Atzinums

Projekta ID
22-TA-1109
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
22.07.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Uz atkārtoto saskaņošanu noteikumu projekts papildināts ar 8. punktu, kas papildina noteikumu noslēguma jautājumus ar 72. punktu, paredzot grozījumu noteikumu 8. punktā piemērošanu ar 2021. gada 28. decembri.
Attiecīgi grozījumus noteikumu 8. punktā paredzēts piemērot ar atpakaļejošu spēku. Tiesību normas atpakaļvērsts spēks nozīmē, ka tiesību norma tiek attiecināta uz tām situācijām, kuras ir radušās vēl pirms tiesību normas spēkā stāšanās brīža, proti, tā tiek piemērota gan jau pagājušām tiesiskajām attiecībām, gan tādām, kas vēl turpinās. Satversmes tiesa vairākkārt norādījusi, ka no Latvijas Republikas Satversmes 1. panta – kurš atzīstams par vienu no Latvijas Republikas kā demokrātiskas un tiesiskas valsts stūrakmeņiem – izriet virkne tiesiskas valsts principu, tostarp tiesiskās paļāvības princips. Šis princips noteic, ka valsts iestādēm savā darbībā jābūt konsekventām attiecībā uz to izdotajiem normatīvajiem aktiem, jāievēro tiesiskā paļāvība, kas personām varētu rasties saskaņā ar konkrēto tiesību normu. Savukārt indivīds atbilstoši šim principam var paļauties uz likumīgi izdotas tiesību normas pastāvību un nemainīgumu un droši var plānot savu nākotni saistībā ar tiesībām, ko šī norma piešķīrusi.
Demokrātiskā tiesiskā valstī gadījumi, kad tiesību normai tiek noteikts atpakaļejošs spēks, uzskatāmi par izņēmumu.Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 9.panta ceturtā daļa noteic, ka normatīvajiem aktiem nav atpakaļejoša spēka, izņemot likumā īpaši paredzētus gadījumus. Pamatā tiesību normai atpakaļejošu spēku nevar piešķirt, jo tas izriet no tiesiskas valsts principa, kas pieprasa nodrošināt uzticību tiesībām un tiesisko drošību. Tiesību normai izņēmuma gadījumā var paredzēt atpakaļvērstu spēku, ja tā paredz labvēlīgākas sekas nekā iepriekš bijušas noteiktas, kā arī tad, ja ir pietiekams pamats ierobežot indivīda uzticību tiesībām. Šādā gadījumā likumdevējam ir jāparedz pārejas noteikumi vai atlīdzinājums.
Attiecībā uz noteikumu projekta 8. punktu anotācijā skaidrots: "MK noteikumu papildināšana ar 72.punktu nepieciešama, lai precizētu, ka tiesību normas (šo noteikumu 8.1., 8.2. un 8.3.apakšpunkts) tiks attiecinātas arī uz tiem elektromobiļiem un ārēji lādējamiem hibrīdauto, kuri ir pārdoti fiziskām personām pirms šo noteikumu projekta (grozījumu) spēkā stāšanās, t.i. pēc MK noteikumu spēkā stāšanās dienas (2021.gada 28.decembra) jeb pēc līguma par projekta īstenošanu starp SIA “Vides investīciju fonds” un komersantu (autotirgotāju) noslēgšanas. Tiesību norma novērš interpretācijas iespējas un ir labvēlīga fiziskajām personām, kuras iegādājās minētos transportlīdzekļus, it īpaši tas ir attiecināms uz ārēji lādējamiem hibrīdauto."
Kā jau iepriekš minēts, tiesību normai izņēmuma gadījumā var paredzēt atpakaļvērstu spēku, ja tā paredz labvēlīgākas sekas nekā iepriekš bijušas noteiktas, taču tam ir nepieciešams pienācīgs pamatojums. Vēršam uzmanību, ka no anotācijā minētā skaidrojuma šāds pienācīgs un izvērsts pamatojums šobrīd neizriet. Nav skaidrs, kādā veidā pārejas noteikums ietekmēs fiziskās un juridiskās personas attiecībā uz noteikumu projekta mērķa izpildi un kā tieši tas ietekmēs jau noslēgtos līgumus (un kā tas vispār var tos ietekmēt, ņemot vērā, ka auto ir pārdoti, kā arī ņemot vērā noteikumu XI nodaļas regulējumu). Turklāt nav skaidrots, kādas interpretācijas iespējas ir novērstas (proti, kādēļ iepriekšējā 8. punkta redakcija nav bijusi pilnīga un kā tad iepriekš ticis norādīts nobraukums starp pilnām uzlādēm) un kā tieši izpaužas labvēlīgā ietekme uz fiziskajām personām, kā arī nav skaidrota ietekme uz projekta iesnieguma iesniedzējiem. Vēršam uzmanību, ka anotācijas 2.1. sadaļā ir minēta pretrunīga informācija, norādot, ka projekts tieši neietekmē fiziskas personas un neietekmē nelabvēlīgi juridiskās personas.
Attiecīgi lūdzam izvērtēt un sniegt izvērstāku pamatojumu anotācijā, nepieciešamības gadījumā precizējot projektu. Vēršam uzmanību, ka personām, iepazīstoties ar jauno regulējumu, ir jābūt skaidram, kā tas ietekmē viņu jau esošās saistības. Aicinām arī sniegt informāciju, vai notikušas kādas konsultācijas ar projektu iesniedzējiem un atbalsta saņēmējiem attiecībā uz paredzēto regulējumu un kādi viedokļi tikuši sniegti. Papildus aicinām izvērtēt iespēju precizēt noteikumu projekta 8. punktu, konkrēti to attiecinot uz grozījumiem 8.1., 8.2. un 8.3. apakšpunktā.
Piedāvātā redakcija
-