Atzinums

PAZIŅOJUMS:
VRAA informē, ka saistībā ar uzturēšanas darbiem 19. aprīlī no plkst. 23.00 līdz 20. aprīļa plkst. 12.00 ir iespējami traucējumi juridisko personu pilnvarošanas risinājumā.
Projekta ID
22-TA-3345
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
19.04.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Rīgas valstspilsēta izsaka šādu iebildumu:
Šobrīd augstas inflācijas apstākļos un divu apjomīgo vienlaikus ieviešamo investīciju fondu (t.i., AF un Kohēzijas politikas programma 2021. -2027.gadam) rezultātā pašvaldībām ir ierobežoti brīvi pašu līdzekļi. Pašvaldības investīciju fondu projektu līdzfinansējuma nodrošināšanai piesaista Valsts kases aizdevumus ar salīdzinoši augstām kredītprocenta likmēm, kas sadārdzina projekta ieviešanu. Līdz ar to, lai mazinātu slogu gan uz pašvaldības aizņemšanās iespējām, gan uz valsts budžetu, no kura tiek finansēti pašvaldības aizņēmumi Valsts kasē, aicinām 36.1.1. punktā noteikt avansa maksājuma kopsummu 50 procentus no projekta Atveseļošanas fonda un valsts budžeta finansējuma kopējā apmēra
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam šo punktu dzēst vispār vai precizēt, iekļaujot šajā punktā nosacījumu, ka pašvaldība var nodot objektu nomā, ļaujot pašvaldībām izvēlēties veidu kā nodrošināt pašvaldības autonomās funkcijas realizāciju un no tās izrietošo pakalpojumu sniegšanu. Vēršam uzmanību uz to, ka nosakot tikai divus veidus kā pašvaldība drīkt sniegt pakalpojumu, ierobežo pašvaldības rīcības brīvību autonomās funkcijas sniegšanā. Ne mazāk svarīgi arī pieminēt, ka neļaujot nodot nomā, tiek palilienātas pašvaldības izmaksas būvniecības procesā, jo pašvaldībām tādā gadījumā jāmaksā PVN, kas būtiski palielina projekta izmaksas. Iepazīstoties ar FM iebildumiem secinām, ka noma ir pieļaujama, pat apbūves tiesība. Vēršam uzmanību uz to, ka 39.13. punnkts nosaka, ka uzbūvēto ēku nevarēs izmantot citiem mērķiem, kā tikai noteikumu 4.punktā minētajiem, līdz ar to būtībā nav nepieciešams atrunāt 39.14.punktā minētos veidus kā pašvaldība var sniegt pakalpojumu. Gadījumā, ja tministrija uzstāj uz to, ka šajā punktā ir jāietver kazuistika un normatīvisms (kas ir pretrunā valdības rīcības plānā minētajam), tad lūdzam apsvērt iespēju noteikt šajos noteikumos nosacījumu, ka šo projektu būvnieībā pašvaldības ir atbrīvotas no PVN iemaksas valsts budžetā, kas ir būtisks projekta sadārdzinājums un būs par pamatu tam, ka pašvaldības varētu atteikties no pieteikšanās finansējumam. Turklāt vēlamies vērst uzmanību, ka deleģēšanas līguma gadījumā jau no normatīvajiem aktiem izriet, ka pasvaldībām jānodod vai u finansējums vai citi resursi, kas nepieciešami deleģētā uzdevuma izpildei. Tāpat arī iepirkumos pašvaldības 'var noteikt, ka konkrēta pakalpojuma sniegšana notiek konkrētā pašvaldības īpašumā.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Rīgas valstspilsētas pašvaldība izaaka šādu iebildumu:
Saskaņā ar anotācijā sniegto informāciju (sadaļa “Mērķrādītāji”) katram pensionāram vai pārim ir jānodrošina individuāla guļamistaba un sanitārais mezgls, savukārt 3.4. kritērijā “         Veidojamā sociālā pakalpojuma sniegšanas vieta  plānota atbilstoši ģimenes mājas principiem (klientiem ir pieejama dzīvojamā istaba un virtuve, kur uzturas visi, tai skaitā darbinieks ar specifiskiem uzdevumiem, vienlaikus katram klientam ir arī sava personiskā telpa (guļamistaba)).” ir minēts, ka jānodrošina tikai personiskā telpa guļamistaba. Ņemot vērā minēto, lai novērstu interpretācijas iespējas, lūdzam salāgot dokumentos savstarpēji sniegto informāciju. Papildus minētajam 2.pielikumā “Ģimeniskai videi pietuvinātu aprūpes pakalpojumu sniegšanai uzbūvēto ēku minimālais aprīkojuma saraksts” nav definētas sanitārā mezgla minimālās prasības. Papildus minētajam, lūdzam anotācijā skaidrot, kuras no 2.pielikumā minēto telpu veidiem ir obligāti jānodrošina izveidojamajā sociālajā ēkā, kā arī sniegt skaidrojumu, kuras no šīm telpām ir koplietojamas, piemēram, priekšnams.
Piedāvātā redakcija
-
4.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Rīgas valstspilsēta izsaka šādu iebildumu:
Vēršam Labklājības ministrijas uzmanību, ka vienas sociālās ēkas būvniecības izmaksas šīs dienas cenas ir aptuveni 2,7 milj. euro (ar PVN). Atbilstoši pašreizējiem 3.1.2.3.i. investīcijas "Ilgstošas sociālās aprūpes pakalpojuma noturība un nepārtrauktība: jaunu ģimeniskai videi pietuvinātu aprūpes pakalpojumu sniedzēju attīstība pensijas vecuma personām" otrās kārtas īstenošanas nosacījumiem AF finansējums ir vien 1,27 milj. euro. Tādējādi pašvaldībai ir jārod finansējums aptuveni 50% vienas ēkas būvniecībai. Ņemot vēra, ka šobrīd augstas inflācijas apstākļos un divu apjomīgo vienlaikus ieviešamo investīciju fondu (t.i., AF un Kohēzijas politikas programma 2021. -2027.gadam) rezultātā pašvaldībām ir ierobežoti brīvi pašu līdzekļi. Aicinām MK protokollēmumā paredzēt, ka projekta īstenošanai pašvaldība var aizņemties līdz 50% no projekta Atveseļošanās fonda finansējuma. Minētais veicinās arī sekmīgu šī pasākuma rādītāju sasniegšanu.
Piedāvātā redakcija
-