars virs 5kg)*.
Piezīme:
* saskaņā ar Regulu šajā sadaļā ir ietilpst arī stacionāra enerģiju uzkrājošo bateriju vai akumulatoru sistēmas (tai skaitā baterijas vai akumulatori fotoelementu paneļu saražotās strāvas uzkrāšanai);
b) katram bateriju veidam, kas norādīts a) apakšpunktā, norādīt šādas četras apakšgrupas (bateriju veidus pēc tā sastāva): Svina- skābes baterijas vai akumulatori; Litija baterijas vai akumulatori; Niķeļa – kadmija (NI-Cd) baterijas vai akumulatori; Citas baterijas vai akumulatori;
c) noteikt šādus Pārnēsājamo bateriju vai akumulatoru (svars līdz 5 kg) savākšanas apjomus:
- Savācamais un pārstrādājamais bateriju vai akumulatoru apjoms līdz 2026.gada 31.decembrim:
Svina- skābes baterijas vai akumulatori: 45 %
Litija baterijas vai akumulatori: 45 %
Niķeļa – kadmija (NI-Cd) baterijas vai akumulatori: 45 %
Citas baterijas vai akumulatori: 45 %
- Savācamais un pārstrādājamais bateriju vai akumulatoru apjoms līdz 2027.gada 31.decembrim:
Svina- skābes baterijas vai akumulatori: 45 %
Litija baterijas vai akumulatori: 45 %
Niķeļa – kadmija (NI-Cd) baterijas vai akumulatori: 45 %
Citas baterijas vai akumulatori: 45 %
- Savācamais un pārstrādājamais bateriju vai akumulatoru apjoms līdz 2028.gada 31.decembrim:
Svina- skābes baterijas vai akumulatori: 45 %
Litija baterijas vai akumulatori: 45 %
Niķeļa – kadmija (NI-Cd) baterijas vai akumulatori: 45 %
Citas baterijas vai akumulatori: 45 %
- Savācamais un pārstrādājamais bateriju vai akumulatoru apjoms līdz 2029.gada 31.decembrim:
Svina- skābes baterijas vai akumulatori: 54 %
Litija baterijas vai akumulatori: 54 %
Niķeļa – kadmija (NI-Cd) baterijas vai akumulatori: 54 %
Citas baterijas vai akumulatori: 54 %
-Savācamais un pārstrādājamais bateriju vai akumulatoru apjoms līdz 2030.gada 31.decembrim:
Svina- skābes baterijas vai akumulatori: 63 %
Litija baterijas vai akumulatori: 63 %
Niķeļa – kadmija (NI-Cd) baterijas vai akumulatori: 63 %
Citas baterijas vai akumulatori: 63 %
-Savācamais un pārstrādājamais bateriju vai akumulatoru apjoms līdz 2031.gada 31.decembrim:
Svina- skābes baterijas vai akumulatori: 73 %
Litija baterijas vai akumulatori: 73 %
Niķeļa – kadmija (NI-Cd) baterijas vai akumulatori: 73 %
Citas baterijas vai akumulatori: 73 %
d) apvienot 3.1. punkta informāciju ar 3.2. punktu, paredzot, ka vienā tabulā tiek atspoguļoti gan bateriju atkritumu savākšanas, gan pārstrādes apjomi.
Vienlaikus, ņemot vērā, ka LASUA piedāvātajā variantā attiecībā uz 1. pielikuma 3.1. punktu ir ietverts gan bateriju un akumulatoru savākšanas un pārstrādes apjomi, attiecīgi nepieciešams svītrot Noteikumu 1. pielikuma 3.2. punktu.
[2] Regulas 59. panta 3. punktā ir noteikti pārnēsājamo bateriju atkritumu savākšanas mērķrādītāji. Ņemot vērā Projektā ietvertos procentuālos apmērus, secināms, ka pārnēsājamo bateriju un LMT bateriju atkritumu savākšanas apjomi ir noteikti, ievērojot Regulā paredzēto.
