Atzinums

Projekta ID
22-TA-1467
Atzinuma sniedzējs
Finanšu izlūkošanas dienests
Atzinums iesniegts
02.06.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ievērojot to, ka Finanšu izlūkošanas dienests, pamatojoties uz Likuma 50. panta otro daļu, ir vadošā iestāde, kuras mērķis ir novērst iespēju izmantot Latvijas Republikas finanšu sistēmu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijai un terorisma un proliferācijas finansēšanai, un Noteikumu projekts ir attiecināms tieši uz Finanšu izlūkošanas dienesta kompetenci, aicinām Noteikumu projekta 19., 21., 21.5., 21.7. (attiecībā uz projekta grozījumiem, kas skar projekta saturu) un 26. punktus vārdus “nozares ministrija” (attiecīgajā locījumā) papildināt ar vārdiem “un vadošā iestāde noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanā” (attiecīgajā locījumā);
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Finanšu izlūkošanas dienests uzsver, ka, saglabājoties piedāvātajai redakcijai Noteikumu projekta 2.2., 5.1.2., 5.1.4., 5.2.2. un 11.2. apakšpunktos, Noteikumu projekts tiek attiecināts tikai uz esošiem Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma (turpmāk – Likums) subjektiem, bet neaptver personas, kas nav Likuma subjekti, taču vēlas iegūt zināšanas attiecīgajā jomā.
Ievērojot minēto, Finanšu izlūkošanas dienests aicina:
precizēt Noteikumu projekta 5.1.2., 5.1.4. un 5.2.2. un 11.2. apakšpunktus, papildinot ar vārdiem “studentu”, tādā veidā nodrošinot, ka specifiskie rādītāji neattiecas tikai uz personām, kas ir  Likuma subjekti;
no Noteikumu projekta 2.2. apakšpunkta svītrot vārdus “izņemot fiziskās personas”, ievērojot to, ka tieši fiziskās personas (tostarp Likuma subjektu pārstāvji) būs tās, kas izmantos Noteikumu projektā aprakstīto mehānismu.
Vienlaikus nepieciešams precizēt Anotācijas tekstu.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Visā Noteikumu projektā un Anotācijā nav izprotama sasaiste ar finanšu tehnoloģijām, ievērojot to, ka apstiprinātajā Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plānā pasākumā plānotās investīcijas ir paredzētas pasākumam “moduļu izveide apmācībai par noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanu”
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
visā Noteikumu un Anotācijas tekstā sadaļās, kas tiek attiecinātas uz noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanu, vārdus “noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas” (attiecīgajā locījumā) ir nepieciešams papildināt ar vārdiem “un terorisma un proliferācijas finansēšanas” (attiecīgajā locījumā). Tāpat Anotācijā nepieciešams ievērot konsekvenci saīsinājumu lietošanā;
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Noteikumu projekta 3. punktā norādīts, ka “Investīcijas pirmās kārtas mērķis ir…, lai veicinātu finanšu nozares un saistīto nozaru jaunu pakalpojumu izveidi.”.
Norādāms, ka šādam apgalvojam nav pamatojuma un Finanšu izlūkošanas dienests izsaka priekšlikumu Noteikumu projekta 3. punktu izteikt šādā redakcijā:
“3. Investīcijas pirmās kārtas mērķis …, lai veicinātu finanšu nozares un saistīto nozaru drošu un kvalitatīvu attīstību.”.

