Atzinums

Projekta ID
21-TA-1144
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
25.07.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 19.punktu, ņemot vērā, ka pievienotās vērtības nodokļa (turpmāk - PVN) iekļaušana projekta kopējās izmaksās parasti ir iespējama, ja samaksāto PVN nevar atgūt kā priekšnodokli likumā noteiktajā kārtībā. Vēršam uzmanību, ka investīcijas saņēmējs ir saimnieciskās darbības veicējs, tāpēc, nav saprotams, kāpēc finansējuma saņēmējam PVN būtu uzskatāms par neatgūstamu. 
Vienlaikus norādām, ka šī punkta redakcija ir pretrunā ar noteikumu projekta 30.8.apakšpunktā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt ar komercdarbības atbalsta atgūšanas normu, ņemot vērā to, ka noteikumu projekts nosaka vairākus atbildības līmeņus, attiecīgi ir jābūt skaidri noteiktam, kam būs jāatmaksā atbalsts, ja tiks pārkāptas noteikumu projektā iekļautās vai Eiropas Parlamenta un Padomes 2007. gada 23. oktobra Regulas Nr. 1370/2007 par sabiedriskā pasažieru transporta pakalpojumiem, izmantojot dzelzceļu un autoceļus, un ar ko atceļ Padomes Regulu (EEK) Nr. 1191/69 un Padomes Regulu (EEK) Nr. 1107/70 (turpmāk – Regula Nr. 1370/2007) prasības.
Piedāvātā redakcija
Ja tiek pārkāptas šajos noteikumos noteiktās komercdarbības atbalsta regulējuma, tostarp Regulas Nr. 1370/2007, prasības, finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt atbalsta sniedzējam [lūdzam pārliecināties un norādīt, vai tā būs Aģentūra] visu projekta ietvaros saņemto komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, par kuriem nav saņemts nekāds komercdarbības atbalsts, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV. vai V. nodaļas nosacījumiem.
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 24. un 25.punktā noteikto attiecībā uz situāciju, ka Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmas funkcionalitāte netiek nodrošināta, ņemot vērā, ka Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmas funkcionalitāte attiecībā uz Atveseļošanas fonda projektu iesniegumu sadaļām ir nodrošināta.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot vārdus “un pārliecināties”, ņemot vērā, ka Centrālā finanšu un līgumu aģentūra pēc Ministrijas aicinājuma sniegs informāciju izslēgšanas kritēriju izvērtēšanai un par nodokļu parādu neesamību, bet neiesaistīsies vērtēšanā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzu nodrošināt, ka noteikumu projektā ir skaidri un nepārprotami noteikts, ka Ministrija pirms lēmuma pieņemšanas veic noteikumu projekta 9.punktā minēto nosacījumu atbilstības pārbaudi. 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam nodrošināt arī to, ka pirms Ministrijas lēmuma pieņemšanas ir izvērtēta atbilstība komercdarbības atbalsta nosacījumiem, t.i. Regulas Nr.1370/2007 4. un 5. pantā minētajiem nosacījumiem. Skaidrojam, ka no noteikumu projekta izriet, ka atbalsta piešķiršanas brīdis ir Ministrijas lēmuma pieņemšanas brīdis.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot šajā apakšpunktā aģentūras pienākumu izvērtēt vai finansējuma saņēmējs atbilst šajos noteikumos un AF plānā noteiktajiem nosacījumiem, jo to, saskaņā ar 26.punktu, izvērtē Ministrija. Atbilstošu precizējumu lūdzam veikt arī anotācijā.
Piedāvātā redakcija
27.1. finansējuma saņēmējs neatbilst izslēgšanas kritērijiem atbilstoši Regulas Nr. 2018/1046 136.pantam;
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā izteikto iebildumu noteikumu projekta 27.punktā, lūdzu precizēt atbilstoši arī 28.punktu. 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt ar nosacījumu, ka finansējuma saņēmējam avanss ir jāapgūst sešu mēnešu laikā saimnieciskā gada ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 32.5.apakšpunktu, nosakot, ka avanss ir piešķirams, pamatojoties uz finansējuma saņēmēja rakstisku avansa pieprasījumu un izvērtējot plānotā avansa apmēru, tā pamatojumu un spēju to apgūt sešu mēnešu laikā saimnieciskā gada ietvaros.
 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 34.9.apakšpunktu, skaidri norādot pilnvarojuma devēju vai saņēmēju un mērķi.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot anotācijā un nodrošināt, ka no noteikumu projekta ir skaidri saprotams, kas ir uzskatāms par pilnvarojuma termiņa beigām. Piemēram, sasaistot noteikumu projekta 34.9. apakšpunktā minēto termiņu ar noteikumu projekta 9. punktā minēto sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas līgumu.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 34.10.apakšpunktu, nosakot, ka informācija tiek sniegta arī Latvijas Republikas un Eiropas Komisijas finansēšanas nolīgumā par Atveseļošanas un noturības mehānismu minētajām iestādēm.
 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saskaņā ar 2021. gada 7. septembra MK noteikumiem Nr.621 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības kārtība" gadījumos, kad ir predefinēts projekta iesniedzējs un projektu atlase netiek organizēta, CFLA nepiešķir valsts atbalstu komercdarbībai un neveic tā uzraudzību. Ņemot vērā, ka lēmumu par valsts atbalsta komercdarbībai piešķiršanu pieņem Satiksmes ministrija, tad Satiksmes ministrijai ir jānodrošina valsts atbalsta komercdarbībai nosacījumu uzraudzība. Tādēļ noteikumu projekta 34.11.apakšpunktā minēto sabiedriskā pakalpojuma sniegšanas pienākuma uzlicēja apliecinājumu par pārkompensācijas kontroli finansējuma saņēmējam būtu jāiesniedz Satiksmes ministrijai. Lūdzu atbilstoši precizēt. 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam pārliecināties un nodrošināt, ka izmantošanas mērķis tiek ievērots visā amortizācijas periodā un aicinām papildināt noteikumu projektu ar norādi par to, kā tiek noteikts amortizācijas periods.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Iebildums
No noteikumu projekta ir noprotams, ka atbalsta sniedzējs ir Satiksmes ministrija, kura pieņem lēmumu par atbalsta piešķiršanu, līdz ar to lūdzam precizēt punkta sākumu tā, lai neveidotos pretruna ar šo nosacījumu.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam pārskatīt un precizēt noteikumu projekta 42.punkta redakciju tā, lai regulējums noteiktu, ka gadījumā, ja ir sasaiste ar citu atbalsta instrumentu investīcijām, tiek nodrošināts, ka neiestājas dubultfinasējuam risks.
 
