Projekta ID
24-TA-1914Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
07.01.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Kā skaidrots anotācijā, "likuma "Par nodokļiem un nodevām" 28.2 panta pirmajā daļā ir noteikts, ka pārmaksātās vai nepareizi iemaksātās valsts nodevu summas atmaksā no valsts budžeta 15 dienu laikā pēc PTAC rakstveida atzinuma iesniegšanas Valsts ieņēmumu dienestam. Iesniegumam pievieno tās personas rakstveida atzinumu, kura sniegusi pakalpojumu vai devusi nodrošinājumu, vai tiesas lēmumu, ja konkrētajos likumos vai Ministru kabineta noteikumos nav noteikts citādi."
Vēlamies vērst uzmanību, ka likuma "Par nodokļiem un nodevām" 28.2 panta pirmajā daļā ir noteikts, ka pārmaksātās vai nepareizi iemaksātās valsts nodevu summas atmaksā no valsts budžeta 15 dienu laikā pēc nodevu maksātāja pamatota iesnieguma iesniegšanas Valsts ieņēmumu dienestam, ja likumā nav noteikts citādi. Iesniegumam pievieno tās personas rakstveida atzinumu, kura sniegusi pakalpojumu vai devusi nodrošinājumu, vai tiesas lēmumu, ja konkrētajos likumos vai Ministru kabineta noteikumos nav noteikts citādi.
No minētās normas izriet, ka primāri ir nepieciešams personas iesniegums, kuram pievienots PTAC rakstveida atzinums, nevis, ka atmaksas process tiek uzsākts, pamatojoties uz PTAC rakstveida atzinumu.
Ja atmaksas process tiek uzsākts, pamatojoties uz PTAC rakstveida atzinumu (proti, nav nepieciešams nodevu maksātāja iesniegums valsts nodevas atmaksāšanai), tad šajā gadījumā anotācijā ir norādāma likuma "Par nodokļiem un nodevām" 28.2 panta otrā daļa, kurā noteikts, ka pārmaksātās vai nepareizi iemaksātās valsts nodevas summas bez nodevas maksātāja iesnieguma Valsts ieņēmumu dienests atmaksā no valsts budžeta 15 dienu laikā no dienas, kad ir saņēmis tās institūcijas vai amatpersonas rakstveida atzinumu, kura sniegusi pakalpojumu vai devusi nodrošinājumu vai kuras administrētajā kontā valsts nodeva iemaksāta nepareizi.
Minētajā gadījumā ir jāņem vērā, ka likuma norma paredz, ka atzinumā norādāma atmaksājamā (pārmaksātā vai nepareizi iemaksātā) summa, tās pārskaitīšanai nepieciešamie rekvizīti (norēķinu konta numurs un juridiskajai personai — nosaukums un reģistrācijas numurs) un ietverama norāde par to, ka nodevas maksātājs ir izteicis lūgumu par valsts nodevas atmaksu.
Vēlamies vērst uzmanību, ka likuma "Par nodokļiem un nodevām" 28.2 panta pirmajā daļā ir noteikts, ka pārmaksātās vai nepareizi iemaksātās valsts nodevu summas atmaksā no valsts budžeta 15 dienu laikā pēc nodevu maksātāja pamatota iesnieguma iesniegšanas Valsts ieņēmumu dienestam, ja likumā nav noteikts citādi. Iesniegumam pievieno tās personas rakstveida atzinumu, kura sniegusi pakalpojumu vai devusi nodrošinājumu, vai tiesas lēmumu, ja konkrētajos likumos vai Ministru kabineta noteikumos nav noteikts citādi.
No minētās normas izriet, ka primāri ir nepieciešams personas iesniegums, kuram pievienots PTAC rakstveida atzinums, nevis, ka atmaksas process tiek uzsākts, pamatojoties uz PTAC rakstveida atzinumu.
