Atzinums

Projekta ID
21-TA-1802
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
23.02.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Papildināt 19.1 pantu ar otro prim daļu šādā redakcijā:
“(21) Atļauju niršanai ierobežotā teritorijā neizsniedz personai, kas ar spēkā stājušos tiesas spriedumu vai prokurora priekšrakstu par sodu ir atzīta par vainīgu tāda noziedzīga nodarījuma izdarīšanā, kas saistīts ar kultūras pieminekļu iznīcināšanu un bojāšanu, nelikumīgām darbībām ar ieročiem, sprāgstvielām vai spridzināšanas ietaisēm, neatkarīgi no sodāmības dzēšanas vai noņemšanas.”.
 
Iebildums
Noziedzīgie nodarījumi, kas saistīti ar kultūras pieminekļu iznīcināšanu un bojāšanu, atrodami Krimināllikuma 79. panta "Kultūras un nacionālā mantojuma iznīcināšanas", 229. panta "Nelikumīgas darbības ar kultūras priekšmetiem" un, iespējams, citu pantu dispozīcijās.
Savukārt noziedzīgie nodarījumi, kas saistīti nelikumīgām darbībām ar ieročiem, sprāgstvielām vai spridzināšanas ietaisēm, atrodami Krimināllikuma 110., 123., 175., 176., 177., 179., 183., 184., 190.1, 231.1, 233., 235., 236., 237., 309., 346. un citos pantos. 
 Lai būtu  nepārprotami skaidrs, par kādiem noziedzīgiem nodarījumiem var iestāties projektā paredzētās sekas (aizliegums), aicinām anotācijā uzskaitīt kriminālatbildību nosakošās tiesību normas par kultūras pieminekļu iznīcināšanu un bojāšanu un  nelikumīgām darbībām ar ieročiem, sprāgstvielām vai spridzināšanas ietaisēm, kā arī saskaņot projektā lietoto terminoloģiju ar Krimināllikumā lietoto, nepieciešamības gadījumā skaidrojot to anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijā skaidrots, ka praksē ir konstatēti gadījumi, ka MK noteikumu Nr. 133 3.2. apakšpunkts tiek interpretēts dažādi, jo nav skaidri noteikts, ka atļaujas netiek izsniegtas neatkarīgi no sodāmības dzēšanas vai noņemšanas.
Vēršam uzmanību, ka ierobežojumu kritēriji ir skaidri jāatrunā likumā un jāinterpretē šauri.
Krimināllikuma 63. panta devītā daļa noteic, ka sodāmības dzēšana un noņemšana anulē visas izdarītā noziedzīgā nodarījuma krimināltiesiskās sekas, izņemot tās, kuras likumā paredzētas, ja pirms sodāmības dzēšanas vai noņemšanas izdarīts jauns noziedzīgs nodarījums.
Šāda interpretēšanas problēma nevar būt pamats tiesību ierobežojumu palielināšanai vai aizliegumam. Tādēļ lūdzam precizēt anotācijā problēmas aprakstu, raksturojot praksē pastāvošās problēmas, kuru dēļ būtu nepieciešams noteikt aizliegumu niršanas atļaujas izsniegšanai uz mūžu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un anotācijā atspoguļot projektā paredzētā ierobežojuma samērīgumu, ņemot vērā, ka šis aizliegums ir beztermiņa un neparedz individuālas izvērtēšanas iespējas.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Iebildums
Lūdzam aizpildīt anotācijas 7.sadaļu, jo regulējuma izpildes nodrošināšanā iesaistītas būs kompetentās institūcijas, kuras pieprasīs (piem., Nacionālo bruņoto spēku Jūras spēku flotiles Krasta apsardzes dienests) vai sniegs lēmumpieņēmējiem nepieciešamo informāciju - Sodu reģistrs (Iekšlietu ministrija), kultūras pieminekļu reģistri (Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde, pašvaldība, muzeji utt.), krimināllietas materiāli, lai konstatētu faktus ierobežojošo kritēriju atbilstībai utt.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
8.1.6. uz vidi
Iebildums
Lūdzam aizpildīt minēto punktu, ņemot vērā to, ka regulējuma mērķis, kā norādīts anotācijā, ir sabiedrības drošība un kultūrvēsturiskās vides aizsardzība. Savukārt Jūras vides aizsardzības un pārvaldības likuma 19.1 panta pirmajā daļā noteikts, ka tajās vietās, kur jūrā atrodas kuģu vraki vai nogrimuši priekšmeti, kas rada vai var radīt apdraudējumu jūras videi vai kultūrvēsturiskām vērtībām, nosaka niršanai ierobežotas teritorijas. No minētā var secināt, ka ierobežojumi nepieciešami arī jūras vides aizsardzībai. 
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Iebildums
Lūdzam ietvert izvērtējumu uz cilvēktiesībām, ņemot vērā paredzētā ierobežojuma (aizlieguma) beztermiņa raksturu. 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
8.1.13. uz datu aizsardzību
Iebildums
Lūdzam pievienot ietekmes izvērtējumu uz datu aizsardzību, ņemot vērā, ka projektā paredzētā regulējuma izpildei būs nepieciešama sensitīva rakstura personas datu apstrāde.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Likumprojekts (grozījumi)
Papildināt 19.1 pantu ar otro prim daļu šādā redakcijā:
“(21) Atļauju niršanai ierobežotā teritorijā neizsniedz personai, kas ar spēkā stājušos tiesas spriedumu vai prokurora priekšrakstu par sodu ir atzīta par vainīgu tāda noziedzīga nodarījuma izdarīšanā, kas saistīts ar kultūras pieminekļu iznīcināšanu un bojāšanu, nelikumīgām darbībām ar ieročiem, sprāgstvielām vai spridzināšanas ietaisēm, neatkarīgi no sodāmības dzēšanas vai noņemšanas.”.
 
Priekšlikums
Aicinām izteikt panta ievaddaļu piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
Papildināt 19.1 pantu ar 2.1 daļu šādā redakcijā: