Atzinums

Projekta ID
22-TA-3692
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
01.03.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam pieteikto terminu "attiecināmie izdevumi" lietot konsekventi visā noteikumu projekta tekstā, tai skaitā noteikumu projekta 24., 26. un 33.punktā, kā arī citās noteikumu projekta normās. Vēršam uzmanību, ka noteikumu projektā šobrīd lietoti dažādi termini, tai skaitā "attiecināmās izmaksas" un "attaisnotie izdevumi", līdz ar to nav skaidrs, vai ir runa par vienu un to pašu jēdzienu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot un nepieciešamības gadījumā precizēt noteikumu projekta 18.punktu, nodrošinot, ka nosacījumi par finansiālā atbalsta atgūšanu no atbalsta saņēmēja, tai skaitā nosacījumi par gadījumiem, kad atbalsts tiek atgūts daļēji, ir skaidri, nepārprotami un izpildāmi.

No 18.punktā minētās Regulas 2022/126 11.panta 9.punkta otrās daļas izriet, ka ja labumguvējs (atbalsta saņēmējs) "neizpilda nosacījumus, ko dalībvalstis savos KLP stratēģiskajos plānos paredzējušas, pamatojoties uz šā punkta pirmās daļas 1.–8. punktu, dalībvalstis nodrošina Savienības finansiālā atbalsta atgūšanu proporcionāli neizpildes ilgumam". No noteikumu projekta anotācijā ietvertā skaidrojuma izriet, ka minētais KLP ir Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģisko plāns 2023.–2027. gadam (turpmāk – KLP ). Vēršam uzmanību, ka KLP nav ārējs normatīvais akts, kurš ir saistošs privātpersonai, tai skaitā, atbalsta saņēmējam. Līdz ar to pašreizējā redakcijā noteikumu projekta 18.punktu nevarēs korekti piemērot, jo tas netiešā veidā ietver privātpersonai nesaistošas prasības. Jāatzīmē arī, ka šajā gadījumā nav pamata atsaukties uz regulas normas tiešu piemērošanu, jo tā satur atsauci uz dalībvalstu tiesību aktu prasībām.
Turklāt pašreizējā redakcijā noteikumu projekta 18.punkts ir neskaidrs, jo nav viennozīmīgi nosakāms, tieši kuri KLP nosacījumi izriet no Regulas 2022/126 11.panta (regulā minēts "šā punkta" (11.panta  9.punkta) pirmās daļas 1.- 8.punkts, bet tā, acīmredzot, ir tulkošanas kļūda, jo 9.punktā nav 1.-8.punkta. No konteksta secināms, ka runa ir par 11.panta 1. - 8. punktu un 9.punkta pirmo daļu).

Ievērojot minēto, lūdzam precizēt noteikumu projektu, ja nepieciešams, Regulas Regulas 2022/126 11.panta 9.punkta otrās daļas ieviešanai noteikumu projektā paredzot skaidrus no KLP izrietošus nosacījumus, kuru neievērošanas gadījumā ir pienākums atgūt izmaksāto atbalstu daļējā apmērā. 


 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā precizēt noteikumu projekta 27.punktu, ņemot vērā, ka iestāde pieņemto lēmumu adresātam paziņo Paziņošanas likumā noteiktajā kārtībā, nevis par to informē.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot, ar kādu mērķi noteikumu projekta 28.punktā iekļauts nosacījums, ka "papildinformācijas izskatīšanas termiņš ir 10 darbdienas no tās saņemšanas dienas". Nepieciešamības gadījumā lūdzam minēto nosacījumu svītrot, ņemot vērā, ka visa saņemtā informācija jebkurā gadījumā jāskata kopumā un lēmums jāpieņem likumā noteiktajos termiņos.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot noteikumu projekta 38.punktā minētā perioda (laikā no 2022. gada 1. augusta līdz 31. decembrim) sākuma un beigu termiņa izvēli.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot un precizēt noteikumu projekta 40.punktu.
Vēršam uzmanību, pirmkārt, ka nav skaidrs, tieši kādiem normatīvajiem aktiem jāstājas spēkā, lai spēkā stātos noteikumu projekta 12.punkts. Norādām, ka jau šobrīd ir spēkā, piemēram, Ministru kabineta 2009. gada 14. jūlija noteikumi Nr. 783 "Kārtība, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauku un zivsaimniecības attīstībai" un Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumi Nr. 446 "Noteikumi par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību zivsaimniecības attīstībai 2021.–2027. gada plānošanas periodā", turklāt vispārīgus šāda valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas noteikumus paredz Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5.pants. 
Otrkārt, nav pamatoti atsaukties tikai uz noteikumu projekta 12.punkta spēkā stāšanos. 12.punkts paredz, ka "Dienests šo noteikumu 8. punktā minēto atbalsta iesniegumu pieņem, vērtē un lēmumu pieņem un paziņo, kā arī sankcijas piemēro saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību vispārējo kārtību lauku un zivsaimniecības attīstībai, ciktāl tie nav pretrunā ar šiem noteikumiem". Respektīvi, 12.punkts nesaraujami saistīts ar citām noteikumu projekta normām un finansiālā atbalsta piešķiršanu kopumā. Ņemot vērā, ka noteikumu projekta korektai piemērošanai nepieciešami horizontāli atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības noteikumi , lūdzam vai nu paredzēt, ka noteikumu projekts kopumā stājas spēkā vienlaikus ar jauno horizontālo regulējumu, vai arī paredzēt pārejas normas (noslēguma jautājumus), kas līdz junā regulējuma pieņemšanai paredzētu piemērot spēkā esošos horizontālos noteikumus. 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ierosinām svītrot vārdus "juridiskās personas", jo no noteikumu projekta 7.punkta jau izriet, ka atbalsta pretendents ir reģistrēta biedrība vai nodibinājums (t.i., juridiska persona). Tāpat, atbilstoši noteikumu projekta 7.punktā pieteiktajam terminam aicinām vārdu "pretendents" aizstāt ar vārdiem "atbalsta pretendents".
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam tiesiskās skaidrības nolūkos precizēt, kas ir "valsts normatīvie akti", proti, lūdzam norādīt to jomu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam svītrot vārdus iekavās "(turpmāk – noteikumi Nr. 448)", jo šis saīsinājums noteikumu projekta tekstā netiek lietots.
 
Piedāvātā redakcija
-