Atzinums

Projekta ID
22-TA-2695
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
08.09.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka nosacījumi (prasības) ārzemnieku tiesībām ieceļot un uzturēties Latvijas Republikā cita starpā ietverti Imigrācijas likuma 4. pantā (tai skaitā arī paredzēt šķēršļus šādai ieceļošanai atbilstoši Imigrācijas likuma 4. panta pirmās daļas 4. punktam var vienīgi likumā un normatīvajos aktos), 4.2 pantā, kā arī Eiropas Parlamenta un Padomes 2016.gada 9.marta Regulā (ES) 2016/399 par Savienības Kodeksu par noteikumiem, kas reglamentē personu pārvietošanos pāri robežām (turpmāk – regula Nr. 2016/399) (sk. arī Imigrācijas likuma 18. pantu). Attiecīgi secināms, ka ar Ministru kabineta rīkojuma projektu, kas ir saistošs vienīgi pašam Ministru kabinetam un tam hierarhiski padotām iestādēm, ciktāl ar šo rīkojumu, pamatojoties uz ārējo normatīvo aktu, nav paredzēts noregulēt individuālas tiesiskās attiecības (piemēram, ārējā normatīvajā aktā paredzot izdot vispārīgo administratīvo aktu normatīvo aktu vai tiesību normu konkrētos apstākļos iedzīvināšanai (sal. Satversmes tiesas 2018. gada 15. novembra sprieduma lietā Nr. 2018-07-05 15.2. punkts)), nav pieļaujams paredzēt konkrētu personu grupas, kurām aizliegts ieceļot Latvijā, kā arī nav pieļaujams dublēt ārējos normatīvajos tiesību aktos ietverto regulējumu (jo īpaši dublēt Eiropas Savienības regulu prasības, kas ir pretrunā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību 288. pantu). Ievērojot minēto, rīkojuma projekta anotācijā nepieciešams sniegt pamatotu un tiesību normās balstītu skaidrojumu par tiesisko pamatu rīkojuma projekta izdošanai. Norādām, ka pretējā gadījumā Tieslietu ministrija nevar atbalstīt rīkojuma projekta tālāku virzību. Ja attiecīgu skaidrojumu nav iespējams sniegt, lūdzam rīkojuma projektu tālāk nevirzīt, bet nepieciešamības gadījumā - izdarīt nepieciešamos grozījumus ārējos normatīvajos aktos (nodrošinot regulas Nr. 2016/399 6.panta 1.punkta “e” apakšpunktā ietverto prasību īstenošanu).
Piedāvātā redakcija
-
2.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzam rīkojuma projektā  (sk., piem.,  1. punkta ievaddaļu, 1.1. un 1.2. apakšpunktu) nedublēt regulas Nr. 2016/399 6. pantā ietverto regulējumu, bet nepieciešamības gadījumā izdarīt atbilstošas atsauces uz minētās regulas vienībām. Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību 288.panta otro daļu „regulas ir vispārpiemērojamas. Tās uzliek saistības kopumā un ir tieši piemērojamas visās dalībvalstīs.” Regulas ir aizliegts pārņemt nacionālajos tiesību aktos un tās automātiski kļūst par nacionālās tiesību sistēmas sastāvdaļu. Regulu pārņemšanas aizliegums ir noteikts Eiropas Savienības Tiesas spriedumā lietā Nr. 39/72 Komisija pret Itāliju, kur tiesa noteica, ka regula automātiski ir nacionālās tiesiskās sistēmas sastāvdaļa. Tādēļ ir prettiesiski tādi nacionālie regulas normas īstenošanas mehānismi, kas rada šķēršļus regulas tiešam efektam un apdraud vienlaicīgu un vienādu tās piemērošanu Eiropas Savienībā, bet tai pašā laikā ir jānodrošina to tiešā piemērošana katrā dalībvalstī. Tas nozīmē, ka dalībvalstij ir pienākums nodrošināt tādu normatīvo bāzi, lai regulas būtu iespējams tieši piemērot. Tātad, dalībvalsts izstrādā tiesību aktus regulas piemērošanai tikai gadījumos, ja regulā ir tieši paredzēts dalībvalstij kāds konkrēts pienākums, piemēram, jānosaka kompetentā vai atbildīgā iestāde, jāparedz sankcijas vai sods par regulas normu pārkāpumu vai nepildīšanu, jānosaka administratīvā procedūra regulā noteikto pasākumu īstenošanai u.tml.