Atzinums

Projekta ID
24-TA-1377
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
14.06.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt Ministru kabineta noteikumu projekta "Kārtība, kādā Aizsardzības ministrija īsteno projektu konkursus militāru vai divējāda lietojuma produktu attīstības atbalstam" (turpmāk – projekts) 1. punktu atbilstoši Aizsardzības industrijas likuma 5. panta trešajā daļā Ministru kabinetam dotajam pilnvarojumam, ievērojot Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 100. punktā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot projekta 2.1. apakšpunktu, ņemot vērā to, ka projektā nav nepieciešams iekļaut tāda termina skaidrojumu, kas jau ir skaidrots Aizsardzības industrijas likuma 1. panta 1. punktā. Vienlaikus vēršam uzmanību uz to, ka terminu neskaidro, atsaucoties uz citā normatīvajā aktā iekļautu attiecīgā termina skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot projekta 2.4. apakšpunktu, ņemot vērā to, ka projektā nav nepieciešams iekļaut tāda termina skaidrojumu, kas jau ir skaidrots Jaunuzņēmumu darbības atbalsta likuma 1. panta 4. punktā. Vienlaikus vēršam uzmanību uz to, ka terminu neskaidro, atsaucoties uz citā normatīvajā aktā iekļautu attiecīgā termina skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un projekta 6. punktā atsaukties arī uz Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulas 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk - regula Nr. 2023/2831) 1. panta 1. punkta "d" apakšpunktu, pamatojoties uz minētās regulas 1. panta 2. punktu, vai skaidrot projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (turpmāk - anotācija), kādēļ tas nav nepieciešams, proti, kādēļ atbalstu nevar piešķirt projekta iesniedzējam, kas darbojas arī "d" apakšpunktā minētajā nozarē, izpildot projekta 6. punktā paredzētos priekšnoteikumus.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot projekta 18. punktu, ņemot vērā to, ka Administratīvā procesa likuma 59. pants paredz kārtību, kādā iegūstama lēmuma pieņemšanai nepieciešamā informācija.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt projekta III nodaļā ietvertā regulējuma atbilstību Aizsardzības industrijas likuma 5. panta trešajā daļā Ministru kabinetam dotajam pilnvarojumam, kas pilnvaro Ministru kabinetu noteikt tikai kārtību, proti, procesuālus jautājumus. Satversmes tiesa ir atzinusi, ka jēdziens "kārtība" nozīmē norises īstenošanas veidu vai darbības organizāciju (sk. Satversmes tiesas 2007. gada 9. oktobra sprieduma lietā Nr. 2007-04-03 20. punktu). Vēršam uzmanību uz to, ka projekta III nodaļa paredz noteikt materiāltiesisku regulējumu. Tādējādi ir nepieciešams atbilstoši precizēt projektu vai papildināt anotāciju ar pamatojumu šo normu atbilstībai likuma pilnvarojumam.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt projekta 31. punktu, paredzot, ka Aizsardzības ministrijas lēmumu var pārsūdzēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Vēršam uzmanību uz to, ka Valsts pārvaldes iekārtas likuma 19. panta otrās daļas 4. punkts paredz, ka ministrs var atcelt valsts sekretāra izdotos iekšējos normatīvos aktus, lēmumus un rīkojumus, izņemot administratīvos aktus. Ievērojot minēto, Aizsardzības ministrijas valsts sekretāra lēmumi nav apstrīdami aizsardzības ministram.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam projekta 32. punktā precīzāk norādīt, kas ir domāts ar rakstveida līguma datumu (parakstīšanas, spēkā stāšanās datums v.tml.). Kā arī lūdzam anotācijā skaidrot pamatojumu norādei, ka rakstveida līguma datums, nevis lēmums par atbalsta piešķiršanu uzskatāms par atbalsta piešķiršanas dienu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt projekta 34. punktu, ņemot vērā to, ka no projekta izriet, ka lēmuma pieņēmējs ir Aizsardzības ministrija, savukārt komisija sniedz priekšlikumu Aizsardzības ministrijai. Attiecīgi komisija nepieņem saistošus lēmumus, tādējādi tā nevar lemt par pēcuzraudzības paredzēšanu atbalsta saņēmējam.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt projekta 36. punktu vai to svītrot, ņemot vērā to, ka projekts visticamāk netiks pieņemts līdz 2024. gada 1. jūlijam un nevarēs stāties spēkā šajā datumā. Vienlaikus lūdzam attiecīgi precizēt anotācijas 1.2. apakšsadaļā ietverto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Iebildums
Ņemot vērā, ka projektā ir ieviestas regulas Nr. 2023/2831 prasības, lūdzam, pamatojoties uz Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 9.19. apakšpunktu, aizpildīt anotācijas 5. sadaļu, sniedzot skaidrojumu par minētās regulas prasību ieviešanu projektā.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām lūdzam nodrošināt korektu regulas Nr. 2023/2831 pierakstu, norādot arī uz šīs regulas pieņemšanas datumu.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un precizēt vai svītrot projekta 2.3. apakšpunktu. Norādām, ka termins "divējāda lietojuma produkti" nav skaidrots Eiropas Padomes 2009. gada 5. maija Regulas (EK) Nr. 428/2009, ar ko izveido Kopienas režīmu divējāda lietojuma preču eksporta, pārvadājumu, starpniecības un tranzīta kontrolei, 2. panta 1. punktā, kur skaidrots termins "divējāda lietojuma preces", turklāt atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām normatīvajā aktā neskaidro terminus, kuri skaidroti vai lietoti augstāka juridiskā spēka normatīvajā aktā (konkrētajā gadījumā Aizsardzības industrijas likumā).
