Atzinums

Projekta ID
22-TA-2271
Atzinuma sniedzējs
Veselības ministrija
Atzinums iesniegts
21.11.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Vēršam uzmanību uz to, ka Digitālās transformācijas pamatnostādnēs 2021.-2027. gadam attīstības jomā "Digitālās prasmes un izglītība" iekļauts rīcības virziens 4.1.5. Digitālās prasmes veselības sektorā.
 
Viens no priekšnosacījumiem digitālās transformācijas īstenošanai veselības nozarē ir ārstniecības personu atbilstošas digitālās prasmes. Nepietiekamas digitālās prasmes rada risku, ka speciālists neizmantos visus vai kādu no pieejamajiem digitālajiem risinājumiem, kas varētu nostādīt šos cilvēkus nevienlīdzīgākā situācijā attiecībā pret personām, kurām šis prasmes ir, kā arī ierobežot piedāvāto digitālo risinājumu izmantošanu praksē. Nepietiekamas digitālās prasmes ir arī risks datu drošības pārkāpumiem.
 
Vēršam uzmanību, ka ar 2021. gada 27. aprīļa Ministru kabineta  rīkojumu Nr. 292 (prot. Nr. 36 27. §) apstiprinātajā Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plānā iekļautajā  2.3.2.2.i. investīcijas “Valsts un pašvaldību digitālās transformācijas prasmju un spēju attīstība” aprakstā norādīta šāda informācija: (756) Lai sabiedrība būtu zinoša un prasmīga digitālo iespēju izmantošanā, papildus sabiedrības digitālajām prasmēm ir būtiski palielināt arī valsts pārvaldes (tai skaitā pašvaldību, izglītības iestāžu, veselības iestāžu, u.c.) darbinieku prasmes digitālājā transformācijā un tehnoloģiju izmantošanā, lai izstrādātu digitālajam laikmetam atbilstošas politikas, ņemtu vērā digitālo tehnoloģiju iespējotus jaunus un inovatīvus darbības un sadarbības modeļus, kā arī attīstītu, sniegtu pakalpojumus, izmantojot IKT risinājumus un veicinātu to plašu lietošanu sabiedrībā.
 
Šis apraksts liecina, ka atbalsts ārstniecības personu digitālo prasmju attīstībai ir paredzēts 2.3.2.2.i. investīcijas tvērumā. Veselības ministrijai nav paredzēts finansējums no citiem finansējuma avotiem, lai pilnveidotu veselības nozarē strādājošo digitālās prasmes un zināšanas, tā vietā paļaujoties uz finansējumu no Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma investīcijām.
 
Savukārt informatīvajā ziņojumā iepriekš minētā informācija no Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna atspoguļota šādi: Lai publiskā pārvalde kopumā būtu zinoša un prasmīga digitālo iespēju izmantošanā un attīstības plānošanā, līdztekus labākām digitālajām prasmēm privātajā sektorā ir būtiski nostiprināt un attīstīt publiskās pārvaldes (tai skaitā pašvaldību, bibliotēku, izglītības iestāžu u.c.) darbinieku prasmes digitālajā transformācijā un tehnoloģiju izmantošanā. Tātad, informatīvais ziņojums, pretēji ANM plānā minētajam, neparedz ārstniecības personu digitālo prasmju attīstīšanu 2.3.2.2.i. investīcijas ietvaros.
 
Tāpat vēršam uzmanību uz to, ka privātajā un valsts sektorā strādājošo ārstniecības personu digitālo prasmju attīstības vajadzības pēc būtības neatšķiras, tādēļ lūdzam investīciju virzienā 2.3.2.2.i. “Valsts un pašvaldību digitālās transformācijas prasmju un spēju attīstība” paredzēt finansējumu visu ārstniecības personu, kuras sniedz valsts apmaksātus ārstniecības pakalpojumus, digitālo prasmju attīstībai.
 
Lai būtu nepārprotami, ka 2.3.2.2.i. investīcijas tvērumā ir arī ārstniecības personas, lūdzam papildināt informatīvā ziņojuma 6. punktu šādā redakcijā:
 
Lai publiskā pārvalde kopumā būtu zinoša un prasmīga digitālo iespēju izmantošanā un attīstības plānošanā, līdztekus labākām digitālajām prasmēm privātajā sektorā ir būtiski nostiprināt un attīstīt publiskās pārvaldes (tai skaitā pašvaldību, bibliotēku, izglītības iestāžu u.c.), kā arī ārstniecības personu prasmes digitālajā transformācijā un tehnoloģiju izmantošanā.
Piedāvātā redakcija
6. Lai publiskā pārvalde kopumā būtu zinoša un prasmīga digitālo iespēju izmantošanā un attīstības plānošanā, līdztekus labākām digitālajām prasmēm privātajā sektorā ir būtiski nostiprināt un attīstīt publiskās pārvaldes (tai skaitā pašvaldību, bibliotēku, izglītības iestāžu u.c.), kā arī ārstniecības personu prasmes digitālajā transformācijā un tehnoloģiju izmantošanā.