Atzinums

Projekta ID
2020-TA-2620
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
17.04.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Iebildums
Aicinām izvērtēt un nepieciešamības gadījumā precizēt likumprojektā izteiktā 233. panta trešo daļu, kas noteic, ka "atkāpes no ierobežojumiem pieļaujamas gadījumos, ja saskaņā ar regulas Nr. 1143/2014 8. un 9. pantu vai Ministru kabineta noteikto kārtību ir saņemta atļauja darbībām ar invazīvām sugām. Izdevumus, kas saistīti ar atļaujas saņemšanu, sedz persona normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā par Valsts augu aizsardzības dienesta sniegto maksas pakalpojumu cenrādi un Dabas aizsardzības pārvaldes publisko maksas pakalpojumu cenrādi".

Vēršam uzamnību, pirmkārt, ka regulas Nr. 1143/2014 9.pants attiecas uz Komisijas izdotām atļaujām, un nav skaidrs, kā uz šo gadījumu attieksies nosacījums par atļaujas saņemšanas izdevumu segšanu.

Otkrārt, ka saskaņā ar likumprojekta anotācijā norādīto likumprojekts paredz "atļauju sistēmas izveidi darbībām ar invazīvām sugām, lai ieviestu Regulas Nr. 1143/2014 8. un 9. pantā noteikto atļauju sistēmu invazīvo sugu izmantošanai pētniecībai, ex situ saglabāšanai, ražošanai zinātnes vajadzībām ar turpmāku izmantošanu medicīnā un izmantošanu citiem mērķiem neatliekamu sabiedrības interešu labā. Atļauju sistēma sevī ietver atļauju izsniegšanu, lietošanu, apturēšanu, un anulēšanu sugu izmantošanai, kā arī atļauju saņēmēju (audzēšanas un turēšanas vietu) kontroli. Likumprojekta 5. un 7. pantā, paredzēta iestāžu kompetence atļauju izsniegšanā, nosakot funkcijas Pārvaldei un VAAD." 
Taču norādām, ka šīs anotācijā minētās likumprojekta normas neparedz pilnvarojumu attiecīgu Ministru kabineta noteikumu izdošanai. Secināms, ka minētais pilnvarojums izriet no Sugu un biotopu aizsardzības likuma  4. panta .5.punkta, kas paredz, ka Ministru kabinets nosaka "šajā likumā noteikto atļauju izsniegšanas kārtību". Tomēr lūdzam izvērtēt, vai minētais regulējums likumā un likumprojektā ir pietiekams, lai Ministru kabineta noteikumos regulētu attiecīgo atļauju izdošanu.