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam svītrot rindkopā par starpresoru vienošanās noslēgšanu teikuma daļu ", tai skaitā par investīcijai pieejamā finansējuma pārvaldīšanu, tā piešķiršanas, izlietošanas un uzraudzības kārtību", ņemot vērā, ka šie nosacījumi atšķiras un tiek iekļauti investīciju/pasākumu MK noteikumos vai informatīvajā ziņojumā.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzu precizēt anotācijā teikumu: "Aģentūra piešķir atbalstu un veic uzraudzību, tai skaitā atbilstoši MK noteikumiem Nr.621". Skaidrojam, ka saskaņā ar 2021. gada 7. septembra MK noteikumiem Nr.621 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības kārtība" gadījumos, kad ir predefinēts projekta iesniedzējs un projektu atlase netiek organizēta, CFLA nepiešķir valsts atbalstu komercdarbībai un neveic tā uzraudzību. Tādējādi ir nepieciešams precizēt anotāciju, lai nerastos pārpratumi par to, kura institūcija nodrošina valsts atbalsta komercdarbībai uzraudzību AF projekta ietvaros. 
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Vēršam uzmanību uz to, ka Eiropas Parlamenta un Padomes 2007. gada 23. oktobra Regulas Nr. 1370/2007  par sabiedriskā pasažieru transporta pakalpojumiem, izmantojot dzelzceļu un autoceļus, un ar ko atceļ Padomes Regulu (EEK) Nr. 1191/69 un Padomes Regulu (EEK) Nr. 1107/70 4.panta 1.punkta b) apakšpunkts paredz iepriekš noteikt parametrus kompensācijas maksājuma aprēķināšanai. Attiecīgi apliecinājuma iesniegšana pirms pēdējā maksājuma, nenodrošina šī nosacījuma ievērošanu. Ievērojot izteikto komentāru, lūdzam precizēt noteikumu projektu un anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam aizstāt noteikuma projekta 1.1.punktā vārdu “Latvijas” ar vārdiem “Eiropas Savienības”, ņemot vērā noteikumu projekta nosaukumā minēto.
 
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 5.2.apakšpunktu atbilstoši Atveseļošanas un noturības mehānisma Darbības kārtībai, par kuru vienojas Eiropas Komisija un Latvija, jo tajā minētais rādītājs ir noteikts kā uzraudzības rādītājs.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt nepieciešamību precizēt noteikumu projekta 5.3.apakšpunktu, nenosakot sasniedzamo vērtību kopējam rādītājam, ņemot vērā, ka kopējiem rādītājiem ir ziņojamas tikai faktiski sasniegtās vērtības un nav nepieciešams noteikt plānotās vērtības, taču ir nepieciešams noteikt pienākumu uzkrāt datus par rādītāja sasniegšanu.
 
