Projekta ID
24-TA-2092Atzinuma sniedzējs
Ekonomikas ministrija
Atzinums iesniegts
28.05.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
(3) Satiksmes ministrija veido transporta nozares politiku Rail Baltica projekta ieviešanai, koordinē un pārrauga Rail Baltica projekta ieviešanu.
Iebildums
Likumprojekts paredz, ka Satiksmes ministrija koordinē pārrauga Rail Baltica projekta īstenošanu. Savukārt Eiropas Dzelzceļa līnijas nodrošina būvniecību. No likumrpojekta redakcijas nav skaidrs, kas kopumā atbild par Rail Baltica projekta vadīšanu, piemēram, stratēģisko un konceptuālo lēmumu pieņemšanu, projekta plānošanu, īstenošanas secības (delivery plan) noteikšanu, darbu prioritātes noteikšanu. Ekonomikas ministrijas prāt, vārdi koordine un pārrauga nenodrošina iepriekš konsatēto projekta vadības trūkuma novēršanu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
(5) Rail Baltica projekta īstenošana Latvijas teritorijā tiek deleģēta sabiedrībai ar ierobežotu atbildību „EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS”, veicot šādus pārvaldes uzdevumus:
Iebildums
Ministru kabineta Rail Baltica tematiskās komitejas sēdē šā gada 28.maijā Satiksmes ministrija pauda informāciju, ka Rail Baltica kopējo projekta vadību nodrošina SIA 'Eiropas Dzelzceļa līnijas", vēlāk, tai integrējoties VAS "Latvijas Dzelzceļš", šīs funkcijas attiecīgi pārņems VAS "Latvijas Dzelzeceļš". Lūdzam atbilstoši likumā precizēt SIA "Eiropas Dzelzceļa līnijas" kompetenci.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
(2) Būvniecības ierosinātājam ir tiesības, konstatējot kādas tehnisko noteikumu prasības neatbilstību šī panta pirmajai daļai, neievērot šo neatbilstošo prasību, būvprojekta dokumentācijai pievienojot attiecīgu paziņojumu. Būvvalde vai institūcija, kura pilda būvvaldes funkcijas, pieņem motivētu lēmumu, izskatot būvniecības ierosinātāja paziņojumu un būvprojekta dokumentāciju. Šis lēmums nav apstrīdams atsevišķi no lēmuma par atzīmes par projektēšanas nosacījumu izpildi izdarīšanu vai atteikumu izdarīt šo atzīmi.
Iebildums
Ekonomikas ministrija nevar piekrist piedāvātajam regulējumam.
Pirmkārt būtu jānodala tehniskie noteikumi pēc to būtības:
1) inženiertīklu turētāju prasības attiecībā uz attiecīgās inženiersistēmas aizsardzību un stāvokļa nepasliktināšanu būvdarbu laikā, t.sk. iespējamo novietojuma maiņu, pārbūvi vai pieslēguma veidošanai inženiertīklam. Tehnisko noteikumu mērķis ir aizsargāt Satversmē nostiprinātās tiesības uz īpašumu, kā arī sabiedrības interešu aizsardzība (inženiertīkli tiek izmantoti, lai nodrošinātu sabiedrībai pakalpojumu (elektrība, gāze, sakari, ūdens, kanalizācija).
2) valsts institūciju tehniskie un īpašie noteikumi (Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde, Valsts vides dienests, Civilās aviācijas aģentūra un tml.). Šajā gadījumā tehniskie noteikumi kalpo sabiedrības interešu ievērošanas nodrošināšanai, kā arī drošībai (piemēram, Satversmē garantētās tiesības dzīvot labvēlīgā vidē, gaisa pārvadājumu drošība) vai vērstas uz starptautisko saistību izpildi (piemēram, UNESCO prasības mantojuma saglabāšanai).
3) pašvaldību prasības, kas izriet no pašvaldību autonomajām funkcijām. Piemēram, veikt pasākumus civilās aizsardzības un katastrofu pārvaldīšanā, ugunsdrošības un ugunsdzēsības jomā, organizēt sabiedriskā transporta pakalpojumus, nodrošināt teritorijas attīstības plānošanu.
Otrkārt, būtu jāsaprot, ka tehnisko noteikumu neievērošana, vienpusēji uzskatot tos par pārmērīgiem vai nepamatotiem var rezultēties ne tikai zaudējumu nodarīšana inženiersistēmu turētājiem (tos varētu piedzīt vispārējā kārtībā), bet būtiskā kaitējumā sabiedrībai (drošības apdraudējums, garantēto pakalpojumu nesaņemšana, piekļuves īpašumam slēgšana) un neatgriezeniskā kaitējumā videi un mantojumam.