Aicinām precizēt arī Anotācijas tekstu.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Noteikumu projekta 4. punktu aicinām izteikt šādā redakcijā:
“4. Investīcijas pirmās kārtas mērķa grupa – vietējo un ārvalstu studenti, un finanšu un saistīto nozaru uzņēmumu, iestāžu un organizāciju augstākā un vidējā līmeņa vadītāji un speciālisti.”.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Finanšu izlūkošanas dienests aicina detalizētāk skaidrot Noteikumu projekta 12.2. apakšpunktā ietverto atbalstāmo izmaksu “dalība starptautiskajās organizācijās, kas saistītas ar noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanu un finanšu pakalpojumu attīstību, lai nodrošinātu informatīvo bāzi pētījumiem;”
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas 10. lpp. ir ietverts apgalvojums, ka “Ņemot vērā to, ka Latvijā nav tāda līmeņa profesionāļu, kas spētu izpildīt vadošā pētnieka/centra vadītāja pienākums, paredzēts šādu speciālistu piesaistīt no ārvalstīm.”.
Finanšu izlūkošanas dienests aicina Anotācijas tekstā pamatot šādu apgalvojumu, norādot kritērijus un rādītājus, kas liecina par minētā līmeņa profesionāļu neesamību Latvijā.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas tekstā (9.lpp.) ir ietverta šāda rindkopa: “Viena no projekta atbalstāmajām darbībām ir pētnieciskās aktivitātes, kas ietvers pasaules prakses apkopošanu, pielāgošanu reģiona vajadzībām un izplatīšanu, neatkarīgas finanšu ekosistēmas darbības analīzi, datu apstrādi un modelēšanu, Latvijas NILLTPFN zinātību uzkrāšanu, sistematizēšanu un izplatīšanu pasaulē, finanšu „lielo datu ezera” veidošanu, analīzi.
Paredzēts, ka projekta īstenošanas personāls veiks pētījumu, kura rezultātā tiks sagatavots Gadskārtējs Latvijas finanšu industrijas konkurētspējas un attīstības iespēju novērtējums, tai skaitā tiks veikts NILLTPFN vides salīdzinājums ar citām ES valstīm (normatīvā vide, īstenošanas politika, ietekme uz uzņēmējdarbību), kā arī izstrādāti ieteikumi Latvijas finanšu ekosistēmas stratēģijai.
Lai nodrošinātu atbilstošu informatīvo vidi, tai skaitā iegūtu datus pētījumam, investīcijas ietvaros paredzēts atbalsts dalībai starptautiskajās organizācijās, kas saistītas ar noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanu un finanšu pakalpojumu attīstību (globālajās finanšu informācijas aģentūrās, piemēram, lai piekļūtu datu masīviem Bloomberg Terminals) un starptautiskajos pasākumos, tai skaitā  Eiropas un Ziemeļatlantisko valstu finanšu nozares profesionālajās un zinātniskajās konferencēs, darba grupās, semināros.
Lai stiprinātu Finanšu kompetences centra atpazīstamību, popularizētu projektā izstrādātos specializētos studiju moduļus un profesionālās pilnveides kursus, veicinātu zināšanu uzkrāšanu un apmaiņu par NILLTPFN, kā arī nodrošinātu pastāvīgu informācijas plūsmu par projektā notiekošo, paredzēts atbalsts komunikācijai un sabiedrisko attiecību veidošanai. Tas nodrošinās atbalstu un nepieciešamo servisu projekta īstenošanas personālam (akadēmiskajam personālam), tai skaitā atslogos no ikdienišķas komunikācijas sociālajos un profesionālajos tīkos.”.

Pirmkārt, nepieciešams noteikt, ka projekta atbalstītajiem pētnieciskajiem darbiem jābūt arī mērāmiem kvalitātes rādītājiem. Vismaz daļai no pētījumiem būtu jānonāk augsta ranga recenzētos starptautiskos žurnālos.

Otrkārt, nepieciešams precizēt, ko nozīmē dalība starptautiskās organizācijas, kādā kompetencē un ar kādu rezultātu tas ir domāts. Vienlaikus uzsverams, ka Bloomberg Terminal ir privātas firmas sniegts pakalpojums, kas nav saistītas ar starptautisku organizāciju. Šis resurss arī nav tieši saistīts ar NILLTPFN darbību.

