Atzinums

Projekta ID
23-TA-139
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
28.07.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka, salīdzinot ar iepriekšējo MK noteikumu projekta redakciju, ir dzēsts nosacījums, ka projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksu segšanai tiks izstrādāta vienkāršoto izmaksu metodika, līdz ar to:
1) lūdzam paredzēt vienkāršoto izmaksu piemērošanu personāla atlīdzības izmaksu segšanai;
2) ņemot vērā anotācijā norādīto informāciju "finansējums projekta vadības atalgojumam, projekta īstenošanas personāla atalgojumam, projekta publicitātes nodrošināšanai un citiem ar projekta īstenošanu saistītajiem izdevumiem - līdz 27% no kopējā plānotā finansējuma", lūdzam izvērtēt iespēju piemērot vienoto personāla likmi līdz 20 % saskaņā ar Regulas Nr. 2021/1060 55.panta 1.punktu. Šajā gadījumā atsevišķa metodikas izstrāde nav nepieciešama, bet pamatojums/ apraksts un konkrēts likmes apmērs ir saskaņojams ar VI un pēc tam ietverams MK noteikumos un anotācijā. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam sniegt skaidrojumu vai noteikumu projekta 50.punktā minētie dati tiek uzkrāti, lai nodrošinātu Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013 prasības? Gadījumā, ja attiecīgie dati tiek uzkrāti, lai izpildītu minētās regulas prasības un tos iesniegtu Eiropas Komisijai, lūdzam precizēt noteikumu projekta 50.punktu, norādot, ka personu dati, kuras ir piedalījušās apmācību programmās saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013 I pielikumu un normatīvo aktu, kas nosaka Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtību 2021.–2027. gada plānošanas periodā 1.pielikumu vai apvienot to ar noteikumu projekta 48.5.apakšpunktu, kā arī atbilstošu precizējumu veikt arī anotācijas 8.1.13.apakšsadaļā.
Tomēr, ja dati tiek vākti tikai nozares vajadzībām, lūdzam papildināt noteikumu projektu un anotācijas 8.1.13. apakšsadaļu ar mērķi personas datu uzkrāšanai un apstrādei, kā arī datu apjomu (atbilstoši anotācijā sniegtajai informācijai).
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam papildināt noteikumu projekta VII nodaļu "Pasākuma īstenošanas nosacījumi" ar normu, kas paredz, ka finansējuma saņēmējs, sadarbības partneris, kā arī noteikumu projekta 19. punktā minētie sadarbības partnera piesaistītie subjekti paraksta interešu konflikta neesamības apliecinājumu.
Atbilstoši izziņas 18. punktā sniegtajam skaidrojumam apliecinājumi no finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera puses jau faktiski tiek parakstīti, iesniedzot maksājuma pieprasījumus, taču nepieciešams prasību par apliecinājuma parakstīšanu ietvert arī noteikumu projektā.
Ņemot vērā, ka sadarbības partneri ir valstspilsētu pašvaldības un novadu pašvaldības, interešu konflikta neesamības apliecinājumu ir nepieciešams parakstīt arī noteikumu projekta 19. punktā minētajiem sadarbības partnera piesaistītajiem subjektiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ierosinām pārskatīt pasākuma īstenošanas termiņu, ņemot vērā to, ka šobrīd noteiktais termiņš 31.12.2029. sakrīt ar 2021.-2027.gada plānošanas perioda beigām un ir arī pēdējais datums, kurā finansējuma saņēmējs var veikt maksājumus.
25.04.2023. MK noteikumu Nr.205 "Valsts budžeta līdzekļu plānošanas kārtība Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai un maksājumu veikšanai 2021.-2027.gada plānošanas periodā" 20.punktā noteikts, ka sadarbības iestāde pieņem maksājuma pieprasījumus, pārbauda tos un apstiprina ne vēlāk kā līdz 2030.gada 15.martam, savukārt saskaņā ar 21.03.2023. MK noteikumu Nr.135 "Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtība 2021.–2027. gada plānošanas periodā" 48.punktu, sadarbības iestāde iesniegto maksājuma pieprasījumu izskata, gūst pārliecību par iekļauto izdevumu atbilstību un apstiprina attiecināmo izdevumu summu 80 dienu laikā. Jāņem vērā arī tas, ka 4.2.3.4.pasākuma projektā finansējuma saņēmējam kopā ar noslēguma maksājuma pieprasījumu ir jāiesniedz arī pārskats par dalībniekiem, kas arī jāapstiprina līdz 2030.gada 15.martam.
