Atzinums

Projekta ID
23-TA-3271
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
18.03.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
MK noteikumu projekta izziņas 7.punktā VARAM nav ņēmusi vērā FM priekšlikumu MK noteikumu projektā noteikt, ka izmaksu un ieguvumu analīzi veic vai nu "projekta vispārīgās ietekmes uz tautsaimniecību novērtējuma" ietvaros, vai arī to pievieno kā atsevišķu dokumentu projekta iesniegumam. Argumentācijā norādīts, ka pastāv objektīvi apstākļi, kas liedz visiem projektu iesniedzējiem izstrādāt vienotus aprēķina pieņēmumus, proti, plūdu modeļa sarežģītība, neskaidrības plūdu postījumu prognozēšanā un analīzei pieejamie vēsturiskie dati, kā arī grūtības kvantitatīvi noteikt nemateriālos ieguvumus.
Norādām, ka katrs projekts ir individuāls, jo sevišķi pretplūdu infrastruktūras projekts, līdz ar to vienotus aprēķinu pieņēmumus visiem projektiem objektīvi nav iespējams izstrādāt, un tas arī nav jādara. Tāpat arī vēsturisko datu izmantošana jau minēto projektu unikalitātes dēļ būtu apšaubāma, jo katrā prognozējamo applūstošo teritoriju vietā atšķiras gan platība, gan teritorijā atrodošās materiālās vērtības, bet datu trūkums konkrētajā vietā drīzāk liecina par to, ka būtiski pieaug risks neefektīvi izmantot ES fondu finansējumu.
Katrā pretplūdu infrastruktūras projektā ir jāprognozē tās teritorijas, kuras projekta īstenošanas rezultātā vairs netiks applūdinātas (pretējā gadījumā projektam nav jēgas), līdz ar to nav sarežģīti konstatēt, kādi ir īpašumi esošajās teritorijās, cik cilvēku dzīvo šādās teritorijās, un kādi potenciālie zaudējumi iedzīvotājiem rastos, ja projekts netiku īstenots. Ja ir grūtības ieguvumus (novērstos zaudējumus) aprēķināt, tad drīzāk tas ir arguments tam, ka šāds projekts nav īstenojams, nevis tam, ka izmaksu un ieguvumu analīze nav jāveic.
Izmaksu un ieguvumu analīzes mērķis nav uzlabot projekta kvalitāti, bet gan pārliecināties, ka potenciālie ieguvumi ir lielāki par projekta izmaksām. Ja projektā nav iespējams gūt pārliecību, ka potenciālie zaudējumi ir lielāki par projekta īstenošanas un uzturēšanas izmaksām, projekta īstenošana nav attaisnojama, un līdzekļi ir novirzāmi projektiem, kuros paredzamie ieguvumi ir lielāki par projekta kopējām izmaksām. Aicinām VARAM izstrādāt tādus atbalsta pasākuma nosacījumus, kas nodrošina plānoto investīciju pozitīvu atdevi.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 3.sadaļā precizēt 2.1. un 2.3. apakšpunktā norādīto finansējumu 2027. gadam ailē “izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru” atbilstoši 6.punktā sniegtajai informācijai, proti, 2.1.apakšpunktā norādot izdevumus no ERAF finansējuma un 2.3.apakšpunktā norādot izdevumus, kas veicami ar pašvaldību līdzfinansējumu.
 
Piedāvātā redakcija
-