LASUA vēlas vērst uzmanību, ka šobrīd noteiktie pārnēsājamo bateriju atkritumu savākšanas apjomi ir nesamērīgi augsti, it īpaši ņemot vērā sabiedrības tendences minēto bateriju atkritumu izmešanas jomā. LASUA ieskatā Regulā šobrīd ir ietverti tādi mērķrādītāji, kas, lai arī ir izstrādāti ar mērķi samazināt bateriju negatīvo ietekmi uz vidi un aizsargāt vidi un cilvēku veselību, tomēr ir noteikti bez detalizētāka izvērtējuma, piemēram, salīdzinot tirgū laisto un savākto bateriju apjomus valstīs ar lielāku iedzīvotāju skaitu un valstīs ar mazāku iedzīvotāju skaitu, vienlaikus vērtējot kopējo iedzīvotāju tendenci attiecībā uz bateriju atkritumu izmešanu.
Proti, Latvijas ražotāju paplašinātās atbildības sistēmas, turpmāk – RAS, kas nodarbojas bateriju un akumulatoru savākšanas un apsaimniekošanas jomā, ir veikušas dažādas darbības – sabiedrības izglītošanas pasākumus attiecībā uz bateriju negatīvo ietekmi uz vidi, cilvēku veselību; pārnēsājamo bateriju savākšanas infrastruktūras izveidi un izvietošanu iedzīvotājiem ērtās un viegli pieejās vietās, piemēram, šķiroto atkritumu savākšanas laukumos, veikalos, degvielas uzpildes stacijās, daudzdzīvokļu dzīvojamajās mājas u.tml. – ar mērķi sekmēt iedzīvotāju iesaisti pārnēsājamo bateriju atkritumu dalītās vākšanas sistēmā. Neraugoties uz RAS nepārtrauktajiem centieniem palielināt pārnēsājamo bateriju savākšanas apjomus, iedzīvotāju iesaiste pārnēsājamo bateriju dalītās vākšanas sistēmā palielinās ļoti lēni.
Līdz ar to neskatoties uz labi attīstītu atkritumu savākšanas infrastruktūru, realitātē ievērojama daļa iedzīvotāju turpina izmest izlietotās baterijas kopā ar sadzīves atkritumiem, jo tas, viņuprāt, ir ērtāk. Tas nozīmē, ka šobrīd pārnēsājamo bateriju faktiski savāktie apjomi būtiski atpaliek no Regulas noteiktajiem mērķrādītājiem. Šādos apstākļos Regulas prasību izpilde ir objektīvi apgrūtināta, neskatoties uz RAS komersantu centieniem un darbībām nodrošināt atbilstošu infrastruktūru un sabiedrības informēšanu par pareizu atkritumu apsaimniekošanu.
Gadījumā, ja Regulā un Projektā norādītie pārnēsājamo bateriju savākšanas apjomi netiks samazināti, pastāv reāla iespēja, ka, lai sasniegtu izvirzītos mērķrādītājus, RAS komersantiem būs jāveic tādi pasākumi (piemēram, jānodrošina pārnēsājamo bateriju savākšana no iedzīvotājiem atkritumu rašanās vietā), kas nesamērīgi palielinās pārnēsājamo bateriju apsaimniekošanas maksu, kas savukārt var novest pie situācijas, ka pārnēsājamo bateriju ražotāji atsakās no dalības RAS. Ievērojot iepriekš minēto, LASUA ieskatā no RAS komersantu neatkarīgu iemeslu dēļ nebūs iespējams sasniegt Regulā un Projektā norādītos pārnēsājamo bateriju savākšanas apjomus.
Regulas 94. punktā ir noteikts, ka Komisija līdz 2031. gada 30. jūnijam pārskata un sagatavo ziņojumu par šīs regulas piemērošanu un tās ietekmi uz vidi, cilvēku veselību un iekšējā tirgus darbību un iesniedz to Eiropas Parlamentam un Padomei. Ziņojumā citastarp ietver izvērtējumu par pasākumiem attiecībā uz bateriju atkritumu apsaimniekošanu, tostarp iespēju ieviest divas pārnēsājamu bateriju apakškategorijas, proti, atkārtoti uzlādējamas un atkārtoti neuzlādējamas pārnēsājamas baterijas, ar atsevišķiem savākšanas mērķrādītājiem, un iespēju ieviest atsevišķu savākšanas mērķrādītāju vispārlietojamām pārnēsājamām baterijām.