Piedāvātā redakcija
"2.3. divējāda lietojuma produkti – divējāda lietojuma preces atbilstoši Eiropas Padomes 2009. gada 5. maija Regulas (EK) Nr. 428/2009, ar ko izveido Kopienas režīmu divējāda lietojuma preču eksporta, pārvadājumu, starpniecības un tranzīta kontrolei, 2. panta 1. punktā lietotajai terminoloģijai;"
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam tehniski precizēt, korekti ieviešot regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punkta prasības.
Piedāvātā redakcija
Piemēram:
"7. Piešķirot de minimis atbalstu, Aizsardzības ministrija pārbauda, vai plānotais de minimis atbalsta apmērs kopā ar iepriekšējos trijos gados no atbalsta piešķiršanas dienas piešķirto de minimis atbalstu nepārsniedz Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru viena vienota uzņēmuma līmenī."
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām precizēt projekta 8. un 9. punktā ietverto atsauci uz projekta 6. punktu, jo tajos visticamāk domāta atsauce uz projekta 7. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam ieviest regulas Nr. 2023/2831 5. panta 3. punkta prasības, pēc iespējas izvairoties no minētās regulas prasību pārrakstīšanas.
Piedāvātā redakcija
"8. Ievērojot Komisijas Regulas 2023/2831 5. panta 1. un 2. punkta nosacījumus, atbalstu, ko sniedz šo noteikumu ietvaros, drīkst kumulēt ar citu de minimis atbalstu līdz šo noteikumu 6. punktā noteiktajam maksimālajam de minimis atbalsta apmēram, kā arī to drīkst kumulēt ar citu valsts atbalstu attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām vai citu valsts atbalstu saskaņā ar Komisijas Regulas 2023/2831 5. panta 3. punktu."
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām papildināt projekta 13. punkta ievaddaļu, nosakot, kur tiks izsludināts projektu konkurss, piemēram, Aizsardzības ministrijas tīmekļvietnē vai oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām svītrot projekta 19.8. apakšpunkta ievaddaļā vārdu "neapstrīdams", ņemot vērā to, ka tiesas spriedumu var tikai pārsūdzēt, tādējādi tas var kļūt tikai nepārsūdzams.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām precizēt projekta 21. punktā ietvertās atsauces uz projekta 16.4. apakšpunktu un projekta 6. un 7. punktu, ņemot vērā to, ka tajās nav ietverts regulējums, uz kuru atsaucas projekta 21. punkts.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām precizēt projekta 24. punktā ietverto atsauci uz projekta 6. punktu, ņemot vērā to, ka tajā nav ietverts regulējums, uz kuru atsaucas projekta 24. punkts.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām projekta 35. punktu ietvert projekta I nodaļā, ņemot vērā to, ka tam ir patstāvīga regulējuma raksturs, savukārt projekta VI nodaļā "Noslēguma jautājumi" ir ietveramas normas ar pārejas regulējuma raksturu.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Aicinām precizēt anotācijas 1.1. apakšsadaļā "Apraksts", 1.2. apakšsadaļā "Mērķa apraksts" un 1.3. apakšsadaļā "Pašreizējā situācija" ietverto informāciju par Ministru kabineta 2021. gada 17. augusta noteikumu Nr. 548 "Kārtība, kādā Aizsardzības ministrija īsteno projektu konkursus militāru vai divējāda lietojuma produktu attīstības atbalstam" spēkā esību, ņemot vērā to, ka tie ir zaudējuši spēku 2024. gada 24. aprīlī.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Aicinām papildināt anotācijas 2.1. apakšsadaļu ar ietekmes uz juridiskajām personām aprakstu.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Anotācija (ex-ante)
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Priekšlikums
Aicinām aizpildīt anotācijas 7. sadaļu, ņemot vērā to, ka no projekta izriet, ka tā izpildi nodrošinās Aizsardzības ministrija.
Piedāvātā redakcija
-