Atzinums

Projekta ID
22-TA-1407
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
17.05.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Tieslietu ministrija uztur iebildumu attiecībā uz projekta 35.1 punktu, norādām, ka projektam nav pievienota izziņa, un arī projekta anotācijā nav ietverts skaidrojums, atbilstoši izteiktajam iebildumam. 
Noteikumu 35.1 punkts paredz noteikt, ka, ja rezidents, kura apmācība tiek finansēta no valsts budžeta līdzekļiem pārtrauc apmācību rezidentūrā no augstskolas neatkarīgu iemeslu dēļ (izņemot, ja izslēgts no studējošo saraksta nesekmības dēļ) un turpina apmācību rezidentūrā citā specialitātē (neatkarīgi no rezidentūras apmācības finansējuma avota), Veselības ministrija personai atliek šo noteikumu 34.punktā minēto saistību izpildi līdz rezidentūras vai doktorantūras studiju beigšanai un, ja persona ir uzsākusi šo noteikumu 28. punktā minēto prasību izpildi. Projekta anotācijā tiek norādīts, ka Veselības ministrija personai atliek Noteikumu 34.punktā minēto samaksas saistību izpildi, ja persona pēc rezidentūras beigšanas izpilda Noteikumu 28.punktā minētās prasības.
No projekta nav saprotams, vai personai atbilstoši Noteikumu 35.1 punktā norādītajam, tiks atlikta Noteikumu 34. punktā minēto samaksas saistību izpilde, paralēli normā ietvertajām prasībām, ja persona jau būs uzsākusi šo noteikumu 28. punktā minēto prasību izpildi (tātad sākusi strādāt) vai tomēr, ja persona izpildīs šīs prasības (par darba gaitu uzsākšanu) pēc rezidentūras beigšanas. Atkārtoti lūdzam precizēt normu, lai būtu skaidrs un saprotams normas tiesiskais sastāvs un sekas, vienlaikus lūdzam iekļaut projekta anotācijā atbilstošu skaidrojumu. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Projekta 43.2 punkts precizēts svītrojot sākotnēji paredzēto norādi uz piecu gadu periodu (proti, ka uz šo noteikumu 42. punktā minēto personu neattiecas šo noteikumu 42. punktā ietvertās prasības, ja persona pēc rezidentūras beigšanas trīs gadus (piecu gadu periodā) strādā šo noteikumu 28.1. apakšpunktā minētajās iestādēs). Lūdzam projekta anotācijā sniegt skaidrojumu kādēļ norma nesatur norādi uz piecu gadu periodu. 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Tieslietu ministrija uztur iebildumu attiecībā uz projekta 43.5 punktu. 
Projekta anotācijā ietverta norāde uz tiesiskās paļāvības principu, norādot, ka Veselības ministrijas ieskatā būtiskāk ir ievērot tiesiskās paļāvības principu attiecībā uz tiem rezidentiem, kuri ir jau uzsākuši studijas rezidentūrā. Līdz ar to Noteikumu projekta 17.punkts paredz noteikt, ka rezidentiem, kuri uzsāks studijas ar 2022.gada 1.oktobri, tiks piemērota Noteikumu projekta 7.punktā noteiktā piemaksas piemērojamības kārtība. Turklāt rezidentiem, kuri uzsākuši studijas līdz 2021.gada 1.oktobrim tiek saglabāts līdzšinējais Noteikumu 20.punktā minētais nosacījums, ka rezidenta mēnešalga reģionālajā daudzprofilu slimnīcā vai daudzprofilu slimnīcā, kura sadarbojas ar reģionālo daudzprofilu slimnīcu, vai ģimenes (vispārējās prakses) ārsta praksē ārpus Rīgas ir vismaz par 30 % lielāka nekā zemākā mēnešalga, kas noteikta normatīvajos aktos par zemāko mēnešalgu un speciālo piemaksu ārstniecības personām.  
Tieslietu ministrija atkārtoti lūdz projekta anotācijā izvērtēt tiesiskās vienlīdzības principu šāda regulējuma gadījumā. Satversmes tiesa, interpretējot Satversmes 91. pantu, ir atzinusi, ka vienlīdzības princips liedz valsts institūcijām izdot tādas normas, kas bez saprātīga pamata pieļauj atšķirīgu attieksmi pret personām, kuras atrodas vienādos un pēc noteiktiem kritērijiem salīdzināmos apstākļos (skat. piemēram, Satversmes tiesas 2001. gada 3. aprīļa sprieduma lietā Nr. 2000-07-0409 secinājuma daļas 1. punktu un 2008. gada 29. decembra sprieduma lietā Nr. 2008-37-03 7.punktu). Atšķirīgai attieksmei nav objektīva un saprātīga pamata, ja tai nav leģitīma mēŗka vai ja nav samērīgas attiecības starp izraudzītajiem līdzekļiem un nospraustajiem mērķiem (skat. Satevrsmes tiesas 2002. gada 23. decembra sprieduma lietā Nr. 2002-15-01 secinājuma daļas 3. punktu). 
Atkārtoti norādām, ka nav saprotams, kādēļ tiek noteikts atšķirīgs darba samaksas regulējums rezidentiem, kuri uzsāk studijas ar 2022.gada 1.oktobri, un rezidentiem, kuri uzsākuši studijas līdz 2021.gada 1.oktobrim. Tieslietu ministrijas ieskatā, nosakot atšķirīgu darba samaksas regulējumu rezidentiem, kuri uzsāk studijas ar 2022.gada 1.oktobri, un rezidentiem, kuri uzsākuši studijas līdz 2021.gada 1.oktobrim, ir jābūt skaidram tiesiskam pamatojumam, lai nepārkāptu tiesiskās vienlīdzības principu, kā arī principu, ka par vienādas nozīmes darbu personām ir tiesības saņemt vienādu atalgojumu. Ņemot vērā minēto atkātoti lūdzam projekta anotācijā ietvert pamatojumu šādam regulējumam, vienlaikus, paredzot šādu prasību, lūdzam projekta anotācijā izvērtēt arī tiesiskās vienlīdzības principu (iekļaujot objektīvu un saprātīgu pamatu, izvērtējot leģitīmu mērķi un samērīgumu). 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka projekts ir atsūtīts ar jaunu TA lietas ID, kā jauns projekts, taču minētais projekts ir precizēts. Projektam nav pievienota izziņa, ar Tieslietu ministrijas un citu institūciju izteiktajiem iebildumiem, attiecīgi lūdzam pievienot projektam izziņu. 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt projekta 43.6 punktu, lai būtu skaidra normas piemērojamība. Norādām, ka normas formulējums nav precīzs, proti, iesakām nenorādīt normā, ka attiecībā uz personu piemēro grozījumus. 
Piedāvātā redakcija
-