Ņemot vērā tiesisko regulējumu, kas pieļauj dalībvalstīm iesniegt lūgumus Eiropas Padomei vai Eiropas Komisijai, LASUA kā atkritumu apsaimniekošanas nozares komersantu pārstāvis lūdz Klimata un enerģētikas ministriju veikt nepieciešamās darbības, lai īstenotu, ka Latvijas Republika iesniedz Eiropas Padomē un/vai Eiropas Komisijā priekšlikumu/lūgumu:
1. pārskatīt Regulā norādītos pārnēsājamo bateriju mērķrādītājus, pamatojoties uz faktiskajām savākšanas iespējām un patērētāju uzvedību;
2. apsvērt iespēju veikt pakāpenisku mērķrādītāju sasniegšanu, lai nodrošinātu, ka dalībvalstis spēj reālistiski sasniegt izvirzītos mērķus;
3. ieviest diferenciētus mērķrādītājus, atsevišķi uzlādējamām un neuzlādējamām baterijām.
Gadījumā, ja Klimata un enerģētikas ministrija konceptuāli piekrīt LASUA lūgumam, LASUA apliecina, ka savu iespēju robežās sniegs visu nepieciešamo informāciju (piemēram, informāciju par savākto pārnēsājamo bateriju apjomiem, veiktajiem sabiedrības izglītošanas pasākumiem u.tml.), kā arī iespējamos ierosinājumus normatīvo aktu jomā, kas varētu palielināt pārnēsājamo bateriju savākšanas apjomus (piemēram, ieviešot pārnēsājamo bateriju depozīta sistēmu), lai tādējādi veicinātu, ka Eiropas Padomē un/vai Eiropas Komisijā tiek iesniegts pēc iespējas argumentētāks un statistiski pamatotāks Latvijas Republikas priekšlikums attiecībā uz Regulā noteiktajiem pārnēsājamo bateriju savākšanas apjomiem.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Pielikuma saturu skatīt dokumentā
Iebildums
Klimata un enerģētikas ministrija, turpmāk – Ministrija, ir sagatavojusi tiesību akta projektu “Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 28. janvāra noteikumos Nr. 64 “Kārtība, kādā atbrīvo no dabas resursu nodokļa samaksas par videi kaitīgām precēm”, projekta ID 25-TA-1093, turpmāk – Projekts. Biedrība “LATVIJAS ATKRITUMU SAIMNIECĪBAS UZŅĒMUMU ASOCIĀCIJA”, turpmāk – LASUA, ir iepazinusies ar Projekta redakciju un izsaka turpmāk norādītos iebildumus par to.
LASUA vērš uzmanību, ka paralēli šim atzinumam ir sniegusi atzinumu par tiesību akta projektu “Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 17. jūnija noteikumos Nr. 331 “Elektrisko un elektronisko iekārtu un bateriju vai akumulatoru ražotāju reģistrācijas kārtība un samaksas kārtība par datu uzturēšanu””, projekta ID 25TA976, turpmāk – Projekts Nr. 331, līdz ar to šis atzinums būtu jāskata kopsakarā arī ar iepriekš norādīto atzinumu, lai nodrošinātu vienādu pieeju un sinhronizāciju starp abiem minētajiem tiesību aktiem.
[1] Projekta ietvaros ir izveidotas divas jaunas tabulas, kas nosaka bateriju atkritumu savākšanas apjomus (%) no 2026. gada 1. janvāra (1. pielikuma 3.1. un 3.2. tabula). Projekta 1. pielikuma 3.1. tabulā baterijas un akumulatori ir klasificēti pēc to pielietojuma veida, savukārt 3.2. tabulā – pēc sastāva. Ievērojot iepriekš minēto, secināms, ka jebkuram bateriju vai akumulatoru ražotājam viens un tas pats bateriju vai akumulatoru veids ir jāiekļauj abās iepriekš minētajās tabulās atkarībā no klasifikācijas veida. LASUA ieskatā, lai precīzi noteiktu bateriju un akumulatoru klasifikāciju, šīs abas minētās tabulas būtu jāapvieno bateriju un akumulatoru ražotāju atskaitēs, kur vienas tabulas kategorijas tiek norādītas kā otras tabulas katras kategorijas apakškategorija.
