Projekta ID
22-TA-2966Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
07.10.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām lūdzam precizēt noteikumu projekta nosaukumu, vārdu “kārtība” nerakstot kā nosaukuma pirmo vārdu, kā arī norādot uz Krievijas militārās agresijas pret Ukrainu radītām sekām, bet svītrojot norādi "uz ekonomiku" (atbilstoši Likumā lietotajam saīsinājumam), piemēram, nosaukumu veidojot šādi:
"Atbalsta apstrādes rūpniecības energoietilpīgiem komersantiem piešķiršanas un administrēšanas kārtība, lai mazinātu Krievijas militārās agresijas pret Ukrainu sekas".
"Atbalsta apstrādes rūpniecības energoietilpīgiem komersantiem piešķiršanas un administrēšanas kārtība, lai mazinātu Krievijas militārās agresijas pret Ukrainu sekas".
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot vai precizēt noteikumu projekta 2. punktu. Norādām, ka atbalsta piešķiršanas mērķis izriet no Pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas dēļ piemēroto sankciju un pretpasākumu izraisīto ekonomisko seku pārvarēšanas atbalsta likuma (turpmāk - Likums) 2. panta otrās daļas un trešās daļas 2. punkta, kādēļ to nav nepieciešams pēc būtības dublēt noteikumu projektā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" (turpmāk - noteikumi Nr. 108) 3.3. apakšpunktu lūdzam noteikumu projekta 5.1. apakšpunktā nedublēt noteikumu projekta 27.9. apakšpunktā ietverto regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka no noteikumu projekta kopumā nav skaidri saprotams, vai energoresursu izmaksām atbilstoši noteikumu projekta 5.2. apakšpunktam jāsastāda vismaz 3 % no kopējām komersanta saimnieciskās darbības izmaksām 2021. gadā (sk. noteikumu projekta 12.4. apakšpunktu). Attiecīgi lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projektu, nodrošinot skaidras tiesību normas.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saskaņā ar noteikumu Nr. 108 137. punktu lūdzam noteikumu projekta 10. punktā un 13.4.1. apakšpunktā ietvertajās atsaucēs uz normatīvajiem aktiem norādīt konkrētu to jomu. Tomēr, ja, kā izriet no noteikumu projekta anotācijas, nav paredzēts, ka attiecīgie normatīvie akti stāsies spēkā vismaz vienlaikus ar noteikumu projektu (noteikumiem), lūdzam attiecīgās atsauces svītrot, atbilstoši precizējot citas noteikumu projekta vienības. Norādām, ka atbilstoši noteikumu Nr. 108 136. punktam noteikumu projektā neietver atsauces uz cita starpā normatīvo aktu, kas vēl nav stājies spēkā. Atsauce var norādīt uz normatīvo aktu, kas vēl nav stājies spēkā, ja tas stāsies spēkā pirms noteikumu projekta stāšanās spēkā vai vienlaikus ar to.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam noteikumu projekta 12.8. apakšpunktā izsmeļoši norādīt, kāda informācija ir iesniedzama, vai izdarīt atsauci uz noteikumu projekta (iekšējo atsauci) vai Likuma (u.c. normatīvo aktu, ja attiecināms) prasībām, no kurām izriet informācijas iesniegšanas nepieciešamība.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam redakcionāli precizēt noteikumu projekta 13.2. apakšpunktu, neparedzot, ka energoresursu izmaksas par 2021. gadu sastāda noteiktu summu, bet tā vietā paredzēt vienīgi attiecīgo procentuālo apmēru (3 % no kopējām komersanta saimnieciskās darbības izmaksām) (procentuālais apmērs pats par sevi norāda uz to, ka izmaksas veido noteiktu summu).