Treškārt būtu jānorāda, ka tehniskie noteikumi ir tikai palīginstruments būvprojekta saskaņošanas panākšanai. Primārā prasība ir saskaņot būvprojekta risinājumus un plānoto būvniecības ieceri ar attiecīgām personām. Būvvalde var atzīmēt projektēšanas nosacījumus par izpildītiem tikai tad, kad būvprojekts ir saskaņots ar visām institūcijām. Būvvaldes kompetence ir aprobežota ar būvniecības administratīvā procesa tiesiskuma nodrošināšanu, būvvaldei nav kompetence vērtēt būvprojekta satura atbilstību normatīvo aktu prasībām, vēl jo vairāk par atbilstību būvnormatīviem, standartiem vai sabiedriskā pakalpojuma sniegšanas prasībām. Turklāt Rail Baltica projekta īstenošanas gadījumā būvvaldes funkcijas pilda Dzelzceļa tehniskā inspekcija, kuras kompetence šobrīd viennozīmīgi nav pietiekama, lai vērtētu likumprojektā paredzētos aspektus.
Ekonomikas ministrija saprot nepieciešamību nodrošināt Rail Baltica, kā nacionālo interešu objekta, efektīvu realizāciju un tāpēc piekrīt, ka atsevišķos aspektos Rail Baltica būvniecība varētu prevalēt pār citām sabiedrības interesēm, taču šādu lēmumu nevar pieņemt būvvaldes līmenī. Šādu lēmumu varētu pieņemt Satiksmes ministrija, likumā skaidri nostiprinot, ka vienlaicīgi Satiksmes ministrija uzņemas atbildību par šāda lēmuma rezultātā radītiem zaudējumiem inženiersistēmu turētājiem un citām trešajām personām, ja pieņemtais lēmums bijis prettiesisks (proti, tehniskie noteikumi atbilda likuma prasībām).
Papildus vēršam uzmanību, ka regulējums attiecas uz prasībām būvēt būves, vienlaicīgi tas nemīkstina procesu attiecībā uz vides un dabas aizsardzības prasībām, mantojuma saglabāšanas prasībām.
Pirmkārt būtu jānodala tehniskie noteikumi pēc to būtības:
1) inženiertīklu turētāju prasības attiecībā uz attiecīgās inženiersistēmas aizsardzību un stāvokļa nepasliktināšanu būvdarbu laikā, t.sk. iespējamo novietojuma maiņu, pārbūvi vai pieslēguma veidošanai inženiertīklam. Tehnisko noteikumu mērķis ir aizsargāt Satversmē nostiprinātās tiesības uz īpašumu, kā arī sabiedrības interešu aizsardzība (inženiertīkli tiek izmantoti, lai nodrošinātu sabiedrībai pakalpojumu (elektrība, gāze, sakari, ūdens, kanalizācija).
2) valsts institūciju tehniskie un īpašie noteikumi (Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde, Valsts vides dienests, Civilās aviācijas aģentūra un tml.). Šajā gadījumā tehniskie noteikumi kalpo sabiedrības interešu ievērošanas nodrošināšanai, kā arī drošībai (piemēram, Satversmē garantētās tiesības dzīvot labvēlīgā vidē, gaisa pārvadājumu drošība) vai vērstas uz starptautisko saistību izpildi (piemēram, UNESCO prasības mantojuma saglabāšanai).
3) pašvaldību prasības, kas izriet no pašvaldību autonomajām funkcijām. Piemēram, veikt pasākumus civilās aizsardzības un katastrofu pārvaldīšanā, ugunsdrošības un ugunsdzēsības jomā, organizēt sabiedriskā transporta pakalpojumus, nodrošināt teritorijas attīstības plānošanu.
Otrkārt, būtu jāsaprot, ka tehnisko noteikumu neievērošana, vienpusēji uzskatot tos par pārmērīgiem vai nepamatotiem var rezultēties ne tikai zaudējumu nodarīšana inženiersistēmu turētājiem (tos varētu piedzīt vispārējā kārtībā), bet būtiskā kaitējumā sabiedrībai (drošības apdraudējums, garantēto pakalpojumu nesaņemšana, piekļuves īpašumam slēgšana) un neatgriezeniskā kaitējumā videi un mantojumam.
Treškārt būtu jānorāda, ka tehniskie noteikumi ir tikai palīginstruments būvprojekta saskaņošanas panākšanai. Primārā prasība ir saskaņot būvprojekta risinājumus un plānoto būvniecības ieceri ar attiecīgām personām. Būvvalde var atzīmēt projektēšanas nosacījumus par izpildītiem tikai tad, kad būvprojekts ir saskaņots ar visām institūcijām. Būvvaldes kompetence ir aprobežota ar būvniecības administratīvā procesa tiesiskuma nodrošināšanu, būvvaldei nav kompetence vērtēt būvprojekta satura atbilstību normatīvo aktu prasībām, vēl jo vairāk par atbilstību būvnormatīviem, standartiem vai sabiedriskā pakalpojuma sniegšanas prasībām. Turklāt Rail Baltica projekta īstenošanas gadījumā būvvaldes funkcijas pilda Dzelzceļa tehniskā inspekcija, kuras kompetence šobrīd viennozīmīgi nav pietiekama, lai vērtētu likumprojektā paredzētos aspektus.
