Atzinums

Projekta ID
22-TA-3727
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
10.10.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Uzturam iepriekš sniegto iebildumu un lūdzam personāla izmaksas paredzēt kā vienkāršotās izmaksas. Attiecīgi projekta vadības un īstenošanas personāla izmaksām piemērojot Regulas Nr.2021/1060 55. panta 1.punktā noteikto iespēju, tas ir  izmantot līdz 20% (konkrēts % ir jāsaskaņo ar vadošo iestādi) vienoto likmi, ņemot vērā, ka tās piemērošana nav ierobežojoša un samazinās administratīvo slogu visiem iesaistītajiem.
Gadījumā, ja vienotās likmes piemērošana nav iespējama, lūdzam piemērot citu vienkāršoto izmaksu veidu, attiecīgi izstrādājot metodiku un saskaņojot to ar vadošo iestādi.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Uzturam iepriekš izteikto Finanšu ministrijas iebildumu, kas atspoguļots izziņas 14.punktā. Ievērojot to, ka ieguldījums aktivitātes ietvaros tiek veikts ar saimniecisko darbību nesaistītā infrastruktūrā, atkārtoti lūdzam Labklājības ministriju nodrošināt, ka visā aktivitātes ietvaros radītās infrastruktūras ekspluatācijas laikā (amortizācijas periodā) tiek nodrošināta uzraudzība, ka aktivitātes ietvaros radītā infrastruktūra netiek izmantota saimnieciskās darbības veikšanai. Vienlaikus lūdzam MK noteikumu projektā noteikt, ka gadījumā, ja pasākuma ietvaros izveidotā sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūra amortizācijas periodā kļūst par infrastruktūru, kas saistīta ar saimniecisko darbību, kurai sniegtais atbalsts būtu kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, labuma guvējs atmaksā sadarbības iestādei nelikumīgi saņemto atbalstu saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu. Ar atbilstošu skaidrojumu par projektu uzraudzību lūdzam papildināt arī anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam svītrot pamatojuma par vienkāršoto izmaksu nepiemērošanas otro punktu, ņemot vērā, ka VI ir izstrādāta vienota pieeja vienotās likmes personāla izmaksu segšanai piemērošanā, proti, paredzot anotācijā sniegt detalizētu aprakstu par vienoto personāla izmaksu likmi, tāpēc atkārtoti lūdzam piemērot personāla izmaksu segšanai kādu no vienkāršoto izmaksu veidiem.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Attiecībā uz vienkāršoto izmaksu piemērošanu lūdzam anotācijā papildināt ar nosacījumu, ka projekta īstenošanas gaitā (pēc pietiekama apmēra objektīvu datu uzkrāšanas) atkārtoti tiks izvērtēta vienkāršoto izmaksu piemērošana.

 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 1. panta 3. punktu persona, kuras projekta iesniegums ir apstiprināts, ir finansējuma saņēmējs. Ievērojot minēto, lūdzam svītrot noteikumu projekta 11. punktā vārdus "Eiropas Reģionālās attīstības fonda".
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 13.2. apakšpunktu aiz vārda "īstenošanā" ar vārdiem un skaitļiem "šo noteikumu 13.1. apakšpunktā minētajā".
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam 14.2. apakšpunktā norādīt darbību "Būvniecība". 
Bet 16.2. apakšpunktu papildināt, norādot, ka 14.2. apakšpunktā norādītās izmaksas ietver:
16.2.1. būvdarbu izmaksas, tai skaitā jauna būvniecība, pārbūve, atjaunošana;
16.2.2. atbilstoši būvniecības jomu regulējošos normatīvos aktos noteiktajām prasībām - būvniecības ieceres dokumentācijas izstrādes izmaksas, tai skaitā būvprojekta, būvekspertīzes, energosertifikācijas, energoaudita, būvuzraudzības, autoruzraudzības izmaksas u.c. izmaksas;
16.2.3. teritorijas labiekārtošanas izmaksas.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt 14.3.apakšpunktu ar nekustamā īpašuma iegādi.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Saskaņā ar precizētā Noteikumu projekta 14.3.apakšpunktu pasākuma ietvaros atbalstāmā darbība ir nekustamā īpašuma atsavināšana. Un saskaņā ar 16.2.3.apakšpunktu izmaksas nekustamā īpašuma iegādei un nekustamā īpašuma tirgus cenas novērtēšanai, kā arī izmaksas, kas saistītas ar nekustamā īpašuma iegādi un atsavināšanu tiek iekļautas pārējās projekta īstenošanas izmaksās.
