Atzinums

Projekta ID
21-TA-1460
Atzinuma sniedzējs
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija
Atzinums iesniegts
13.12.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (turpmāk – Regulators) savas kompetences ietvaros izvērtēja Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā  saskaņošanai pieteikto Ministru kabineta noteikumu “Noteikumi par prasībām biometāna, gāzveida stāvoklī esošā ūdeņraža, dekarbonizēto sintētisko gāzu un gāzveida stāvoklī pārvērstas sašķidrinātās dabasgāzes ievadīšanai un transportēšanai dabasgāzes pārvades un sadales sistēmā” projektu (21-TA-1460) (turpmāk – Noteikumu projekts) un izsaka šādus iebildumus:
1. Ministru kabinets ārējos normatīvos aktus var izdot tikai tādā gadījumā, ja likumdevējs likumā ir formulējis speciālu deleģējumu šāda akta izdošanai, strikti nosakot izpildvaras kompetences robežas. Enerģētikas likuma 110.panta sestā daļa noteic, ka dabasgāzes pārvades un sadales sistēmā ir atļauts ievadīt biometānu, kā arī gāzveida stāvoklī pārvērstu sašķidrināto dabasgāzi un ka Ministru kabinets nosaka tehniskās un drošības prasības, kā arī gāzes kvalitātes raksturlielumus, lai gāzes ievadīšana un transportēšana dabasgāzes pārvades un sadales sistēmā būtu droša. Savukārt saskaņā ar Noteikumu projekta 1.punktu Noteikumu projekts nosaka tehniskās un drošības prasības biometāna, gāzveida stāvoklī esošā ūdeņraža, dekarbonizēto sintētisko gāzu un gāzveida stāvoklī pārvērstas sašķidrinātās dabasgāzes ievadīšanai un transportēšanai dabasgāzes pārvades un sadales sistēmā, kā arī sistēmā ievadāmās gāzes kvalitātes raksturlielumus, lai gāzes ievadīšana un transportēšana dabasgāzes pārvades un sadales sistēmā būtu ilgtspējīga un droša. Regulators norāda, ka Noteikumu projektā ietverot regulējumu, kas attiecas uz gāzveida stāvoklī esošu ūdeņradi un dekarbonizētām sintētiskām gāzēm, ir nepamatoti paplašināta likumdevēja noteiktā Ministru kabineta kompetences robeža.
Tehniskās un drošības prasības biometāna un gāzveida stāvoklī pārvērstas sašķidrinātās dabasgāzes ievadīšanai un transportēšanai dabasgāzes pārvades un sadales sistēmā, kā arī gāzes kvalitātes raksturlielumus, lai gāzes ievadīšana un transportēšana dabasgāzes pārvades un sadales sistēmā būtu droša, ir noteiktas Ministru kabineta 2016.gada 4.oktobra noteikumos Nr.650 “Prasības biometāna un gāzveida stāvoklī pārvērstas sašķidrinātās dabasgāzes ievadīšanai un transportēšanai dabasgāzes pārvades un sadales sistēmā” (turpmāk – Noteikumi). Ievērojot minēto par Ministru kabinetam Enerģētikas likumā noteikto kompetences apjomu un salīdzinot Noteikumos un Noteikumu projektā ietverto regulējumu, Regulatora uzskata, ka izmaiņas nepieciešams veikt esošajā normatīvajā aktā – Noteikumos, un jauna normatīvā akta – Noteikumu projekta izstrāde nav nepieciešama.
Papildus Regulators vērš uzmanību, ka ilgtspējība attiecas uz subjekta spēju sevi saglabāt vai uzturēt laika gaitā. Gāzes ievadīšana un transportēšana dabasgāzes pārvades un sadales sistēmā nenotiek pati no sevis, tās ir darbības, kuras veic dabasgāzes sistēmas lietotājs vai dabasgāzes sistēmas operatori. Līdz ar to ilgtspējība nav attiecināma uz gāzes ievadīšanu un transportēšanu.
2. Ja, neņemot vērā šā atzinuma 1.punktā minēto, Noteikumu projekts tiek virzīts apstiprināšanai, Regulators vērš uzmanību uz turpmāk minēto:
2.1. Ūdeņraža ievadīšana dabasgāzes pārvades vai sadales sistēmā var būtiski ietekmēt dabasgāzes kvalitāti un siltumspēju. Tādēļ arī Noteikumu projekta pielikumā kā viens no dabasgāzes sistēmā ievadāmās gāzes kvalitātes rādītājiem ir noteikts pieļaujamais ūdeņraža daudzums gāzē. Līdz ar to gāzveida stāvoklī esošā ūdeņraža ievadīšanai dabasgāzes pārvades vai sadales sistēmā būtu nepieciešams ļoti detalizēts regulējums, kas garantētu, ka netiek būtiski izmainīta dabasgāzes kvalitāte un attiecīgi tās siltumspēja.
