Projekta ID
22-TA-3145Atzinuma sniedzējs
Datu valsts inspekcija
Atzinums iesniegts
13.12.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikuma projekta 75. punkts paredz, ka nozares ministrijai ir tiesības pieprasīt un saņemt iestādes funkciju izpildei nepieciešamo informāciju no Valsts ieņēmumu dienesta, pieprasot piekļuvi Valsts ieņēmumu dienesta datu bāzē esošajiem datiem, lai nodrošinātu šo noteikumu 74.1., 74.3. un 74.8. apakšpunktos minēto pienākumu izpildi attiecīgi visus tiesību normā norādītos datus. Datu valsts inspekcija (turpmāk - Inspekcija) primāri vērš uzmanību uz Noteikuma projekta 75.6. punktu, kas nosaka, ka nozares ministrija apstrādās datus par fizikas personas radiniekiem, 75.9. punktu, kas nosaka, ka apstrādās datus par nodokļu maksātāja pamatdatiem, kas kā minēts anotācijā ir dati par nodokļu maksātāju, tā īpašumiem, īpašniekiem, amatpersonām un to radiniekiem par nodokļu maksātāju, tā īpašumiem, īpašniekiem, amatpersonām un to radiniekiem un 75.12. punktu, kas nosaka, ka apstrādās datus par fizisku personu, kas kā minēts anotācijā ir dati par fizisku personu (Adrese, ATVK, tālrunis, FP statuss, pilsonība, ģimenes stāvoklis, NM statuss, PVN maksātājs, uzņēmējdarbības forma) ( atlase pēc v.u.).
Inspekcija sākotnēji norāda, ka atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes regulas (ES) 2016/679 par fizisko personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk - Datu regula) 6. panta 3. punktam apstrādājamo datu veidiem ir jābūt noteiktam normatīvajos aktos. Līdz ar to Inspekcija lūdz visus datu veidus, kuri ir minēti Noteikuma projekta Anotācijas 8.1.13 apakšpunktā iekļaut pašā noteikumu projektā, lai būtu saprotams kādi dati tiks apstrādāti un tādējādi tiktu nodrošināts Datu regulas 5. panta 1. punkta "a" apakšpunkta noteiktais “likumīguma, godprātības un pārredzamības" princips.
Atsaucoties uz augstāk minētajiem Noteikuma projekta punktiem (75.6, 75.9. un 75.12.), Inspekcijai nav saprotams, kā tieši šie dati ir nepieciešami Noteikuma projekta 74.1., 74.3. un 74.8. apakšpunktos minētajai pienākumu izpildei. Līdz ar to nav iespējams gūt pārliecību, ka ir ievērots Datu regulas 5. panta 1. punkta "c" apakšpunktā noteiktais “datu minimizēšanas” princips, kurš nosaka, ka personas dati ietver tikai to, kas nepieciešams to apstrādes nolūkos. Lūgums izvērtēt atkārtoti kādus personas datus ir nepieciešams apstrādāt Noteikuma projekta mērķim un atbilstoši tos ierakstīt Noteikuma projektā. Ja augstāk minētie personas dati tiks apstrādāti, tad lūgums skaidrot to nepieciešamību Anotācijā. Inspekcija norāda, ka savukārt anotācijā minētais arguments, ka ņemot vērā, ka minēto datu pārskatu apjoms ir ievērojams, visu datu apjomu nav iespējams attēlot MK noteikumu anotācijas līmenī, ir neatbilstošs Datu regulā ietvertajiem principiem un prasībām.
Inspekcija sākotnēji norāda, ka atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes regulas (ES) 2016/679 par fizisko personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk - Datu regula) 6. panta 3. punktam apstrādājamo datu veidiem ir jābūt noteiktam normatīvajos aktos. Līdz ar to Inspekcija lūdz visus datu veidus, kuri ir minēti Noteikuma projekta Anotācijas 8.1.13 apakšpunktā iekļaut pašā noteikumu projektā, lai būtu saprotams kādi dati tiks apstrādāti un tādējādi tiktu nodrošināts Datu regulas 5. panta 1. punkta "a" apakšpunkta noteiktais “likumīguma, godprātības un pārredzamības" princips.
Atsaucoties uz augstāk minētajiem Noteikuma projekta punktiem (75.6, 75.9. un 75.12.), Inspekcijai nav saprotams, kā tieši šie dati ir nepieciešami Noteikuma projekta 74.1., 74.3. un 74.8. apakšpunktos minētajai pienākumu izpildei. Līdz ar to nav iespējams gūt pārliecību, ka ir ievērots Datu regulas 5. panta 1. punkta "c" apakšpunktā noteiktais “datu minimizēšanas” princips, kurš nosaka, ka personas dati ietver tikai to, kas nepieciešams to apstrādes nolūkos. Lūgums izvērtēt atkārtoti kādus personas datus ir nepieciešams apstrādāt Noteikuma projekta mērķim un atbilstoši tos ierakstīt Noteikuma projektā. Ja augstāk minētie personas dati tiks apstrādāti, tad lūgums skaidrot to nepieciešamību Anotācijā. Inspekcija norāda, ka savukārt anotācijā minētais arguments, ka ņemot vērā, ka minēto datu pārskatu apjoms ir ievērojams, visu datu apjomu nav iespējams attēlot MK noteikumu anotācijas līmenī, ir neatbilstošs Datu regulā ietvertajiem principiem un prasībām.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikuma projekta 86. punkts nosaka, ka Aģentūrai un nozares ministrijai uzraudzībai šo noteikumu ietvaros ir tiesības pieprasīt un saņemt informāciju no valsts informācijas sistēmām normatīvajos aktos par valsts informācijas sistēmām noteiktajā apjomā. Inspekcijai nav skaidrs, kas tie ir par datiem, kurus apstrādās un tādējādi nav iespējams pārliecināties, ka tiks ievēroti Datu regulas 5. panta 1. punkta "a", "b" un "c" apakšpunktos ietvertie principi. Anotācijā ir vien minēts, ka šis punkts ietvertu tiesības saņemt datus no Lursoft, Sodu reģistra un citām datu bāzēm. Šādu datu apstrādi nevar uzskatīt par pārredzamu datu subjektam.
Lūdzam papildināt Noteikumu projektu ar skaidru regulējumu, kurš noteiktu kādus personas datus un no kādām datu bāzēm tiks apstrādāti.
Lūdzam papildināt Noteikumu projektu ar skaidru regulējumu, kurš noteiktu kādus personas datus un no kādām datu bāzēm tiks apstrādāti.
Piedāvātā redakcija
-