Atzinums

Projekta ID
25-TA-1100
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
09.06.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Nepieciešams papildināt informatīvā ziņojuma projektu ar informāciju par kopējo finansējuma apjomu, kas tika ieguldīts no valsts budžeta līdzekļiem un ES struktūrfondu līdzekļiem valsts informācijas sistēmā “Vienotā veselības nozares elektroniskā informācijas sistēma”.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvajā ziņojumā norādīts, ka: "Mantiskas autortiesības vai īpašuma tiesības uz E-veselību piederēja NVD. Līdz ar NVD reorganizāciju, E-veselība tika nodota VM bilancē, ar mērķi to  ieguldīt LDVC pamatkapitālā. Ieguldīšana kapitālsabiedrības pamatkapitālā atbilstoši Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 3.panta pirmās daļas 4.punktam ir publiskas personas mantas atsavināšana.  Lai LDVC spētu sekmīgi pildīt e-veselības sistēmas pārziņa funkcijas un LDVC tiktu nodota pilnīga atbildība par e-veselības sistēmas darbību un atbilstību vienotai veselības nozares IKT arhitektūrai, nodrošinātu veselības datu pilnīgu integritāti, e– veselība ir ieguldāma LDVC pamatkapitālā." Tāpat, informatīvajā ziņojumā Veselība ministrija lūdz Ministru kabinetam pieņemt zināšanai, ka: "saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 40. panta pirmajā daļā noteikto, pamatojoties uz veselības ministra lēmumu, LDVC pamatkapitāls tiks palielināts ar mantisko ieguldījumu EUR 20 189 000  apmērā, kas atbilst valsts informācijas sistēmas “Vienotā veselības nozares elektroniskā informācijas sistēma” novērtējumam. "

Vēršam uzmanību, ka Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma (turpmāk - Atsavināšanas likums) 2.panta otrās daļas 1.punkts nosaka, ka Atsavināšanas likums neattiecas uz publiskai personai piederošu mantisku tiesību (vērtspapīri, kapitāla daļas kapitālsabiedrībās u.tml.) atsavināšanu, kuru atsavināšanas kārtību nosaka citi likumi. Līdz ar to, ja publiskai personai piederošu mantisku tiesību atsavināšanu un tās kārtību nenosaka citi likumi, attiecīgi ir piemērojams Atsavināšanas likums.
Ievērojot minēto, lūdzam papildināt informatīvā ziņojuma projektu ar informāciju par to, ka šajā gadījumā uz mantisko autortiesību ( IT e-veselības sistēma) atsavināšanu - ieguldīšanu pamatkapitālā attiecas Atsavināšanas likums, tā kā to kārtību nenosaka citi likumi, t.sk. norādot/ sniedzot skaidrojumu, kāpēc tiek piemērots Atsavināšanas likumā noteiktais regulējums kustamās mantas atsavināšanai ( norādot, kāpēc mantiskā autoratlīdzība ir uzskatāma par kustamo mantu).
 


 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Ministru kabineta 2024.gada 23.aprīļa rīkojumā Nr.321 “Par konceptuālo ziņojumu "Par veselības nozares Digitālo kompetenču centra izveidi" (turpmāk – Konceptuālais ziņojums), tika sniegta informācija, ka “[..] Centra pamatdarbība saistīta ar deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu izpildi – nodrošināt resora IKT pārvaldību, stratēģiju izstrādi un īstenošanu un regulatora funkciju, nosakot standartus un vadlīnijas. Minētos uzdevumus nevar veikt tirgus komersanti un minētos uzdevumus nevar attīstīt, veicot komercdarbību veicinošus pasākumus.[..]”, kā arī tajā tika norādīts, ka “Ņemot vērā, ka Centrs sākotnēji veiks tikai deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu izpildi, izvērtējums par atbilstību Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.panta pazīmēm attiecībā uz Centra izveidi šobrīd nav nepieciešams. Savukārt, turpmākajā periodā pēc Centra darbības uzsākšanas, pakāpeniski attīstot komercpakalpojumus, izvērtējums tiks veikts darbībām, ko Centrs veiks ārpus deleģētajiem valsts pārvaldes uzdevumiem. Komercpakalpojumu ieviešana pirms tam tiks rūpīgi izvērtēta, t.sk., izvērtējot iespējamo ietekmi attiecībā uz konkurences ierobežojumiem, kā arī virzīta apstiprināšanai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. Komercpakalpojumu sniegšanai netiks novirzīts valsts deleģēto funkciju veikšanai piešķirtais finansējums, kontrolei veidojot nodalītu grāmatvedības uzskaiti.” Papildus iepriekš minētais tika norādīts arī Ministru kabineta 2024.gada 19.septembra rīkojuma Nr.762 "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana"" anotācijā.
Ņemot vērā iepriekš minēto, lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma 4.lpp. minēto, ka: “Lai īstenotu turpmāku komercdarbību LDVC turpmākos gados būs jāuzņemas saistības daudz būtiskākā apmērā, slēdzot iepirkuma līgumus un īstenojot digitālos projektus. Kopumā, pamatkapitāla palielināšanas mērķis ir papildu kapitāla piesaiste kapitālsabiedrības komercdarbībai un garantija trešajām personām par LDVC saistību izpildi.”, jo līdz šim Veselības ministrija norādīja, ka SIA “Latvijas Digitālās veselības centrs” (turpmāk – Centrs) šobrīd veic tikai deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu izpildi, kas nav saistāmi ar saimnieciskās darbības veikšanu, t.i., Centrs šobrīd neveic komercdarbību. Gadījumā, ja situācija ir mainījusies un Centrs ir uzsācis nodarboties ar komercdarbību, lūdzam papildināt informatīvo ziņojumu ar izvērtējumu par Centra pamatkapitāla palielināšanas mantiskā ieguldījuma veidā atbilstību Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.panta pazīmēm un gadījumā, ja tiek konstatēta vienlaicīga to izpilde, norādīt arī piemērojamo komercdarbības atbalsta regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Tiesiskās skaidrības nodrošināšanai lūdzam papildināt informatīvā ziņojuma projektu ar skaidrojumu par to, kāpēc Veselības ministrija ir sagatavojusi šādu informatīvo ziņojumu, kurā sniegta informācija par plānoto SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs" pamatkapitāla palielināšanu, veicot mantisko ieguldījumu SIA pamatkapitālā.
Piedāvātā redakcija
-