Lūdzam skaidrot, kādu nekustamā īpašuma atsavināšanas veidu atbilstoši Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 3.panta pirmajā daļā noteiktajiem nekustamā īpašuma atsavināšanas veidiem projekta īstenošanai paredzēts piemērot, vai ir paredzēta arī valsts nekustamā īpašuma pārdošana.
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 8.panta pirmo daļu un 9.panta pirmo daļu, atsavināšanai paredzētā valsts nekustamā īpašuma novērtēšanu un atsavināšanu organizē valsts akciju sabiedrība "Valsts nekustamie īpašumi", izņemot 8 panta 1.1, 1.2 un 1.3 daļā un attiecīgi 9.panta 1.1, 1.2 un 1.3 daļā minētos gadījumus.
Savukārt, minētā likuma 47.pants nosaka, ka publiskas personas mantas atsavināšanā iegūtos līdzekļus pēc atsavināšanas izdevumu segšanas ieskaita attiecīgās publiskās personas budžetā. Atsavināšanas izdevumu apmēru nosaka Ministru kabineta paredzētajā kārtībā (MK 01.02.2011. noteikumi Nr.109 "Kārtība, kādā atsavināma publiskas personas manta").
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt vārdu savienojumu "personāla atlīdzības izmaksas" uz "personāla izmaksas" un attiecīgi precizēt visā MK noteikumu tekstā, t.sk. anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Tā kā pasākuma mērķis ir ģimeniskai videi pietuvināta pakalpojuma infrastruktūras izveide, aicinām izvērtēt, vai noteikumu 16.2.4. apakšpunktā un 18.6. apakšpunktā paredzētās izmaksas nebūtu iespējams segt no noteikumu projekta 15.2. apakšpunktā norādītajām netiešajām izmaksām. 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
No Ministru kabineta 2023. gada 25. aprīļa noteikumu Nr. 205 "Valsts budžeta līdzekļu plānošanas kārtība Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai un maksājumu veikšanai 2021.–2027. gada plānošanas periodā" 26. punkta izriet, ka avanss izlietojams sešu mēnešu laikā. Gadījumā, ja piešķirtā avansa izmantošanai nepieciešami vairāk nekā seši mēneši, anotācijā iekļauj attiecīgu pamatojumu garāka termiņa noteikšanai. Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt un papildināt anotāciju ar plašāku atbilstošu skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka izziņas 28. punktā ir norādīts, ka "pakalpojuma sniedzējus plānots piesaistīt Publisko iepirkumu likuma noteiktajā kārtībā. Minētais finansējuma saņēmēja pienākums noteikts  noteikumu projekta 30.2. apakšpunktā", taču noteikumu projekta 30.2. apakšpunkts nenoteic, ka tas attiektos arī uz pakalpojumu sniedzēju piesaistīšanu, kā arī anotācijā nav sniegts atbilstošs skaidrojums. Lūdzam precizēt noteikumu projektu, paredzot, ka pakalpojuma sniedzēji tiks piesaistīti publiskā iepirkuma ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta 4.2.2. apakšpunktā norādītā rezultāta rādītāja sasniegšanu un tādējādi arī ilgtspēju nodrošinās sadarbības partneri, aicinām papildināt noteikumu projekta 30.15. apakšpunktu vai noteikumu projekta 13. punktu ar sadarbības partneru pienākumu nodrošināt projekta rezultāta rādītāja ilgtspēju.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām papildināt noteikumu projekta 30.15. apakšpunktu, paredzot Finansējuma saņēmējam pienākumu projekta rezultātu ilgtspējas periodā projekta ietvaros radīto infrastruktūru izmantot tikai pakalpojumu sniegšanai noteikumu projekta 3. punktā norādītās mērķa grupas personām. 
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 30.15.apakšpunktu, nosakot, ka nodrošina projekta rezultātu ilgtspēju vismaz piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas finansējuma saņēmējam.
 
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļu "Risinājuma apraksts" ar informāciju, ka finansējuma saņēmējs izstrādās kārtību, kādā pārliecinās par interešu konflikta, krāpšanas un korupcijas risku neesamību, tostarp identificē apstākļus, kuri izraisa vai var izraisīt interešu konfliktu un krāpšanas un korupcijas riskus, kas rada apdraudējumu vai kaitējumu projekta īstenošanā, nosaka veicamos pasākumus un izstrādā darbības plānu interešu konflikta un krāpšanas un korupcijas risku preventīvai novēršanai un gadījumiem, kad interešu konflikts, krāpšana vai korupcija ir atklāta.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām papildināt anotācijas 1.3. sadaļu ar skaidrojumu par to, kā notiks rezultāta rādītāja uzskaite, tostarp norādīt, kāda dokumentācija tiks uzskatīta par pamatojumu rezultāta rādītāja sasniegšanai. 
