Projekta ID
25-TA-194Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
05.02.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
2. Iestādes publiskotā informācija par amatpersonai iepriekšējā mēnesī aprēķināto atalgojumu ir pieejama iestādes tīmekļvietnē vienu mēnesi – līdz brīdim, kad tajā tiek publiskota nākamā informācija par amatpersonai aprēķināto atalgojumu.
Priekšlikums
Piedāvātais regulējums paredz, ka informācija par amatpersonas atlīdzību pēc būtības tiek publicēta nepārtraukti, katru mēnesi iepriekšējos datus, aizstājot ar jauniem. Interneta vide ir vieta, kurā datus pēc būtības nav iespējams dzēst. Pat, ja informācija tiek izņemta no iestādes tīmekļa vietnes, līdz dzēšanas brīdim veikto datu kopēšanu un pavairošanu nav iespējams kontrolēt, un tas nenozīmē, ka dati ir dzēsti no interneta vides. Datu publicēšana pdf vai citā formātā šo jautājumu nerisina, jo, kā zināms, pastāv virkne programmu, kuros šos formātus ir iespējams konvertēt uz word vai cita veida dokumentu formātiem.
Arī mazāks termiņš, protams, nerisina šo jautājumu pilnībā, bet publicēšanas ilgums, piemēram, 10 dienas samazina potenciālo datu apstrādātāju skaitu. Vienlaikus īsāks termiņš neierobežo interesentu iespējas datus analizēt, jo šos datus var savākt arī 10 dienu laikā (īpaši, ja tie tiek vākti mērķtiecīgi, piemēram, lai pētītu izmaiņas amatpersonas atlīdzībā) un salīdzināt sev interesējošos periodos.
Turklāt, lai sasniegtu Valsts pārvaldes iekārtas likuma 92.panta mērķi attiecībā uz iedzīvotāju tiesībām uz informāciju par publiskajiem līdzekļiem, jau šobrīd tiek garantētas tiesības ar tiesisko regulējumu, kas ietverts Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā un Informācijas atklātības likumā. Minētajos normatīvajos aktos regulējums ir samērīgs ar amatpersonas tiesībām un privātās dzīves neaizskaramību, tostarp fizisko personu datu aizsardzību, savukārt informācijas, kas izsniegta Informācijas atklātības likumā noteiktajā kārtībā ir izsekojama un kontrolējama, kā arī informācijas saņēmējs uzņemas atbildību par tās izmantošanu mērķim.
Piedāvātā redakcija
“Iestādes publiskotā informācija par amatpersonai iepriekšējā mēnesī aprēķināto atalgojumu ir pieejama iestādes tīmekļvietnē desmit dienas no publicēšanas.”
2.
Anotācija (ex-ante)
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
Priekšlikums
Anotācijā teikts, ka nav izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem.
Šajā gadījumā tas ir būtisks punkts, kas būtu vērtējams. Tas tieši ietekmēs izmaksas. Tas var prasīt gan jaunu darbinieku piesaisti noteiktos gadījumos vai ārpakalpojumu, kā arī esošo sistēmu pilnveidi, lai uzlabotu automatizētos procesus, kam visam arī ir neapšaubāma finanšu ietekme.
Tātad, ņemot vērā to, ka likums "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" jau paredz valsts amatpersonām pienākumu noteiktā termiņā un kārtībā iesniegt valsts amatpersonas deklarācijas, kurās tiek atspoguļots amatpersonām aprēķinātais atalgojums gada griezumā, lielā mērā zūd arī jēga šādai dubultai iestāžu amatpersonu aprēķinātā atalgojuma publicēšanai, jo šī informācija jau sākotnēji sabiedrībai ir brīvi pieejama.
Šajā gadījumā tas ir būtisks punkts, kas būtu vērtējams. Tas tieši ietekmēs izmaksas. Tas var prasīt gan jaunu darbinieku piesaisti noteiktos gadījumos vai ārpakalpojumu, kā arī esošo sistēmu pilnveidi, lai uzlabotu automatizētos procesus, kam visam arī ir neapšaubāma finanšu ietekme.
Tātad, ņemot vērā to, ka likums "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" jau paredz valsts amatpersonām pienākumu noteiktā termiņā un kārtībā iesniegt valsts amatpersonas deklarācijas, kurās tiek atspoguļots amatpersonām aprēķinātais atalgojums gada griezumā, lielā mērā zūd arī jēga šādai dubultai iestāžu amatpersonu aprēķinātā atalgojuma publicēšanai, jo šī informācija jau sākotnēji sabiedrībai ir brīvi pieejama.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Anotācijā teikts, ka noteikumu projektam nav ietekme uz pašvaldību budžetiem.
Kaut arī ietekmi tiešā veidā rada Valsts pārvaldes iekārtas likuma 92.panta otrā daļa, uz kā pamata šie noteikumi tiek pieņemti, tomēr vēršam uzmanību, ka kopumā šim amatpersonu atalgojuma publiskošanas pienākumam ir neapšaubāma ietekme uz pašvaldību budžetiem- tie ir gan cilvēkresursi, gan finanšu resursi, lai nodrošinātu savlaicīgu un precīzu amatpersonām saņemtā atalgojuma publicēšanu pašvaldību tīmekļa vietnēs.
Līdz ar to, kaut arī finanšu ietekme, ņemot vērā konkrētā likuma-Valsts pārvaldes iekārtas likuma 92.panta otrās daļas grozījumi, tapšanas gaitu nav pietiekami izvērtēta, aicinām to vismaz ieskicēt MK noteikumu anotācijā.
Kaut arī ietekmi tiešā veidā rada Valsts pārvaldes iekārtas likuma 92.panta otrā daļa, uz kā pamata šie noteikumi tiek pieņemti, tomēr vēršam uzmanību, ka kopumā šim amatpersonu atalgojuma publiskošanas pienākumam ir neapšaubāma ietekme uz pašvaldību budžetiem- tie ir gan cilvēkresursi, gan finanšu resursi, lai nodrošinātu savlaicīgu un precīzu amatpersonām saņemtā atalgojuma publicēšanu pašvaldību tīmekļa vietnēs.
Līdz ar to, kaut arī finanšu ietekme, ņemot vērā konkrētā likuma-Valsts pārvaldes iekārtas likuma 92.panta otrās daļas grozījumi, tapšanas gaitu nav pietiekami izvērtēta, aicinām to vismaz ieskicēt MK noteikumu anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-