 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas 8. lpp. ir ietverta rindkopa, kas nosaka, ka “Specializētie studiju moduļi tiks izstrādāti un īstenoti kopsadarbībā ar ārvalstu speciālistiem (akadēmisko personālu un pētniekiem), to apguve paredzēta dažādu valstu studentiem, kā arī, apgūstot pilnu studiju programmu, studējošajiem būs iespēja iegūt dubulto diplomu ar ārvalstu augstskolu. Projektā paredzēts izstrādāt un RTU RBS akreditētās bakalaura un maģistra studiju programmas ietvaros īstenot tādus profilējošos pamatkursus/moduļus kā Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršana, Korporatīvās finanses (Corporate Finance), Aktīvu pārvaldība (Asset Management), Banku darbība un regulējums (Banking and Regulation), kā arī tādus profilējošos izvēles kursus/moduļus kā Uzvedības finanses (Behavioural Finance), Starptautiskās korporatīvās finanses (International Corporate Finance), Uzlabota riska pārvaldība (Advanced Risk Management), Datu zinātnes metodes finansēs (Data Science Methods in Finance).
Paredzēts, ka specializētos studiju moduļus būs iespējas apgūt ne tikai RTU RBS studējošajiem, bet arī citu augstskolu, tai skaitā ārvalstu, studējošajiem.
Attiecībā uz specializēto kursu izstrādi un īstenošanu paredzēts, ka Latvijas un citu valstu finanšu un saistīto nozaru iestāžu, uzņēmumu un organizāciju augstākā un vidējā līmeņa vadītāji un speciālisti apgūs kursus tādās tēmās kā Mākslīgais intelekts (turpmāk - MI) un mašīnmācība, Ievads “melnās kastes” (‘black box’) pieejā MI izmantošanā, MI izmantošana lēmumu pieņemšanā, MI nepieciešamā datu infrastruktūra, MI izmantošana uzņēmējdarbības attīstīšanā, MI modeļu novērtējums, MI izmantošana uzņēmējdarbības kontrolē, MI izmantošana NILLTPFN u.c.”.

Pirmkārt, norādāms, ka specializētie studiju modeļi būtu jāizstrādā kopā arī ar vietējiem speciālistiem.

Otrkārt, specializētu studiju moduļiem būtu jābūt saistītiem ar NILLTPFN. Gandrīz viss kursu klāsts ir saistīts ar dažāda veida finanšu nozares zināšanām, kam nav tieša saistība ar NILLTPFN. Nav ietvertas specializācijas kriminalistiskā izlūkošanā un citās daudz tiešāk saistītās tēmās, turklāt šajos kursos nav pieminētās finanšu tehnoloģijas, ieskaitot virtuālās valūtas, un citas līdzīgas digitālās maksājumu tehnoloģijas.
 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas 2. - 3. lpp. ir ietverta rindkopa “Ņemot vērā šodienas situāciju un tehnoloģisko attīstību, NILLTPFN ir neatņemama finanšu jomas sastāvdaļa, jo mūsdienās no “naudas atmazgāšanas” viedokļa ir jāpārbauda ne tikai katra transakcija, bet arī darījumā iesaistītās puses un to partneri, attiecīgo nozaru un reģionu drošums un daudzas citas lietas. Līdz ar to NILLTPFN atbildība gulstas ne tikai uz finanšu institūcijām, bet arī plašu organizāciju – Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma subjektu – loku.”.
Norādāms, ka, pirmkārt, finanšu institūcijas ir Likuma subjekti un, otrkārt, Likuma subjekti nav tikai organizācijas. Ievērojot minēto, rindkopas pēdējo teikumu nepieciešams izteikt sekojošā redakcijā:

“Līdz ar to NILLTPFN atbildība gulstas uz plašu Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma subjektu loku.”.
 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Uzsverams, ka Anotācijas 2. lpp. ietvertais apgalvojums “Tas sevišķi aktualizējies šī brīža ģeopolitiskajā situācijā, kad pieaugoša loma ir ekonomiskajām sankcijām, tai skaitā sankcijām pret Krieviju.” nav nekādā veidā saistīts ar rindkopā aprakstīto problemātiku un noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanu. Aicinām teikumu svītrot.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas 2. lpp. ir ietverts apgalvojums “Apkopojot galvenos stratēģiskos izaicinājumus no nacionālā līmeņa plānošanas dokumentiem, kā arī ES Padomes rekomendācijām 2019. un 2020. gadam, ir secināms, ka Latvijā joprojām augsts ēnu ekonomikas īpatsvars un zema kapacitāte nelikumīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas apkarošanā.”
Finanšu izlūkošanas dienests iebilst pret šāda apgalvojuma ietveršanu, kuram nav pievienoti ne avoti, ne pamatojums esošās situācijas šādai atspoguļošanai, jo īpaši ņemot vērā pēdējo gadu izaugsmi un paveikto nelikumīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas apkarošanas jomā.
 
Piedāvātā redakcija
-