Atzinums

Projekta ID
23-TA-2710
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Darba devēju konfederācija
Atzinums iesniegts
15.12.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
LDDK ieskatā šis dokuments pēc tā juridiskās formas neiekļaujas kapitālsabiedrību normatīvā regulējuma sistēmā un tas būtu iekļaujams Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likumā. Atgādinām, ka šobrīd notiek darbs pie grozījumu izstrādes likumā “Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likums”, kura anotācijā cita starpā minēts, ka publiskas personas kapitālsabiedrību regulējums ir sadrumstalots un nepieciešams to optimizēt. LDDK pateicas par valsts pārvaldes aktīvo darbu, lai mazinātu administratīvo slogu un juridiskās procedūras ikvienā jomā un aicina arī šajā gadījumā ievērot tādu pat attieksmi un principu.

LDDK lūdz arī ņemt vērā apstākli, ka normatīvā akta projektā iekļautā kārtība attiecas arī uz privātajiem investoriem, kuri veic darbību pēc citiem principiem un šādu rīkojumu var nemeklēt.

Vienlaikus LDDK arī norāda, ka nosacījumi, lēmumu pieņemšanas un piekrišanu saņemšanas kārtība, kādā valsts kapitālsabiedrībai vai kapitālsabiedrībai, kurā valsts daļa pamatkapitālā pārsniedz 50 procentus, un kapitālsabiedrībai, kurā vienas vai vairāku valsts kapitālsabiedrību daļa pamatkapitālā atsevišķi vai kopumā pārsniedz 50 procentus, dāvina (ziedo) finanšu līdzekļus vai mantu vispārējam atbalstam Ukrainas sabiedrībai detalizēti noteikta Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 11.1 pantā, līdz ar to nebūtu lietderīgi radīt papildu administratīvos šķēršļus un paildzināt palīdzības sniegšanu Ukrainai.

Papildus LDDK vērš uzmanību, ka sagatavotā Ministru kabineta rīkojuma projekta tvērums, iespējams, ir plašāks, kā to paredz likuma Grozījumi Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likumā, kas stāsies spēkā 01.01.2024., 11.panta (4) daļas regulējums:
 "(4) Ministru kabinets var noteikt valsts kapitālsabiedrības vai kapitālsabiedrības, kurās valsts daļa pamatkapitālā pārsniedz 50 procentus, un kapitālsabiedrības, kurās vienas vai vairāku valsts kapitālsabiedrību daļa pamatkapitālā atsevišķi vai kopumā pārsniedz 50 procentus, kuras var dāvināt (ziedot) tikai ar Ministru kabineta atļauju."

Tādējādi redzams, ka likuma norma paredz, ka Ministru kabinets var noteikt konkrētas kapitālsabiedrības, darbības jomas vai citus kritērijus tādām kapitālsabiedrībām, kuras var dāvināt (ziedot) tikai ar Ministru kabineta atļauju. Taču minētā likuma norma nesatur deleģējumu noteikt kritērijus atbilstoši kuriem visām valsts kapitālsabiedrībām vai kapitālsabiedrībām, kurās valsts daļa pamatkapitālā pārsniedz 50 procentus, un kapitālsabiedrībām, kurās vienas vai vairāku valsts kapitālsabiedrību daļa pamatkapitālā atsevišķi vai kopumā pārsniedz 50 procentus, nepieciešams saņemt Ministru kabineta atļauju dāvinājuma (ziedojuma) veikšanai.    

 
Piedāvātā redakcija
Rīkojumu papildināt ar 3.punktu šādā redakcijā:"3. Šis rīkojums netiek piemērots gadījumos, ja valsts kapitālsabiedrība vai kapitālsabiedrība, kurā valsts daļa pamatkapitālā pārsniedz 50 procentus, un kapitālsabiedrība, kurā vienas vai vairāku valsts kapitālsabiedrību daļa pamatkapitālā atsevišķi vai kopumā pārsniedz 50 procentus, dāvina finanšu līdzekļus vai mantu vispārējam atbalstam Ukrainas sabiedrībai vai,  mācību vajadzībām."
2.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzu ņemt vērā, ka kapitālsabiedrībām ir izstrādātas ziedošanas (dāvināšanas) stratēģijas, kur noteikts, ka ziedojumi tiek veikti noteiktās jomās, un projektu izvērtēšanā tiek iesaistīti attiecīgās jomas ārējie eksperti (piem. Latvenergo). Tādēļ uzskatām, ka Ministru kabineta iesaistīšana lemšanas procesā par mazajiem (zem 100 000 euro vienā gadījumā vai vienai personai gada laikā) ziedojumu (dāvinājumu) projektiem būtu nelietderīgs Latvijas Republikas izpildvaras pārstāvju laika patēriņš. Tāpat arī nav saprotams ziedojuma summas 100 000 euro apmēra pamatojums un racionalitāte ikreizējai Ministru kabineta iesaistīšanai. Piemēram norakstīta gaisa kuģa vērtība ir ievērojami lielāka par noteikto 100 000 slieksni un, lai to ziedotu mācību centra vajadzībām, būtu jāiet šī procedūra. Ja tomēr šo summu Ministru kabinets nemaina, tad aicinām noteikt, ka, ziedojot mācību vajadzībām, šī kārtība nav attiecināma.

 
Piedāvātā redakcija
Rīkojuma 1.punktā noteikt, ka Ministru kabineta piekrišana valsts kapitālsabiedrībai vai kapitālsabiedrībai, kurā valsts daļa pamatkapitālā pārsniedz 50 procentus, un kapitālsabiedrībai, kurā vienas vai vairāku valsts kapitālsabiedrību daļa pamatkapitālā atsevišķi vai kopumā pārsniedz 50 procentus, nepieciešama gadījumos, ja:
- atsevišķa dāvinājuma (ziedojuma) summa vienai personai, kas ir dāvinājuma (ziedojuma) gala saņēmējs, pārsniedz 100 000 euro vai
- kalendārajā gadā veikto dāvinājumu (ziedojumu) kopsumma vienai personai, kas ir dāvinājuma (ziedojuma) gala saņēmējs, pārsniedz 100 000 euro.