Ja atmaksas process tiek uzsākts, pamatojoties uz PTAC rakstveida atzinumu (proti, nav nepieciešams nodevu maksātāja iesniegums valsts nodevas atmaksāšanai), tad šajā gadījumā anotācijā ir norādāma likuma "Par nodokļiem un nodevām" 28.2 panta otrā daļa, kurā noteikts, ka pārmaksātās vai nepareizi iemaksātās valsts nodevas summas bez nodevas maksātāja iesnieguma Valsts ieņēmumu dienests atmaksā no valsts budžeta 15 dienu laikā no dienas, kad ir saņēmis tās institūcijas vai amatpersonas rakstveida atzinumu, kura sniegusi pakalpojumu vai devusi nodrošinājumu vai kuras administrētajā kontā valsts nodeva iemaksāta nepareizi.
Minētajā gadījumā ir jāņem vērā, ka likuma norma paredz, ka atzinumā norādāma atmaksājamā (pārmaksātā vai nepareizi iemaksātā) summa, tās pārskaitīšanai nepieciešamie rekvizīti (norēķinu konta numurs un juridiskajai personai — nosaukums un reģistrācijas numurs) un ietverama norāde par to, ka nodevas maksātājs ir izteicis lūgumu par valsts nodevas atmaksu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Kā skaidrots anotācijā, "attiecībā uz Noteikumu Nr.485 52.punktu, parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs iesniedz iesniegumu par speciālās atļaujas (licences) izsniegšanu uz nenoteiktu laiku nepieciešamības gadījumā, attiecīgi iesniegums tiek iesniegts tikai tādā gadījumā, ja parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs vēlās turpināt savu darbību un saņemt licenci uz nenoteiktu laiku. Ja šāda vēlēšanās nav, iesniegumu nav pienākums iesniegt. Papildus norādāms, ka iesniedzot šādu iesniegumu, parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējam nav jāmaksā valsts nodeva par speciālās atļaujas (licences) izsniegšanu 10 000 euro apmērā."
Ievērojot noteikumu 54.punktā noteikto, lūdzam šo anotācijas skaidrojumu papildināt arī ar informāciju, ka šajos gadījumos parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējam nav jāmaksā arī ikgadējā valsts nodeva par parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēja darbības uzraudzību.
Ievērojot noteikumu 54.punktā noteikto, lūdzam šo anotācijas skaidrojumu papildināt arī ar informāciju, ka šajos gadījumos parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējam nav jāmaksā arī ikgadējā valsts nodeva par parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēja darbības uzraudzību.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Anotācijas 2.1.sadaļā ir skaidrots, ka "parāda ārpustiesas atgūšanas pakalpojumu sniedzējiem turpmāk būs jāmaksā vienreizēja maksa par speciālās atļaujas (licences) saņemšanu 10 000 euro apmērā".
Ņemot vērā, ka parāda ārpustiesas atgūšanas pakalpojumu sniedzējiem par speciālās atļaujas (licences) saņemšanu ir jāsamaksā valsts nodeva, lūdzam aizstāt minētajā skaidrojumā ietvertos vārdus "vienreizēja maksa" ar vārdiem "valsts nodeva".
Ņemot vērā, ka parāda ārpustiesas atgūšanas pakalpojumu sniedzējiem par speciālās atļaujas (licences) saņemšanu ir jāsamaksā valsts nodeva, lūdzam aizstāt minētajā skaidrojumā ietvertos vārdus "vienreizēja maksa" ar vārdiem "valsts nodeva".
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Priekšlikums
No noteikumu 54.punkta izriet, ka parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs, kurš ir iesniedzis iesniegumu par speciālās atļaujas (licences) izsniegšanu uz nenoteiktu laiku, pirmo reizi ikgadējo valsts nodevu par parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēja darbības uzraudzību samaksā līdz iepriekš izsniegtās speciālās atļaujas (licences) derīguma termiņa beigām, to aprēķinot tikai par periodu no speciālās atļaujas (licences) derīguma termiņa beigām līdz attiecīgā kalendāra gada beigām.