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzam rīkojuma projekta 1.3. apakšpunkta ievaddaļā norādīt konkrētu Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 13. jūlija Regulas Nr. 810/2009, ar ko izveido Kopienas Vīzu kodeksu, vienību(-as), kas paredz attiecīgās vīzas izsniegšanu, tādējādi atvieglojot rīkojuma projekta piemērošanu praksē.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzam rīkojuma projekta 1.3.1. un 1.3.2. apakšpunktā konsekventi skaidrot, kas saprotams ar ģimenes locekli, piemēram, izdarot atbilstošas atsauces uz normatīvajiem aktiem noteiktā jomā.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" (turpmāk - noteikumi Nr. 617) 9.1. apakšpunktu, lūdzam papildināt rīkojuma projekta anotācijā sniegto skaidrojumu par rīkojuma projekta nepieciešamību un mērķi, skaidrojot pamatojumu rīkojuma projekta 2. punktā paredzētajam, ka šis rīkojums ir spēkā līdz 2023. gada 30. jūnijam. Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt rīkojuma projektu.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Rīkojuma projekta anotācijā norādīts, ka personām, kas neatbildīs kādai no rīkojuma projektā paredzētajām personu kategorijām, ieceļošana Latvijas Republikā tiks atteikta, pamatojot to ar apdraudējumu Latvijas Republikas politikai (būtībā ar anotācijā ietverto norādi uz politiku atbilstoši regulai Nr. 2016/399 domāta sabiedriskā kārtība – public policy) un iekšējai drošībai. Saistībā ar minēto paužam bažas, ka uz visām personām, kuras nav minētas rīkojuma projekta 1.1.-1.8. apakšpunktā, bez individuāla izvērtējuma nav pamatoti secināt, ka tās apdraud Latvijas Republikas sabiedrisko kārtību un iekšējo drošību (tai skaitā no anotācijā minētā skaidrojuma, ka liela daļa Krievijas Federācijas iedzīvotāju ilgstoši ir atbalstījuši V. Putina režīma agresīvās darbības un ir līdzatbildīgi par Krievijas Federācijas agresiju pret Ukrainu, paša par sevis neizriet pamats secināt attiecīgu apdraudējumu). Turklāt rīkojuma projekta anotācijā norādīts arī uz potenciālu iekšējās drošības apdraudējumu, kas neatbilst arī regulas Nr. 2016/399 6. panta 1. punkta “e” apakšpunktā minētajam, bet uz politikas (sabiedriskās kārtības) apdraudējumu rīkojuma projektā vispār nav norādīts. Papildus paužam bažas, ka Imigrācijas likumā jau šobrīd ir ietverts mehānisms, kā aizliegt ieceļošanu Latvijā noteikta drošības u.c. apdraudējumu gadījumā, proti, pastāv iespēja lemt par ārzemnieka iekļaušana to ārzemnieku sarakstā, kuriem ieceļošana Latvijas Republikā ir aizliegta (sk. Imigrācijas likuma 4. panta trešo daļu u.c.). Ievērojot minēto, lūdzam precizēt rīkojuma projektu vai sniegt pamatotu skaidrojumu par minēto rīkojuma projekta anotācijā, tai skaitā sniedzot konkrētus argumentus tam, ka regulas Nr. 2016/399 6.panta 1.punkta “e” apakšpunktā paredzētā izņēmuma piemērošana ir pamatota .
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Pamatojoties uz noteikumu Nr. 617 9.19. apakšpunktu, lūdzam papildināt rīkojuma projekta anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulu  un 5.5. sadaļas 2. tabulu ar izvērstu informāciju par attiecīgo anotācijas 5. sadaļā ietverto regulu prasību ieviešanu, kā arī starptautisko līgumu saistību izpildi rīkojuma projektā. Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt rīkojuma projektu vai rīkojuma projekta anotācijas 5. sadaļā sniegto informāciju.
 
Piedāvātā redakcija
-