Eiropas Komisija strādā pie jaunas direktīvas par kopīgiem noteikumiem attiecībā uz dabasgāzes iekšējo tirgu un jaunas regulas par nosacījumiem attiecībā uz piekļuvi dabasgāzes pārvades tīkliem projektiem. Jaunā direktīva un regula noteiks kopīgus noteikumus ūdeņraža transportēšanai, piegādei un uzglabāšanai, izmantojot ūdeņraža sistēmu. Regulators uzskata, ka Latvijas nacionālajam regulējumam ūdeņraža transportēšanai ir jābalstās uz attiecīgu Eiropas Savienības regulējumu un tā iekļaušana Noteikumu projektā ir pāragra.
2.2. Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 3.februāra noteikumu Nr.108 “Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” (turpmāk – MK noteikumi Nr.108) 121.punktam noteikumu projektā terminus skaidro, lai konkretizētu terminā izteiktā jēdziena izpratnes robežas, ja termins nav skaidrots vai lietots augstāka juridiskā spēka normatīvajā aktā. Noteikumu projekta 2.3.apakšpunktā definētais termins “sagatavošanas punkts” Noteikumu projektā netiek lietots. Ievērojot minēto, Noteikumu projektu nepieciešams papildināt ar normām, nosakot, kura subjekta piederības robežās sagatavošanas punkts atrodas, un šā subjekta pienākumu sagatavošanas punktā veikt dabasgāzes sadales sistēmā ievadāmās gāzes odorizāciju, vai arī Noteikumu projekta 2.3.apakšpunkts ir svītrojams.
2.3. Atbilstoši Enerģētikas likuma 110.panta sestajā daļā noteiktajam, Noteikumu projektā ir jānosaka tehniskās un drošības prasības gāzes ievadīšanai un transportēšanai dabasgāzes pārvades un sadales sistēmā, un tās nebūtu jānosaka gāzes nodošanai un saņemšanai, kā to paredz Noteikumu projekta 3.punkts. Bez tam norādāms, ka Enerģētikas likumā netiek lietoti termini “dabasgāzes nodošana” un “dabasgāzes saņemšana”.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2017.gada 7.februāra noteikumu Nr.78 “Dabasgāzes tirdzniecības un lietošanas noteikumi” 2.9.apakšpunktu un Regulatora 2019.gada 18.aprīļa lēmuma Nr.1/7 “Dabasgāzes pārvades sistēmas pieslēguma noteikumi biometāna ražotājiem, sašķidrinātās dabasgāzes sistēmas operatoriem un dabasgāzes lietotājiem” 14.punktu pieslēguma līgums noteic pieslēguma ierīkošanas nosacījumus un termiņus, pieslēguma maksu, pieslēguma maksas samaksas termiņus, kā arī nosacījumus lietotāja dabasgāzes sistēmas pieslēgšanai dabasgāzes pārvades vai sadales sistēmai. Ievērojot minēto, Regulators uzskata, ka nav pamatoti Noteikumu projekta 3.punktā noteikt, ka sistēmā ievadāmās gāzes ievadīšana pieslēguma punktā notiek saskaņā ar pieslēguma līguma nosacījumiem.
Līdz ar to Noteikumu projekta 3.punktu nepieciešams precizēt, svītrojot vārdus “nodošana” un “saņemšana” un nosakot, ka sistēmā ievadāmās gāzes ievadīšana un transportēšana dabasgāzes pārvades vai sadales sistēmā notiek saskaņā ar pārvades sistēmas pakalpojuma vai sadales sistēmas pakalpojuma līguma nosacījumiem.
2.4. Ievērojot, ka Noteikumu projekta 6.punkts noteic prasības dabasgāzes sadales sistēmā ievadāmas gāzes darba spiedienam, no minētā punkta nepieciešams svītrot prasību ievadāmas gāzes darba spiedienam nepārsniegt dabasgāzes pārvades sistēmas spiedienu par 10%. Bez tam Noteikumu projekta 6.punkts būtu papildināms, nosakot gāzes ievadītāja pienākumu ievērot dabasgāzes sadales sistēmas operatora noteikto sistēmā ievadāmās gāzes darba spiedienu.