Tā kā anotācijas 3.sadaļas 6.1.apakšpunktā ir skaidrots, ka "parāda atgūšanas pakalpojumu sniedzējiem, kuriem tika veikta pārlicencēšana 2024. gadā līdz Likuma grozījumiem š.g. jūlijā, speciālās atļaujas (licences) termiņš beigsies 2027. gada sākumā", aicinām pārskatīt, vai tādējādi nebūtu precizējams anotācijas 2.4.sadaļā ietvertais aprēķina skaidrojums, no kura izriet, ka visiem 18 parādu ārpustiesas atgūšanas pakalpojumu sniedzējiem, kuriem uz doto brīdi ir spēkā esošas speciālās atļaujas (licences), sākot ar 2025.gadu būs jāveic ikgadējs valsts nodevas maksājums 2000 euro apmērā par to darbības uzraudzību.
Tā kā anotācijas 3.sadaļas 6.1.apakšpunktā ir skaidrots, ka "parāda atgūšanas pakalpojumu sniedzējiem, kuriem tika veikta pārlicencēšana 2024. gadā līdz Likuma grozījumiem š.g. jūlijā, speciālās atļaujas (licences) termiņš beigsies 2027. gada sākumā", aicinām pārskatīt, vai tādējādi nebūtu precizējams anotācijas 2.4.sadaļā ietvertais aprēķina skaidrojums, no kura izriet, ka visiem 18 parādu ārpustiesas atgūšanas pakalpojumu sniedzējiem, kuriem uz doto brīdi ir spēkā esošas speciālās atļaujas (licences), sākot ar 2025.gadu būs jāveic ikgadējs valsts nodevas maksājums 2000 euro apmērā par to darbības uzraudzību.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekts tiks skatīts Ministru kabinetā 2025. gadā, lūdzam kā “n-gadu” norādīt 2025. gadu, attiecīgi precizējot tabulā norādīto informāciju, kā arī atbilstoši 5.punktam precizēto finansiālo ietekmi norādīt arī 5.1. apakšpunktā.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā veiktos precizējumus noteikumu 16.1.apakšpunktā, aicinām izvērtēt, vai nebūtu precizējams arī noteikumu 10.6.apakšpunkts, uzsverot, ka viena no prasībām, lai saņemtu speciālo atļauju (licenci), ir tas, ka uz speciālās atļaujas (licences) izsniegšanas dienu par parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēju Valsts ieņēmumu dienesta datubāzē nav informācijas par Valsts ieņēmumu dienesta administrētajiem nokavētiem nodokļu, nodevu vai valsts noteiktajiem maksājumiem valsts budžetā.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā veiktos precizējumus noteikumu 16.1.apakšpunktā, aicinām izvērtēt, vai nebūtu precizējams arī noteikumu 37.5.apakšpunkts, uzsverot, ka viens no apstākļiem, lai uzsāktu procesu par parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējam izsniegtās speciālās atļaujas (licences) darbības apturēšanu, ir tas, ka parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējam ir Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nokavēto nodokļu, nodevu vai citu valsts noteikto maksājumu summa lielāka par 1420 euro.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt, vai ir nepieciešams 47.1 punktu iedalīt vienā apakšpunktā, ņemot vērā, ka punktu dala apakšpunktos, ja ir vismaz divu nosacījumu uzskaitījums.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka noteikumos vārdkopa "valsts nodeva par speciālās atļaujas (licences) izsniegšanu" netiek saīsināta (proti, tai nav lietots saīsinājums), aicinām noteikumu 48.punktā lietot valsts nodevas pilno nosaukumu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Vēlamies vērst uzmanību, ka noteikumu 10.punktā ir noteiktas prasības, kurām ir jāatbilst parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējam, lai saņemtu speciālo atļauju (licenci), savukārt dokumenti, kas jāpievieno iesniegumam, ir noteikti noteikumu 1.pielikumā. Tāpat jāuzsver, ka arī noteikumu 31.punktā ir ietverta atsauce uz 1.pielikumā norādīto informāciju.