Tajā pašā laikā jānorāda, ka Projekta 1. pielikuma 3.1. un 3.2. tabulā norādītajos savākšanas apjomos ir novērojama nesakritība. Proti, Projekta 1. pielikuma 3.1. tabulā bateriju un akumulatoru savācamais apjoms no 2027. gada 1. janvāra līdz 2027. gada 31. decembrim ir norādīts 63 % apmērā, savukārt 3.2. tabulā bateriju un akumulatoru savākšanas apjoms, sākot ar 2026. gada 1. janvāri, ir norādīts 45 % apmērā. Lai novērstu Projekta normu dažādu interpretāciju un vienlaikus nodrošinot Projektā ietverto datu savstarpējo balansu, LASUA aicina Ministriju sniegt skaidrojumu par to, kurā tabulā norādītie bateriju un akumulatoru savākšanas apjomi ražotāju paplašinātās atbildības sistēmas, turpmāk – RAS, ietvaros ir jānodrošina, lai izpildītu Projektā ietvertos pienākumus.
[2] Projektā ir veiktas izmaiņas 1. pielikuma 3. tabulā, mainot tabulas nosaukumu uz “Bateriju un akumulatoru atkritumu savākšanas un pārstrādes apjomi (%) līdz 2025. gada 31. decembrim” un ieviešot jaunu kategoriju “Litija baterijas”. LASUA vērš uzmanību, ka šobrīd spēkā esošajā Ministru kabineta 2021. gada 28. janvāra noteikumu Nr. 64 “Kārtība, kādā atbrīvo no dabas resursu nodokļa samaksas par videi kaitīgām precēm”, turpmāk – Noteikumi, 1. pielikuma 3. tabulā “Bateriju un akumulatoru atkritumu savākšanas un pārstrādes apjomi” nav ietvertas litija baterijas kā viens no bateriju veidiem. Ievērojot iepriekš minēto, secināms, ka ar Projektu tiktu pieņemti grozījumi, kas uzliktu par pienākumu visa esošā gada, proti, 2025. gada ietvaros veikt izmaiņas RAS. LASUA paskaidro, ka šādu izmaiņu veikšana nav iespējama, jo videi kaitīgo preču apsaimniekošana par šī gada pirmo pusgadu jau ir veikta, pārskats par šo periodu Valsts vides dienesta, turpmāk – VVD, jau ir iesniegts, līdz ar to ne videi kaitīgo preču ražotājam, ne RAS komersantiem nav iespējams šajā kalendārā gada posmā veikt izmaiņas par esošo gadu, lai darbības atbilstu Projekta 1. pielikuma 3. tabulā norādītajam.
Turklāt jānorāda, ka RAS komersantiem līgumā, kas noslēgts ar VVD, nav noteikts, ka 2025. gadā par litija baterijām ir paredzēts atbrīvojums no dabas resursu nodokļa samaksas. Līdz šim RAS klienti litija baterijas ir iekļāvuši sadaļā “citi elektriskie akumulatori”, un RAS komersanti attiecīgos datus ir iesnieguši atbildīgajām institūcijām. LASUA norāda, ka likumdevējs nevar uzlikt par pienākumu videi kaitīgo preču ražotājiem veikt litija bateriju uzskaiti ar atpakaļejošu datumu, kā arī nevar likt ražotājiem maksāt pilno dabas resursa nodokli par litija baterijām 2025. gadā, jo atbrīvojuma no dabas resursu nodokļa piešķiršanas periods par 2025. gadu ir beidzies 15. augustā.
Ievērojot iepriekš minēto, LASUA aicina Ministriju pārskatīt Projekta 1. pielikuma 3. tabulu, ietverot tajā tādas prasības, kas ir reāli izpildāmas.
[3] Projekta 1. pielikuma 3.3. tabulā ir norādīti bateriju materiālu atgūšanas mērķrādītāji (%) no 2027. gada. Iepazīstoties ar tabulā norādītajiem procentuālajiem apjomiem, nav saprotams, kas ir izejas punkts, no kura ir jāatgūst 3.3. tabulā norādītie procentuālie apjomi. Ņemot vērā katra bateriju veida ķīmisko sastāvu, kā arī to, ka viena veida bateriju kategorijā, piemēram, pārnēsājamo bateriju kategorijā, var ietilpt vairāki bateriju veidi ar dažādu ķīmisko sastāvu, LASUA nav izprotams, kādi parametri un apjomi ir jāņem vērā, lai izpildītu 3.3. tabulā noteiktos kritērijus. Ievērojot iepriekš minēto, LASUA lūdz Ministriju sniegt skaidrojumu par Projekta 1. pielikuma 3.3. tabulā norādīto procentuālo apjomu, paskaidrojot, no kāda lieluma (rādītāja) minētais procentuālais apjoms tiek aprēķināts, kā 3.3. tabulā norādītie procentuālie apjomi tiks kontrolēti un kādi dokumenti un darbības RAS komersantam būs nepieciešams īstenot, lai izpildītu 3.3. tabulā noteikto pienākumu.
