Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 2025. gada 5. decembrī no 00:00 līdz 02:00 LVRTC veiks plānotus infrastruktūras darbus. Šajā laikā īslaicīgi var būt traucēti vai nepieejami eID un eParaksts pakalpojumi (tai skaitā eParaksts mobile).
Projekta ID
25-TA-2086
Atzinuma sniedzējs
"Protests"
Atzinums iesniegts
09.09.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums

Aicinām izslēgt Likumprojekta 1. punktu. Pašreiz mežos koksnes krāja jau samazinās. Tas nozīmē, ka jaunāku koku ciršana vēl vairāk pastiprinās koksnes krājas samazinājumu, kas vidējā un ilgtermiņā samazinās ekonomisko ieguvumu no mežsaimniecības, samazinās mežu spēju piesaistīt oglekli un apdraudēs mežu ilgtspējīgu apsaimniekošanu. 
Aicinām izslēgt Likumprojekta 4. punktu. Šāda panta apstiprināšana mazinātu dabas aizsardzības prasības, jo paredzētu, ka jebkura mežsaimnieciskā darbība, kas veikta atbilstoši Meža likumam, automātiski tiek atzīta par atbilstošu arī sugu un biotopu aizsardzības normatīvo aktu prasībām. Faktiski tas nozīmētu dabas aizsardzības prasību atcelšanu mežsaimniecības jomā.
Uzskatām, ka liikumprojekts ir pretrunā Meža likumā noteiktajai ilgtspējīgas mežsaimniecības definīcijai, kā arī Latvijas meža politikā nostiprinātajiem mērķiem un principiem. Jau šobrīd aizsargājamo meža biotopu stāvoklis ir nelabvēlīgs, pieaug mežu fragmentācija un kopējā koksnes krāja, savukārt meži kļūst par emisiju avotu. Šie grozījumi visas šīs problēmas tikai saasinās.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
Iebildums
Šie grozījumi ilgtermiņā samazinās ekonomisko atdevi no mežsaimniecības, vājinās mežu spēju uzkrāt oglekli un apdraudēs mežu ilgtspējīgu apsaimniekošanu. Patlaban nepieciešams saglabāt mežu resursus, nevis paātrināt to izsīkšanu. Tāpēc aicinām šo punktu izslēgt no likumprojekta.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Iebildums
Šī punkta pieņemšana faktiski atceltu būtiskas dabas aizsardzības prasības, jo paredzētu, ka jebkura darbība, kas atbilst Meža likumam, automātiski tiek uzskatīta par atbilstošu arī sugu un biotopu aizsardzības normatīviem. Tas nozīmētu, ka mežsaimniecībā vairs netiktu ievērotas dabas aizsardzības normas, apdraudot Latvijas mežu bioloģisko daudzveidību. Tāpēc aicinām šo punktu izslēgt no likumprojekta.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Iebildums
Uzskatām, ka Zemkopības ministrijas prakse, iesniedzot Likumprojektu ar 3 darba dienu saskaņošanas termiņu bez publiskās apspriešanas, ir nepieņemama. Tas apdraud sabiedrības līdzdalību un ir pretrunā ar labas pārvaldības principiem. Nepieciešams nodrošināt sabiedrības līdzdalības iespējas un pirms jaunu likumprojektu grozījumu virzīšanu, kam ir būtiska ietekme uz vidi, atļaujot nevalstiskajām organizācijām un sabiedrībai tās pilnvērtīgi izpētīt, dodot vismaz 2 mēnešus izvērtēšanai.  Atgādinām, ka Satversmes tiesa jau atcēlusi līdzīgus grozījumus par caurmēru samazināšanu, tieši tādēļ, ka netika nodrošināta pienācīga ietekmes uz vidi izvērtēšana un sabiedrības iesaiste.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
8.1.6. uz vidi
Iebildums
Nepiekrītam atzinumam, ka ietekme uz vidi ir nebūtiska. Lūdzam nodrošināt zinātniski pamatotu un precīzu informāciju, balstoties uz aktuālajiem datiem par mežu stāvokli, bioloģisko daudzveidību un ZIZIMM emisiju tendencēm.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums

Priecājamies, ka Zemkopības ministrija atzīst klimata pārmaiņas par eksistenciālu izaicinājumu. Ceram, ka Zemkopības ministrija šādu viedokli pārstāvēs arī citās tās darbības sfērās. Tomēr norādām, ka šie grozījumi tieši palielinās emisiju risku. 
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
Priekšlikums

Lūdzam precizēt šo grozījumu ietekmi uz ZIZIMM emisijām saistībā ar Latvijai saistošajiem 2030. un 2050. gada klimata mērķiem un pašreizējām ZIZIMM emisiju tendencēm, redzot, ka mežu sektors ir kļuvis par emisiju avotu. Pretējā gadījumā pastāv risks, ka Latvijai būs jāpērk emisiju kvotas un jāsedz Eiropas Komisijas noteiktie sodi. 
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums

Lūdzam precizēt šo vispārēji formulēto ietekmi, minot konkrētus ieguvumus un zaudējumus, tostarp ietekmi uz mežu resursu ilgtermiņa pieejamību un ekonomisko atdevi. 
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam precizēt šo grozījumu ietekmi uz ZIZIMM emisijām saistībā ar 2030. un 2050. gada mērķiem, kā arī, redzot citu ZM informatīvajos ziņojumus, kādas būtu valsts budžeta izmaksas par emisiju kvotu iepirkšanu ZIZIMM mērķu nesasniegšanas gadījumā līdz 2030. gadam un 2050. gadam.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Priekšlikums
Lūdzam precizēt šo punktu, iekļaujot ietekmi uz Latvijai saistošām starptautiskām saistībām, to skaitā Parīzes nolīgums, ES klimata likums, Dabas atjaunošanas regula un citi.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Priekšlikums

Lūgums precizēt ar konkrētiem datiem par šo grozījumu ietekmi uz ZIZIMM emisijām saistībā ar 2030. un 2050. gada ES klimata mērķiem. Lūdzam arī precizēt kā šie grozījumi palīdzēs pielāgoties klimata pārmaiņām. Lūdzam arī norādīt potenciālās emisiju kvotu iepirkšanas un EK sodu izmaksas uz valsts budžetu, ja ZIZIMM mērķi netiks sasniegti.
 
Piedāvātā redakcija
-