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam apsvērt, vai noteikumu projekta 10.punktā nav nepieciešams atrunāt saīsinājumu “līgums” un lietot šādu saīsinājumu noteikumu projekta 29.-32.punktā, 32.5., 33.2., 34.4., 34.12.,34.13. apakšpunktā, neapgrūtinot punktu redakcijas ar atsaukšanos uz noteikumu projekta 10.punktu (atkārtošanās). Ar noteikumu projekta 10.punktā iekļauto nosacījumu, ka līgums ir civiltiesisks, ir pietiekami.
 
Piedāvātā redakcija
"10. Centrālā finanšu un līgumu aģentūra (turpmāk – Aģentūra) slēdz civiltiesisko līgumu (turpmāk - Līgums) ar finansējuma saņēmēju un piešķir investīcijas atbalstu saskaņā ar šajos noteikumos minētajiem nosacījumiem."
25.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai noteikumu projekta 14.3.apakšpunktā nav nepieciešams salāgot terminoloģiju ar noteikumu projekta 5.3.apakšpunktu, kur lietots termins “uzlādes punkti”. Aicinām saīsinājumu "uzlādes stacijas" aizstāt ar "uzlādes punkti" un lietot šādu saīsinājumu turpmāk noteikumu projekta tekstā.
 
Piedāvātā redakcija
"14.3. šo noteikumu 13.2. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros jaunu stacionāru elektrouzlādes staciju (turpmāk – uzlādes punkti) izveidošanas izmaksas, tai skaitā:"

 
26.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt, vai noteikumu projekts vai tā anotācija ir papildināma ar informāciju par plānotajām uzturēšanas izmaksām un plānoto finansējuma avotu tām, ņemot vērā noteikumu projekta 22.3.apakšpunktā norādīto attiecībā uz uzturēšanas un ekspluatācijas laiku.
 
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 26.punktu, ņemot vērā, ka noteikuma projekta 24.punktā nav norādīts termiņš. Papildus lūdzam izvērtēt nepieciešamību noteikumu projekta 26.punkta otro un trešo punktu izteikt kā jaunus punktus, attiecīgi papildinot arī ar kārtību, ja projekta iesniegums netiks apstiprināts.

 
Piedāvātā redakcija
-
28.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 28.punktu ar vārdiem “šo noteikumu” pirms skaitļa “27”.
 
Piedāvātā redakcija
-
29.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām papildināt noteikumu projekta 30.punktu, nosakot, ka līgumā tiek ietverta arī maksāšanas kārtība.
 
Piedāvātā redakcija
-
30.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ierosinām precizēt, izmantojot AF terminoloģiju, piemēram – “korektīvo darbību veikšanas nosacījumus”
Piedāvātā redakcija
-
31.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 31.2.apakšpunktu ar vārdu “publisko” pirms vārda “iepirkumiem”.
 
Piedāvātā redakcija
-
32.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām papildināt noteikumu projekta 32.4.apakšpunktu, ka noslēguma maksājums tiek veikts tad, kad arī Centrālā finanšu un līgumu aģentūra ir guvusi pārliecība par projekta mērķu un rādītāju sasniegšanu.

 
Piedāvātā redakcija
-
33.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt nepieciešamību papildināt noteikumu projekta 35.2.apakšpunktu vai anotāciju, nosakot, ka valdījuma un turējuma īpašumtiesības nepieciešams nostiprināt Valsts vienotajā datorizētajā zemesgrāmatā.
 
Piedāvātā redakcija
-
34.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar jaunu punktu, nosakot, ka investīcijas (uzlādes infrastruktūra) tiks veiktas Latvijas Republikas teritorijā.
 
Piedāvātā redakcija
-
35.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt iespēju papildināt anotāciju ar informāciju, kā plānotie ieguldījumi uzlabos vides pieejamību cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
36.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Priekšlikums
Aicinām papildināt anotāciju ar skaidrojumu, vai Satiksmes ministrija ir izvērtējusi biedrību un nodibinājumu iesaisti investīcijas īstenošanā. Gadījumā, ja iesaiste nav iespējama, aicināt sniegt informāciju un apsvērumus, kādēļ to iesaiste ieviešanā nav iespējama.
 
Piedāvātā redakcija
-