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka nav skaidrs pamatojums prasīt komersantam iesniegt apliecinājumus par visām noteikumu projekta 26. punktā minētajām pazīmēm, kādēļ lūdzam izvērtēt un atbilstoši precizēt 13.4.2. apakšpunktu, paredzot apliecinājumu iesniegt vienīgi par apstākļiem, kuri nav pārbaudāmi reģistros, vai alternatīvi lūdzam skaidrot noteikumu projekta anotācijā attiecīgo pamatojumu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un svītrot noteikumu projekta 13.4.3. apakšpunktu vai sniegt atbilstošu skaidrojumu noteikumu projekta anotācijā. Proti, norādām, ka nav saprotama nepieciešamība un mērķis prasīt iesniegt apliecinājumu, kas pamato atbalsta saņemšanai norādīto informāciju. Skaidrojam, ka apliecinājums (konkrēto apstākļu apstiprinājums) šādā gadījumā pēc būtības izriet no informācijas, kuru iesniedz.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un precizēt noteikumu projekta 14. punktu vai sniegt atbilstošu skaidrojumu noteikumu projekta anotācijā. Proti, norādām, ka, ņemot vērā noteikumu projekta 11. punktā paredzēto tiesisko iespēju komersantam līdz 2022. gada 1. novembrim birojā iesniegt iesniegumu, nav saprotams pamatojums paredzēt birojam pienākumu savā tīmekļvietnē publicēt informāciju par dienu, kad tiek uzsākta iesniegumu pieņemšana, kādēļ lūdzam noteikumu projektā tā vietā paredzēt konkrētu datumu (termiņu), no kura iesniegumu var iesniegt. Ja attiecīga publikācija tomēr ir nepieciešama, lūdzam noteikumu projektā paredzēt konkrētu termiņu (nodrošinot, ka komersantam pēc publicēšanas ir vairākas dienas iesniegumu iesniegšanai), kādā birojam jāpublicē informācija par iesniegumu pieņemšanu, publicējot informāciju oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", tādējādi nodrošinot objektīvu un caurspīdīgu atbalsta piešķiršanas procedūru.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un precizēt noteikumu projekta 16. punktu. Norādām, ka taisnīguma principam varētu neatbilst regulējums, kad atbalstu piešķir komersantam, kas iesniegumu iesniedzis pirmais, bet nav pievienojis visus nepieciešamos dokumentus (informāciju) pozitīva lēmuma pieņemšanai, iepretim komersantam, kas iesniegumu iesniedz vēlāk, bet pievienojis visus nepieciešamos dokumentus (informāciju). Ierosinām papildināt noteikumu projekta 16. punktu, paredzot iesniegumu sarindošanas kārtību šādās situācijās.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam precizēt noteikumu projekta 17. punktu, norādot, kādām prasībām jāatbilst komersantam. Kā arī, ņemot vērā, ka prasības komersantam ietvertas arī Likumā, lūdzam noteikumu projekta 17. punktu papildināt ar atbilstošu atsauci.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka biroja saskaņā ar noteikumu projekta 18. punktu izstrādātā iekšējā kārtība šo noteikumu piemērošanai un metodika, kā tiek vērtēta komersanta atbilstība atbalstam, piešķirts atbalsts un tiek veikta komersantu uzraudzība, komersantam nav saistoša, turklāt nav arī skaidrs, kā izpaužas komersanta atbilstība atbalstam. Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā atbilstoši precizēt 18. punktu, paredzot citādus instrumentus atbalsta piešķiršanai (piemēram, nolikuma izstrāde un publicēšana oficiālajā izdevumā) un administrēšanai (piemēram, līguma noslēgšana ar atbalsta saņēmēju).
Papildus vēršam uzmanību, ka nav skaidrs, kāds mērķis atbilstoši noteikumu projekta 18. punktam ir valsts finansējuma izlietošanai. Norādām, ka no noteikumu projekta neizriet attiecīgs mērķis, bet mērķis ir formulēts vienīgi atbalsta piešķiršanai. Attiecīgi lūdzam sniegt atbilstošu skaidrojumu par minēto noteikumu projekta anotācijā. Nepieciešamības gadījumā lūdzam noteikumu projektā izdarīt atbilstošu atsauci uz Likumu vai skaidrot finansējuma izlietošanas mērķi, ja tas nav paredzēts Likumā.