2.5. Noteikumu projekta 9.punktā atsauces uz Noteikumu projekta 11.punktu vietā ir jāizmanto atsauce uz Noteikumu projekta 8.punktu.
Noteikumu projekta 9.punkts noteic dabasgāzes pārvades un sadales sistēmas operatora tiesības netraucēti piekļūt sistēmā ievadāmās gāzes uzskaites un kvalitātes radītāju noteikšanas mēraparātiem, kā arī odorizācijas iekārtām. Regulatora ieskatā, pamatotāk būtu noteikt gāzes ievadītāja pienākumu nodrošināt attiecīgā sistēmas operatora piekļuvi sistēmā ievadāmās gāzes uzskaites un kvalitātes radītāju noteikšanas mēraparātiem. Turklāt tikai dabasgāzes sadales sistēmā ievadāmā gāze tiek odorizēta. Līdz ar to Noteikumu projekta 9.punkts jāprecizē, nosakot, ka tiek nodrošināta tikai dabasgāzes sadales sistēmas operatora piekļuve odorizācijas iekārtām, ja tās nepieder sistēmas operatoram.
Vienlaikus Regulators vēlas vērst uzmanību, ka sistēmā ievadāmās gāzes ievadīšanai dabasgāzes pārvades un sadales sistēmā tiks ierīkots jauns pieslēgums. Ņemot vērā Noteikumu projekta 8.punktā noteikto, ka dabasgāzes pārvades sistēmas operators vai dabasgāzes sadales sistēmas operators pieslēguma punktā veic dabasgāzes sistēmā ievadāmās gāzes uzskaiti un kontrolē kvalitātes raksturlielumus, dabasgāzes pārvades un sadales sistēmas operators ierīkos pieslēgumu tā, lai piekļuve mēraparātiem nav apgrūtināta. Līdz ar to būtu jāizvērtē Noteikumu projekta 9.punkta noteiktā regulējuma nepieciešamība. 
2.6. Noteikumu projekta 10.punkts noteic dabasgāzes sistēmas operatora tiesības tehniskajos noteikumos ietvert papildu kvalitātes raksturlielumus un kvalitātes kontroles prasības, ja sistēmā ievadāmās gāzes ražošanas procesā tiek izmantota atkritumu poligonu gāze vai biomasas vai atkritumu pirolīzes gāzveida produkti. Regulatora ieskatā, prasībām attiecībā uz dabasgāzes sistēmā ievadāmās un transportējamās gāzes kvalitātes raksturlielumiem jābūt skaidrām un pārskatāmām, tādēļ papildu kvalitātes rādītāji dabasgāzes sistēmā ievadāmās no atkritumu poligonu gāzes, biomasas vai atkritumu pirolīzes gāzveida produktiem ražotajai gāzei arī ir ietverami Noteikumu projekta pielikumā noteiktajos gāzes kvalitātes raksturlielumos.
2.7. Ievērojot šā atzinuma 2.1.apakšpunktā minēto, Regulatora ieskatā, Noteikumu 11.punkts būtu svītrojams. Ja minētais punkts netiek svītrots, tajā jāaizstāj atsauce uz 13.pantu ar atsauci uz punktu, jo MK noteikumu Nr.108 101.punkts noteic, ka Noteikumu projekta teksta iedalījuma pamatvienība ir punkts. Turklāt, precizējot atsauci, jāņem vērā, ka Noteikumu projektā nav 13.punkta. 
2.8.Regulators norāda, ka Noteikumu 12.punkts, kas noteic, ka dabasgāzes pārvades sistēmas operators izdotajos tehniskajos noteikumos var noteikt dabasgāzes sistēmā ievadāmās gāzes prasības atbilstoši dabasgāzes pārvades sistēmu operatoru starpsavienojuma līgumam, kas noslēgts saskaņā ar Eiropas Komisijas 2015.gada 30.aprīļa Regulas Nr.2015/703, ar ko izveido tīkla kodeksu par sadarbspējas un datu apmaiņas noteikumiem, 3.pantu, ir pretrunā Noteikumu projekta 7.punktam, kas noteic gāzes ievadītāja pienākumu nodrošināt sistēmā ievadāmās gāzes atbilstību Noteikumu projekta pielikumā noteiktajiem gāzes kvalitātes raksturlielumiem. Ievērojot minēto, Regulatora ieskatā, Noteikumu projekta 12.punkts būtu svītrojams.