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā izziņā sniegto informāciju attiecībā uz darba vietas aprīkojuma izmaksām un, lai trešajai pusei būtu izsekojami, aicinām precīzāk norādīt, ka tas attiecas uz darbiniekiem, kam paredzēta daļlaika principa noslodze.
Piedāvātā redakcija
Savukārt, paredzot darba vietas aprīkojuma izmaksas darbiniekiem, kuriem ir daļlaika noslodze, tiks ievērots Vadlīniju Nr.1.2. “Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027.gada plānošanas periodā” 33. punktā noteiktais, tai skaitā ņemts vērā nodarbinātā iesaistes periods projektā pret projekta kopējo īstenošanas ilgumu.
20.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam izteikt anotācijas rindkopu "Vērtējot 4.3.1.2. pasākuma projekta izmaksu un ieguvumu analīzes veikšana pēc sadarbības iestādes tīmekļvietnē ievietotās Izmaksu un ieguvumu analīzes aprēķinu modeļa aizpildīšanas metodikas, secināms, ka nav piemērojami tur norādītie pamatprincipi, piemēram: 
- projektiem ir jāpamato ES finansējuma apmērs un nepieciešamība;
- jāaprēķina projekta investīciju finansiālais ienesīgums un kapitāla finansiālais ienesīgums.
ES finansējuma apmēra un nepieciešamības pamatošana esošajā pasākuma īstenošanas stadijā nav lietderīga, jo projekta īstenošana jau ir uzsākta un tā īstenošanas nosacījumi jau ir apstiprināti informatīvajā ziņojumā. Savukārt finansiālā ienesīguma un kapitāla ienesīguma aprēķins šim projektam nav piemērojams, jo projekta darbības paredz infrastruktūras izveidi tādam sociālajam pakalpojuma, kura nodrošināšanas izmaksas tiek segtas no valsts budžeta (tas ir valsts finansēts ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūciju pakalpojums saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 9.1 panta pirmo daļu)."
jaunā redakcijā, jo tā satur neatbilstošus secinājumus. Proti, izmaksu un ieguvumu analīzes pamatprincips ieņēmumus negūstošiem projektiem ir - aprēķināt projekta sociālekonomiskos ieguvumus, kurus var aprēķināt arī šī projekta gadījumā, un šādu iespēju paredz arī sadarbības iestādes izmaksu un ieguvumu analīzes aprēķinu modelis. Tomēr, piekrītot, ka jau uzsāktam projektam izmaksu ieguvumu analīzes veikšana šobrīd vairs nav lietderīga, lūdzam precizēt minēto rindkopu atbilstoši piedāvātajai redakcijai.

Tāpat arī anotācijas 1.6.apakšsadaļā "Cita informācija" lūdzam teikumu "Ņemot vērā minēto, nav iespēja veikt izvērtējumu par izmaksu un ieguvumu analīzi." izteikt jaunā redakcijā "Ņemot vērā minēto, nav lietderīgi veikt izmaksu un ieguvumu analīzi."  
Piedāvātā redakcija
"Izmaksu un ieguvumu analīzes aprēķinu izstrāde  esošajā pasākuma īstenošanas stadijā nav lietderīga, jo projekta īstenošana jau ir uzsākta un tā īstenošanas nosacījumi jau ir apstiprināti informatīvajā ziņojumā."
21.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 2.1. sadaļas apakšsadaļu "Juridiskās personas" ar norādi uz Labklājības ministriju, kā arī papildināt atbilstošo apakšsadaļu "Ietekmes apraksts" ar informāciju, ka Labklājības ministrija pildīs atbildīgās iestādes funkcijas.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt un precizēt anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulā ietverto informāciju, tostarp attiecīgajās tabulas sadaļās ietverot korektas atsauces uz regulām un noteikumu projekta apakšpunktiem.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Anotācija (ex-ante)
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un pēc nepieciešamības svītrot anotācijas 6. sadaļas apakšsadaļā "Valsts un pašvaldību institūcijas" norādi uz Centrālo finanšu un līgumu aģentūru.
Piedāvātā redakcija
-