Attiecīgi ierosinām noteikt kā samērīgu projekta īstenošanas termiņu 2029.gada 31.oktobri gan attiecībā pret sadarbības iestādes, gan finansējuma saņēmēja tiesībām, veicamajām funkcijām, atbildību un pienākumiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un, ja attiecināms, precizēt noteikumu projektu un anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļu "Risinājuma apraksts" attiecībā uz informāciju par nacionālajiem rādītājiem (kontekstā ar noteikumu projekta 6. punktā minēto nacionālo rādītāju). Norādām, ja dati tiek vākti, lai izpildītu Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013 prasības un tos attiecīgi ziņotu Eiropas Komisijai, tad attiecīgie dati tiek iesniegti, ievērojot Ministru kabineta 2023. gada 21. marta noteikumu Nr. 135 "Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtība 2021.–2027. gada plānošanas periodā" prasības, t.i., finansējuma saņēmējs saskaņā ar līgumu vai vienošanos par projekta īstenošanu vienu reizi gadā līdz 30. janvārim (par iepriekšējo kalendāra gadu) un, ja attiecināms, arī kopā ar noslēguma maksājuma pieprasījumu ievada Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā pārskatu par projekta dalībniekiem (minēto noteikumu 1. pielikums). Atbilstoši minēto noteikumu 55. punktam sadarbības iestāde pārbauda un apstiprina finansējuma saņēmēja iesniegto pārskatu par projekta dalībniekiem 80 dienu laikā pēc informācijas saņemšanas. Ja pārskats par projekta dalībniekiem tiek iesniegts kopā ar noslēguma maksājuma pieprasījumu, sadarbības iestāde to pārbauda un apstiprina līdz noslēguma maksājuma pieprasījumā iekļauto attiecināmo izdevumu apstiprināšanai.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļu "Risinājuma apraksts" (tostarp ņemot vērā izziņas 2. punktā sniegto skaidrojumu), lai noteikumu projektā ietvertais regulējums nenonāktu pretrunā ar Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumu Nr. 408 "Kārtība, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā" 4. punktā noteikto, ka sadarbības partneris nav tiesīgs ar projekta īstenošanu saistītās tiesības un pienākumus nodot citai personai. Proti, nepieciešams pamatot, kādēļ sadarbības partneris piesaista vēl citus subjektus sadarbības partnerim noteikto pienākumu izpildē (piemēram, sadarbības partnerim trūkst nepieciešamo resursu un speciālistu attiecīgo pienākumu izpildei, tādēļ ar deleģējuma līgumu attiecīgais uzdevums tiek nodots citai iestādei).
Vienlaikus minētajā anotācijas apakšsadaļā ietvertā informācija precizējama, jo atbildība par projekta īstenošanu un sasniedzamajiem rezultātiem gulstas uz finansējuma saņēmēju, nevis sadarbības partneri.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lai novērstu dubultfinansējuma risku ar 8.3.3. SAM projekta ietvaros izstrādātajiem metodiskajiem materiāliem un mācību saturu, lūdzam anotācijā norādīt, ka 4.2.3.4. pasākuma ietvaros metodoloģiskais materiāls un mācību saturs tiks izstrādāts tikai par jauno atbalsta veidu NEET jauniešiem - pēcprogrammas mentoringu.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam dzēst informāciju par kancelejas preču izmaksām finansējuma saņēmējam, jo saskaņā ar izziņas 54.punktu un MK noteikumu projekta precizēto versiju kancelejas izmaksas ir dzēstas no tiešajām attiecināmajām izmaksām un attiecināmas no netiešajām izmaksām. 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam precizēt informāciju par telpu, aprīkojuma un iekārtu īres, un nomas izmaksām, jo saskaņā ar izziņas 12.punktu un MK noteikumu precizētās versijas 28.2.9.apakšpunktu, minētās izmaksas nav attiecināmas projekta vadības nodrošināšanai no projekta tiešajām attiecināmajām izmaksām.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju, skaidri norādot, kādiem konkrēti apstākļiem iestājoties, biedrības un nodibinājumi tiks iesaistīti 4.2.3.4.pasākuma projektā atklāta sadarbības projektu iesniegumu konkursa kārtībā (piem., vai tas ir rezerves risinājums, lai NEET jauniešiem nodrošinātu atbalsta pieejamību, ja kāda no pašvaldībām atsakās no dalības, vai kādi citi apstākļi).