Ekonomikas ministrija saprot nepieciešamību nodrošināt Rail Baltica, kā nacionālo interešu objekta, efektīvu realizāciju un tāpēc piekrīt, ka atsevišķos aspektos Rail Baltica būvniecība varētu prevalēt pār citām sabiedrības interesēm, taču šādu lēmumu nevar pieņemt būvvaldes līmenī. Šādu lēmumu varētu pieņemt Satiksmes ministrija, likumā skaidri nostiprinot, ka vienlaicīgi Satiksmes ministrija uzņemas atbildību par šāda lēmuma rezultātā radītiem zaudējumiem inženiersistēmu turētājiem un citām trešajām personām, ja pieņemtais lēmums bijis prettiesisks (proti, tehniskie noteikumi atbilda likuma prasībām).
Papildus vēršam uzmanību, ka regulējums attiecas uz prasībām būvēt būves, vienlaicīgi tas nemīkstina procesu attiecībā uz vides un dabas aizsardzības prasībām, mantojuma saglabāšanas prasībām.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts
(3) Ja Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija ir atzinusi, ka neatbilstība konstatēta pamatoti, tad attiecīgās prasības neievērošana nevar būt šķērslis izdarīt atzīmi par projektēšanas nosacījumu izpildi.
Iebildums
Skat iebildumu par šā panta otro daļu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts
(4) Būvvaldes vai institūcijas, kura pilda būvvaldes funkcijas, lēmumu par atzīmes par projektēšanas nosacījumu izpildi izdarīšanu var apstrīdēt tehnisko noteikumu izdevējs, bet lēmumu par atteikumu izdarīt šo atzīmi var apstrīdēt būvniecības ierosinātājs. Lēmuma apstrīdēšana un pārsūdzēšana neaptur izdarītās atzīmes darbību un nav šķērslis turpmāko būvniecības procesa darbību veikšanai.
Iebildums
Nav skaidrs kāpēc vienā panta daļā tiek lietots termins būvvalde vai institūcija, kas pilda būvvaldes funkcijas, bet citā daļā Dzelzceļa tehniskā inspekcija nosaukta vārdā. Šajā daļā ietvertais regulējums nav skaidrs, jo daļēji tas dublē Administratīvā procesa likuma regulējumu, daļēji tas pirmsšķietami sašaurina Administratīvā procesa likuma regulējumu. Piemēram, nav skaidrs vai atzīmi varēs apstrīdēt citas personas (3.persona Administratīvā procesa likuma izpratnē). Tiesības uz taisnīgu tiesu ir viens no demokrātiskās valsts pīlāriem, šo tiesību ierobežošana ir pieļaujama tikai ārkārtas gadījumā un ar satversmības izvērtējumu un pamatojumu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts
(1) Izmaiņas būvprojektos, kuri izstrādāti šī likuma mērķa sasniegšanai, ir jāsaskaņo ar būvvaldi vai institūciju, kura pilda būvvaldes funkcijas, tikai tajos gadījumos, kad izmaiņas paredz būvdarbus ārpus iepriekš saskaņotajām Rail Baltica infrastruktūras un ar to saistīto infrastruktūras būvju novietojuma robežām. Ar izmaiņām var paredzēt arī būvprojektā neparedzētus pirmās vai otrās grupas inženierbūvju, pirmās grupas ēkas vai otrās grupas palīgēkas būvdarbus.
Iebildums
Lūdzam anotācijā skaidrot kāpēc Būvniecības likuma regulējums attiecībā uz izmaiņu izdarīšanu nav piemērojams Rail Baltica projektam un ar ko lēmums par izmaiņām būvatļaujā atšķirsies saturiski no saskaņojuma. Nav skaidrs vai izmaiņas novietojuma robežās nav jāskaņo vispār vai to veikšanai piemēro Būvniecības likuma regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts
(2) Persona, kurai izdota būvatļauja, šā panta pirmajā daļā minētajā gadījumā būvniecības informācijas sistēmā informē būvvaldi vai institūciju, kas pilda būvvaldes funkcijas, par izmaiņu veikšanu.
Iebildums
Būvniecības likuma izpratnē ir izmaiņas, kas ir akceptējamas būvvaldē, tai skaitā lemjot par grozījumiem būvatļauja un tādas, kuras nav nepieciešams akceptēts un attiecīgi arī iesniegt. Nav skaidrs kāds mērķis par izmaiņām informēt būvvaldi. Ja izmaiņas neskar būvvaldes kompetenci (piemēram, tehnisko risinājumu izmaiņas), tad nav nepieciešama arī informēšana. Tas būtu tikai lieks birokrātiskais slogs. Savukārt, ka izmaiņas ir tādas, kas ir akceptējamas būvvaldē, tad tās tiek iesniegtas parastajā kārtībā.
Vēršam uzmanību, ka jauna procesa izveidošanai būs nepieciešams pielāgot būvniecības informācijas sistēmas funkcionalitāti. Attiecīgi šādas atkāpes ir akceptējamas, tikai piešķirot finansējumu būvniecības informācijas sistēmas funkcionalitātes izveidošanai. Lūdzam rūpīgi izvērtēt lietderību atšķirīgā procesā ieviešanai.
