Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 2025. gada 5. decembrī no 00:00 līdz 02:00 LVRTC veiks plānotus infrastruktūras darbus. Šajā laikā īslaicīgi var būt traucēti vai nepieejami eID un eParaksts pakalpojumi (tai skaitā eParaksts mobile).
Projekta ID
25-TA-1241
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
02.07.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
LPS aicina izstrādāt jaunu punktu, ņemot vērā Latvijas Austrumu pierobežas pašvaldību īpašo ekonomisko, demogrāfisko un ģeopolitisko situāciju, tai skaitā zemo investīciju līmeni, augsto bezdarbu un iedzīvotāju aizplūdi, šajās teritorijās piemērojams atšķirīgs un mērķēts regulējums kapitāla atlaides piešķiršanā, kura mērķis ir tieši veicināt uzņēmējdarbības attīstību un ilgtspējīgu nodarbinātību reģionā. Šā regulējuma ietvaros :
a) kapitāla atlaide līdz 350 000 euro par katru jaunradītu darba vietu ir piemērojama tikai tad, ja darba vieta fiziski atrodas projekta īstenošanas pašvaldībā un uzņēmums veic saimniecisko darbību šajā pašvaldībā;
b) atbalstu var saņemt tikai tāds komersants, kas ir Latvijā reģistrēta SIA, kas uztur pilnu štatu darbinieku konkrētajā pašvaldībā, un kuram ir pierādāmi saimnieciskās darbības rezultāti teritorijā vismaz 5 gadu laikā pēc projekta īstenošanas;
c) kapitāla atlaide nav piemērojama, ja darba vietas faktiski tiek izveidotas vai pārnestas ārpus projekta īstenošanas pašvaldības (piemēram, uz citām pašvaldībām vai valstīm);
e) šis īpašais regulējums attiecināms tikai uz pašvaldībām, kuras atbilst noteiktajam Austrumu pierobežas teritoriju sarakstam. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Papildināms ar apakšpunktu: 
1. Kapitāla atlaide ir piemērojama tikai par tām darba vietām, kas ir fiziski izveidotas projekta īstenošanas pašvaldības teritorijā, kurā atrodas uzņēmuma faktiskā saimnieciskās darbības vieta. Nav pieļaujama kapitāla atlaides piemērošana par darba vietām, kas atrodas ārpus projekta īstenošanas teritorijas, nedz citā Latvijas pašvaldībā, nedz ārvalstīs.
2. Atbalsts piemērojams tikai tādā gadījumā, ja:
a) darba vieta tiek izveidota un faktiski pastāv pašvaldībā, kurā tiek īstenots attiecīgais investīciju projekts;
b) uzņēmums ir reģistrēts kā Latvijā dibināta sabiedrība ar ierobežotu atbildību (SIA) un uztur pilnvērtīgu darbību projekta pašvaldībā ar reāli nodarbinātiem darbiniekiem;
c) par darbiniekiem tiek pilnā apmērā maksāti visi nodokļi Latvijā, un iedzīvotāju ienākuma nodokļa daļa tiek ieskaitīta tās pašvaldības budžetā, un darbinieki ir nodarbināti reģionos;
d) darbinieki ir deklarēti un dzīvo konkrētajā pašvaldībā vai tās tuvumā (20 km);
e)  uzņēmējs uzņemas saistības nodrošināt darba vietu saglabāšanu vismaz 5 gadu periodā

Šāds regulējums ir būtisks, lai nodrošinātu caurspīdīgu, mērķētu un reālu atbalsta ietekmi uz ekonomisko aktivitāti pašvaldībās, kurām šis instruments paredzēts.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Iebildums
LPS aicina izstrādāt investīciju riska apdrošināšanas instrumentu, kur šo priekšlikumu pamato ar Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras (LTRK) Latgales Padomes priekšlikumu par nepieciešamību izstrādāt valsts līdzdalībā balstītu investīciju riska apdrošināšanas instrumentu, kas būtu īpaši piemērots Austrumu pierobežas teritorijām.
LTRK Latgales Padomes pārstāvji ir norādījuši, ka šobrīd jebkura investīcija Latvijas austrumos, īpaši Latgalē un pierobežā, tiek automātiski klasificēta kā augsta riska ieguldījums, kas negatīvi ietekmē gan kapitāla pieejamību, gan privāto investoru lēmumus. Apdrošināšanas mehānisma izveide, valsts garantiju vai līdzdalības formā, varētu būtiski mazināt uztverto ģeopolitisko un ekonomisko risku, stimulējot investīcijas un līdz ar to arī darba vietu radīšanu šajos reģionos.
Šāds instruments būtu loģisks papildinājums kapitāla atlaižu regulējumam un saskanētu ar Austrumu pierobežas attīstības plāna stratēģiskajiem mērķiem, kā arī ar vispārējo valsts drošības, ekonomiskās noturības un reģionālās izlīdzināšanas politiku.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Iebildums
LPS vēlas uzsvērt, ka programma tiek finansēta no valsts budžeta līdzekļiem, tāpēc tā primāri jāvirza uz atbalstu militārās industrijas uzņēmumiem un Austrumu pierobežas komersantiem. Šādas prioritātes noteikšana ir saskaņā ar valsts drošības un stratēģiskajām interesēm, kā arī nodrošina efektīvu un mērķtiecīgu valsts budžeta līdzekļu izmantošanu. 

LPS ieskatā, svarīgi ka šie 69 926 397 EUR, būtu saskaņā ar reģionālās attīstības politiku un valdības deklarētajiem mērķiem par ekonomiskās izaugsmes vienlīdzīgu un līdzsvarotu nodrošināšanu visos valsts reģionos it īpaši pierobežā. LPS aicina Ekonomikas ministriju papildināt ar jaunu punktu, kas skaidri un nepārprotami būtu vērsti uz uzņēmējdarbības attīstības veicināšanu un jaunu darba vietu radīšanu austrumu pierobežas pašvaldībās, tai skaitā paredzot atsevišķu mehānismu Rēzeknes speciālās ekonomiskās zonas priekšrocību izmantošanas veicināšanai.

 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Iebildums
LPS aicina izstrādāt īpašu regulējumu Austrumu pierobežā:
1. ņemot vērā MK apstiprināto Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas “Austrumu pierobežas pašvaldību attīstības plānu”, īpaši ar tā mērķi veidot atbalsta programmas investīcijām, mobilitātei, integrācijai un dzīves kvalitātes uzlabošanai, lai mazinātu reģionālās atšķirības un stiprinātu valsts drošību.
2. MK apstiprinātais plāns paredz sekojošu rādītāju izpildi, vismaz 712 jaunas darba vietas, vairāk nekā 100 drošības jomā nodarbināti vietējie iedzīvotāji, un iedzīvotāju skaita krituma tempa samazināšanu
3. ņemot vērā augsto valsts un sabiedrības interešu nozīmi šajās teritorijās, LPS uzskata par būtisku iekļaut noteikumos atsevišķu punktu, kas paredz īpašu kārtību kapitāla atlaižu piešķiršanai Austrumu pierobežas pašvaldībās. 
Piedāvātā redakcija
-