Papildus vēršam uzmanību, ka frāze "atkāpes no ierobežojumiem" šobrīd nerada skaidru priekštatu par šādu atkāpju apjomu, tai skaitā par to, vai konkrētas "atkāpes" tiks noteiktas atļaujā. Līdz ar to aizcinām likumprojektā izteikto 233. panta trešo daļu precziēt arī redakcionāli, piemēram, nosakot, ka atkāpes no šā panta otrajā daļā noteiktajiem ierobežojumiem pieļaujamas atļaujā darbībām ar invazīvām sugām noteiktajos gadījumos un apjomā.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
Iebildums
Likumprojektā ietvertā 30.1 panta otrā daļa paredz atbildību par invazīvo sugu indivīdu izplatīšanu vidē vai izplatīšanās pieļaušanu, tostarp audzēšanu, kultivēšanu, ierobežošanas pasākumu neīstenošanu, vairošanās pieļaušanu, vai transportēšanu Eiropas Savienības robežās, izņemot sugas transportēšanu uz objektu saistībā ar iznīcināšanu, bez kompetentās iestādes izsniegtas atļaujas.
Vēršam uzmanību uz to, ka Regulas Nr. 1143/2014 7. pantā invazīvo sugu izplatīšana vidē ir pilnībā aizliegta. Ievērojot jau iepriekš izteikto iebildumu par normas formulēšanu, lūdzam precizēt panta otro daļu, sākumā uzskaitot visas darbības, kas ir pieļaujamas ar atļauju un papildus norādot darbības, kas ir pilnībā aizliegtas.
Papildus vēršam uzmanību uz to, ka norma paredz atbildību par invazīvo sugu indivīdu izplatīšanu vidē vai izplatīšanās pieļaušanu, tostarp audzēšanu, kultivēšanu, ierobežošanas pasākumu neīstenošanu, un vairošanās pieļaušanu. Faktiski norma paredz, ka vairošanās pieļaušana ir daļa no izplatīšanās pieļaušanas. Lūdzam precizēt normu, izvairoties no liekvārdības, vai precizēt likumprojekta anotāciju, skaidrojot starpību starp terminu “izplatīšanās pieļaušana” un terminu “vairošanās pieļaušana”.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
Iebildums
Likumprojekta sākotnējā redakcijā bija paredzēta atbildība par invazīvo sugu tirdzniecību, savukārt precizētajā 30.1 panta pirmās daļas redakcijā ir minēta gan laišana tirgū, gan tirdzniecība. Vēršam uzmanību uz to, ka nedz no likumprojekta, nedz arī no tā anotācijas nav saprotams, ar ko atšķiras sugas laišana tirgū un tirdzniecība. Tāpat skaidru izpratni par abu darbību atšķirībām nevar gūt no spēkā esošā Augu aizsardzības likumā, jo tas nedefinē sugu laišanu tirgū un tirdzniecību.
Vēršam uzmanību uz to, ka Regulas Nr. 1143/2014 7. pantā ir aizliegta invazīvo sugu laišana tirgū. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt likumprojektu, jo nav atbalstāma abu šo terminu lietošana.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts
Iebildums
Likumprojektā ietvertā Sugu un biotopu likuma 30.1 panta pirmā daļa paredz administratīvo atbildību par invazīvo sugu indivīdu turēšanu, izmantošanu, tostarp ierobežotos apstākļos, tajā skaitā pētniecībai vai ex situ saglabāšanai, tirdzniecību, laišanu tirgū, maiņu vai jebkāda cita veida nodošanu citām personām, bez kompetentās iestādes izsniegtas atļaujas.
Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 22. oktobra regulu (ES) Nr. 1143/2014 par invāziju svešzemju sugu introdukcijas un izplatīšanās profilaksi un pārvaldību (turpmāk - Regula Nr. 1143/2014) invazīvo sugu laišana tirgū ir pilnībā aizliegta. Tomēr no normas redakcijas izriet, ka tā ir pieļaujama ar kompetentās iestādes atļauju. Tiesiskas skaidrības nodrošināšanai lūdzam precizēt normas redakciju, sākumā uzskaitot visas darbības, kas ir pieļaujamas ar atļauju un papildus norādot darbības, kas ir pilnībā aizliegtas. Piemēram:
“Par invazīvo sugu indivīdu turēšanu, izmantošanu, tostarp ierobežotos apstākļos, tajā skaitā pētniecībai vai ex situ saglabāšanai, maiņu vai jebkāda cita veida nodošanu citām personām bez kompetentās iestādes izsniegtas atļaujas, kā arī par invazīvo sugu indivīdu tirdzniecību, laišanu tirgū […]”

 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts
Priekšlikums
Lūdzam likumprojektā izteiktajā 233. panta septītās daļas 3. punktā svītrot vārdus "ciktāl tas nav pretrunā ar normatīvajos aktos noteikto". No normas vēsturiskās redakcijas secināms, ka minētie normatīvie akti ir tostarp Ministru kabineta noteikumi Nr. 559 “Invazīvo augu sugas – Sosnovska latvāņa – izplatības ierobežošanas noteikumi”, un, iespējams, arī citu invazīvo sugu izplatības ierobežošanas noteikumi. Norādām, ka pašvaldībai jebkurā gadījumā, īstenojot likumprojektā izteiktajā 233. panta septītās daļas 3. punktā minētos pasākumus, būs pienākums ievērot saistošo normatīvo aktu nosacījumus, līdz ar to iepriekš minētā piebilde par normatīvo aktu ievērošanu ir lieka.
Piedāvātā redakcija
-