Vēršam uzmanību, ka jauna procesa izveidošanai būs nepieciešams pielāgot būvniecības informācijas sistēmas funkcionalitāti. Attiecīgi šādas atkāpes ir akceptējamas, tikai piešķirot finansējumu būvniecības informācijas sistēmas funkcionalitātes izveidošanai. Lūdzam rūpīgi izvērtēt lietderību atšķirīgā procesā ieviešanai.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Likumprojekts
(4) Būvvalde vai institūcija, kura pilda būvvaldes funkcijas, var pieprasīt veikt papildu izvērtējumu vai sniegt papildu informāciju, ja tai ir pamatotas šaubas par izmaiņu būvprojektā atbilstību normatīvo aktu prasībām.
Iebildums
Saskaņā ar Būvniecības likuma regulējumu būvvalde vai institūcija, kas pilda būvvaldes funkcijas, vērtē:
1) būvniecības administratīvā procesa tiesiskumu, t.sk. trešo personu interešu ievērošanu;
2) atbilstību teritorijas plānojumam, kas šajā gadījumā neiestājas, jo Rail Baltica projektam ir piešķirts nacionālo interešu objekta statuss.
3) arhitektoniskās kvalitātes principa ievērošanu.
Lūdzam precizēt, skaidro norādot par būvprojekta atbilstību kādām normatīvo aktu prasībām ir domāts šājā panta daļā. Uzsvēram, ka būvvalde nevērtē būprojekta satura atbilstību normatīvo aktu prasībām (būvnormatīvu tehniskām prasībām, standartu prasībām).
1) būvniecības administratīvā procesa tiesiskumu, t.sk. trešo personu interešu ievērošanu;
2) atbilstību teritorijas plānojumam, kas šajā gadījumā neiestājas, jo Rail Baltica projektam ir piešķirts nacionālo interešu objekta statuss.
3) arhitektoniskās kvalitātes principa ievērošanu.
Lūdzam precizēt, skaidro norādot par būvprojekta atbilstību kādām normatīvo aktu prasībām ir domāts šājā panta daļā. Uzsvēram, ka būvvalde nevērtē būprojekta satura atbilstību normatīvo aktu prasībām (būvnormatīvu tehniskām prasībām, standartu prasībām).
Piedāvātā redakcija
-
9.
Likumprojekts
20. Projektēšanas nosacījumu izpilde
Iebildums
No piedāvātā likuma regulējuma nav skaidrs kāpēc būvniecība tiek ierosināta vispārējā kārtībā būvniecības informācijas sistēmā, būvatļauja izsniegta būvniecības informācijas sistēmā, taču pārējais administratīvais process norisinās ārpus sistēmas. Piemēram, tehniskie noteikumi saņemami ārpus sistēmas un saskaņojumi saņemami ārpus sistēmas. Šāda pieeja būtiski sarežģī būvniecības administratīvo procesu un arī veido nesamērīgu birokrātiju. Šajā gadījumā nebūs pieejamas tās priekšrocības, kuras nodrošina BIS, piemēram, vienlaicīga saskaņošana, tehnisko noteikumu saņemšana, komunikācijas starp būvniecības procesa dalībniekiem, būvdarbu fiksācija un tml. Tas viss būs jāveic manuāli, kā arī jānodrošina arhivēšana un glabāšana visai dokumentācijai.
Ja Satiksmes ministrija ir vēlme neizmantot BIS, tad būtu pilnībā jāpāriet uz procesu ārpus BIS. Ņemot vērā, ka šāds process normatīvajos aktos būvniecības jomā nav atrunāts, tad ir jāveido speciāls regulējums Rail Baltica vajadzībām. Lūdzam papildināt likumprojektu ar deleģējumu Ministru kabineta noteikt kārtību būvniecības administratīvajam procesa Rail Baltica ieceres īstenošanai.
Ja Satiksmes ministrija ir vēlme neizmantot BIS, tad būtu pilnībā jāpāriet uz procesu ārpus BIS. Ņemot vērā, ka šāds process normatīvajos aktos būvniecības jomā nav atrunāts, tad ir jāveido speciāls regulējums Rail Baltica vajadzībām. Lūdzam papildināt likumprojektu ar deleģējumu Ministru kabineta noteikt kārtību būvniecības administratīvajam procesa Rail Baltica ieceres īstenošanai.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Likumprojekts
2) tās vietējās pašvaldības, kuras administratīvajā teritorija paredzēta būvniecība, būvvaldes tehniskos noteikumus par projektēšanu un būvniecību vai izziņu, ka pašvaldībai nav iebildumu par attiecīgās dzelzceļa infrastruktūras būvniecību, izņemot gadījumu, ja dzelzceļa infrastruktūras objekts tiek atjaunots;
Iebildums
Būvniecības valsts kontroles birojs norāda, ka būvvaldes parasti tehniskos noteikumus neizdod. Būvvaldes funkcijas attiecībā uz dzelzceļa infrastruktūras būvniecību pilda Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija. Jāpamato kādēļ tehniskos noteikumus šajā gadījumā izdod nevis Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija, bet vietējās pašvaldības būvvalde. Netiek minēts kādam jābūt vietējās būvvaldes tehnisko noteikumu saturam.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Likumprojekts
(3) Būvprojekta detalizācija tādā līmenī, kas ietver visus būvdarbu veikšanai nepieciešamos konstruktīvos risinājumus un mezglus, lai nodrošinātu būves atbilstību Būvniecības likumā noteiktām būtiskām prasībām, ir izstrādājama līdz atzīmes saņemšanai būvatļaujā par būvdarbu uzsākšanas nosacījumu izpildi.
