Projekta ID
23-TA-2517Atzinuma sniedzējs
Latvijas Republikas Tiesībsarga birojs
Atzinums iesniegts
27.12.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Nav objektīva pamata noteikt izglītošanu citā vietā, citā laikā vai attālināti līdz gadījuma izskatīšanai šo noteikumu 13. punktā noteiktajā kārtībā, t.i., līdz izskatīšanai sadarbības grupā. Izskatot individuālu gadījumu, sadarbības grupas pārstāvji apmainās ar informāciju un vienojas par katras institūcijas veicamajiem pasākumiem. Gadījuma izskatīšana sadarbības grupā neietekmē izglītojamā uzvedību, jo intervence nesākas ar gadījuma izskatīšanu.
Anotācijas sadaļā "Problēmas apraksts" norādīts, ka gadījumu izskatīšana MK noteikumu Nr. 545 noteiktajā kārtībā ir ilgstoša un visbiežāk nerezultējas ar vardarbīga izglītojamā uzvedības maiņu. Līdz ar to apsverams, vai individuāla izglītības apguves plāna īstenošana ir jāsasaista ar gadījuma izskatīšanu sadarbības grupā.
Anotācijas sadaļā "Problēmas apraksts" norādīts, ka gadījumu izskatīšana MK noteikumu Nr. 545 noteiktajā kārtībā ir ilgstoša un visbiežāk nerezultējas ar vardarbīga izglītojamā uzvedības maiņu. Līdz ar to apsverams, vai individuāla izglītības apguves plāna īstenošana ir jāsasaista ar gadījuma izskatīšanu sadarbības grupā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Pamatojoties uz Bērnu tiesību aizsardzības likuma 6. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto, ka, pieņemot jebkuru lēmumu saistībā ar bērnu, prioritāri ir jānodrošina bērna tiesības un intereses, aicinām papildināt Risinājuma apraksta trešās rindkopas trešo teikumu ar atsauci uz konkrētā vardarbīgā bērna labākajām interesēm, kas ir jāņem vērā, pieņemot lēmumu par atšķirīgu izglītības ieguves klātienē veidu.
Piedāvātā redakcija
Līdz ar to izglītības iestādes vadītājam jau lēmuma pieņemšanas brīdī ir jāizvērtē, pirmkārt, šāda lēmuma pieņemšanas nepieciešamība (lietderība), un, otrkārt, konkrētā vardarbīgā izglītojamā interesēm atbilstīgākais izglītības ieguves nodrošināšanas veids un tā ilgums (tostarp izvērtējot gan izglītojamā iespējas nokļūt izglītības iestādē citā laikā, gan izglītojamā spējas un iespējas mācību saturu apgūt attālināti, gan izglītības iestādes materiāltehnisko un pedagoģisko nodrošinājumu).
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Pirmajā teikumā vārdu kārtība - nosacījuma "nepieciešamības gadījumā" novietojums pirms "nodrošina izglītojamam individuālā izglītības programmas apguves plāna izstrādi un īstenošanu" rada priekšstatu, ka individuālais izglītības programmas apguves plāns ir izstrādājams pēc nepieciešamības, nevis mācības citā telpā, citā laikā vai attālināti nodrošināmas pēc nepieciešamības.
Piedāvātā redakcija
Nepieciešamības gadījumā vadītājs nodrošina izglītojamam izglītības programmas īstenošanu citā telpā vai citā laikā izglītības iestādes pedagoga klātbūtnē vai attālinātās mācības atbilstoši normatīvajam aktam par attālināto mācību organizēšanas un īstenošanas kārtību pēc individuālā izglītības programmas apguves plāna.