Tādējādi aicinām izvērtēt, vai ir korekti norādīt, ka iesniegumam jāpievieno "šo noteikumu 10. punktā minētās ziņas un dokumentus", ja noteikumu 10.punktā ir uzskaitītas prasības nevis dokumenti, kuri jāiesniedz, lai pierādītu atbilstību uzskaitītajām prasībām.
Viens no iespējamajiem risinājumiem ir noteikumu 52.punktā paredzēt, ka iesniegumam pievieno ziņas un dokumentus, kas apliecina parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēja atbilstību šo noteikumu 10.punktā uzskaitītajām prasībām speciālās atļaujas (licences) saņemšanai, ja iepriekš sniegtā informācija ir mainījusies vai beidzies dokumenta derīguma termiņš, un par to nav paziņots Patērētāju tiesību aizsardzības centram.
Tādējādi aicinām izvērtēt, vai ir korekti norādīt, ka iesniegumam jāpievieno "šo noteikumu 10. punktā minētās ziņas un dokumentus", ja noteikumu 10.punktā ir uzskaitītas prasības nevis dokumenti, kuri jāiesniedz, lai pierādītu atbilstību uzskaitītajām prasībām.
Viens no iespējamajiem risinājumiem ir noteikumu 52.punktā paredzēt, ka iesniegumam pievieno ziņas un dokumentus, kas apliecina parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēja atbilstību šo noteikumu 10.punktā uzskaitītajām prasībām speciālās atļaujas (licences) saņemšanai, ja iepriekš sniegtā informācija ir mainījusies vai beidzies dokumenta derīguma termiņš, un par to nav paziņots Patērētāju tiesību aizsardzības centram.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
No noteikumu 52. un 53.punkta secināms, ka gadījumos, ja pakalpojumu sniedzējs saskaņā ar noteikumu 52.punktu ir iesniedzis iesniegumu par speciālās atļaujas (licences) izsniegšanu uz nenoteiktu laiku, tam ir pienākums samaksāt ikgadējo valsts nodevu līdz iepriekš izsniegtās speciālās atļaujas (licences) derīguma termiņa beigām.
Tā kā no minētajām normām jau ir izsecināms brīdis, kad pirmo reizi veicama ikgadējās valsts nodevas par parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēja darbības uzraudzību samaksa (tas ir - līdz spēkā esošās licences derīguma termiņa beigām), tad īsti nav saprotama noteikumu 54.punkta nepieciešamība.
Savukārt, ja tomēr šī norma ir nepieciešama, aicinām izvērtēt iespēju noteikumu 54.punktu atbilstoši precizēt, nodrošinot tā satura skaidru uztveramību. Piemēram, nosakot, ka parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs, kurš saskaņā ar šo noteikumu 52.punktu ir iesniedzis iesniegumu par speciālās atļaujas (licences) izsniegšanu uz nenoteiktu laiku, pirmo reizi valsts nodevu par parāda atgūšanas pakalpojumu sniedzēja darbības uzraudzību maksā saskaņā ar noteikumu 53.punktā noteikto kārtību.
Tā kā no minētajām normām jau ir izsecināms brīdis, kad pirmo reizi veicama ikgadējās valsts nodevas par parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēja darbības uzraudzību samaksa (tas ir - līdz spēkā esošās licences derīguma termiņa beigām), tad īsti nav saprotama noteikumu 54.punkta nepieciešamība.
Savukārt, ja tomēr šī norma ir nepieciešama, aicinām izvērtēt iespēju noteikumu 54.punktu atbilstoši precizēt, nodrošinot tā satura skaidru uztveramību. Piemēram, nosakot, ka parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs, kurš saskaņā ar šo noteikumu 52.punktu ir iesniedzis iesniegumu par speciālās atļaujas (licences) izsniegšanu uz nenoteiktu laiku, pirmo reizi valsts nodevu par parāda atgūšanas pakalpojumu sniedzēja darbības uzraudzību maksā saskaņā ar noteikumu 53.punktā noteikto kārtību.
Piedāvātā redakcija
-