Iebildums
Būvniecības valsts kontroles birojs informē, ka, izsniedzot būvatļaujā atzīmi par būvdarbu uzsākšanas nosacījumu izpildi, izpildes būvprojekts netiek skatīts.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Likumprojekts
21. Būvdarbu uzsākšanas nosacījumu izpilde
Iebildums
Skatīties iebildumu pie sadaļas par projektēšanas nosacījumu izpildi, proti, ieviešot būvdarbu uzsākšanas nosacījumu izpildes pārbaudi ārpus BIS, likumprojektā ir jāparedz deleģējums Ministru kabinetam kārtības izstrādei ārpus BIS notiekošajam procesam, jo būvniecības regulējums neparedz kārtību šādam procesam.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Likumprojekts
1) ar būvniecības ierosinātāju saskaņotu būvprojektu, kas ir saskaņots atbilstoši šā likuma 20. panta pirmās daļas 2. - 4. punktos minētajiem tehniskajiem noteikumiem, un ir izdarīta atzīme par būvatļaujā noteikto projektēšanas nosacījumu izpildi;
Iebildums
Būvniecības valsts kontroles birojs lūdz norādīt kādi ir apsvērumi, lai vēlreiz iesniegtu būvprojektu būvdarbu uzsākšanas nosacījumu izpildes stadijā. Vienlaikus minams, ka papildinot būvniecības informācijas sistēmu ar izņēmumiem tiek būtiski pasliktināta būvniecības informācijas sistēmas lietojamība un lietotāju sapratne par būvniecības procesiem.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Likumprojekts
3) būvprojekta ekspertīzes atzinumu, ja ir veikta būvprojekta ekspertīze;
Iebildums
Būvniecības valsts kontroles birojs norāda, ka būvprojekta ekspertīzes atzinumu būvvalde jau ir izskatījusi izsniedzot projektēšanas noteikumu izpildes atzīmi. Vienlaikus minams, ka papildinot būvniecības informācijas sistēmu ar izņēmumiem tiek būtiski pasliktināta būvniecības informācijas sistēmas lietojamība un lietotāju sapratne par būvniecības procesiem.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Likumprojekts
4) zemes gabala īpašuma, valdījuma vai lietojuma tiesības un apbūves tiesības apliecinošos dokumentus, ja šādas tiesības ir mainījušās no būvatļaujas izsniegšanas brīža un attiecīgā informācija nav pieejama valsts informācijas sistēmās;
Iebildums
Atbilstoši Būvniecības likuma 16.panta otrajai prim daļai 17.panta otrajai prim daļai, ja būvniecības procesa laikā informācija par skartajiem zemesgabaliem mainās, būvvaldei iesniedzams iesniegums par izmaiņām būvatļaujā. Vienlaikus Būvniecības valsts kontroles birojs min, ka papildinot būvniecības informācijas sistēmu ar izņēmumiem tiek būtiski pasliktināta būvniecības informācijas sistēmas lietojamība un lietotāju sapratne par būvniecības procesiem.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
Lūdzam precizēt anotāciju atbilstoši vērā ņemtajiem Ekonomikas ministrijas iebildumiem par likumprojekta regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
Nav pieminēts, ka paredzētas izmaiņas būvniecības informācijas sistēmas funkcionalitātē, to ieviešanas termiņš un finansējums.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ekonomikas ministrija nevar piekrist anotācijā ietvertiem apgalvojumiem, ka normatīvais regulējums paredz tiesības uzsākt būvdarbus tikai uz ļoti detalizēta tehniskā projekta pamata. Vēršam Jūsu uzmanību, ka 2025.gada 1.maijā stājās spēkā Ministru kabineta 2025.gada 25.marta noteikumi Nr. 196 "Grozījumi Ministru kabineta 2014.gada 19.augusta noteikumos Nr. 500 "Vispārīgie būvnoteikumi", kas definē būvprojektēšanas stadijas atbilstoši starptautiskiem projektēšanas standartiem. Vienlaicīgi definējot tehnisko projektu (noteikumu 26.13. punkts) ir noteikts, ka tehniskais projekts – stadija, kurā projekts ir izstrādāts tādā detalizācijas pakāpē, ka var noteikt būvdarbu izmaksas un izvēlēties būvdarbu veicēju, kā arī veikt būvekspertīzi. Normatīvais regulējums nenosaka detalizētākas prasības projektēšanas dokumentu tvērumam, saturam un detalizācijai. Jāņem vērā, ka saskaņā ar Ministru kabineta 2014.gada 2.septembra noteikumiem Nr.530 “Dzelzceļa būvnoteikumi”, ekspertīzi veic būvkonstrukciju daļai, kā arī citiem būvprojekta daļās iekļautajiem risinājumiem, kas ietekmē dzelzceļa vai citu inženierbūvju nestspēju un projekta sadaļām, kas skar dzelzceļa infrastruktūras objekta ugunsdrošības jautājumus.