[4] Papildu LASUA vēlas vērst uzmanību, ka Projekta 1. pielikuma 3.1. punktā noteiktie pārnēsājamo bateriju savākšanas apjomi, sākot ar 2027. gadu, ir nesamērīgi augstu paaugstināti, salīdzinot ar 2026. gadu. Proti, 2025. gadā un 2026. gadā pārnēsājamo bateriju atkritumu savācamais apjoms ir 45%, bet jau no 2027. gada – 63 %. LASUA ieskatā tik straujš bateriju savākšanas apjoma kāpums ir neadekvāts un no RAS puses faktiski neizpildāms, kā rezultātā bateriju un akumulatoru apsaimniekošana faktiski kļūst neiespējama. Ievērojot iepriekš minēto LASUA aicina Ministriju pārskatīt Projekta 1. pielikuma 3.1. tabulā norādītos bateriju atkritumu savākšanas apjomus, būtiski samazinot pašreiz norādītos procentuālos apmērus, vienlaikus paredzot pakāpeniskāku procentuālo kāpumu.
LASUA vērš uzmanību, ka paralēli šim atzinumam ir sniegusi atzinumu par tiesību akta projektu “Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 17. jūnija noteikumos Nr. 331 “Elektrisko un elektronisko iekārtu un bateriju vai akumulatoru ražotāju reģistrācijas kārtība un samaksas kārtība par datu uzturēšanu””, projekta ID 25TA976, turpmāk – Projekts Nr. 331, līdz ar to šis atzinums būtu jāskata kopsakarā arī ar iepriekš norādīto atzinumu, lai nodrošinātu vienādu pieeju un sinhronizāciju starp abiem minētajiem tiesību aktiem.
[1] Projekta ietvaros ir izveidotas divas jaunas tabulas, kas nosaka bateriju atkritumu savākšanas apjomus (%) no 2026. gada 1. janvāra (1. pielikuma 3.1. un 3.2. tabula). Projekta 1. pielikuma 3.1. tabulā baterijas un akumulatori ir klasificēti pēc to pielietojuma veida, savukārt 3.2. tabulā – pēc sastāva. Ievērojot iepriekš minēto, secināms, ka jebkuram bateriju vai akumulatoru ražotājam viens un tas pats bateriju vai akumulatoru veids ir jāiekļauj abās iepriekš minētajās tabulās atkarībā no klasifikācijas veida. LASUA ieskatā, lai precīzi noteiktu bateriju un akumulatoru klasifikāciju, šīs abas minētās tabulas būtu jāapvieno bateriju un akumulatoru ražotāju atskaitēs, kur vienas tabulas kategorijas tiek norādītas kā otras tabulas katras kategorijas apakškategorija.
Tajā pašā laikā jānorāda, ka Projekta 1. pielikuma 3.1. un 3.2. tabulā norādītajos savākšanas apjomos ir novērojama nesakritība. Proti, Projekta 1. pielikuma 3.1. tabulā bateriju un akumulatoru savācamais apjoms no 2027. gada 1. janvāra līdz 2027. gada 31. decembrim ir norādīts 63 % apmērā, savukārt 3.2. tabulā bateriju un akumulatoru savākšanas apjoms, sākot ar 2026. gada 1. janvāri, ir norādīts 45 % apmērā. Lai novērstu Projekta normu dažādu interpretāciju un vienlaikus nodrošinot Projektā ietverto datu savstarpējo balansu, LASUA aicina Ministriju sniegt skaidrojumu par to, kurā tabulā norādītie bateriju un akumulatoru savākšanas apjomi ražotāju paplašinātās atbildības sistēmas, turpmāk – RAS, ietvaros ir jānodrošina, lai izpildītu Projektā ietvertos pienākumus.