 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Atkārtoti lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, kā tiks nodrošināta demarkācija un dubultā finansējuma riska novēršana ar Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna  2.3.2.1.i. investīcijas “Digitālās prasmes iedzīvotājiem t.sk. jauniešiem” projektiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Uzturam iepriekš izteikto Finanšu ministrijas iebildumu, kas atspoguļots izziņas 27.punktā un vēršam uzmanību, ka šobrīd anotācijā iekļautais skaidrojums par to, ka Biedrību un nodibinājumu likums nosaka, ka biedrība ir brīvprātīga personu apvienība, kas nodibināta, lai sasniegtu statūtos noteikto mērķi, kam nav pelņas gūšanas rakstura, bet nodibinājums, arī fonds, ir mantas kopums, kurš nodalīts dibinātāja noteiktā mērķa sasniegšanai, kam nav peļņas gūšanas rakstura un ka 4.2.3.4.pasākuma ietvaros finansējuma saņēmējs un plānotie sadarbības partneri veiks darbības, kas atbilst institūciju funkcijām, neveicot projekta ietvaros darbības, kas raksturojamas kā komercdarbība un negūstot ienākumus komercdarbības izpratnē, nepaskaidro to, kādēļ varētu pieņemt, ka biedrības un nodibinājumi pasākuma ietvaros nebūtu vērtējami komercdarbības atbalsta kontroles kontekstā. Attiecīgi atkārtoti aicinām papildināt anotāciju ar analīzi komercdarbības atbalsta kontroles kontekstā attiecībā uz minētajiem sadarbības partneriem – biedrībām un nodibinājumiem, kas pamato to, ka atbalsts tiem netiek sniegts saimniecisko darbību veikšanai (preču un pakalpojumu piedāvāšana tirgū). Ja projekta sadarbības partneri – biedrības un nodibinājumi, projekta ietvaros veiks tādas aktivitātes, kas kvalificējamas kā saimnieciskas, lūdzam analizēt, vai vienlaikus izpildās visas Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.pantā minētās pazīmes, lai atbalstu kvalificētu kā komercdarbības atbalstu (vēršam uzmanību, ka komercdarbības atbalstu iespējams piešķirt tikai, piemērojot atbilstošu komercdarbības atbalsta regulējumu). Skaidrojam, ka, iespējams, ekonomisko priekšrocību biedrībām un nodibinājumiem kā saimnieciskās darbības veicējiem varētu izslēgt, tos izvēloties atbilstoši MKN projekta 48.1.punktā noteiktajai procedūrai.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Uzturam iepriekš izteikto Finanšu ministrijas iebildumu, kas atspoguļots izziņas 26.punktā un atkārtoti lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu par to, vai projekta ietvaros projekta iesniedzējam noteiktie pienākumi izriet no tam noteiktajām funkcijām, tai skaitā, kurā dokumentā ir nolasāms deleģējums veikt konkrētās aktivitātes. Skaidrojam, ka gadījumā, ka projekta ietvaros projekta iesniedzējam noteiktie pienākumi neizriet no tam uzlikta valsts pārvaldes uzdevuma, atbalsts tam ir vērtējams komercdarbības atbalsta kontroles kontekstā.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka noteikumu projekta 9. punktā norādīto paredz Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likums, atkārtoti lūdzam svītrot minēto punktu, kā arī svītrot attiecīgo informāciju no anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļas "Risinājuma apraksts".
 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 24.2. apakšpunktu ar atsauci uz noteikumu projekta 35. punkta ievaddaļā minēto pārskatu, kā arī izvērtēt un pēc nepieciešamības atbilstoši precizēt arī citas noteikumu projektā ietvertās normas.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka 1km metodikā nav paredzētas izmaksas transportlīdzekļa nomai, transporta pakalpojumu pirkšanai. Lūdzam izteikt to kā atsevišķu punktu pēc reālām izmaksām.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums

Lūdzam sniegt skaidrojumu, kāpēc kopš iepriekšējās skaņošanas reizes, šajā MK noteikumu redakcijā vairs netiek atspoguļots attiecībā uz daļlaika attiecināmības principu (izziņā nav atrodama šāda informācija).
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ievērojot izziņas 55. punktā sniegto skaidrojumu, lai izvairītos no normas nekorektas interpretācijas iespējas, lūdzam precizēt noteikumu projekta 35.1. apakšpunkta redakciju, ņemot vērā, ka mērķa grupas jaunietis ar iesniegumu neapliecinās savu atbilstību projekta mērķa grupai.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija sēdes protokollēmumā (prot. Nr. 36 85. § 3. punkts), noteikto, aicinām izvērtēt un, ja attiecināms, papildināt noteikumu projektu ar pienākumu finansējuma saņēmējam veikt izvērtējumu par izmaksu un ieguvumu analīzi. Vienlaikus lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu risinājuma izvēlei.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā precizēt noteikumu projekta 48.1. un 48.2. apakšpunktu redakcijas, tās savstarpēji salāgojot, ņemot vērā, ka noteikumu projekta 48.2. apakšpunktā ir ietvertas atsauces uz konkrētos noteikumu projekta apakšpunktos minētām atbalstāmajām darbībām, savukārt no 48.1. apakšpunkta atbilstoša atsauce svītrota.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ievērojot vadošās iestādes vadlīnijās "Vadlīnijas Ministru kabineta noteikumu par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu izstrādei Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas periodā" lietoto jēdzienu "komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas nosacījumi", aicinām izvērtēt un pēc nepieciešamības precizēt noteikumu projekta 26.4. un 28.2.8. apakšpunktu un 49. punktu.