2.9. Noteikumu projektu nepieciešams papildināt ar noslēguma jautājumu, atzīstot par spēku zaudējušiem Noteikumus.
2.10.Atbilstoši Enerģētikas likumā lietotajiem terminiem Noteikumu projekta pielikumā esošās tabulas virsrakstā nepieciešams aizstāt vārdus “Dabasgāzes tīklos” ar vārdiem “Dabasgāzes sistēmā” un tabulas ceturtās un piektās ailes nosaukumā nepieciešams aizstāt vārdus “pārvades sistēmas tīkla” ar vārdiem “pārvades sistēmas”. 
2.11. Latvijas dabasgāzes pārvades sistēma ir savienota ar Eiropas Savienības dalībvalstu dabasgāzes sistēmām, un tā tiek dalīta pārrobežu pārvades sistēmā – pārvades sistēmas daļa no ieejas punkta no citas valsts pārvades sistēmas līdz izejas punktam uz citas valsts pārvades sistēmu vai līdz ieejas punktam dabasgāzes krātuvē, un nacionālā pārvades sistēmā – pārvades sistēmas daļa (atzari no pārrobežu pārvades sistēmas, ko neizmanto dabasgāzes pārrobežu pārvadei) apdzīvotu vietu apgādei ar dabasgāzi kopā ar atzariem un sistēmas operatora gāzes regulēšanas stacijām. Ievērojot minēto un to, ka tabulas otrajā ailē ir norādīts, pie kādas temperatūras attiecīgais gāzes kvalitātes raksturlielums ir noteikts, Noteikumu projekta pielikumā esošās tabulas ceturtās ailes nosaukums būtu izsakāms šādi:
“Dabasgāzes pārrobežu pārvades sistēmā ievadāmās gāzes kvalitātes raksturlielumu vērtība.”
Noteikumu projekta pielikumā esošās tabulas piektās ailes nosaukums būtu izsakāms šādi:
“Dabasgāzes nacionālajā pārvades sistēmā un dabasgāzes sadales sistēmā ievadāmās gāzes kvalitātes raksturlielumu vērtība.”
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
Iebildums
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (turpmāk – Regulators) savas kompetences ietvaros izvērtēja Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā saskaņošanai pieteiktā Ministru kabineta noteikumu “Noteikumi par prasībām biometāna, gāzveida stāvoklī esošā ūdeņraža, dekarbonizēto sintētisko gāzu un gāzveida stāvoklī pārvērstas sašķidrinātās dabasgāzes ievadīšanai un transportēšanai dabasgāzes pārvades un sadales sistēmā” projekta (turpmāk – Noteikumu projekts) sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumu (anotāciju) un izsaka šādus iebildumus:
1. Regulators iebildumu par Noteikumu projektu 1.punktā norādīja, ka Noteikumu projektā ietverot regulējumu, kas attiecas uz gāzveida stāvoklī esošu ūdeņradi un dekarbonizētām sintētiskām gāzēm, ir nepamatoti paplašināta likumdevēja noteiktā Ministru kabineta kompetences robeža. Tehniskās un drošības prasības biometāna un gāzveida stāvoklī pārvērstas sašķidrinātās dabasgāzes ievadīšanai un transportēšanai dabasgāzes pārvades un sadales sistēmā, kā arī gāzes kvalitātes raksturlielumus, lai gāzes ievadīšana un transportēšana dabasgāzes pārvades un sadales sistēmā būtu droša, ir noteiktas Ministru kabineta 2016.gada 4.oktobra noteikumos Nr.650 “Prasības biometāna un gāzveida stāvoklī pārvērstas sašķidrinātās dabasgāzes ievadīšanai un transportēšanai dabasgāzes pārvades un sadales sistēmā” (turpmāk – Noteikumi). Ievērojot minēto par Ministru kabinetam Enerģētikas likumā noteikto kompetences apjomu un salīdzinot Noteikumos un Noteikumu projektā ietverto regulējumu, Regulatora uzskata, ka izmaiņas nepieciešams veikt esošajā normatīvajā aktā – Noteikumos, un jauna normatīvā akta – Noteikumu projekta izstrāde nav nepieciešama.
Ievērojot norādīto, nepieciešams attiecīgi precizēt anotāciju.
2. Regulators norāda, ka anotācijas 2.sadaļā “Pašreizējā situācija un problēmas, kuru risināšanai tiesību akta projekts izstrādāts, tiesiskā regulējuma mērķis un būtība” tiek lietots Noteikumos noteiktais termins “aizvietotājgāze”. Minēto terminu ir jāaizstāj ar Noteikumu projektā noteikto terminu “sistēmā ievadāmā gāze”.
Piedāvātā redakcija
-