[2] Projektā ir veiktas izmaiņas 1. pielikuma 3. tabulā, mainot tabulas nosaukumu uz “Bateriju un akumulatoru atkritumu savākšanas un pārstrādes apjomi (%) līdz 2025. gada 31. decembrim” un ieviešot jaunu kategoriju “Litija baterijas”. LASUA vērš uzmanību, ka šobrīd spēkā esošajā Ministru kabineta 2021. gada 28. janvāra noteikumu Nr. 64 “Kārtība, kādā atbrīvo no dabas resursu nodokļa samaksas par videi kaitīgām precēm”, turpmāk – Noteikumi, 1. pielikuma 3. tabulā “Bateriju un akumulatoru atkritumu savākšanas un pārstrādes apjomi” nav ietvertas litija baterijas kā viens no bateriju veidiem. Ievērojot iepriekš minēto, secināms, ka ar Projektu tiktu pieņemti grozījumi, kas uzliktu par pienākumu visa esošā gada, proti, 2025. gada ietvaros veikt izmaiņas RAS. LASUA paskaidro, ka šādu izmaiņu veikšana nav iespējama, jo videi kaitīgo preču apsaimniekošana par šī gada pirmo pusgadu jau ir veikta, pārskats par šo periodu Valsts vides dienesta, turpmāk – VVD, jau ir iesniegts, līdz ar to ne videi kaitīgo preču ražotājam, ne RAS komersantiem nav iespējams šajā kalendārā gada posmā veikt izmaiņas par esošo gadu, lai darbības atbilstu Projekta 1. pielikuma 3. tabulā norādītajam.
Turklāt jānorāda, ka RAS komersantiem līgumā, kas noslēgts ar VVD, nav noteikts, ka 2025. gadā par litija baterijām ir paredzēts atbrīvojums no dabas resursu nodokļa samaksas. Līdz šim RAS klienti litija baterijas ir iekļāvuši sadaļā “citi elektriskie akumulatori”, un RAS komersanti attiecīgos datus ir iesnieguši atbildīgajām institūcijām. LASUA norāda, ka likumdevējs nevar uzlikt par pienākumu videi kaitīgo preču ražotājiem veikt litija bateriju uzskaiti ar atpakaļejošu datumu, kā arī nevar likt ražotājiem maksāt pilno dabas resursa nodokli par litija baterijām 2025. gadā, jo atbrīvojuma no dabas resursu nodokļa piešķiršanas periods par 2025. gadu ir beidzies 15. augustā.
Ievērojot iepriekš minēto, LASUA aicina Ministriju pārskatīt Projekta 1. pielikuma 3. tabulu, ietverot tajā tādas prasības, kas ir reāli izpildāmas.
[3] Projekta 1. pielikuma 3.3. tabulā ir norādīti bateriju materiālu atgūšanas mērķrādītāji (%) no 2027. gada. Iepazīstoties ar tabulā norādītajiem procentuālajiem apjomiem, nav saprotams, kas ir izejas punkts, no kura ir jāatgūst 3.3. tabulā norādītie procentuālie apjomi. Ņemot vērā katra bateriju veida ķīmisko sastāvu, kā arī to, ka viena veida bateriju kategorijā, piemēram, pārnēsājamo bateriju kategorijā, var ietilpt vairāki bateriju veidi ar dažādu ķīmisko sastāvu, LASUA nav izprotams, kādi parametri un apjomi ir jāņem vērā, lai izpildītu 3.3. tabulā noteiktos kritērijus. Ievērojot iepriekš minēto, LASUA lūdz Ministriju sniegt skaidrojumu par Projekta 1. pielikuma 3.3. tabulā norādīto procentuālo apjomu, paskaidrojot, no kāda lieluma (rādītāja) minētais procentuālais apjoms tiek aprēķināts, kā 3.3. tabulā norādītie procentuālie apjomi tiks kontrolēti un kādi dokumenti un darbības RAS komersantam būs nepieciešams īstenot, lai izpildītu 3.3. tabulā noteikto pienākumu.