Papildus vēršam uzmanību, ka nav skaidrs, kāds mērķis atbilstoši noteikumu projekta 18. punktam ir valsts finansējuma izlietošanai. Norādām, ka no noteikumu projekta neizriet attiecīgs mērķis, bet mērķis ir formulēts vienīgi atbalsta piešķiršanai. Attiecīgi lūdzam sniegt atbilstošu skaidrojumu par minēto noteikumu projekta anotācijā. Nepieciešamības gadījumā lūdzam noteikumu projektā izdarīt atbilstošu atsauci uz Likumu vai skaidrot finansējuma izlietošanas mērķi, ja tas nav paredzēts Likumā.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam pārskatīt un precizēt noteikumu projektā lietoto terminoloģiju. Proti, norādām, ka noteikumu projektā norādīts uz komersantiem un saimnieciskās darbības veicējiem (tāpat arī norādīts uz saimniecisko darbību, nevis komercdarbību), tāpat līdzīgi norādīts uz atbalstu saņēmušiem komersantiem un atbalsta saņēmējiem, vairākos gadījumos izdarītas atsauces arī uz komersantiem situācijā, kad atbalsts jau ir piešķirts, kādēļ nepieciešams nodrošināt vienveidīgu un konsekventu terminoloģiju.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam noteikumu projekta 23. punktā nepārprotami norādīt vai noteikumu projekta anotācijā skaidrot, kas saprotams ar datiem par atbalstu, nepieciešamības gadījumā norādot uz konkrētiem piemēriem.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka ierobežojumi paredzēti arī Likumā, lūdzam noteikumu projekta 26. punktā izdarīt atbilstošu atsauci.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka nav skaidri saprotams, kādēļ nodokļu parādu vērtē iesnieguma iesniegšanas dienā, nevis lēmuma pieņemšanas dienā, līdzīgi kā noteikumu projekta 26.2. apakšpunktā paredzētajā gadījumā. Attiecīgi lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projekta 26.1. apakšpunktu vai sniegt pamatotu skaidrojumu par minēto atšķirīgo pieeju noteikumu projekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka komersanti atbilstoši Komerclikumam ir arī fiziskas personas, lūdzam izvērtēt un, piemēram, noteikumu projekta 26.2. apakšpunktā svītrot vārdus "juridiskās personas" vai sniegt skaidrojumu, kādēļ tas nav nepieciešams, noteikumu projekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam noteikumu projekta 29. punktā norādīt tiesību subjektu, kam atmaksājams nelikumīgais valsts atbalsts.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka birojs nevar pieņemt noteikumu projekta 32. punktā minēto lēmumu un izmaksāt atbalstu, pirms noteikumu projekta spēkā stāšanās (noteikumu projekta spēkā stāšanās kārtība regulēta 33. punktā), lūdzam svītrot noteikumu projekta 32. punktu, jo attiecīgais regulējums ir lieks.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 9.19. apakšpunktu, lūdzam pārskatīt un precizēt noteikumu projekta anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulā ietverto informāciju attiecībā uz Komisijas 2022. gada 24. marta paziņojuma "Krīzes pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pēc Krievijas agresijas pret Ukrainu" (turpmāk - Paziņojums) pārņemšanu noteikumu projektā, nodrošinot, ka informācija ir atspoguļota precīzi. Norādām, ka minētajā paziņojumā nav 52. punkta "i" apakšpunkta, savukārt 52. punkta "h" apakšpunkta prasības varētu būt pārņemtas noteikumu projekta 10., nevis 8. punktā, par ko nav sniegta attiecīga informācija.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam salāgot noteikumu projekta anotācijā lietoto terminoloģiju ar noteikumu projektu. Proti, norādām, ka atbilstoši noteikumu projektam paredzēts, ka iesniegti tiek iesniegumi, nevis pieteikumi.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Priekšlikums
Aicinām informāciju par Paziņojuma prasību pārņemšanu sniegt vienīgi noteikumu projekta anotācijas 5. sadaļas ailītē "Cita informācija", nevis cita starpā 5.4. sadaļas 1. tabulā.
Piedāvātā redakcija
-