Vienlaikus lūdzam attiecīgo informāciju par informācijas un publicitātes pasākumu nodrošināšanu (komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas nosacījumu ievērošanu), tostarp saskaņā ar noteikumu projekta 49. punktā minētajiem dokumentiem, norādīt arī noteikumu projekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļu "Risinājuma apraksts" ar tiesisko pamatojumu Izglītības un zinātnes ministrijai projekta īstenošanas uzraudzībai izveidot uzraudzības padomi, kuras ietvaros finansējuma saņēmējam tiek noteikts pienākums ne mazāk kā reizi 12 mēnešos projekta uzraudzības padomei sniegt ziņojumu par projekta īstenošanas progresu. Vēršam uzmanību, ka šāds pienākums neizriet no Eiropas Savienības fondu 2021-2027. gada plānošanas perioda vadības likuma.
Piemēram, skaidrojama Izglītības un zinātnes ministrijas loma projekta īstenošanas uzraudzībā pret finansējuma saņēmēju, tostarp padotības statuss.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt tekstu sadaļā “Risinājuma apraksts”, ka lai pārbaudītu informāciju par NEET jauniešiem, kuri nemācās, nestrādā un neapgūst arodu, un nav reģistrēti Nodarbinātības valsts aģentūrā kā bezdarbnieki, tiks izmantota informācija no Nodarbinātības valsts aģentūras.
 
Piedāvātā redakcija
-
24.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 2.1. sadaļas apakšsadaļu "Juridiskās personas" ar norādi uz Jaunatnes starptautisko programmu aģentūru un Izglītības un zinātnes ministriju, papildinot atbilstošo apakšsadaļu "Ietekmes apraksts" ar skaidrojumu, ka Jaunatnes starptautisko programmu aģentūra pildīs finansējuma saņēmēja funkcijas, savukārt Izglītības un zinātnes ministrija - atbildīgās iestādes funkcijas.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Priekšlikums
Ievērojot noteikumu projektā 48.5. apakšpunktā noteikto, lūdzam papildināt anotācijas 5.1. sadaļu un attiecīgi arī 5.4. sadaļas 1. tabulu ar informāciju par noteikumu projekta atbilstību Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus un atceļ Regulu (ES) Nr.1296/2013, I pielikumam.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Anotācija (ex-ante)
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 6.1. sadaļas apakšsadaļu "Valsts un pašvaldību institūcijas", svītrojot norādi uz Centrālo finanšu un līgumu aģentūru un Finanšu ministriju, jo minētās iestādes nav bijušas iesaistītas noteikumu projekta izstrādē.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Anotācija (ex-ante)
8.1.13. uz datu aizsardzību
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 8.1.13. apakšsadaļu ar informāciju atbilstoši noteikumu projekta 25.1.1.3. apakšpunktā minētajam.
Līdztekus lūdzam precizēt minētās apakšsadaļas pirmspēdējā rindkopā sniegto informāciju, ņemot vērā, ka ar noteikumu projektā un anotācijā noteikto jau tiek izpildīta Ministru kabineta 2022. gada 13. decembra sēdes protokolēmumā (prot. Nr. 64 6. § 3. punkts) noteiktā prasība nodrošināt tiesisko ietvaru un tehnisko mehānismu, kādā finansējuma saņēmējs var pārbaudīt mērķa grupas dalībnieka atbilstību dalībai projektā (proti, noteikumu projektā paredzētā jaunieša atbilstības pārbaude projekta mērķa grupai, izmantojot informāciju no pieejamajām datu bāzēm un reģistriem).
Piedāvātā redakcija
-
28.
Anotācija (ex-ante)
8.2. Cita informācija
Priekšlikums
Lūdzam papildināt šo sadaļu arī par pārējo horizontālo principu ietekmi uz pasākumu, tas ir par ietekmi uz šādiem HP - “Klimatdrošināšana” , “Energoefektivitāte pirmajā vietā”  un “Nenodarīt būtisku kaitējumu”. Tāpat lūdzam precizēt HP  "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” ietekmi uz pasākumu, jo saskaņā ar LM izstrādāto vadlīniju 1.pilikumu šim pasākuma ir netieša ietekme uz šo HP.
Piedāvātā redakcija
-