[4] Papildu LASUA vēlas vērst uzmanību, ka Projekta 1. pielikuma 3.1. punktā noteiktie pārnēsājamo bateriju savākšanas apjomi, sākot ar 2027. gadu, ir nesamērīgi augstu paaugstināti, salīdzinot ar 2026. gadu. Proti, 2025. gadā un 2026. gadā pārnēsājamo bateriju atkritumu savācamais apjoms ir 45%, bet jau no 2027. gada – 63 %. LASUA ieskatā tik straujš bateriju savākšanas apjoma kāpums ir neadekvāts un no RAS puses faktiski neizpildāms, kā rezultātā bateriju un akumulatoru apsaimniekošana faktiski kļūst neiespējama. Ievērojot iepriekš minēto LASUA aicina Ministriju pārskatīt Projekta 1. pielikuma 3.1. tabulā norādītos bateriju atkritumu savākšanas apjomus, būtiski samazinot pašreiz norādītos procentuālos apmērus, vienlaikus paredzot pakāpeniskāku procentuālo kāpumu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Pārskats
Iebildums
Ar Projektu ir paredzēts ieviest Noteikumu 1. pielikumā divas jaunas tabulas – 3.1. un 3.2. tabulu, kas nosaka bateriju atkritumu savākšanas apjomus (%) no 2026. gada 1. janvāra, un abās minētajās tabulās ir pilnībā mainītas esošās videi kaitīgo preču kategorijas. LASUA vērš uzmanību, ka veicot iepriekš minētos grozījumus, ir nepieciešams aktualizēt Noteikumu 5. pielikumu, kurā ir norādīta informācija, kas RAS komersantam ir jāiesniedz par videi kaitīgo preču atkritumu apsaimniekošanu un aprēķināto nodokli. Gadījumā, ja Noteikumu 5. pielikumā netiks veikta videi kaitīgo preču kategoriju sinhronizācija ar Projekta 1. pielikumā norādītajām bateriju un akumulatoru kategorijām, tiks radīta situācija, ka 2026. gadā RAS komersanti nevarēs iesniegt Noteikumu 5. pielikumā esošo pārskatu par pusgada un gada paveiktajām videi kaitīgo preču atkritumu apsaimniekošanas darbībām, jo attiecīgajā pielikumā esošās bateriju un akumulatoru kategorijas neatbildīs Projekta 1. pielikumā norādītajam.
Ievērojot iepriekš minēto, LASUA aicina Ministriju sinhronizēt Noteikumu 5. pielikumā esošo bateriju un akumulatoru uzskaitījumu ar Projekta 1. pielikuma 3.1. un 3.2. punktā norādītajām bateriju un akumulatoru kategorijām.
Ievērojot iepriekš minēto, lai pēc iespējas īsākā laikā nonāktu pie konstruktīva un visām iesaistītajām pusēm pieņemama risinājuma, LASUA aicina Ministriju rīkot starpinstitūcijas sanāksmi, kuras ietvaros LASUA pārstāvji detalizētāk varētu izklāstīt problēmsituācijas un to iespējamos risinājumus, lai nodrošinātu Projektā un Projektā Nr. 331 ietverto normu veiksmīgu izpildi, vienlaikus nepamatoti neapgrūtinot RAS komersantu un bateriju un akumulatoru ražotāju saimniecisko darbību.
LASUA aicina Ministriju ņemt vērā šajā atzinumā norādītos iebildumus, vienlaikus LASUA norāda, ka šajā atzinumā norādīto iebildumu apjoms nav izsmeļošs un tas var tikt papildināts turpmākajā Projekta saskaņošanas periodā.
Ievērojot iepriekš minēto, LASUA aicina Ministriju sinhronizēt Noteikumu 5. pielikumā esošo bateriju un akumulatoru uzskaitījumu ar Projekta 1. pielikuma 3.1. un 3.2. punktā norādītajām bateriju un akumulatoru kategorijām.
Ievērojot iepriekš minēto, lai pēc iespējas īsākā laikā nonāktu pie konstruktīva un visām iesaistītajām pusēm pieņemama risinājuma, LASUA aicina Ministriju rīkot starpinstitūcijas sanāksmi, kuras ietvaros LASUA pārstāvji detalizētāk varētu izklāstīt problēmsituācijas un to iespējamos risinājumus, lai nodrošinātu Projektā un Projektā Nr. 331 ietverto normu veiksmīgu izpildi, vienlaikus nepamatoti neapgrūtinot RAS komersantu un bateriju un akumulatoru ražotāju saimniecisko darbību.
LASUA aicina Ministriju ņemt vērā šajā atzinumā norādītos iebildumus, vienlaikus LASUA norāda, ka šajā atzinumā norādīto iebildumu apjoms nav izsmeļošs un tas var tikt papildināts turpmākajā Projekta saskaņošanas periodā.
Piedāvātā redakcija
-