Ekonomikas ministrijas prāt, normatīvais regulējums paredz zināmu elastību, ļaujot būvniecības procesa dalībniekiem izvirzīt prasības būvprojekta (tehniskā projekta līmenī) detalizācijai, lai varētu izvēlēties būvdarbu veicēju un veikt normatīvajos aktos noteikto ekspertīzi.
Lūdzam precizēt anotāciju, norādot normatīvā regulējuma prasības, kas paredz augstas detalizācijas tehniskā projekta izstrādi projektēšanas nosacījumu izpildes saņemšanai.
Ekonomikas ministrijas prāt, normatīvais regulējums paredz zināmu elastību, ļaujot būvniecības procesa dalībniekiem izvirzīt prasības būvprojekta (tehniskā projekta līmenī) detalizācijai, lai varētu izvēlēties būvdarbu veicēju un veikt normatīvajos aktos noteikto ekspertīzi.
Lūdzam precizēt anotāciju, norādot normatīvā regulējuma prasības, kas paredz augstas detalizācijas tehniskā projekta izstrādi projektēšanas nosacījumu izpildes saņemšanai.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam skaidrot, kas ir domāts ar "proaktīvu" Ekonomikas ministrijas iesaisti būvniecības normatīvā regulējuma pilnveidošanā. Vēršam uzmanību, ka Ekonomikas ministrijai nav pieredze ar šāda līmeņa infrastruktūras objektu būvniecību un būs grūti bez Satikmses ministrijas iesaistes un iniciatīvas piedāvāt jēgpilnu regulējuma pielāgošanu Rail Baltica vajadzībām.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam precizēt anotāciju, norādot kādi faktori šobrīd kavē uzsākt būvdarbus "atbilstoši būvniecības loģikai", kā arī precizēt kas tiek domāts ar "būvniecības loģiku".
Piedāvātā redakcija
-
21.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijā ir norādīts, ka ieviešot projektu, institūcijas ir saskārušās ar virkni "ierobežojošu un negatīvi ietekmējošu faktoru", taču tālāk nav sniegta informācija, kas tie par faktoriem. Lūdzam papildināt anotāciju, norādot kādi faktori būtiski negatīvi ietekmē projekta īstenošanu. Tāpat lūgums sniegt informāciju kādā veidā šo faktoru novēršana palīdzēs veicināt "publiskas personas mantas racionālu izmantošanu".
Piedāvātā redakcija
-
22.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Likumprojekts satur virkni normu, kas būtiski ierobežo Satversmē garantētās tiesības. Šādi ierobežojumi ir pieļaujami, ja tie atbilst Satversmes tiesas spriedumos definētiem satversmības kritērijiem. Lūdzam veikt satversmības izvērtējumu katram atsevišķam aprobežojumam. Šobrīd vispārīgs izvērtējums ir pievienots tikai attiecībā uz atsevišķiem pantiem.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Likumprojekts
(1) Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros pārbūvētās un jaunradītās būves pieder Latvijas valstij Satiksmes ministrijas personā. Ja pirms attiecīgās būves pārbūves vai nojaukšanas tās īpašnieks vai tiesiskais valdītājs ir bijusi cita persona, tad pēc būves pārbūves vai citas identiskas vai līdzvērtīgas būves uzbūvēšanas nojauktās būves vietā šī persona turpina būt attiecīgās būves īpašnieks vai tiesiskais valdītājs. Tas nav uzskatāms par ieguldījumu attiecīgās personas īpašumā, ja pārbūvētā vai uzbūvētā būve ir identiska vai līdzvērtīga būvei pirms pārbūves vai nojauktajai būvei. Ja attiecināms, šādā gadījumā īpašumtiesības uz attiecīgo pārbūvēto vai uzbūvēto būvi ir reģistrējamas tā sākotnējam īpašniekam, neatkarīgi no tā, kas ir būvniecības ierosinātājs.