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Piedāvājam pirmo teikumu sadalīt divos teikumos šādā redakcijā: "Ja pēc šo noteikumu 11.4. apakšpunktā noteiktajā atbalsta plānā ietverto atbalsta pasākumu īstenošanas izglītojamā uzvedībā nav uzlabojumu vai vecāki nesadarbojas ar izglītības iestādi, vadītājs nodrošina šīs informācijas nosūtīšanu pašvaldībai, kuras administratīvajā teritorijā deklarēta izglītojamā dzīvesvieta." Regulējums skaidri noteiktu, ka ikvienā gadījumā ir jāinformē bērna dzīvesvietas pašvaldība, ja izglītības iestādes īstenotie atbalsta pasākumi nedod rezultātu. Apsverams, vai 12. punktā būtu nepieciešams noteikt termiņu, cik ilgi pieļaujams gaidīt uzlabojumus. Saprotams, ka uzlabojumi nevar būt tūlītēji, bet tiesībsarga praksē ir gadījumi, kad skola uzlabojumus gaida vairākus gadus un neziņo pašvaldībai.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lai izglītojamā uzvedībā būtu uzlabojumi, ir svarīgi precīzi ievērot šo noteikumu 11. punktā noteikto kārtību, it īpaši 11.4. apakšpunktā noteikto par izglītojamā vajadzībām atbilstošu atbalsta pasākumu nodrošināšanu.
Piedāvātā redakcija
Piedāvājam 12. punkta pirmā teikuma pirmo daļu izteikt šādā redakcijā: "Ja pēc šo noteikumu 11.4. apakšpunktā noteiktajā atbalsta plānā ietverto atbalsta pasākumu īstenošanas izglītojamā uzvedībā nav uzlabojumu".
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka semestra garums ir 4 vai 5 mēneši, viens mēnesis ir nesamērīgi ilgs laiks. Priekšlikums noteikt individuālā izglītības programmas apguves plāna īstenošanu sākotnēji līdz 2 nedēļām ar iespēju pagarināt līdz vienam mēnesim.
Piedāvātā redakcija
Ja vadītājam ir pamatotas aizdomas par vardarbības draudiem, kuru dēļ nav pieļaujama nepilngadīga izglītojamā atrašanās ar saviem grupas, klases vai kursa biedriem vai arī ar citiem izglītības iestādes izglītojamiem vai darbiniekiem, vadītājs nodrošina izglītojamam individuālā izglītības programmas apguves plāna izstrādi un īstenošanu citā telpā vai citā laikā izglītības iestādes pedagoga klātbūtnē vai attālinātās mācības atbilstoši normatīvajam aktam par attālināto mācību organizēšanas un īstenošanas kārtību uz laiku, bet ne ilgāk kā līdz divām nedēļām. Par pieņemto lēmumu vadītājs nekavējoties informē vecāku un dibinātāju (izņemot valsts dibinātu izglītības iestādi, kura informē ministriju, kuras padotībā tā atrodas). Ja tas nepieciešams izglītības iestādes izglītojamo vai darbinieku drošībai, vadītājs var lemt par izglītojamam iepriekš izstrādātā individuālā izglītības programmas apguves plāna aktualizēšanu un tā īstenošanas kādā no minētajiem veidiem pagarināšanu, bet ne ilgāk kā uz vienu mēnesi kopumā.
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
"Informācija" ir pārāk nekonkrēts jēdziens. Piedāvājam to aizstāt ar "Ja vadītājam ir pamatotas aizdomas par vardarbības draudiem, kuru dēļ (..)"
Piedāvātā redakcija
Ja vadītājam ir pamatotas aizdomas par vardarbības draudiem, kuru dēļ nav pieļaujama nepilngadīga izglītojamā atrašanās ar saviem grupas, klases vai kursa biedriem vai arī ar citiem izglītības iestādes izglītojamiem vai darbiniekiem, vadītājs nodrošina izglītojamam individuālā izglītības programmas apguves plāna izstrādi un īstenošanu citā telpā vai citā laikā izglītības iestādes pedagoga klātbūtnē vai attālinātās mācības atbilstoši normatīvajam aktam par attālināto mācību organizēšanas un īstenošanas kārtību (..).