Atzinums

Projekta ID
23-TA-1199
Atzinuma sniedzējs
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Atzinums iesniegts
26.06.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums

Lūdzam Valsts kanceleju atbilstoši kompetencei papildināt anotāciju ar informāciju par datu publicēšanu Latvijas atvērto datu portālā par sabiedrības līdzdalības procesu, lai veicinātu sabiedrības informētību vienlaikus virzoties uz atvērtu, datos balstītu valsts pārvaldi.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
3.1. izvērtē sabiedrības pārstāvju viedokļus un intereses. Gadījumos, kad sabiedrības pārstāvju viedokļi būtiski atšķiras, iespēju robežās turpināma diskusija ar ieinteresētajām pusēm, organizējot papildu līdzdalības iespējas pirms saskaņošanas uzsākšanas;
Priekšlikums
Noteikumu projekta 3.1. apakšpunkts noteic, ka gadījumos, kad sabiedrības pārstāvju viedokļi būtiski atšķiras, iespēju robežās turpināma diskusija ar ieinteresētajām pusēm, organizējot papildu līdzdalības iespējas pirms saskaņošanas uzsākšanas. Noteikumu projekta anotācijā norādīts, ka projekta 3.1. apakšpunkts ietver nepieciešamību izvērtēt sabiedrības pārstāvju viedokļus un intereses un situācijās, kad dažādām sabiedrības grupām ir atšķirīgi un pat savstarpēji konfliktējoši viedokļi, organizēt papildu līdzdalības iespējas pirms saskaņošanas uzsākšanas.
Vēršam uzmanību, ka sabiedrības grupu savstarpēji atšķirīgu un konfliktējošu viedokļu saskaņošana nevar tikt skaidrota kā institūcijas pienākums. Papildu līdzdalības pasākumi ir organizējami pēc institūcijas ieskatiem, ņemot vērā, ka sabiedrības līdzdalības pamatmērķis nav savstarpēji konfliktējošu sabiedrības viedokļu saskaņošana, bet gan institūcijas (kā procesa virzītāja vai dokumenta izstrādātāja) un sabiedrības viedokļu iespējama saskaņošana.   
Papildus aicinām izvērtēt vārdu “līdzdalības iespēja” lietojumu noteikumu projektā un tā anotācijā. Pēc būtības institūcija nodrošina līdzdalības iespēju, taču praktiski (kā tas arī izriet no noteikumu projekta 13. punkta) līdzdalības iespējas tiek nodrošinātas kā dažāda veida pasākumi – darba grupas, apspriedes, dažādas aktivitātes u.tml. Līdz ar to gadījumā, kad noteikumu projekta regulējums un tā skaidrojums pēc būtības ir nevis par vispārēju līdzdalības iespēju nodrošināšanu, bet par praktisku šā pienākuma izpildi, labākai uztveramībai aicinām izvērtēt iespēju lietot vārdus “līdzdalības pasākums”. Kā piemēram, jau apskatītajā noteikumu projekta 3.1. apakšpunktā, 15.1.1. un 15.1.2. apakšpunktā, 19. punktā, 20. punktā (teikuma otrajā daļā), noteikumu projekta 1. pielikumā iekļautās tabulas trešajā rindā.
Piedāvātā redakcija
izvērtē sabiedrības pārstāvju viedokļus un intereses. Gadījumos, kad sabiedrības pārstāvju viedokļi savstarpēji būtiski atšķiras, izvērtējama nepieciešamība pirms saskaņošanas uzsākšanas organizēt papildu sabiedrības līdzdalības pasākumus ar ieinteresētajām pusēm;
 
3.
Noteikumu projekts
4. Institūcija sabiedrības līdzdalības kārtību piemēro attīstības plānošanas dokumentu projektu (turpmāk – projekts) izstrādē. Sabiedrības līdzdalību, ievērojot šajos noteikumos noteiktās prasības, nodrošina arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā, kā arī publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm. Lai informācija par sabiedrības līdzdalības iespējām sasniegtu sabiedrības pārstāvjus, kurus skar vai interesē projekts, institūcija mērķtiecīgi izplata minēto informāciju, izmantojot dažādus komunikācijas kanālus vai saziņas veidus. Ja projekta izstrādes procesā netiek nodrošinātas sabiedrības līdzdalības iespējas, institūcija lēmumu neiesaistīt sabiedrības pārstāvjus pamato, sniedzot skaidrojumu attīstības plānošanas dokumentā, tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (turpmāk – anotācija) vai paskaidrojuma rakstā.
Priekšlikums
Ministrija iepriekšējā atzinumā vērsa uzmanību uz to, ka noteikumu projekta anotācijā nepieciešams skaidrot tiesību aktu, uz kuriem šie noteikumi būs attiecināmi, tvērumu. Pēc priekšlikuma izvērtēšanas noteikumu projekta 1. punktā norāde par noteikumu attiecināmību uz tiesību aktu projektu izstrādes procesu tika izslēgta. Vienlaikus šāda norāde ir saglabāta noteikumu projekta 4. punktā. Līdz ar to aicinām atkārtoti izvērtēt iepriekš izteikto priekšlikumu par nepieciešamību skaidrot tiesību aktu, uz kuriem šo noteikumi būs attiecināmi, tvērumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
15.1.3. informāciju par konsultatīvo padomju un uzraudzības padomju sastāvā iekļautajiem dalībniekiem un to sēžu protokolus publicē institūcijas oficiālās tīmekļvietnes sadaļā "Sabiedrības līdzdalība";
Priekšlikums
Ministrija iepriekšējā atzinumā aicināja izvērtēt iespēju noteikt termiņu attiecīgo sanāksmju protokolu publicēšanai vai iespējamos termiņus skaidrot noteikumu projekta anotācijā. Izteiktais priekšlikums tika norādīts kā ņemts vērā, atsaucoties uz noteikumu projekta pārejas noteikumiem. Noteikumu projekta pārejas noteikumu 25. punkts paredz, ka “institūcija līdz 2025.gada 31.decembrim nodrošina līdz noteikumu spēkā stāšanas brīdim izveidoto konsultatīvo padomju un uzraudzības padomju darbības atbilstību šiem noteikumiem.” Vēršam uzmanību, ka minētajā pārejas noteikumu punktā ir noteikts termiņš, kādā vispārēji ir jānodrošina līdz noteikumu spēkā stāšanas brīdim izveidoto konsultatīvo padomju un uzraudzības padomju darbības atbilstību šiem noteikumiem, nevis termiņu iepriekš minēto protokolu publicēšanai. Ievērojot minēto, aicinām atkārtoti izvērtēt iepriekš izteikto priekšlikumu.
Piedāvātā redakcija
-