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar normatīvo regulējumu būvniecības jomā ierosināt būvniecību var zemes īpašnieks vai būves īpašnieks (patstāvīga būves īpašuma gadījumā), tiesiskais valdītājs, apbūves tiesīgais vai pēc šo personu pilnvarojuma. Attiecīgi būvniecības ierosinātājs var nebūt īpašnieks, tiesiskais valdītājs vai apbūves tiesīgais, tikai, ja tam ir atbilstoši noformēts pilnvarojums. No piedāvātās redakcijas nav skaidrs uz kā pamata ierosinātājs (EDzL) varēs ierosināt Rail Baltica objektu būvniecību attiecībā uz citai personai piederošajām būvēm. Ja nav plānots saņemt pilnvarojumu, ir jāpapildina likuma regulējums, paredzot tiesības ierosināt būvniecību Rail Baltica vajadzībām arī attiecībā uz 3.personām piederošu īpašumu (būvēm). Jā šādas tiesības noteiktas citā likumā, lūdzam to skaidri norādīt anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Likumprojekts
5. Tehnisko vai īpašo noteikumu prasības
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka Saeimā 1.lasījumā ir pieņemts likumprojekts "Grozījumi Būvniecības likumā" (Nr. 901/Lp14), kas pilnveido būvniecības administratīvo procesu attiecībā uz tehnisko noteikumu pieprasīšanas un izdošanas kārtību. Tāpat 2025.gada 1.maijā stājās spēkā Ministru kabineta 2025.gada 25.marta noteikumi Nr. 196 "Grozījumi Ministru kabineta 2014.gada 19.augusta noteikumos Nr. 500 "Vispārīgie būvnoteikumi"", kuru mērķis arī ir pilnveidot tehnisko noteikumu prasības. Aicinām sekot līdzi regulējuma izmaiņām un novērtēt vai ir lietderīgi papildu regulējumu iekļaut Rail Baltica projekta īstenošanas likumā.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Likumprojekts
2) saņemts pozitīvs kokkopja (arborista) rakstveida atzinums, ja šāda atzinuma nepieciešamību noteikusi Dabas aizsardzības pārvalde;
Priekšlikums
No iedāvātā regulējuma var saprast, ka negatīvā arborista atzinuma gadījumā koka nociršana nav pieļaujama, kā arī nociršana nav pieļaujama, ja to neatbalsta Dabas aizsardzības pārvalde, pat, ja ir saņemts pozitīvais arborista atzinums. Ekonomikas ministrijas prāt, šādas prasības nav samērīgas ar nacionālā interešu objekta statusu un pienākumu šādu objektu uzbūvēt visas sabiedrības vajadzībām. Aicinām svītrot 2. un 3.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Likumprojekts
3) saņemta Dabas aizsardzības pārvaldes rakstveida atļauja.
Priekšlikums
No iedāvātā regulējuma var saprast, ka negatīvā arborista atzinuma gadījumā koka nociršana nav pieļaujama, kā arī nociršana nav pieļaujama, ja to neatbalsta Dabas aizsardzības pārvalde, pat, ja ir saņemts pozitīvais arborista atzinums. Ekonomikas ministrijas prāt, šādas prasības nav samērīgas ar nacionālā interešu objekta statusu un pienākumu šādu objektu uzbūvēt visas sabiedrības vajadzībām. Aicinām svītrot 2. un 3.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Likumprojekts
11. Maksimālais būvdarbu veikšanas ilgums
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Ministru kabineta 2014.gada 19.augusta noteikumu Nr. 500 "Vispārīgie būvnoteikumi" 77.punktu būvatļaujā ietverto projektēšanas nosacījumu maksimālais izpildes termiņš ir pieci gadi. Attiecīgi šim termiņam beidzoties būvatļauja zaudē spēku. Ja Satiksmes ministrija neņems vērā Ekonomikas ministrijas priekšlikumu pārbaudīt visu nosacījumu izpildi līdz nodošanai ekspluatācijā, lūdzam izvērtēt nepieciešamību papildināt likumprojekta regulējumu ar garāku projektēšanas nosacījumu izpildes termiņu.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Likumprojekts
(1) Maksimālais būvdarbu veikšanas ilgums (no dienas, kad būvatļaujā vai paskaidrojuma rakstā izdarīta atzīme par visu tajā ietverto būvdarbu uzsākšanas nosacījumu izpildi, līdz būves nodošanai ekspluatācijā) Rail Baltica projekta ietvaros būvējamām būvēm, kurām veikts paredzētās darbības ietekmes uz vidi novērtējums, ir astoņi gadi.
Priekšlikums
Ņemot vērā plānotos Rail Baltica būvniecības termiņus, aicinām apsvērt iespēju neaprobežot būvdarbu ilgumu vai saskaņot to ar likumprojekta 1.pantā nostiprinātiem termiņiem. Vēršam uzmanību, ka tilta pāri Daugavai būvniecība ir uzsākta 2024.gadā, vienlaicīgi valdība nav lēmusi par turpmāko infrastruktūras izbūves tvērumu Rīgā.
Piedāvātā redakcija
-
29.
Likumprojekts
(5) Tās būves, kuras šajā pantā noteiktajā kārtībā ir uzbūvētas Rail Baltica projekta ietvaros, pirms pabeigts nekustamā īpašuma atsavināšanas process, tiek ierakstītas zemesgrāmatā vienlaikus ar valsts īpašuma tiesību nostiprināšanu uz atsavināto nekustamo īpašumu.
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai neveidojas pretrunas starp piektās daļas un septītās daļas pēdējo teikumu. Šajā daļā ir paredzēts, ka būves, kas ir uzbūvētas pirms zemes atsavināšanas, tiek ierakstītas zemesgrāmatā vienlaicīgi ar zemi. Saskaņā ar normatīvo regulējumu būvniecības jomā varētu nošķirt 2 posmus būvniecības pabeigšanai - būvdarbu faktiskā pabeigšana (paziņojums par būves gatavību ekspluatācijai) un būves nodošana ekspluatācijā. Saskaņā ar septīto daļu zemes atsavināšanas process ir jāpabeidz līdz būves nodošanai ekspluatācijā. Attiecīgi, lūdzam precizēt, kas ir domāts ar vārdu kopu "būves, kas ir uzbūvētas"? Vai šajā gadījumā ir domāts - būvdarbi ir pabeigti? Vai nodošana ekspluatācijā?
Būvvalde vadīsies pēc septītās daļas, atsakot pieņemšanu ekspluatācijā līdz zemes atsavināšanas procesa pabeigšanai, jo septītā daļa regulē būvniecības procesa noslēgumu. Savukārt piektā daļa attiecās uz īpašuma tiesību nostiprināšanas procesu un attiecīgi neietekmē nodošanas ekspluatācijā procesu.
Būvvalde vadīsies pēc septītās daļas, atsakot pieņemšanu ekspluatācijā līdz zemes atsavināšanas procesa pabeigšanai, jo septītā daļa regulē būvniecības procesa noslēgumu. Savukārt piektā daļa attiecās uz īpašuma tiesību nostiprināšanas procesu un attiecīgi neietekmē nodošanas ekspluatācijā procesu.
Piedāvātā redakcija
-
30.
Likumprojekts
(9) Satiksmes ministrijai vai tās pilnvarotajai personai ir tiesības Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamās būves projektēt un būvēt uz vairākām neapvienotām zemes vienībām. Ja normatīvie akti paredz nepieciešamību zemes vienības zem attiecīgās būves apvienot, Satiksmes ministrijai vai tās pilnvarotajai personai ir pienākums šādas zemes vienības apvienot līdz būvdarbu pabeigšanai.
Priekšlikums
Aicinām precizēt redakcionāli, norādot, ka apvienošanas process ir pabeidzams līdz būves nodošanai ekspluatācijā.
Piedāvātā redakcija
-
31.
Likumprojekts
20. Projektēšanas nosacījumu izpilde
Priekšlikums
Ekonomikas ministrija piedāvā likumprojekta paredzēt, ka būvatļauja tiek izdota uz izstrādātā būvprojekta pamata, nosakot būvprojekta detalizācijas līmeni. Vienlaicīgi paredzot, ka būvatļauja ir administratīvais akts, kas piešķir tiesības veikt būvdarbus. Ekspertīzi un citus nepieciešamos dokumentus pievieno apliecinājumam par būves gatavību ekspluatācijai un tie ir priekšnosacījums lēmuma pieņemšanai par būves nodošanu ekspluatācijā un ekspluatācijas uzsākšanu. Šajā gadījumā gan nebūs iespējams uzsākt ekspluatāciju pirms būves nodošanas ekspluatācijā.
Piedāvātā redakcija
-
32.
Likumprojekts
1) būvprojektu, kas ir saskaņots ar būvniecības ierosinātāju;
Priekšlikums
Atbilstoši piedāvātajai redakcijai sanāk, ka būvniecības ierosinātājs iesniedz ar būvniecības ierosinātāju (ar sevi saskaņotu) būvprojektu. Aicinām pārdomāt šādu birokrātisko prasību.
Piedāvātā redakcija
-
33.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Vēršam Jūsu uzmanību, ka 2025.gada 1.maijā stājās spēkā Ministru kabineta noteikumi Nr. 196 "Grozījumi Ministru kabineta 2014.gada 19.augusta noteikumos Nr. 500 "Vispārīgie būvnoteikumi"", kas paredz tiesības uzsākt inženiertehniskos darbus projektēšanas nosacījumu izpildes laikā pēc tam, kad būvatļauja ir kļuvusi neapstrīdama, norādot būvniecības lietā informāciju par būvdarbu veicēju, ja šie plānotie darbi neskar trešo personu tiesības vai ir saņemts šo personu saskaņojums (125.punkts). Regulējums stāsies spēkā šā gada 1.novembrī, līdz tam tiks attiecīgi pielāgota būvniecības informācijas sistēmā. Lūdzam pārliecināties, ka tas nedublē likumā regulējumu un papildināt anotāciju norādot kādu atšķirīgu pieeju paredz likumprojekta piedāvātais regulējums.
Piedāvātā redakcija
-
34.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka likumprojekta 10.panta regulējums paredz tiesības cirst koku, ja izpildās trīs kritēriji - aizsargājamā koka pastāvēšanu nav iespējams savienot ar Rail Baltica dzelzceļa infrastruktūras izveidi; saņemts pozitīvs kokkopja (arborista) rakstveida atzinums, ja šāda atzinuma nepieciešamību noteikusi Dabas aizsardzības pārvalde; saņemta Dabas aizsardzības pārvaldes rakstveida atļauja. Vienlaicīgi anotācijā aprakstītais risinājums paredz pamatā Dabas aizsardzības pārvaldes lēmumu, arborista atzinuma nepieciešamību izvērtē Dabas aizsardzības pārvalde. Šāds skaidrojums neatbilst likumprojekta redakcijai.
Piedāvātā redakcija
-
